Discussies en persoonlijke reacties.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Discussies en persoonlijke reacties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 03:00

Wat maakt eigenlijk dat een groot aantal mensen zich aangevallen voelt wanneer hun persoonlijke keuzes of meningen of gedragingen in vraag worden gesteld?

Het valt me namelijk op dat als er een discussie loopt , mensen nogal geëmotioneerd reageren en dingen aannemen als een persoonlijke aanval waarbij ze zichzelf willen verantwoorden terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is. Is het zo moeilijk om vanop een afstand deel te nemen aan een discussie zonder dat er door emoties geeneens een discussie mogelijk is? Gewoon simpel een vraag beantwoorden zonder een andere mening als een aanval op jou mening te zien?
Bij de onderwerpen over relaties en sex en relatievormen , de wel of niet kind discussie, eigenlijk alle tOptics over maatschappelijke dingen waarbij waarden en normen weleens verschillen valt het me dus op dat tijdens zo een discusie er altijd wel een paar bokkers zijn die zich veroordeelt voelen. Dingen invullen voor de ander en zelfs weigeren met een ander te discussiëren puur omdat ze elkaar niet begrijpen en zelfs niet de minste moeite doen om het te begrijpen.
Bv tijdens bepaalde topics word er op voorhand al gezegd ik hoop dat * naam van een bokker* hier niet deel aan zal nemen of, ohnee hier gaat *naam van de bokker* zich weer kunnen uitleven. Persoonlijk vind ik dat allesbehalve netjes en ik betrap mensen erop dat ze spiegelen wat ze zelf doen. .. je veroordeelt mij (maar eigenlijk veroordelen ze de ander) je moet niks brengen als een feit (maar door te zeggen dat wat de ander zegt geen feit is maken ze hun eigen mening wel een feit) de ander verwijten onvolwassen te zijn terwijl de eigen reacties vaak nog onvolwassener en persoonlijk zijn ipv op de bal.
Waarom is dat eigenlijk? waarom voelen we ons bedreigd door een ander die je niet kent en enkel virtueel is? Word je onzeker omdat je eigen denkwijze onder de loep genomen word? Word je bang omdat de ander je aanzet tot nadenken? Wat is dat eigenlijk dat maakt dat discussieren plots zo moeilijk wordt?

De reden waarom ik dit topic open is omdat ik het mega interessant vind om te discussiëren en praten over het leven en denken en zijn. En ik merk ook op dat soms mensen (onbewust?) vastzitten in een bepaald referentiekader of comfortzone en als dat getriggerd word er opeens gegooid word met allerlei verwijten waardoor een gesprek bijna niet mogelijk is. ( bv je veroordeelt mij, betweter, je begrijpt me niet, je zegt dat wat ik doe fout is en dat vind ik niet ok. ..etc ) terwijl dat dus tijdens een discussie nooit persoonlijk is en het dus ook onnodig is om je aangevallen te voelen. Tenslotte kan er niemand over een ander oordelen en als je oprecht in je schoenen staat is er toch geen reden om je aangevallen te voelen of dan raakt het je toch niet?

Ik vind het ook altijd zo gek dat als je een andere mening hebt en deze deelt... ik dan vaak het idee heb dat mensen denken dat ik hun mening veroordeel. Jij doet dit en ik doe dat en dat is allemaal prima. Ik accepteer de ander altijd en voel me nooit aangevallen of aangesproken als een ander andere keuzes maakt. Als ik dan zeg hoe iets voor mij is en waarom ik dat vind, dan heeft de ander vaak het idee dat ik dus onrechtstreeks hem/haar afkeur. Maar als ik een totaal andere mening heb over er iets en ik breng die standvastig betekent dat toch niet dat ik daardoor de ander afkeur? Vaak merk ik dat je of 1 mening moet hebben want het is onmogelijk een mening te hebben en daarbij een groot begrip voor de meningen van de ander. Het is vaak dit of dat... maar ik heb altijd een voorkeur voor bv dit maar ik begrijp Dat & alles wat er tussen in zit ook, en daar zit nergens een oordeel op! Zo zwart wit is het allemaal niet en ik merk op dat dat soms nogal lastig in discussies is omdat dat blijkbaar onmgelijk is om niet alleen het 1 of het ander te kiezen.

