Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:13

Vandaag sprak ik na jaren weer eens een oud-collega. We hadden het vooral over het werk, aangezien er door een reorganisatie bij hun veel geschoven gaat worden met arbeidsplaatsen. Haar baan was veilig, maar ze vertelde dat een al jaren niet-functionerende collega-manager (iemand die blijkbaar vooral bezig was met mensen manipuleren en de eigen onkunde aan de bazen verkopen als onkunde van haar ondergeschikten) blijkbaar vandaag in de wandelgangen tegen haar ondergeschikten gezegd heeft dat ze een eind aan haar leven zou maken als ze haar baan kwijtraakte.

Ik vond dat echt behoorlijk heftig om te horen. Natuurlijk hoor/lees je wel eens dat mensen zelfmoord inzetten als chantagemiddel, maar dat iemand in mijn eigen omgeving die bom nu ook echt in de groep heeft gegooid, daar kan ik eigenlijk niet eens met mijn verstand/gevoel bij. Toen ik daar een jaar of tien geleden vertrok kwam zij net binnen dus ik heb haar misschien 5x gezien, maar de rest van de mensen die daar nu werken ken ik voor het grootste deel wel (ook al hebben we verder geen contact meer) en ik vind het een heel erg naar idee dat zij daar nu met die 'verantwoordelijkheid' rondlopen.

Ik heb zelf meer dan genoeg ervaring met depressies en heb die ook van dichtbij in alle vormen en zwaartes meegemaakt, maar heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat zo als dreigement inzette. Mijn collega (en haar bazen) waren behoorlijk geshockeerd toen ze het hoorden en nu weet eigenlijk niemand meer wat ze moeten doen, vooral ook het vrij zeker is dat die persoon inderdaad ontslagen wordt door wangedrag in het verleden. Hoe ga je met zoiets om?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:16

Als de sodemieter ergens (laten) melden. Je weet maar nooit.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:19

Melden bij personeelszaken.
Die kunnen dan contact met haar/familie/instanties opnemen i.v.m. deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:23

Nagini schreef:
Melden bij personeelszaken.
Die kunnen dan contact met haar/familie/instanties opnemen i.v.m. deze situatie.


Het gaat om een familiebedrijf waar zo'n 40 man werken dus ik weet vrij zeker dat de afdeling personeelszaken bestaat uit iemand die ook geen idee heeft wat hij hiermee aanmoet. Maar als ze familie heeft dan is het misschien inderdaad een goed idee als ze die proberen te contacteren, dat ga ik aan ze doorgeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:24

Hard om te zeggen, maar je moet het negeren. En de mensen die erover gaan moeten haar ontslaan als dat nodig is. De kans is namelijk klein dat zij dat dreigement gaat waarmaken.

Ik heb - en nee, daar ben ik zeker niet trots op! - zulke dingen ook weleens geroepen. Maar ik zag het niet als dreigement. Om de momenten dat ik zei "als dit-en-dit is de kans groot dat ik mezelf van kant maak", ging het steevast al heel slecht en liep ik al met zulke ideeën rond. Ik zei dat niet om de ander te chanteren ("jij moet mij m'n zin geven anders heb jij bloed aan je handen") maar om aan te geven hoe erg het wel niet met me ging. Dat zag de ander niet in, meende ik.

Zoals je kunt merken heb ik nooit iets van die plannen waargemaakt. Ik vermoed dat je oud-collega hetzelfde ondergaat: het gaat al niet goed en ze heeft het gevoel dat een ontslag de druppel wordt. Maar ook zij heeft al die jaren de hand nog niet aan zichzelf geslagen en net als de meeste mensen met zulke ideeën zal ze het vermoedelijk niet durven.

Je wilt natuurlijk dat iemand inziet wat hij ('zij' in dit geval) anderen met zo'n mededeling aandoet. Dat kan alleen als je de situatie van een afstandje kunt zien. Daarvoor moet het of wat beter gaan, of ze moet zelf een keer zoiets van dichtbij meemaken.

Edit: Ik heb er nu al spijt van dat ik dit geschreven heb. Een voorbehoud dan maar: ik ken die hele collega niet. Misschien zit ze wel helemaal anders in elkaar dan wat ik hierboven schrijf. En dat 'negeren' moet je ook met een korreltje zout nemen: als je je er slecht over voelt, kun je het altijd melden zoals hierboven al geadviseerd wordt. Maar bedenk wel dat het in de verste verte niet jouw schuld is als die persoon zich wat aandoet en jij hebt toevallig niet gebeld!

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 06:58

Dit is zó niet jullie verantwoordelijkheid :n

Zou mooi wezen als we met z'n allen incompetent als de neten zouden zijn en dat allemaal teniet zouden kunnen doen door te dreigen met zelfmoord :+

Ontslaggesprek voeren, extra begrip tonen voor de gevoelskwestie en mocht de persoon nogmaals met zelfmoord dreigen dan contact opnemen met naasten of de politie.

