100 days No buy challenge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 15:58

Wanneer de postbode je begroet alsof je een goede vriend bent; je wekelijks van Bol.com mails ontvangt die trots aankondigen dat je tot hun beste klanten behoort en je bij ieder salaris dat je ontvangt nadenkt wat je ervan kunt kopen en dit daadwerkelijk ook doet, dan is er een moment dat je moet gaan nadenken.

Dit inslagmoment kreeg ik gisteren, en ben met mijzelf de 100 days no buying challenge aangegaan.
In mijn agenda een schema uitgeprint met 100 dagen, waarbij ik er elke avond eentje mag afstrepen, maar alleen als ik die dag niets heb gekocht!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, want het leven word wel lastig zonder boodschappen.

Daarom heb ik de volgende uitzonderingen opgenomen, omdat ik mijn sport wel belangrijk vind:
- Boodschappen
- Benzine
- 1x in de week rijles
- 1x in de 3 weken wedstrijd

Natuurlijk zijn er altijd andere zaken, stel: Je hoofdstel gaat kapot en je hebt geen reserve hoofdstel dan zal ik er eentje moeten kopen.
De paarden moeten naar de hoefsmid? Dan gaan deze natuurlijk gewoon.

Het is meer dat ik mijzelf wil beseffen hoeveel ik eigenlijk ''onnodig'' koop, en dat ik misschien ga inzien na 100 dagen hoeveel geld mij dit bespaard en ik misschien ga inzien dat mijn leven niet veel gelukkiger/beter word van al het kopen.
Ik hoop dat ik na 100 dagen iets kleins mag kopen dat ik hier nog gelukkiger mee ben dat als ik nu iets koop.

Wie doet de challenge met mij mee :D?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:02

Dit klinkt als een hele goede voor mij, i'm in! Te vaak dat de postbode hier stopt of dat ik op werk weer een mailtje krijg dat er bij de balie wat ligt :=.

Edit: Ik doe het voor een maand en begin wanneer de volgende salarisstorting is geweest.

Mijn uitzonderingen:
- Levenskosten (huis, boodschappen, benzine, voer voor dieren etc)
- Sigaretten (stoppen komt nog wel een keer, ooit. Niet 2 dingen in 1x willen :P :+ )
- Cadeautjes voor verjaardagen, housewarmingen etc.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 16-01-17 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:03

Als je al begint met 'in het geval van', is je slagingskans al klein. Ik zou t reëel houden en eerst eens 1 maand doen.
Succes!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:03

Leuk idee. Ik weet nu al dat ik dat niet ga redden.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:06

Oooh leuk! Ik ga ook proberen mee te doen :) Lijkt me wel heel moeilijk, ik ga nu best vaak met vriendinnen ergens een wijntje drinken, even iets buiten de deur eten, enz. Wanneer beginnen jullie?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:06

Nou niet perse benangelique. Ik weet bijv. dat mijn zwakke punten geurkaarsen en nagellak (en nog 100 van die "onzin"dingen die voor mij wel heeeeel veel waarde hebben :'), lekker broodje in de lunchpauze enzo ). Het is dus vooral mijn doel om die uitgaven wat te minderen. Soms ontkom je ergens niet aan, net zoals dat ik vandaag bij de winkels stond en mijn auto niet meer startte. Bleek dat mijn accu dood was. Sja, die heb ik niet op voorraad liggen, dus er moest in de garage een nieuwe in. Of moet ik dan een maand naar mijn werk gaan lopen? Zulke uitgaven zie ik als onvoorzien en vind ik voor mij dat ik ze wel gewoon kan uitgeven. Maar ieder zal uiteraard z'n eigen inzicht in zo'n challenge hebben.

Winged

Berichten: 33017
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:10

Ceffyl schreef:
Oooh leuk! Ik ga ook proberen mee te doen :) Lijkt me wel heel moeilijk, ik ga nu best vaak met vriendinnen ergens een wijntje drinken, even iets buiten de deur eten, enz. Wanneer beginnen jullie?

Dat inderdaad :)) mag ik nog wel uit eten of gewoon dansjes doen?

Nu zit ik sowieso al deze maand aan de 'zo min mogelijk alcohol' periode. Lees... Ik heb dit jaar nog maar 1 glas rode wijn gehad :)) En eigenlijk is dat ook wel relaxt.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:10

Sounds like a good plan to me! Maaaar, ik moet wel nog even een nieuw sportshirt scoren :+
Ik koop teveel en te onnodig.
En aangezien ik student ben en over een half jaar een inboedel moet kunnen betalen, lijkt het me een goed plan!
Maar idd, ik denk dat ik het eerst even op een maand hou, ik vind 100 dagen ineens wel veel (of ben ik nu een zeur?)
Kan me zo niet echt uitzonderingen bedenken, behalve boodschappen, benzine en belangrijke dingen voor paard natuurlijk.

