Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:00

Hallo daar bokkers!

Ik werd vanochtend lekker wakker, namelijk met een mailtje van Eneco met mijn termijnnota.
Het bedrag per maand voor warmte gaat omhoog: van 42 naar 204 euro :D :Y)

Verwarming is nog geen minuut aan geweest, verbruik is dus ook 0. Maar ja, vanochtend dus die jaarnota (ondanks dat we pas 1.5 maanden klant zijn) waarin ze zeggen dat op basis van ons verbruik, en geschatte vorig gebruik (van de vorige bewoner, gok ik? Was een oude man) dat het omhoog gaat naar 204 euro. Sinds ik student ben, en geen geldboom in de tuin heb, kan je je voorstellen dat ik hier niet echt heel blij van werd :+

Ik en mijn vriend zijn 1.5 maand geleden begonnen met het huren van deze woning, een jaren 50 woning in Rotterdam. Energielabel is geloof ik D. Wij zijn verplicht warmte af te nemen bij Eneco, maar wij koken verder op gas, en betalen dus alleen voor de verwarming bij Eneco, douchen en koken nemen wij ergens anders af (Essent).

Nu komt er bij mij dus de vraag, hoe kan dit? 204 euro is echt veel te veel, we nemen alleen warmte af en zijn ook geen verschrikkelijke koukleumen, ben gewend eerst een trui aan te trekken. Nu kan ik mijn termijnbedrag veranderen, maar ik heb geen idee op wat ik het in moet stellen.

Wie kan mij helpen met het inschatten van een goed bedrag?

Wij zijn een:
-2 persoons-huishouden
-appartement/tussenwoning van 65 vierkante meter
-bedrag geldt alleen voor verwarming, niet douchen, koken, etc.

Hopelijk heeft het alwetende bokt een antwoord!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:02

Bel gewoon en leg hen je vraag voor. Zij kunnen vast een prima inschatting maken voor je.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:08

Inderdaad even contact met Eneco opnemen en zorgen dat het termijnbedrag wordt aangepast. Een klantenservicemedewerker zal ook wel begrijpen dat een bedrag van 200 euro voor een tweepersoons huishouden redelijk absurd is.

Wel een tip: controleer in Mijn Eneco of de wijzigingen ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Ik heb begin dit jaar ontzettend veel problemen met ze gehad en niet altijd werden gemaakte afspraken ook uitgevoerd. Ik controleerde dus regelmatig in Mijn Eneco of alles nog goed ging, en dat was vaak maar goed ook :+.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:08

Gewoon even bellen inderdaad, ik vermoed dat jullie maandbedrag minimaal gehalveerd kan worden maar daar kan Eneco je vast goed bij helpen. Stadsverwarming is vrij prijzig dus ik zou hem voor de zekerheid niet te laag zetten. Of zorgen dat je geld achter de hand hebt, mocht je toch meer verbruiken dan verwacht - dat kan je zelf gewoon regelmatig checken met de meterstanden.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:14

Het is een appartement ? Bel anders even bij een paar buren aan wat hun per maandbetalen dan kan je een beetje een inschatting maken.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:19

€204 voor enkel verwarming is wel heel heftig. Ik heb een appartement van 70m2 met zelfde energielabel en ben voor energie + elektriciteit €70 per maand kwijt.

Zou eens bij Eneco opvragen waar ze het op baseren, verbruik per maand oid.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:22

Kijk ook even op de radiatoren of daar van die kleine metertjes op zitten, een op elke radiator. In dat geval wordt je verbruik inderdaad per huishouden berekend. Zitten die metertjes er niet op, dan ben je aardig de pineut, vrees ik, want dan wordt het totale verbruik hoofdelijk omgeslagen over alle aangesloten huishoudens. Als jij weinig stookt, maar de rest veel, dan kan jij fijn meebetalen voor de rest.

Ik zit ook op stadsverwarming/blokverwarming, maar heb wel individuele metertjes op mijn radiatoren. Die zijn er kort voor ik hier kwam wonen opgezet en de huurdersvereniging was toen nog met de woningbouw in de weer over de hoge naheffingen. En mijn zus heeft dat ook gehad in haar oude flat, toen daar nog geen individuele metertjes op zaten.

Voor mijn huidige flat stond het voorschot ook rond de 200 euro, maar voor mij woonde hier een dementerende dame die de boel flink opstookte, dus ik heb dat voorschot gelijk laten halveren (grote flat). En nog krijg ik elk jaar een leuk bedrag terug, omdat ik eigenlijk alleen in de woonkamer stook in de winter en een enkele keer in de slaapkamer om de kou er iets af te krijgen als het vriest.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:23

Ik zal inderdaad even een belletje plegen :j

Ik vind het altijd fijn om even te horen wat anderen inschatten, zeker omdat het de eerste keer is dat ik dit soort dingen regel, en wil niet graag in het ootje genomen worden. Eneco heeft hier de monopolie, en hoor wel vaker over nare ervaringen met Eneco, dus dan ben ik liever goed geïnformeerd.

Fijn dus om te horen dat mensen inderdaad inschatten dat dit een te hoog bedrag is! Zeker omdat het alleen maar verwarming betreft.

@Genja ik ben nog niet zo heel erg in contact met de buren, maar als ik ze in de hal tegenkom kan ik ze dat uiteraard vragen! Dankje voor de tip.