Die laatste kunnen ook echt goed helpen als iemand "in verwarde toestand" het pand verlaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:20

Niet negeren maar melden bij personeelszaken!
Maar dreigen met zelfmoord mag niet als wapen worden ingezet bij ontslag. Dat dus wel 'bespreekbaar en onschadelijk' maken.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:39

xyzutu2 schreef:
Het gaat om een familiebedrijf waar zo'n 40 man werken dus ik weet vrij zeker dat de afdeling personeelszaken bestaat uit iemand die ook geen idee heeft wat hij hiermee aanmoet. Maar als ze familie heeft dan is het misschien inderdaad een goed idee als ze die proberen te contacteren, dat ga ik aan ze doorgeven.


Volgens mij kun jij helemaal niet beoordelen of er een competent iemand op PZ zit, dus dit gewoon melden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:45

Dat vind ik inderdaad ook een vreemde uitspraak. Ik ken hele grote bedrijven met 100+ medewerkers en ontzettende goede medewerkers op personeelszaken.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:51

Melden bij PZ! Dit kan je niet negeren.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:52

Kinke schreef:
xyzutu2 schreef:
Het gaat om een familiebedrijf waar zo'n 40 man werken dus ik weet vrij zeker dat de afdeling personeelszaken bestaat uit iemand die ook geen idee heeft wat hij hiermee aanmoet. Maar als ze familie heeft dan is het misschien inderdaad een goed idee als ze die proberen te contacteren, dat ga ik aan ze doorgeven.


Volgens mij kun jij helemaal niet beoordelen of er een competent iemand op PZ zit, dus dit gewoon melden.

Dat inderdaad.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:55

Klinkt in mijn ogen een "smoes" om daar aan het werk te blijven.

Het is tegenwoordig hip om te zeggen dat je suicidaal bent.Meer voor de aandacht . Wel zou ik het melden! Stel je voor het is wel serieus

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:01

Ik zou er toch mee oppassen, is het tegenwoordig een hippe smoes? Ik ken een aantal gevallen van zelfmoord door ontslag. Je werk kan echt je leven zijn en je bent er meestal meer dan thuis daarbij kan ontslag betekenen dat je je huis kwijt raakt het kan hele grote gevolgen voor iemand hebben. Het ontslag voorkom je er vind ik niet mee, maar ik denk wel dat het gesprek misschien anders aangepakt zal moeten worden, ik zou het dus zeker wel melden.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:48

Mijn exman zette dit regelmatig in als chantage middel. Tot aan het echt in het raam gaan staan of de lus knopen aan het plafond en z'n kop erdoor doen. Met ons kind erbij ook.

Na jaren ben ik elke keer gewoon weggelopen wanneer hij dat deed. Ik laat me niet meer chanteren en ik laat mijn goede inborst ook niet meer misbruiken. En natuurlijk leeft hij nog steeds ;)

Als ik die collega zijn/haar baas was geweest had diegene een hele slechte aan mij gehad. Die had ik zo spoedig mogelijk ontslagen.

De meeste mensen die dreigen zullen het nooit doen. Als je immers zelfmoord wil plegen is het nogal akelig als mensen je gaan lopen redden. En dus is dit pure chantage.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 02-03-17 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:48

Ik kom het in mijn werk ook heel vaak tegen.

Maar zolang als mensen het gebruiken als dreigmiddel blijft het daar bij voor 99% van de gevallen.

Melding maken dat er gechanteerd wordt. Want dat is het in feite. Ik vind dat soort dingen onacceptabel. Medelijden is hierbij echt totaal niet aan de orde.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:59

Lastig, wat andere hierboven ook al zeggen. Hoe weet je of dit nu net diegene is die wél het woord bij de daad voegt? Het is niet aan jou om te bepalen of iemand wel of niet zijn werk goed doet bij personeelszaken, dus doe je 'plicht' en meld het. Dan heb jij gedaan wat je kon en blijf je er niet mee rondlopen. Het klinkt wellicht hard, maar dit is niet jouw probleem. Jij bent dus ook niet de aangewezen persoon om dit aan te pakken, leg het bij degene die hier wat mee kan en probeer het daarna los te laten.
Twee belangrijke dingen om te onthouden: iemand die écht zelfmoord wil plegen, deelt dit niet met anderen. Daarnaast weet zo iemand altijd wel een uitweg te vinden als diegene er echt van overtuigd is dat hij/zij uit het leven wil stappen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:11

Of diegene dit nu als chantagemiddel gebruikt of echt iets van plan is als
Is en blijft het niet!! De verantwoordelijkheid van het bedrijf
Je kunt van een bedrijf niet verwachten of eisen dat ze iemand die niet correct functioneert(en dit eigenlijk nooit heeft gedaan) in de functie waar ze voor aangenomen Zijn maar aan te houden want
Zeker met het hele manipuleer etc verhaal er bij ligt het sowieso in de lijn Der verwachting dat het bij dreigen blijft
Maar dan nog
Hoe haal je het in je hoofd om dit dreigement in te zetten??

