Herkomst groenten en fruit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:01

Deze week stond ik voor het eerst echt stil bij de herkomst van mijn fruit, toen ik zag dat de druiven die ik wilde kopen uit Zuid-Afrika kwamen. Dat is natuurlijk heel slecht voor het milieu, dus ik twijfelde of ik ze zou nemen, maar aan de andere kant eet ik bijna nooit fruit en was het voor mij of die druiven, of geen fruit.
Uiteindelijk heb ik ze toch gekocht, maar voelde ik me wel een beetje schuldig.

Dus, denken jullie daar over na? Houden jullie er rekening mee? En vanaf wanneer maak je de beslissing om het toch te kopen? (gezondheid? enkel dit ingrediënt past bij het gerecht? Er is geen goedkoper alternatief? ....)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:09

ik hou er vooral budget-technisch rekening mee; groenten van het seizoen zijn nu eenmaal beter te betalen (en vaak ook veel lekkerder!) dan wanneer je aardbeien midden in de winter wil kopen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:13

Ik let er inderdaad ook budget-technisch op. Maar ik baal toch altijd wel een beetje als ik thuiskom en ik zie dat mijn manderijnen uit bijv. Mexico komen.

Ik let er dus niet structureel op in de winkel maar als ik iets koop en ik zie dat het uit een ver land kom dan denk ik altijd nog een keer of ik het wel echt nodig heb. Maar als de manderijntjes in de aanbieding zijn en 2e gratis zijn, dan kijk ik niet meer naar de afkomst.

_lautje_

Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:13

Ik hou er zeker rekening mee. Maar dit komt ook omdat mijn man tomaten kweekt en wij heel bewust zijn van herkomst en kwaliteit.

Wij in Nederland (en ook België) kunnen op een veel meer verantwoorde wijze groenten en fruit kweken dan in andere landen. Dit verschil is ook al gigantisch ten opzichte van bijvoorbeeld Spanje die bijna 20x meer water verbruiken voor een kilo tomaten dan wij.
Tevens wordt er in dergelijke landen veel meer gebruik gemaakt van niet biologische bestrijdingsmiddelen. De meeste tuinders in nederland en België gebruiken in principe enkel biologische bestrijders en alleen indien noodzakelijk chemische middelen. Deze middelen zijn echtergoed getest en zijn maar zeer weinig middelen toegestaan in Nederland.

En dan komen inderdaad nog belasting qua vervoer erbij.

Echter zijn producten uit andere landen veel goedkoper vaak door lagere personeelskosten (lees vaak ook uitbuiting/moderne slavernij).
Veel consumenten zijn niet bereid meer te betalen voor een goed en eerlijk product en komen dan aanzetten met argumenten Spaans is lekkerder want dat staat in de zon (ze zitten onder plastic folie) en in Nederland staan ze onder lampen. Voor smaak ben je oa afhankelijk van de intensiteit van licht, ras en afrijpen aan de plant zelf.
Omdat de reisperiode van tuinder naar supermakt hier veel korter is kan er ook roder geoogst worden ipv half groen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:16

moet ik overigens de complimenten geven aan onze plaatselijke jumbo die bij een plaatselijke tuinder de appels en peren inkoopt en deze aantrekkelijk maakt door de prijs, maar zeker ook de informatievoorziening. het is altijd fijn te weten waar een product vandaan komt.

maar eerlijk is eerlijk: als ik 1 euro voor een pond tomaten kan betalen omdat ze uit mexico komen of 4 euro omdat ze uit nederland komen, ga ik toch echt voor die goedkope. Het verschil is me dan echt te groot en dat gaat financieel gezien gewoon niet.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:16