@Annick75: er zitten inderdaad metertjes op, dus ik betaal (gelukkig) niet voor het hele gebouw! Sta ik ook van te kijken zeg, dat dat bestaat, dat je voor het hele blok betaalt :oo Ik verwacht eigenlijk ook niet het hele huis te stoken, ben vanuit thuis gewend eerst een trui aan te doen en dan pas de verwarming omhoog te gooien. Scheelt zoveel!

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:34

je kan ook je metertje maandelijks in de gaten houden en dan tussentijds weer aanpassen

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:45

Ik heb tegenwoordig van de Lidl een weerstation staan, kan ik zien hoe warm/koud het ongeveer is. En ik trek inderdaad ook eerst een trui of vest aan. Door de verwarming is de lucht al gauw droog en dan krijg ik droge ogen en jeuk, dus liever wat minder stoken.

Ik denk dat er bijna nergens meer blokverwarming is zonder metertjes hoor. Wij hebben nog wel een centrale watervoorziening zonder individuele meters, da's wel een beetje jammer. Daarvoor heb ik dus wel mijn voorschot wat omhoog gegooid ipv elk jaar toch net dat tientje bij te moeten lappen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:02

Urbiezira schreef:
Ik zal inderdaad even een belletje plegen :j

Ik vind het altijd fijn om even te horen wat anderen inschatten, zeker omdat het de eerste keer is dat ik dit soort dingen regel, en wil niet graag in het ootje genomen worden. Eneco heeft hier de monopolie, en hoor wel vaker over nare ervaringen met Eneco, dus dan ben ik liever goed geïnformeerd.

Fijn dus om te horen dat mensen inderdaad inschatten dat dit een te hoog bedrag is! Zeker omdat het alleen maar verwarming betreft.

@Genja ik ben nog niet zo heel erg in contact met de buren, maar als ik ze in de hal tegenkom kan ik ze dat uiteraard vragen! Dankje voor de tip.

@Annick75: er zitten inderdaad metertjes op, dus ik betaal (gelukkig) niet voor het hele gebouw! Sta ik ook van te kijken zeg, dat dat bestaat, dat je voor het hele blok betaalt :oo Ik verwacht eigenlijk ook niet het hele huis te stoken, ben vanuit thuis gewend eerst een trui aan te doen en dan pas de verwarming omhoog te gooien. Scheelt zoveel!



Meteen een goede manier om contact te maken toch ? Hallo wij wonen hier pas en zou ik iets mogen vragen ?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:12

Je woont er net?
En het gaat om een termijn nota? Niet een jaar nota?
Dus een termijn bedrag?

Het kán zijn dat er op basis van de gegevens van de afgelopen ja(r) a(en) een schatting is gemaakt.
Als de vorige bewoners héél veel hebben gebruikt en niet op tijd de meterstanden zijn doorgegeven dan mogen ze die schatting maken.

Zo niet. Klopt er denk ik iets niet.

Daarnaast is een termijn bedrag normaal een vooruitbetaling op basis van verwacht gebruik.
Dit betekent dat wat jij niet gebruikt aan het eind van het jaar terug hoort te krijgen. Verbruik je meer. Dan betaal je bij.

Tip voor iedereen.
Leg eens per twee a drie maanden zélf jouw meterstanden vast. Op foto of schrijf ze op. Bereken op basis van je afgesloten contract of je goed zit. Dan kun je eventueel het bedrag laten aanpassen zodat je of over houd of nihil zit.

Sommige energie leveranciers hebben een eigen pagina of app.
Met ern slimme meter gebeurt het melden meterstansen elke twee weken.
Maar voor een slimme meter moet je bij denetbeheerder zijn.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 15:21

@Maralyn

Het is een jaarnota, wat ik ook al vreemd vond. Daarin staat wat mijn nieuwe termijnbedrag gaat worden. Dat ik aan het einde van het jaar terug krijg of meer betaal weet ik gelukkig.

Goede tip van het zelf in de gaten houden. Kwam er net achter dat de verwarming van de studeerkamer aan stond, draaidop zit heel los en is denk ik een doos tegenaan geschoven waardoor die aan is gegaan.

Op het kleine metertje staat nu 228, bij alle andere metertjes staat er 0. Dit is in joule? Hoe bereken ik nu dan wat ik (ongeveer) daarvoor betaal? Eneco heeft namelijk geen gegevens over de kosten van mijn woning, en kan nergens vinden hoeveel je per bepaalde eenheid betaalt.

Verder heb ik een slimme meter, maar zag zojuist dat er een (gelukkig nu nog klein) verschil zit tussen het gas wat ik verbruikt heb en wat op de Essent website staat (ik heb Essent voor gas + elektriciteit). Hen ga ik dus ook even bellen wanneer ik tijd heb. Daar staat mijn maandbedrag namelijk ook veel hoger dan ik verbruik.

@genja

Kennismaking is natuurlijk geweest, ze weten gelukkig dat wij de nieuwe bewoners zijn, haha. Maar ben niet zo'n ontzettend burenmens, dus heb niet zo de behoefte iedereen uit te nodigen voor de koffie. Vandaar dat ik speciaal aanbellen hiervoor nog even uitstel. :o

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:28

En hij is voor jou? Hmmmmmm Okey.

Ik pb.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoge termijnnota Eneco, stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:45

Eneco heeft per gebied een standaard moment per jaar voor de jaarnota. Waar ik hiervoor woonde was dat half december, dus ondanks dat we er in september kwamen te wonen kregen we de eerste jaarnota in december. Nu zijn we verhuisd en is de jaarnota verplaatst naar september :)