Help, ik ben een sloddervos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:01

Hoi Bokkers,

Ik heb gekeken voor een soort gelijk topic maar kon zo niks vinden.

De titel zegt al genoeg. Ik ben een sloddervos. Oke, daar is opzich nog niet zo veel mis mee. Mits andere mensen er geen last van hebben. Maar nu, ik woon nog thuis en we zijn met 7 personen thuis. Twee van deze 7 personen zijn wel netjes aangelegd. En nee dit zijn niet de ouders maar twee van mijn zusjes.

Nu is het algemeen bekend bij ons dat ik een sloddervos ben. Mijn kamer heeft mss 1 dag een lege vloer, en dan is er alweer een bom ontploft. Beneden kan ik goed mijn tas laten liggen en mijn paarden schoenen liggen allemaal voor de kast i.p.v. in de kast. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben mezelf goed bewust van mijn slechte eigenschap. Maar nu is het dus zo dat mijn zusjes er last van ondervinden. En ik vind dit toch wel vervelend. Maar ik heb ook echt heel vaak dat ik gewoon vergeet op te ruimen. Dat ik iets mee wil nemen naar boven en het gewoon kei hard vergeet.

Nu wil ik mezelf daarin veranderen. Ik zal nooit zo'n nette persoon worden als mijn zusjes, maar ik wil wel zo worden dat ze er niet meer zo'n last van hebben.


Mijn vraag nu is welke tips en tricks hebben jullie zodat ik een iets minder sloddervos wordt?

Eentje die me altijd goed is bijgebleven en welke ik nu ook wel wil nastreven is:

Als het een klusje is wat je binnen 5 min. gedaan hebt dat ook meteen doen. Scheelt je later weer veel werk.

Nou dit soort tips hoor ik graag!!

:evaw:

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:04

Geen tips. Ik loop ook rustig 10x de trap op zonder een doekje wat in de was moet mee te nemen of badkamerspullen mee te nemen. Ik zie het gewoon echt niet. Zo gek :+

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:05

misschien elke dag een moment (10 minuten ofzo, een bepaalde tijd in ieder geval) even bewust een rondje door het huis lopen en kijken wat er allemaal opgeruimd moet worden?

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:14

Machie schreef:
Geen tips. Ik loop ook rustig 10x de trap op zonder een doekje wat in de was moet mee te nemen of badkamerspullen mee te nemen. Ik zie het gewoon echt niet. Zo gek :+


Nou wel fijn om te weten dat ik daarin niet alleen ben. Is toch weer beetje een oplichting.

Maar ik vind het zo vervelend dat andere er onder lijden.


Miesemuisje schreef:
misschien elke dag een moment (10 minuten ofzo, een bepaalde tijd in ieder geval) even bewust een rondje door het huis lopen en kijken wat er allemaal opgeruimd moet worden?


Ja dat zou inderdaad ook al een goede zijn. Alleen soms zijn er echt dagen dat ik acht daar geen tijd voor te hebben... Dan kom ik thuis is het eten spullen pakken en weer wegwezen. Maar als ik dan structureel al drie dagen in de week dat inderdaad invoer ben je al eindje.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:19

Het is denk ik een kwestie van jezelf gewoon aanleren dingen direct op te bergen als je ze niet meer gaat gebruiken. Dit is iets wat mij zelf ook nog niet altijd goed lukt, maar ik kan er ook niet tegen als er ergens een bom ontploft lijkt te zijn. Op het moment dat ik mijn schoenen uit wil gaan doen, loop ik meteen naar de kast waar ik mijn schoenen om moet bergen en zorg dat ik ze er meteen in zet. Ditzelfde doe ik met mijn jassen.