Ik eet zo veel mogelijk groente en fruit uit eigen tuin, maar veel soorten komen helaas alleen uit warme landen. Ananas, citrusfruit.. maar ook bv rijst. Maar de groentes en fruitsoorten die ook hier in NL/Duitsland gekweekt worden probeer ik dan ook zo veel mogelijk in het seizoen te kopen en dan komen ze bijna altijd gewoon uit de buurt.
Maar als ik echt zin heb in een bepaald fruit buiten het seizoen om dan koop ik dat ook wel af en toe, al probeer ik het echt tot een minimum te beperken.
Ook vind ik diepvriesfruit vaak een goede oplossing, voor in de smoothies bv.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:21

Qua milieu belasting door het vervoer is het plaatje heel anders dan je verwacht. Het wordt in zulke grote bulk vervoert dat verreweg de meeste milieubelasting gevormd wordt door jouw ritje met de kleine hoeveelheid fruit of de groente naar huis. De hoeveelheid CO2 per vervoerde kg product verbrandt door de boot (of het vliegtuig) is veel lager dan de CO2 per kilo vervoert product die de consument verbrand. Als jij dat dus met de fiets doet ipv met de auto maak jij het verschil.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:23

Ik eet in de winter gewoon geen zomerfruit. Als de druiven (we hebben een nieuw klimaat...) uit mijn Hollandse tuin op zijn koop ik ze nog een tijdje en dan stop ik.
Overgevlogen aardbeien, aalbessen - ik begin er niet aan en het is ook niet nodig.

En ik sluit me aan bij lautje: je moet als consument op gegeven moment ook bereid zijn om te betalen voor kwaliteit.
(Voor wie een bijstandsuitkering heeft geldt enige dispensatie, maar wie geld heeft: als we doorgaan ons milieu te verpesten zijn we zo meteen allemaal de sigaar...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-17 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:23

Ja, wij letten er bewust op tijdens het winkelen. :j We zullen er niet voor naar een andere winkel gaan dan waar we gewoonlijk inkopen, maar binnen deze winkel kiezen we wel bewust voor groenten en fruit uit de dichtstbijzijnde landen. Ongeacht de prijsverschillen.
Het schandaligst vind ik groenten en fruit die makkelijk hier groeien en dan toch in verweggistan worden aangekocht. Appels uit Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld. -O-
We kopen het liefst seizoensgebonden producten uit eigen streek, maar ook europese producten zijn voor ons OK. Bij exotische dingen (bananen, mango, ananas,...) is dat natuurlijk niet mogelijk; dan moet je gewoon water bij de wijn doen. Daar kiezen we dan indien mogelijk voor fairtrade. :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:29

troi schreef:
Qua milieu belasting door het vervoer is het plaatje heel anders dan je verwacht. Het wordt in zulke grote bulk vervoert dat verreweg de meeste milieubelasting gevormd wordt door jouw ritje met de kleine hoeveelheid fruit of de groente naar huis. De hoeveelheid CO2 per vervoerde kg product verbrandt door de boot (of het vliegtuig) is veel lager dan de CO2 per kilo vervoert product die de consument verbrand. Als jij dat dus met de fiets doet ipv met de auto maak jij het verschil.


Nu doe ik vrijwel alles op de fiets, maar
om een of andere reden
....zit er geen BTW op kerosine - oneerlijke concurrentie dus. En vliegverkeer is een zware milieubelasting en voor fruit gewoon onnodig.

Per boot vervoeren is in principe beter, maar de gore stookolie waarmee de schepen varen, daar word je ook niet blij van.

Ik zorg er dus voor dat er zo weinig mogelijk voor mij de oceaan over wordt gevlogen of verscheept.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:30

Ik hou er geen rekening mee, ik mag alleen bepaalde tropische vruchten. Voor de rest ben ik allergisch.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:36

Ik let er ook heel erg op. Eet eerst mijn tuintje leeg en dan alleen seizoensgroente en eigenlijk het liefst van nederlandse bodem of anders uit EU landen, maar verder weg :n Ik baal dat ik geen nederlandse walnoten en hazelnoten kan vinden in winkels. Is allemaal amerikaanse of canadese teelt.
Veel biologische kruiden zijn ook van ver weg (china meestal)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:44

Even een oprechte vraag omdat ik er niet veel van weet: waarom zijn appels uit NZ en sinaasappels uit Mexico niet goed?

