Nachtmerries, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 04:27

Hallo bokkers!

Ik word behoorlijk geterroriseert door nachtmerries }:)

Ze hebben best een hoop invloed en ik lig er ook echt altijd even goed wakker van brrr. Ik heb dit met periodes heeel erg. Ik zal vast niet de enige zijn...

Wat doen jullie hieraan en wát kun je er aan doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 05:37

Ja, ik ook. Nou slaap ik sowieso al mega slecht (max 2 a 3 uur per nacht ondanks slaapmedicatie) en als het dan lukt om te slapen, dan is het een rotdroom. Gisteren nog huilend wakker geworden (wat ik in eerste instantie zelf niet door had, tot mijn man het licht aan knipte).
Het gemene is vooral dat ze net echt lijken.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 05:44

Wat vervelend ! :(

Ja ze lijken verschrikkelijk echt! En ze komen zo in de buurt van de realiteit!

Ik heb alleen geen idee wat er tegen te doen!

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 06:58

Aha in meld mij ook. Laatste tijd veel nachtmerries en lig er vaak wakker door. Ook heb ik dat ik zeg maar dat ik niet wakker kan worden uit een droom.. heel appart.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:00

Hier nog een, merk ook dat ik regelmatig moe ben omdat nachtmerries je een hoop energie kosten.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 07:00

Herkenbaar bontejames! Weet je ook wat het veroorzaakt of is het ineebs gekomen?

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 07:02

Ja ze kosten zeker een hoop energie! Want je word bang en begint te zwete n of je ligt lang wakker

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:02

Ik heb er ook veel last van komt ook door mijn medicatie. Ik slaap altijd wel lang maar niet diep en ben dus ook nooit uitgerust! Heel vervelend. Ik heb bepaalde nachtmerries die regelmatig terugkomen en andere die gewoon elke keer nieuw en anders zijn! Vaak word ik er ook zwetend wakker van ... :s

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:11

Jaaa ik meld me helaas ook. Als ik er toch eens vanaf zou kunnen komen.. Woon sinds kort alleen en kan echt in paniek zijn als ik wakker word van een nachtmerrie. Niet leuk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:17

Een paar weken geleden was mijn man voor zijn werk een nachtje weg. En juist die nacht droomde ik dat hij overleden was.
Ik werd dus wakker in een leeg bed en had echt even nodig om te beseffen dat het maar een droom was en geen realiteit! :(

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:22

Ugh ik heb ze zo vaak... en dan vooral over sleep paralysis, de creepy zwarte geest vorm. Of dat er mensen in mijn kamer lopen. Zonder caviageluiden val ik niet in slaap :\

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:26

Ik heel soms, vroeger vooral. Nu heb ik over het algemeen lucide dromen en weet ik zelf hoe ik er aan moet 'ontsnappen'.

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:40

Ik ook, als gevolg van ptss.
Heel vermoeiend.
Zijn jullie dan ook bang om te gaan slapen?
Ik heb een hond die het meestal wel merkt, zij maakt mij dan wakker en gaat tegen me aan liggen tot ik weer rustig ben.

Oh Cayenne, dat lijkt me zo vreselijk!
Als ik dat droom ligt mijn vriend gelukkig naast me, dan ben ik weer redelijk snel terug in de realiteit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:49

MyKayleigh, ik heb ook PTSS en onder andere deze klachten spelen nu weer op.
Ik ben op zich niet bang om te gaan slapen, maar ik slaap sowieso slecht, dus met iedere minuut slaap ben ik al blij :+

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:10

Vroeger ton ik klein was veel nachtmerries gehad en toen met een psycholoog hebben we ze naareen ver planeet gestuurd. (Was toen nog een kind van 6 ofzo). Sindsdien nooit meer echt nachtmerries gehad.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:42

Oude tip uit Samoa. (Of een ander exotisch oord, waar het in de cultuur gebruikelijk is om over dromen te praten.)

Stel je het begin van de nachtmerrie voor, en geef het verhaal een andere draai. Iets dat echt goed voelt voor jou.
...wat richting lucide dromen gaat maar het nog lang niet is: je prent jezelf de goede dingen, de oplossing etc in.
"Voldemort is overwonnen! Jij bent niet echt!!" - zodat je dat tegen het monster kunt gillen.
Of prent jezelf in, 'dat je 'snachts kunt vliegen' - overdag echt oefenen om het val plus angstgevoel om te zetten in je vleugels uitslaan.
Etc.

En goed voor jezelf zorgen als je wakker wordt uit een nachtmerrie. Even wat bewegen (de beste manier om de adrenaline kwijt te raken), beetje thee ofzo drinken, doe een ontspanningsoefening, of zachte muziek en prent jezelf in 'dat Voldemort dood is', dat je 's nachts kunt vliegen, etc.

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:49

Laatst vertelde een klasgenoot dat zij werd geteisterd door nachtmerries, inclusief slaapwandelen.
Ze heeft er veel geprobeerd tegen te doen.
Uiteindelijk bleek dat het waarschijnlijk kwam door de straling van haar telefoon, die zij altijd naast haar bed had liggen.
Sommige mensen schijnen daar dus heel gevoelig voor te zijn!
Nu is haar mobiel altijd uit, en niet in dezelfde ruimte. Ook is ze voor het slapen gaan niet op haar mobiel bezig.