Het is mij opgevallen dat wanneer ik iets niet meer nodig heb en het "even" op tafel, de trap, voor de kast, o.i.d. neerleg het een stuk moeilijker is om dat even later weer op te pakken en op te gaan ruimen, want op dát moment heb ik er geen last van dat het "even" daar ligt. Door jezelf aan te leren alles meteen op te ruimen voorkom je dat het op bepaalde plaatsen in huis een soort verzamelplaats wordt voor dingen die je daar "even" neerlegt.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:22

Ach hou op, ik kan een grote wasmand midden op de trap zetten om mee naar boven te nemen en de weg volledig blokkeren, en vervolgens lukt het me om er overheen te kruipen zonder er ook maar bij stil te staan dat die mand ook mee naar boven kan/moet :')

Een oplossing heb ik ook nog niet gevonden. Als het eenmaal een gewende is om je spullen op een bepaalde plek snel even neer te zetten dan leer je dat ook niet snel meer af.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:27

Ik was een extreme sloddervos. Ik zag de rotzooi nooit en het kon me niets schelen als ik het wel zag.

Bij mij is het pas overgegaan toen ik een kind kreeg. Een kind laten opgroeien in mijn troep, nee!
Nu is alles brandschoon en hoewel niet alles kaarsrecht staat is het wel altijd gewoon netjes en presentabel.

Het hing voor mij samen met een gebrek aan eigen liefde en een neiging om dingen voor me uit te schuiven ipv meteen aan te pakken.
Het grappige is dat ik die eigenwaarde en doelgerichtheid pas gevonden heb toen ik voor mijn omgeving ging zorgen :)

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:29

phormicola schreef:
Ik was een extreme sloddervos. Ik zag de rotzooi nooit en het kon me niets schelen als ik het wel zag.

Bij mij is het pas overgegaan toen ik een kind kreeg. Een kind laten opgroeien in mijn troep, nee!
Nu is alles brandschoon en hoewel niet alles kaarsrecht staat is het wel altijd gewoon netjes en presentabel.

Het hing voor mij samen met een gebrek aan eigen liefde en een neiging om dingen voor me uit te schuiven ipv meteen aan te pakken.
Het grappige is dat ik die eigenwaarde en doelgerichtheid pas gevonden heb toen ik voor mijn omgeving ging zorgen :)


Hmm dat herken ik ook wel in andere dingen. Vooral studie dus....

Alleen een kind zit er voorlopig nog niet aan. Dus zal toch maar kijken voor andere oplossing :P

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:14

Count me in

Ik kan ook enorm slordig zijn. Op het werk kan ik het gelukkig in de hand houden, omdat ik graag gestructureerd werk. Thuis is het wel een (enorme) ergernis van mijn vriend. Wanneer ik het te rommelig ga vinden, heeft hij al tien keer opgeruimd... Zeuren helpt niet (wekt alleen maar ergernissen op aan mijn kant).

Wat wel helpt is zelf bewuster aan de gang gaan, sloddervos zijn is een gewoonte geworden. Deze moet je zelf bewust doorbreken. Bijvoorbeeld: ik kom binnen, schop schoenen uit, gooi jas over de stoel, pak drinken en ga zitten. Dan blijven de schoenen en jas dagen op die plek liggen (eventueel aan de kant geschoven wanneer het in de weg ligt). Nu ben ik er meer mee bezig. Schoenen uit, nadenken, met schoenen in de hand naar het halletje lopen, schoenen netjes wegzetten en jas ophangen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:24

Onze zoon is een chaoot.
Stapt ook rustig over zijn spullen heen die op de trap liggen.
Of neemt glazen niet mee van zijn kamer om in de vaatwasser te zetten.

Ik roep hem elke keer terug.
Of stuur hem weer naar boven om zijn spullen op te halen.
De ene week gaat het beter dan de andere week.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:31

Herkenbaar! In huis ben ik net zo, stomme is, bij de paarden juist het omgekeerde :+
Maar wat ik hier boven ook al zag, als je zorgt voor een ander (Baby) gaat er een knop om ofzo, ik wil niet dat de paarden (of ik) mn benen breek over de zooi op stal. Dus daar is net opgeruimd.
En thuis ben ik alleen dan zie ik het niet zo en het boeit me ook t meeste niet. Ik heb gewoon 1 keer in de week even een dag dat ik alles even langs ga en opruim.
Stofzuigen doe ik wat vaker nu ik 3 katten heb, want die haren overal vind ik dan wel weer vervelend.
Afwas staat gerust 3 dagen of langer. (Spoel het nog net even af voor ik het op t aanrecht zet en laat staan.)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:48

Idem phormicola, ik was ernstig totdat ik een kind kreeg en nou ben ik wel heel opruimerig. En heb ik tegen mij dat ik een echte adhd'er ben. Werkelijk waar een mega chaoot met een heel druk hoofd waardoor ik veel vergeet. Waaronder natte was in de wasmachine enz -O-

Maar ik probeer steeds meer alles wat ik gepakt heb meteen weer terug te leggen op de juiste plaats en loop elke dag een structureel rondje.