Als bedrijf zou ik gewoon het voorgenomen ontslag doorzetten en ook evt een contactpersoon informeren(partner of familie )
Maar zeker niet de oren laten hangen naar dit soort acties

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:11

Klinkt misschien hard maar ik heb altijd zoiets van; dat moet je dan maar doen. In mij omgeving toch al wel eens meegemaakt. De een liet een enorme pijnhoop en schuldgevoel achter voor de nabestaanden. De ander loopt nog steeds rond en doet nog regelmatig een "poging". Met alle daarbij behorende drama's en hysterie. Want negatieve aandacht is ook aandacht.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:22

Iemand die gewend is dmv manipuleren en emotionele chantage zijn zin te krijgen, kan dreigen met zelfmoord inzetten om de situatie/mensen naar zijn hand te zetten.
Iemand voor wie een ontslag de druppel is die leidt tot een daadwerkelijke zelfmoord(poging), spreekt zich van tevoren doorgaans helemaal niet over uit over die zelfmoordgedachten.
Hier lijkt (!) mij sprake van emotionele chantage, en wel in een vorm die de arbeidsrelaties dusdanig ondermijnt dat er reden is voor ontslag.
Persoon in kwestie heeft duidelijk hulp nodig, maar dat zal ze zelf moeten initiëren, dat is niet de eerste verantwoordelijkheid van haar collega's of haar werkgever.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:51

Ik heb dit ook meegemaakt met een collegaatje. Ze zat midden in een scheiding, haar contract zou waarschijnlijk niet verlengd worden, ze had toendertijd 2 kinderen van onder de 10 jaar. En zei ook als mijn contract niet verlengd word, dan kap ik er mee en maak er een eind aan. Toen ik aan haar vroeg wat bedoel je..? Zei ze ook dan pleeg ik zelfmoord.. Ik was totaal van slag.. ik kon niet begrijpen dat je omwille van een baan een eind aan je leven zou willen maken.. Ik heb na werktijd nog een tijd met haar hierover gepraat, dat dit niet de oplossing zou zijn. Dat ze moest kijken voor hulp, dat ze aan haar kinderen moest denken enz.
Ik heb er die dag niks mee gedaan want ergens snapte ik haar wel, scheiding, huis verkopen, bijna ex- man die binnen een maand met zijn nieuwe vriendin samenwoonde, kinderen met problemen.. En dan waarschijnlijk ook geen werk meer hebben. Op dat moment was haar emmertje even vol..
Ik ben wel de volgende dag naar mijn leidinggevende gegaan en heb het wel aan hem gemeld.. Wat het bedrijf ermee gedaan heeft weet ik eigenlijk niet maar er was wel een last van mijn schouders afgevallen. Overigens is ze haar baan toen niet kwijt geraakt tijdens die ontslag ronde.. of haar "zelfmoord opmerking" er iets mee te maken had geen idee.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:03

Als die persoon inderdaad ontslagen wordt, dan zou ik personeelszaken oid aanraden om dan gelijk ook de politie te bellen en melding te maken van wat zij gezegd heeft. Mocht ze serieus zijn en inderdaad zelfmoord willen plegen, dan sturen zij er een crisisdienst op af. Als het niet serieus is, dan is er in elk geval zoveel gedoe omheen gelijk dat ze het wel uit haar hoofd zal laten om nog een keer zoiets te zeggen.

Anoniem

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:22

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat dit niet jullie verantwoordelijkheid is. :o
Zoiets als chantagemiddel gebruiken, kan écht niet.

Wel zou ik als baas zijnde of als dichte collega zijnde willen weten of het een serieus plan is of een 'loze dreiging'.
En de manier waarop... heeft ze bijvoorbeeld gezegd:"Nou, als ik ontslagen word, hoeft het van mij niet, dan maak ik er liever een eind aan" of "Als jullie mij ontslaan, pleeg ik zelfmoord".
Dat zou voor mij persoonlijk ook al uitmaken.

Heel erg lastig en zwaar... ik hoop in ieder geval dat ze haar dreigement niet uitvoert. :o

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:47

Wow wat een dubieus type. Als ik al twijfelde over ontslag had ik het door zo'n uitspraak zeker geweten.. de arrogantie ook dat je op zo'n manier je zin denkt te krijgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Collega dreigt met zelfmoord bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:55

Ik ben vast heel onaardig als ik dit natuurlijke selectie vind. 8)7 Kom op zeg, je kan best aangeven op een normale manier van "ik ben depressief en als ik mijn baan kwijt raak ben ik bang dat ik in een gat val en er niet meer uit kom." Maar op deze manier praten... Doei! :wave:

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:18

Kabayo schreef:
Het is tegenwoordig hip om te zeggen dat je suicidaal bent. Meer voor de aandacht.

Hip... Ja hoor, natuurlijk. Het staat in de Cosmo en alle andere bladen, nou goed!

Niemand zegt dit zomaar. Je hebt als je zoiets zegt meteen afgedaan bij je sociale netwerk, en voor een werkgever zou het juist reden kunnen zijn om je eruit te gooien (instabiel en dus niet capabel). Als mensen dit zeggen, dan hebben ze echt problemen... en meestal ook echt gedachten. Kun je alsjeblieft even nadenken voor je iets schrijft?