Ik merk dit vooral op bij de essentiële topics die vaak meer "ruimdenkendheid" vragen. (de zwaardere onderwerpen)
Ik ben oprecht benieuwd naar de meningen en eventuele uitleg van andere bokkers waarom het soms zo lastig is om te discussiëren zonder emotioneel in een aanval te schieten omdat je het gevoel hebt dat je persoonlijke keuzes op de proef worden gestelt :)

en even heel duidelijk melden, ik wil niemand persoonlijk kwetsen. Maar het zou fijn zijn als je je toch gekwetst voelt dat je dan zeker een jou mening deelt en excuses daarvoor! :) Kwil gewoon graag een open gesprek

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.


cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Re: Discussies en persoonlijke reacties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 12:49

Ik weet niet zo goed of het echt leeftijd is. Ik sta er namelijk wel eens van versteld dat een tiener volwassener reageert dan een dertiger. Het kan wel hoor maar volgens mij is leeftijd niet de enige reden.

Waarom is het trouwens nodig om zo gepikeerd te reageren? We zijn allemaal anders en toch ergens helemaal niet. Soms dan denk ik als wij mensen nu eens ophouden met hokjesdenken, dan zou het leven een stuk prettiger zijn voor degene die in een ander hokje zitten of niet in een specifiek hokje past...
Wat maakt het uit?

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.


cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 14:06

Zwerte schreef:
Ik heb hier wel een duidelijk idee over, alhoewel het geheel imo een samenspel is van copingmechanismes, karakter, ervaringen etc. Het heeft allemaal te maken met ons zogenaamde interne criticussysteem. Als je daar niet mee bekend bent, raad ik je aan er eens wat over te lezen. Ik vind dat het heel veel gedrag en gevoel/gedachtes kan verklaren. Sowieso gewoon een interessant onderwerp!

Als ik te onduidelijk ben graag aangeven, dit is een erg lastig onderwerp om beknopt op te reageren namelijk.
Maar het begint allemaal met dat we groepsdieren zijn. Dit betekent automatisch dat ergens bij horen en geaccepteerd worden zeer essentieel is voor je overleving. Zonder dat kon je vroeger echt niet overleven en daar zijn onze hersenen op ingesteld. Tegenwoordig is het misschien wat minder noodzakelijk, vooral omdat de hele wereld aan je voeten ligt en gelijkgestemden dus makkelijker te vinden zijn, maar het zit wel nog vast in ons systeem. Alleen om deze reden is het al niet vreemd, want een andere mening kan wel degelijk betekenen dat diegene jou maar raar vind of niet accepteert. Dan kan je dus denken: wat maakt dat nou uit? Nou vanuit evolutie en overleving bekeken maakt het dus heel erg veel uit.
Om ervoor te zorgen dat we veilig zijn, ontwikkelen we een interne criticus (vaak lijkt het erg op 1 van de ouders). Als er gevaar dreigt (bijv dus een andere mening), zorgt dit systeem ervoor dat je even gaat twijfelen aan jezelf, de situatie gaat bekijken en evt je gedrag/mening bijstelt. Het is nou eenmaal niet handig om als een idioot op al je emoties te handelen, daar is regulatie bij nodig.