Ook ben ik lid van wat fb groepen die over opruimen gaan en minimaliseren (hoe minder spullen hoe minder rotzooi)
En dat stimuleert echt als je ziet hoe andere dat oplossen

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:59

Haha, ja... less is more :P
Áls ik dan eens echt opruim gaat er ook gelijk veel uit :+ weg, weg, weg! Dan heb ik dr ook geen last meer van.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:32

Ik ben inderdaad ook vrij minimal gaan leven. Vooral de minimal kledingkast is echt een aanrader.

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 23:36

phormicola schreef:
Ik ben inderdaad ook vrij minimal gaan leven. Vooral de minimal kledingkast is echt een aanrader.


Dat kan ik me niet voorstellen! Heb nu al ooit moeite met kiezen...

Mss is dan juist minder idd beter, heb je minder keus!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:50

Ja klopt. Het is wel belangrijk dat je goed nadenkt over je kleding anders heb je natuurlijk een probleem. Ik koop nu ook echt kwaliteit omdat ik maar weinig nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:51

Machie schreef:
Geen tips. Ik loop ook rustig 10x de trap op zonder een doekje wat in de was moet mee te nemen of badkamerspullen mee te nemen. Ik zie het gewoon echt niet. Zo gek :+


Haha, mijn moeder legde altijd onze was onderaan de trap zodat we het mee naar boven namen.. Ik stapte hier gerust 10 x overheen, tot mijn moeder echt kwaad werd :+

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 10:29

phormicola schreef:
Ja klopt. Het is wel belangrijk dat je goed nadenkt over je kleding anders heb je natuurlijk een probleem. Ik koop nu ook echt kwaliteit omdat ik maar weinig nodig heb.


Ja daar zit zeker wel wat in. Ik investeer ook liever in een goed stuk wat langer mee gaat dan van de wat goedkopere slappe hap. Om het zo maar te noemen.
Maar dan zit ik nog niet in de hoge prijsklasse, want dat red ik niet met mijn studentensalaris. Maar ik koop in ieder geval niet snel van die hele dunne goedkope stoffen.

En zo ie zo shop ik eigenlijk helemaal niet zo veel. :o
Pas weer even snel drie hempjes wezen halen en een blouse en shirt. Omdat ik die echt erbij nodig had. Vaak koop ik kleren omdat ik ze nodig heb, niet omdat ik het perse wil hebben. Dus ik denk dat het wel erger kan met hoeveelheid kleren. :+

Gisteren al een kleine stap in de goede richting gezet. Ik heb direct mijn schoenen opgeruimd en vanmorgen mijn vuile was van gisteren ook meteen in de was gedaan. (normaal laat ik dat wel een week liggen) Ohja, en mijn sjaal en muts maar meteen netjes weer weggelegd. Want die dingen laat ik echt overal slingeren :')

Vandaag wil ik in de avond even rondje beneden doen zodat ik al mijn spullen weer op z'n plek heb liggen.

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:40

Ik wil voor mezelf beginnen als personal organisor...als het zover is meleden jullie je wel hé

*\o/* *\o/* :D :D :D

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:30

wiebke schreef:
Ik wil voor mezelf beginnen als personal organisor...als het zover is meleden jullie je wel hé

*\o/* *\o/* :D :D :D


Wat moet ik me hier dan precies bij voorstellen?

Dat je mensen gaat coachen betreft het organiseren van hun leven/huis?