Edit; ik krijg volgende week loon geloof ik, daarna doe ik mee. Nu toch niks te besteden :')
Ik ga 23 februari wel een weekendje weg, geen idee waarheen, verjaardagscadeau van m'n vriend, maar dan vind ik t wel anders hehe

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:16

Winged schreef:
Ceffyl schreef:
Oooh leuk! Ik ga ook proberen mee te doen :) Lijkt me wel heel moeilijk, ik ga nu best vaak met vriendinnen ergens een wijntje drinken, even iets buiten de deur eten, enz. Wanneer beginnen jullie?

Dat inderdaad :)) mag ik nog wel uit eten of gewoon dansjes doen?

Nu zit ik sowieso al deze maand aan de 'zo min mogelijk alcohol' periode. Lees... Ik heb dit jaar nog maar 1 glas rode wijn gehad :)) En eigenlijk is dat ook wel relaxt.

Ik denk dat je dat voor jezelf bepaalt... Je kunt jezelf ook 'zakgeld' geven voor dit soort dingen, dus een maximum qua geld en qua avonden (bijv 1x in de week en dan 30 euro uitgeven).

Er loopt een budget challenge topic waarin men probeert om de boodschappen onder de 30E per week per persoon te houden, daar is het ook leuk :)

Winged

Berichten: 33017
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:19

Magrathea schreef:
Ik denk dat je dat voor jezelf bepaalt... Je kunt jezelf ook 'zakgeld' geven voor dit soort dingen, dus een maximum qua geld en qua avonden (bijv 1x in de week en dan 30 euro uitgeven).

Er loopt een budget challenge topic waarin men probeert om de boodschappen onder de 30E per week per persoon te houden, daar is het ook leuk :)

Klopt, post daar ook ;)

Maar toch even een 'waar zit de grens' geval :))

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:23

Ow ik volg!! Ben nu eerst bezig met 30 euro per week aan boodschappen uitgeven, daar valt voor mij ook onder onzinnige dingen kopen. Al doe ik dat de laatste tijd sowieso wel een stuk minder!!! Wellicht als ik met de boodschappen challenge klaar ben, dat ik dan hier op in haak.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:24

Leuk idee. Maar dan doe ik per 1 februari mee, haha. Ga volgende week even lekker shoppen, sinds een half jaar. :+

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:30

Hoe lang houden jullie je aan dat budget-topic Nel?
Ik heb het maar opgegeven, net ook bij de supermarkt geweest, had helemaal niks bijzonders behalve ene potje euchina force, 30€. Is voor 2 of misschien 3 dagen :').

Dit lijkt me voor mij heel wat meer haalbaar, gezien mijn meeste "stomme" kosten op gaan aan dingen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:46

In het budget topic gaat het gewoon per week :j Bij mij is het vooral "lukt het mij om mijn weekgemiddelde zo laag mogelijk te krijgen (en houden)?" Stiekem zit bij boodschappen ook nog vaak een hoop onzinnigs hoor, dat je denkt 'oeh bonus' terwijl het iets is wat je normaal nooit koopt (en dus niet echt nodig hebt)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:48

Het no-budget boodschappen topic heb ik ook gezien, maar mijn man en ik hechten veel waarde aan boodschappen(klinkt stom :+) dus ik ga dat gewoon niet redden voor €30 p.p incl. diervoer.

Het is voor mij gewoon even een eye-opener dat ik moet stoppen met onnodige kleine dingen kopen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:59

Stamper schreef:
Leuk idee. Maar dan doe ik per 1 februari mee, haha. Ga volgende week even lekker shoppen, sinds een half jaar. :+


Ja ik vind 1 feb ook wel een mooie startdatum aangezien ik deze maand al allemaal leuke uitstapjes gepland heb. Ben ook wel benieuwd hoeveel ik dan overhoud eind van de maand. Volgens mij lopen die dingen ontzettend op zonder dat je het merkt.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:04

Yv_ schreef:
Hoe lang houden jullie je aan dat budget-topic Nel?
Ik heb het maar opgegeven, net ook bij de supermarkt geweest, had helemaal niks bijzonders behalve ene potje euchina force, 30€. Is voor 2 of misschien 3 dagen :').

Dit lijkt me voor mij heel wat meer haalbaar, gezien mijn meeste "stomme" kosten op gaan aan dingen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb.


