Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 22:00

Hoewel ik vegetarier ben en dol ben op dieren, ben ik ook gek op wol. En leer. Natuurlijke producten die een eeuwigheid meegaan, mooi zijn en heerlijk warm en goed blijven. Ik heb liever heel weinig goede spullen dan veel spullen die ik steeds moet vervangen.

Maar ik zit natuurlijk wel met het dierenleed dat eraan vast kleeft. Waar ik vroeger dacht dat wol altijd van die schaapjes komt die ik gewoon op een normale manier geschoren zag worden, ben ik nu niet meer zo naief. Ik vind het gruwelijk wat er allemaal gebeurt om ons producten als wol en leer te leveren, waar wij helemaal niets vanaf weten.

En nu kom ik bij het punt dat ik er gewoon niet uitkom wat ik nu wel en niet kan kiezen. Ik vind leer als restproduct van een 'normale' slachtindustrie prima, maar dieren die speciaal gefokt worden voor het leer vind ik onzin. Wol die toch van de schapen af moet is geen probleem, maar schapen die dood moeten of verminkt worden voor mooie wol weer niet. Ik ben natuurlijk best bereid meer te betalen, ik hoef echt niet het goedkoopste als ik dan maar wel met een goed gevoel mijn producten kan dragen.

Hoe staan jullie er tegenover? Hoe maak je het onderscheid? Weten jullie toevallig firma's die sowieso goed zijn?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:42

Er zijn zeker wolsoorten die je met goed fatsoen kunt gebruiken. Sowieso moet je op zoek naar wol die vrij is van mulesing (dat is nogal dieronvriendelijk). Ecologisch/ biologisch is beter voor het milieu. Via deze link een mooi overzicht: http://www.antroposofischleven.nl/wol-v ... en-bewust/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:48

Wat goed dat je daar mee bezig bent :) En je principes ook zo doortrekt naar leer/wol.
Ik zou niet weten hoe of waar je specifiek kunt vinden of het leer dat je wilt kopen, een restproduct is, sorry - maar er zijn tegenwoordig wel veel alternatieven voor dierlijk leer, die er toch ook mooi uit zien en lang mee gaan. (Niet alleen van dat lelijke plastic-fantastic-uitziende spul) Ik weet niet of je daar ook interesse in hebt, maar ik wil wel wat linkjes verzamelen als je wilt? Als het je echt alleen om restproduct-leer gaat, weet ik het helaas niet, maar ben wel benieuwd of iemand daar meer over kan zeggen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 10:29

Bedankt voor de link Chubby! Het mulesing zocht ik vaak al op, maar dat lijstje kende ik nog niet! Heel handig!

Nikki: het gaat me wel om echt leer. Ik ben nog niks tegengekomen dat zo ontzettend duurzaam is en dat ook steeds mooier wordt in gebruik (dat is namelijk meestal andersom). En warm en ademend is, Dus ik zoek inderdaad vooral restproductleer. Ik vind het zo stom dat mensen dat niet op het leer zetten. Ik denk dat, als mensen zouden weten dat er speciaal dieren gefokt werden voor hun jasje, een stuk minder mensen dat jasje zouden kiezen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:32

Voor leer zou ik het ook niet weten. Voor wol hobbel ik naar een bevriende boer, die heeft wat schaapjes lopen. En dan kan ik kiezen uit wit of zwart.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:36

Nou koper dat helpt TS vast....

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:38

Ze kan toch zelf iemand in haar omgeving zoeken met schaapjes? Waarom doe je meteen zo bot?

Bovendien mag TS ook best even een pb sturen voor gegevens als ze dat wil. Die boer verkoopt de wol gewoon aan mensen.

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:43

het blijft lastig. Ik zit zelf in de duurzame mode en we bezoeken onze leveranciers. Bij leer heb je te maken met het dier; waar komt het vandaan, hoe is het gestorven maar ook met de mensen die het leer prepareren. Dat gebeurt echt onder super slechte omstandigheden bij sommige fabrieken. En ook hoe ze de afvalstoffen verwerken gooien ze dat zo in de natuur terug want weer schadelijk is. Op onze wiki vind je meer achtergrond info als je dat leuk vindt: http://wiki.watmooi.nl/pages/Categorie:Materialen

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 11:01

Koper, ik zoek dan inderdaad wel een boer die de handschoenen rechtstreeks van die schaapjes af scheert :P Ik heb geen tijd om te reinigen, te spinnen en te breien...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:36

Oh zo. Ik dacht dat je wol zocht.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 13:44

Nee, niet los :) Wollen producten. Gewoon wol kun je inderdaad vaak gewoon bij boeren vinden, en ik heb zelfs een keer 7 zakken gratis afgehaald via Marktplaats :P

Streep, leuke wiki :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:49

2e hands winkels / marktplaats. Die spullen zijn al gemaakt en om wat voor reden dan ook niet meer gewenst bij de oude eigenaar. Nieuw is zeker met jouw reden lastiger, lang niet alle winkels/merken weten zeker waar hun grondstoffen vandaan komen. Er is ook veel fraude in die trajecten + andere meningen over wat diervriendelijk is.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:56