Bij een psychisch gezond mens, is dit systeem in balans met al je emoties. Gewoon een gezond stemmetje in je hoofd, je persoonlijke adviseur. Gevormd door al je ervaringen en opvoeding. Er zijn echter vreselijk veel mensen (waaronder ikzelf), waarbij dit systeem vaak de overhand krijgt en te extreem wordt, het slaat door. Laat ik mezelf als voorbeeld houden: als kind was mijn thuissituatie psychisch onveilig. Gebeurde veel en mn ouders hadden mij (en zus/broer) teveel nodig om hun eigen issues onder controle te houden. Oftewel: aanpassen op mn ouders was mijn levensdoel, daar zat mijn veiligheid. Dit zit dus ook zo opgeslagen in mn hersentjes. Ik kan heel goed rationeel bedenken dat je niet teveel moet aanpassen op anderen, maar qua gevoel is mezelf aanpassen de enige juiste manier om met een moeilijke situatie om te gaan. Omdat ik ook een eigenwijs en koppig karakter heb, bots ik dus heel vaak met mezelf. Mijn systeem heeft dus opgeslagen dat alles altijd mijn schuld is en ik me moet aanpassen. Dit heeft me tenslotte in mn jeugd erg goed geholpen!
Ik ben er van overtuigd dat iedereen zo'n systeem heeft, met individuele verschillen. Waar de een zoals ik zelfdestructief wordt, grijpt de ander bijv juist naar alles extern maken. Maar net wat in jouw jeugd, in jouw leven past en werkt. Als ik me kwetsbaar voel, sluit ik me af en ga dus heel erg aanpassen, ga heel actief op zoek naar welk gedrag van mij verkeerd is en hoe ik dat zou moeten aanpassen om in de toekomst die situatie te voorkomen. Mijn vriend doet dat dus niet. Bij hem werkte dat niet en hij heeft juist geleerd om passief af te wachten en alle schuld op de buitenwereld te schuiven. Beide komt dit voort uit een gevoel van angst, angst om afgewezen te worden. De kern is dus hetzelfde, de uiting totaal tegenovergesteld.

Het verhaal wordt toch een beetje te lang, dus ik probeer tot de conclusie te komen. Het komt er uiteindelijk op neer, dat een andere mening in een discussie, dit hele systeem activeert. Je voelt toch even de angst voor afwijzing (die dus in oorsprong heel begrijpelijk is!) en een gezond persoon merkt dat nauwelijks meer want gezond zelfvertrouwen wuift dat meteen aan de kant. Mis je echter dat zelfvertrouwen of is je copingmechanisme en interne criticus te overheersend geworden, dan reageer je heel anders. Die versterkt dan juist die angst, het stemmetje zegt 'zie je wel! Ze accepteren je niet!' En daarop volgt dan jouw manier van reageren (bij mij dus aanpassen, mn vriend wordt boos op anderen en omstandigheden).

Ik was dus eerder zo'n persoon die om niks zichzelf ging verantwoorden of aanpassen. Ook als een ander dat helemaal niet zo bedoelde. Daar ging het namelijk helemaal niet over... Mijn reactie was mijn overprikkelde systeem, mijn eigen interne criticus die continu overal afwijzing in zag. Het was geen reactie op wat er werkelijk aan de hand was....
En dit zie ik overal continu gebeuren. Je eigen hersenen hebben hun gevoeligheden en opgeslagen nonsens en conclusies. Als iemand daar aankomt, kan het dus heftig reageren.

Het is een beetje een vaag verhaal geworden, ik vind het lastig goed te verwoorden want het is vrij complex. Nog 1 toevoeging: je ergens aan ergeren of anderen afkeuren/veroordelen is altijd te herleiden tot jezelf. Het is meestal omdat je hetzelfde bij jezelf afkeurt.... Ik vond dit vroeger een uitermate irritant cliche maar ojeetje wat is het toch waar! Dit speelt natuurlijk ook een rol bij heftig reageren in discussies.
Alles draait uiteindelijk om jezelf en geaccepteerd willen worden.


Dankjewel voor je post. Dit zie en ervaar ik ook alleen kan ik het niet zo goed verwoorden :)

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 00:57

hey dankjewel voor de fijne en interessante antwoorden! Waardeer ik erg :)!