_lautje_

Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:55

Omdat de belasting op het milieu hierheen groot is.
Daarnaast hebben landen als Mexico ook een ander personeelsbeleid, gaan ze anders om met de natuur, verbruiken veel meer water, etc.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:02

Ik heb bij een verpakbedrijf gewerkt van groente en fruit voor supermarkten.

Daar kwam je zelden groente en fruit uit nederland tegen.

Kiwi uit nieuw zeeland,paprika uit israel.

Was vooral seizoensgebonden dus

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:34

Vergeet niet dat kassen in Nederland ook niet alles zijn! Hier in de omgeving is het 's nachts in ieder geval nooit donker.

_lautje_

Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:46

Het schermdoek schermt 98% van het licht af aan de zijkanten en 95% van de bovenkant. Ja er is veel licht, maar ik woon op de tuin en wij hebben er geen last van.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:01

Ik werk bij een grote groente teler. Ja veel komt uit het buitenland simpelweg om de consument jaar rond te kunnen beleveren. Sperziebonen zijn nu in Nederland niet te telen behalve de kas bonen. Echter betaal je voor 500gram kasbonen 5 euro in de winkel en dat wil men niet. Te duur. Dus zijn ze tigtal jaar geleden naar Afrika getrokken. Als het seizoen in Nederland op is gaat het Afrika seizoen in. Dit zorgt voor heel veel werkgelegenheid want daar wordt alles handmatig geplukt ipv machinaal zoals hier in Nederland.

Als het een goed bedrijf is, en ik ben trots om te zeggen dat het bedrijf waar ik voor werk dat is, dan zorgt zon bedrijf voor vaste contracten met eigen telers en buitenaf telers. Hebben de mensen het goed (en dat is niet naar onze maatstaf maar naar die van hun wat dus beter is dan vele landgenoten) en zorgen we voor jaarrond werk in Afrika. Loopt het bonen seizoen naar Europa dan telen we daar uien (en de grootste afzetmarkt voor uien is Afrika zelf). Zo hebben deze mensen het hele jaar werk, een inkomen en een kans.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:09

Groente komt altijd uit de tuin, in de winter dus enkel groente wat dan groeit + uit de vriezer wat we er in de zomer in hebben gestopt. Ik hou helaas wel erg van bananen, maar die komen dus van de andere kant van de wereld. Voor de rest probeer ik het altijd uit Nederland te halen, of in ieder geval erg dichtbij. Appels haal ik op weg naar school, daar hebben ze ook walnoten en peren.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:46

Wij exporteren ook heel veel. Economisch gezien heel goed dus. Want als ze in andere landen ook alleen maar uit eigen land eten, dan lopen wij een hoop geld en werkgelegenheid mis.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:46

Nicje87 schreef:
Wij exporteren ook heel veel. Economisch gezien heel goed dus. Want als ze in andere landen ook alleen maar uit eigen land eten, dan lopen wij een hoop geld en werkgelegenheid mis.


Enerzijds snap ik dat wel. Anderzijds: als meer mensen bewuster streekgebonden en seizoensgebonden producten gaan kiezen, verschuift de markt volgens mij toch gewoon? (Ben geen econoom :o ) En dan heb je de voordelen voor het milieu en druk je de transportkosten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:56

Voor de groente en fruit die in Nederland geteeld worden kijk ik zeker naar waar ze vandaan komen, dus een Spaanse tomaat zal hier zelden in huis komen.
Dat omdat in Nederland de eisen erg streng zijn voor wat er gespoten mag worden.