Ik weet niet of je het ook voor ruiterkleding wil, maar dan kan je bij Equirex (http://www.equirex.nl) terecht. Ik ken de eigenaresse, fijne vrouw en ze weet precies waar haar producten vandaan komen. Alles biologisch, milieuvriendelijk en bovendien superfijn spul! Ik heb onder andere een rijbroek en katoenen en merinowol shirts/vesten. Heerlijk om te dragen en blijft heel erg mooi :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 15:23

Zij heeft wel hele mooie spullen, Straw! :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:36

Ik hou zelf vast aan de info die Rank a brand geeft en koop graag tweedehands. kwaliteits spul van leer en wol, maar ook van bijvoorbeeld zijde kan makkelijk een 2e ronde mee.

Idd, equirex verkoopt mooi spul, die gaat ook op mijn lijstje.

Wat betreft zogenaamd 'veganleather': gezien de problemen die plastic en kunststof opleveren voor het milieu vind ik dat geen alternatief. Ik weet, het is kiezen uit 2 kwaden, maar dan kies ik liever het biologisch afbreekbare kwaad.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 15:53

Precies Kaka, dat gevoel heb ik ook. :) Het gebruik van wol etc voelt wel 'goed' voor mij, alleen wil ik wel gewoon eerlijke wol en eerlijk leer.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 15:23

Weet iemand trouwens hoe het zit met wol uit Ierland? Ik kan er weinig over vinden. Ik heb 2 hele mooie truien gezien van wol, van Irelands Eye en Fisherman, en alles ervan is Iers.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:46

Hmm, er staat echt helemaal niets over op de website over de herkomst van de wol hé. Dan ga ik ervan uit dat dit ook niet zo belangrijk is voor het merk.

Als je een alternatief wilt: finisterreuk.com. Mooi spul voor buiten met een leuk ontwerp.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 16:07

Bedankt voor het zoeken! Dat is helaas niet mijn stijl en kan ik ook niet passen.

Op de labeltjes op de truien stond dat het een familiebedrijf was (Irelands eye) en dat alle wol uit Ierland kwam. Zo ook bij Fisherman. Voor zover ik kan zien doen ze geen mulesing in Ierland. Het zijn in elk geval twee kleine merken.

Overigens blijf ik het allemaal lastig vinden. Ik ken koeienboeren en ook iemand die schapen houdt. De koeien weden prima behandeld en kwamen veel buiten, maar mochten geen keurmerk vanwege de inrichting van het bedrijf (geloof ik). De schaapjes worden blij geschoren zonder rare praktijken, maar ook deze hebben geen keurmerk vanwege niet-biologisch voedsel.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 21:32

Ik heb ze gemaild, ik ben benieuwd naar hun antwoord :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:25

Sheran schreef:
Overigens blijf ik het allemaal lastig vinden. Ik ken koeienboeren en ook iemand die schapen houdt. De koeien weden prima behandeld en kwamen veel buiten, maar mochten geen keurmerk vanwege de inrichting van het bedrijf (geloof ik). De schaapjes worden blij geschoren zonder rare praktijken, maar ook deze hebben geen keurmerk vanwege niet-biologisch voedsel.


Dat herken ik. Ik ga ook meer af op de informatie die een merk wel geeft dan op een keurmerk. Als een merk expliciet info over de herkomst van grondstoffen en wijze van maken publiceert, dan geeft dat voor mij iig aan dat ze daarmee positief bezig zijn. Dat is natuurlijk niet waterdicht, dus bij twijfel ben ik ook niet te beroerd om gewoon contact op te nemen.

En ik vind dat ik niet altijd zelf het wiel hoef uit te vinden, dus ik volg ook een aantal blogs waar regelmatig merken langskomen die goed bezig zijn.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:19

Interessant en jammer eigenlijk dat het zo lastig is om diervriendelijke wol/leer te vinden. Qua vlees etc wordt dat steeds duidelijker maar met name de andere dierlijke producten valt nog wel een slag in te slaan.. Ik draag zelf ook graag leren schoenen/laarzen maar als er een optie zou zijn om dat ook diervriendelijker te kunnen kopen zou ik dat zeker doen. En er ook wel een paar euro meer voor willen betalen :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 13:37

Precies, Mars :)

Ik heb een antwoord van Irelandseye. Hun wol komt uit Ierland, sommige wolsoorten uit Italie of Spanje, en ze zijn mulesingvrij. :)

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:01

Ik overweeg om een wollen denken te kopen. Nu slaap ik onder een fleecedeken met daarover m'n dekbed. Maar een wollen deken lijkt me veel behaaglijker. Iemand een idee waar ik een diervriendelijke kan kopen?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leer, wol etc. Hoe de 'juiste' kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 00:17