Ze heeft nu geen last meer van nachtmerries en slaapwandelen

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:54

MusicIsLife schreef:
Herkenbaar bontejames! Weet je ook wat het veroorzaakt of is het ineebs gekomen?


Ik denk door stress afgelopen periode. Het is uitgegaan met mijn ex, val van mijn paard > nog veel pijn en herstellende, daardoor loop ik ook ontzettend achter met mijn studie. Veel stress dus. Hoop in iedergeval dat t snel over is!

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:56

Ik meld me ook. Heb nu ik denk zo'n 31/2 jaar geen normale rustige nacht meer gehad. En eigenlijk als ik terug kijk daarvoor had ik het ook al, alleen dan in onrustige periodes meer en kon ik naar mijn idee ook nog wel normaal slapen. Ik heb als kind traumatische dingen meegemaakt en misschien dat het daardoor komt. Ik sta ook meestal vermoeider op als dat ik naar bed ga. Ik ga volgende week naar een psycholoog in de hoop de wortel van alles te kunnen vinden.
Vraagje aan de ptss-ers: gaan jullie nachtmerries ook altijd over het trauma ?
Ik heb dat niet, het gaat vaak over machtsmisbruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:59

Ik ook, ten gevolge van ptss.
Wat bij mij helpt is ontspannen gaan slapen, als ik al bang ben om te gaan slapen weet ik zeker dat het mis gaat. Heeeeel af en toe pak ik dan ook een rustgever van te voren, om de cirkel te doorbreken.

De onderwerpen hebben vaak indirect te maken met het trauma. Overigens kan ik d'r na zo'n nacht wel beter mee omgaan dan voorheen, het beïnvloed niet meer m'n hele dag.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:05

Ik meld me ook... Gelukkig wel met periodes en vaak weet ik ook waarom en kan ik het probleem gewoon bij mezelf gaan zoeken, maar vervelend is het zeker.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:45

tarek schreef:
Ik meld me ook. Heb nu ik denk zo'n 31/2 jaar geen normale rustige nacht meer gehad. En eigenlijk als ik terug kijk daarvoor had ik het ook al, alleen dan in onrustige periodes meer en kon ik naar mijn idee ook nog wel normaal slapen. Ik heb als kind traumatische dingen meegemaakt en misschien dat het daardoor komt. Ik sta ook meestal vermoeider op als dat ik naar bed ga. Ik ga volgende week naar een psycholoog in de hoop de wortel van alles te kunnen vinden.
Vraagje aan de ptss-ers: gaan jullie nachtmerries ook altijd over het trauma ?
Ik heb dat niet, het gaat vaak over machtsmisbruik

Zwaar hoor: al 3 en een half jaar niet goed slapen!
...terwijl je als ptss-er zowel je REMslaap (de oogbewegingen plus het merendeel van de dromen) als de diepere 'niet REMslaap' nodig hebt!!
Als ptss-ster (nu ja, ex ptss, dan) veel nachtmerries hadden idd min of meer te maken met de ellende die mij is aangedaan. Gelukkig heb ik de rotste momenten niet vaak herbeleefd in dromen / nachtmerries - maar in elk geval bij mij valt machtsmisbruik 'binnen' het gebied van mijn trauma's.

En of er 1 enkele wortel is, die gevonden moet worden, dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Een psycholoog die goed weet (als mens en wetenschapper) wat angst is, hoe trauma werkt en verwerkt wordt en graag ook veel inzicht heeft in 'hoe werkt macht' en jou veel tips kan geven mbt goed voor jezelf zorgen - dat zet vaak zoden aan de dijk.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:58

Waarom ik het dat vraag: ik heb even bij het ggz gelopen en bij de intake dacht de psychiater evt aan ptss. Maar verderop kreeg ik te horen dat de dromen dan perse herbelevingen moeten zijn. Bij mij is het wel gelinkt aan het trauma maar niet perse herbeleving en dus kon het volgens hen geen ptss zijn

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 11:00

Helaas ook ontspannen gaan slapen al geprobeerd... Maar word ik toch wakker van 3 nachtmerries vannacht. En daarop volgt weer een nacht dat ik inderdaad geen zin heb om te gaan slapen. Gelukkig slaap ik wel snel in, want ik val gewoon om. Geen telefoon naast het bed en uit vind ik nog wel een goede om eens te proberen! Ga ik vanancht eens uittesten :D

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:11

@ Tarek Ach, ach, ach - wat een armoede! !

Er is iets dat DSM heet en dat is een turflijst.
Op zich : 'dromen over/ nachtmerries hebben van' akelige gebeurtenis x vormen "een turfje". Heb je voldoende turfjes, dan benoemen de mindere goden onder de diagnostici dit als een diagnose.
(Voor de echte diagnose is een aantal goede gesprekken aan de orde, gesprekken waarin jij je op je gemak voelt en kan vertellen en dan het gevoel en de ervaring van de therapeut en het turflijstje "voor de verzekering".)

De grens tussen machtsmisbruik en trauma lijkt mij flinterdun.

En dat 'het geen trauma kan zijn, want je droomt / hebt geen nachtmerries over het trauma' is regelrechte kolder.
Zelfs op de uitspraak 'je hebt geen trauma's want je hebt geen herbelevingen' valt nog wel iets af te dingen.