Maar wil ik een banaan of een Kiwi dan kijk ik er niet naar waar hjj vandaan komt.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Herkomst groenten en fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:58

Zijn veel van die wetten niet europees geregeld? Daar staat me iets van bij iig..
Maar ook al zouden de wetten in Nederland strenger zijn dan in andere landen, toch schijnt Nederland veel meer landbouwgif te gebruiken dan andere landen: http://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/2 ... osaat.html

Voedsel uit Nederland is natuurlijk wel gunstiger wat betreft transport en versheid, maar hoeft niet per definitie gezonder of beter voor het milieu te zijn.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:03

Wat betreft economie en "korte termijn denken" is deze post glashelder
Verosjaak schreef:
Ik werk bij een grote groente teler. Ja veel komt uit het buitenland simpelweg om de consument jaar rond te kunnen beleveren. Sperziebonen zijn nu in Nederland niet te telen behalve de kas bonen. Echter betaal je voor 500gram kasbonen 5 euro in de winkel en dat wil men niet. Te duur. Dus zijn ze tigtal jaar geleden naar Afrika getrokken. Als het seizoen in Nederland op is gaat het Afrika seizoen in. Dit zorgt voor heel veel werkgelegenheid want daar wordt alles handmatig geplukt ipv machinaal zoals hier in Nederland.

Het zou zo mooi zijn, als er een eerlijke marktprijs was, waar alle kosten in zouden zitten.
(Dat klinkt idealistisch, maar het is wat de VVD beweert.)
Kasbonen 5 euro lijkt mij een eerlijke prijs.
Afrikaanse bonen zijn overgevlogen met behulp van kerosine waar geen BTW op zit en tegen hoge maatschappelijke kosten. 10 euro per kilo lijkt mij dan zo raar nog niet - maar BTW op kerosine en een fatsoenlijke milieutax op vliegverkeer: het schijnt erg moeilijk te zijn. (In het accoord van Parijs komt vliegverkeer niet voor, het was te moeilijk.)
Citaat:
Als het een goed bedrijf is, en ik ben trots om te zeggen dat het bedrijf waar ik voor werk dat is, dan zorgt zon bedrijf voor vaste contracten met eigen telers en buitenaf telers. Hebben de mensen het goed (en dat is niet naar onze maatstaf maar naar die van hun wat dus beter is dan vele landgenoten) en zorgen we voor jaarrond werk in Afrika. Loopt het bonen seizoen naar Europa dan telen we daar uien (en de grootste afzetmarkt voor uien is Afrika zelf). Zo hebben deze mensen het hele jaar werk, een inkomen en een kans.

Prachtig!
Al zou ik dus liever zien dat ze in Afrika 100% voor eigen land/continent zouden produceren- maar dat deze bedrijven er staan en draaien is klasse.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:52

8nnemiek schreef:
Zijn veel van die wetten niet europees geregeld? Daar staat me iets van bij iig..
Maar ook al zouden de wetten in Nederland strenger zijn dan in andere landen, toch schijnt Nederland veel meer landbouwgif te gebruiken dan andere landen: http://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/2 ... osaat.html

Voedsel uit Nederland is natuurlijk wel gunstiger wat betreft transport en versheid, maar hoeft niet per definitie gezonder of beter voor het milieu te zijn.

Maar werd dit gif ook voor voedsel gebruikt?
Sommige dingen als aardappelen wel, als je ziet hoe vaak daar gespoten wordt is echt veel.
Waarmee weet ik niet.

Maar een paar jaar terug stonden er gladiolen op het veld achter ons, dat was echt ongelooflijk hoe vaak er daar een spuit over ging. ook geen idee met wat er in, maar gezond zal het niet wezen.
Maar dat eet je niet op, dus daar zullen de eisen anders in zijn.
Helaas voor de bodem niet goed.

Maar in een kas wordt weer erg weinig gespoten.
Maar juist erg veel met biologische bestrijding gedaan.
Dus last van een schadelijk insect, dan zet je een ander niet schadelijk insect uit die dat schadelijk insect uitschakelt.
Hartstikke duur en die ga je dan niet om zeep helpen door te spuiten.