Ik begin deze week en dan 4 weken :j
Hoe doe je t toch :')

Ja SteffiiY das ook ieder voor zich, dat budget boodschappen gaat voor mij denk ik wel werken!!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:12

Sja, ik weet het ook niet. Nouja, stiekem weet ik het wel, want had diepvries-gamba's, paar verse sapjes, ijsthee (wel 1+1 gratis :') !! ) en beleg (kaas, rookvlees en kipfilet). En dan die stomme weerstand tabletten, hopelijk helpt dit een keer na 2 maanden al op en af ziek te zijn :').

Dus nee, die budget challenge gaat 't voor mij niet worden. Maargoed, ik hou ook gewoon van een volle koelkast waar in staat waar ik trek in heb en hou ook niet van de hele week hetzelfde eten. Dat is eigen keuze, i know. Maar mijn porto heeft er geen moeite mee, dus zie (nog) niet in waarom ik dat zou gaan veranderen. Maar vind het wel heel leuk om te lezen waar iedereen mee komt :j. (al hou ik niet van bukken bij de schappen (ik weet dat de goedkope spullen onderin staan), folders afstruinen en ben ook nogal merkgericht en hou van luxedingen).

Met deze challenge doe ik wel mee :j, startdatum 25 januari. Dan krijg ik weer salaris gestort en kan ik meteen zie hoeveel ik overhou, zonder het kopen van trutjes, in verhouding met andere maanden. Ga 1 "salaris"maand meedoen, kijken hoe het bevalt en hoeveel moeite me het gaat kosten niet alles te kopen wat los en vast zit _O-.

Volgende besparingsoptie is stoppen met roken. Ooit gaat dat er echt wel van komen en volgens mij hou ik dan echt sloten met geld over. Maar ook die wil is nog even ver te zoeken. Vandaar deze challenge: mooie middenmoot :D.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:31

Ik wil ook graag meedoen, zodra mijn loon weer gestort is. Nu is mijn geld sowieso op :+
Ik merk dat ik heel vaak 'even' iets kleins meepak en dat dat flink optelt.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:50

Ik pas de challenge iets aan; vanaf morgen (want moet nog iets hebben van bol haha) 100 dagen niets op internet bestellen!

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:28

Ik vind 100 dagen niets op internet kopen een hele goede!
Dat ga ik doen :))

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:36

Ik kom gezellig meelezen, maar doe niet mee :) Ik ben een beetje tegenover gesteld vaan Yv_. Ik vind folders doorspitten, koopjes uitzoeken, kijken hoe en of het goedkoper kan juist heel erg leuk.
Deze challenge zou wel goed voor me zijn, maar ik ben bang dat ik hier alleen maar heel hebberig van zou worden (door te bedenken wat ik nu allemaal niet mag kopen) en het al snel weer op ga geven. Maar desalniettemin vind ik het wel leuk om mee te lezen en daardoor alert te blijven op 'onzinuitgaven'. :D

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:43

Ik weet niet of ik mee ga doen maar het werkt bij mij goed om alles op te schrijven wat ik koop!

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:48

Ik doe mee! Ben al een tijdje aan het sparen, voor buitenlandstage voor de zomer. Sparen gaat eigenlijk tot nu toe heel erg goed.
Mijn vriend is begin volgende maand jarig en we gaan sowieso wat leuks doen met vrienden en we gaan samen een paar dagen weg naar Duitsland waaronder Snowboarden, grootste dierenwinkel v europa en phantasialand dus oeps :-) Dat wordt de rest van de maand maar mijn portemonnee thuislaten.

School en het vele treinreizen door school is voor mij echt een killer. Ik ben 4-5 uur per dag kwijt aan het reizen. Het is te makkelijk om ff thee te kopen bij de kiosk, en dan ook maar gelijk een croissantje, vifit of een gezonde snack (ik probeer wel gezond te zijn).
En bij een laat uit zijn dag (vanaf 4 uur) kan Julia's er bijna vanuit gaan dat ik even pasta kom halen.
En dan nog de schoolkantine.. We hebben een hele gezonde schoolkantine wel, lekkere broodjes, warme middaglunch. Niet zo best voor m'n portemonnee.
Ik ben al sinds een maand weinig op school en moest wss pas vanaf half februari weer echt aan de bak dus nu gaat het weinig kopen heel goed :P, straks wordt een hele uitdaging voor mij.

Maarja, uitzonderingen zijn voor nu dus:
- dagen rond verjaardag vriend + cadeautjes ofc
- benodigdheden voor huisdieren (voer)
- evt benodigdheden studie zoals boeken en boodschappen voor school (drinken lunch en tussendoortjes)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:06

Dit is ook wel een goede voor mij... Ik koop ook alles wat los en vast zit.... Ik wil het wel proberen vanaf 1/2.

1 maand geen kleding, tassen, paardenspullen, make up, onnodige frutsels en luxe artikelen (tenzij iets op is)

Ben benieuwd...