Oprechte vraag :o

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Help, ik ben een sloddervos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:44

Waarom ga je niet met je zusjes ingesprek, om te vragen waarom zij het wel "kunnen".
Wellicht kunnen ze jou wat leren.

Wat dat betreft kan ik soms heel zwart wit denken. Je bent bewust van je probleem, dus kan het in dit geval ook oplossen doordat je er bewust van bent.
Dus gewoon opruimen :+

Maar om even dieper in te zoomen op het probleem, waarom ligt jouw vloer meteen vol? Heb je te weinig opbergruimte?
Ik zal jezelf gewoon aanwennen, voor dat je thuis komt schoenen uit en opbergen. (loopt toch niet fijn vieze schoenen in een schoon huis :+ ) En tas meteen opbergen. Je andere spullen, na het gebruiken meteen weg leggen etc...

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:08

Hanneke137 schreef:
wiebke schreef:
Ik wil voor mezelf beginnen als personal organisor...als het zover is meleden jullie je wel hé

*\o/* *\o/* :D :D :D


Wat moet ik me hier dan precies bij voorstellen?

Dat je mensen gaat coachen betreft het organiseren van hun leven/huis?

Oprechte vraag :o


Een personal orgaziner kan particulieren of bedrijven helpen met het op orde brengen van bijvoorbeeld het huishouden, administratie, financiën, dagindeling, opvoeding, emails ect. Eigenlijk alles waar mensen een rommeltje van hebben gemaakt :)

Dit kan dan ook nog voor verschillende doelgroepen zoals mensen met een beperking, ouderen,mensen met depressies, adhd,of voor verhuizingen,als er een dierbare is overleden, mensen met verzamelwoede..

Genoeg keuze dus!

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:11

wiebke schreef:
Een personal orgaziner kan particulieren of bedrijven helpen met het op orde brengen van bijvoorbeeld het huishouden, administratie, financiën, dagindeling, opvoeding, emails ect. Eigenlijk alles waar mensen een rommeltje van hebben gemaakt :)

Dit kan dan ook nog voor verschillende doelgroepen zoals mensen met een beperking, ouderen,mensen met depressies, adhd,of voor verhuizingen,als er een dierbare is overleden, mensen met verzamelwoede..

Genoeg keuze dus!


Of dus sloddervossen zoals ik :D

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:15

Ik was ook zo'n enorme sloddervos, maar door mezelf te trainen is het een stuk beter.
Op stal ook heel netjes en thuis pff
Dus ik ben gaan kijken hoe doe ik het op stal, nou dan ga ik stil staan bij mijn stal en denk bewust na voor ik iets pak of opruim. Ik ben dus heel bewust bezig.
En dat ben ik thuis ook gaan doen, even stilstaan in de keuken en bedenken wat moet ik meenemen, opruimen enz. Op de keukendeur een vel geplakt met heel groot STOP erop in schreeuwende kleuren.

Dit heeft mij enorm geholpen en tuurlijk ben ik soms al boven en denk oliebol iets vergeten en dan moet ik het meteen doen anders vergeet ik het weer.

Ik ben dus heel bewust dingen gaan doen.

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:19

rumay schreef:
Ik was ook zo'n enorme sloddervos, maar door mezelf te trainen is het een stuk beter.
Op stal ook heel netjes en thuis pff
Dus ik ben gaan kijken hoe doe ik het op stal, nou dan ga ik stil staan bij mijn stal en denk bewust na voor ik iets pak of opruim. Ik ben dus heel bewust bezig.
En dat ben ik thuis ook gaan doen, even stilstaan in de keuken en bedenken wat moet ik meenemen, opruimen enz. Op de keukendeur een vel geplakt met heel groot STOP erop in schreeuwende kleuren.

Dit heeft mij enorm geholpen en tuurlijk ben ik soms al boven en denk oliebol iets vergeten en dan moet ik het meteen doen anders vergeet ik het weer.

Ik ben dus heel bewust dingen gaan doen.


Dat is ook wel een goede ja. Ik ben op stal ook netjes. Alles wat je gebruikt ruim je ook meteen op.
Waarom dat thuis dan toch niet? -Filosofische vraag voor mezelf om over na te denken