Wat ik ook vooral ervaar en eigenlijk ook jammer vind is dat sommige meningen vaak ook gewoon klakkeloos overgenomen zijn en door onwetendheid gevormd zijn. het is zo omdat... en daar dan verder niet echt over nadenken. Wat ik dan interessant vind is ; Waarom word er niet verder nagedacht ? hoe kan het eigenlijk dat bepaalde dingen klakkeloos overgenomen worden en dan zonder verder na te denken bijna met het leven verdedigt worden.
Dit is misschien omdat ikzelf pas een mening vorm nadat ik verschillende dingen onderzocht heb en ook echt kritisch naar mezelf kijk waar mijn eigen waarde oordeel en ego een zinvolle discussie in de weg staan, meestal valt me dit op als ik me persoonlijk betrokken voel en dan is het zoals Zwerte zegt : reflecteren bij jezelf en waarom dit stukje geraakt wordt. Ik zal dan ook meestal proberen dat eerst te onderzoeken alvoor ik een emotionele reactie plaats. (pas op, ik heb vroeger vaak genoeg dingen vanuit emotie gepost waarvan ik nu denk oh boy...) maar op de een of ander manier doe ik het nu helemaal anders en vind ik het gek te zien dat voor velen dat emotionele onbewuste stukje nog wel vaak de overhand neemt.
Ik ben ook van mening dat er zulke dingen echt wel in een lessen pakket op school horen maargoed dat is weer een andere discussie.
Persoonlijk vind ik het altijd fijn andere onderbouwde meningen te horen en heb ik nadien vaak een aha momentje waarbij ik de ander begrijp en al dan niet mijn mening aanpas. Vaak niet en soms wel en dat maakt me alleen maar wijzer vind ik.

Als je alleen maar gelijk wil halen dan hoor je dat ook wel aan de toon van het bericht natuurlijk maar das dan weer lastig praten want dan is er geen oor voor de ander. Dan loop je snel vast.

Ervaren jullie dit ook in het dagelijkse leven?
Ik heb zo bijvoorbeeld wel mensen in mijn omgeving waar ik bewust bepaalde onderwerpen niet aankaart omdat ik weet dat er dan meer boehoe geroepen word dan dat er een echt over nagedacht antwoord komt :) Met sommige mensen heb ik echt heel open en eerlijke gesprekken en ook al verschillen we in mening dat leidt nooit tot discussies Daarom vind ik het internet ook zo interessant, blijkbaar is het daar meer normaal om niet te luisteren, grof en oneerlijk te communiceren ? :)

*typfouten vanwege gsm

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Re: Discussies en persoonlijke reacties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 20:53

Maar heeft dit enkel en alleen te maken met kuddegedrag?
Ik vraag me vaak ook wel eens af of dat niet ook komt door een bepaalde onzekerheid. Niet sterk genoeg in je schoenen staan om voor een (al dan niet "afwijkende") mening op te komen.
Ik begrijp dat als je bijvoorbeeld geleerd hebt dat je eigen mening geven niet geaccepteerd word, je niet snel de neiging hebt om deze te geven. In mijn persoonlijke situatie bijvoorbeeld, werd ik als kind constant de mond gesnoerd omdat ik zei wat ik dacht, en dit te eerlijk was. Ik werd dan gestraft voor mijn oprechtheid, en eerlijkheid. Oké, ik kan me voorstellen dat ik best confronterend kon zijn voor bepaalde volwassenen, maar ik was me er als kind niet van bewust dat je best niet eerlijk bent en je gewoon moet gedragen zoals er van je verwacht word en niet gewoon te leven vanuit spontaniteit, eerlijkheid, rechtvaardigheid en oprechtheid. Daardoor heb ik jarenlang mijn mond gehouden, mezelf achteruitgesteld en maar gewoon ja-geknikt om "ruzie en frustraties" te vermijden.
Maar aan de andere kant, heb ik doorheen de jaren ook wel geleerd dat er in feite niets mis was met mij, maar dat ik gewoon in een hokje geduwd werd waar ik eigenlijk niet in paste omdat ik anders dacht dan anderen. Ik heb altijd diep vanbinnen wel geweten dat wat ik dacht en voelde, niet strookte met de rest maar wel oprecht was. Nu ik "volwassen" ben, en ik de mogelijkheid heb om mezelf te uiten zonder daar 'gestraft' voor te worden, vind ik het belangrijk om daarover te praten en te delen hoe ik dat ervaar.
Omdat ik ook wel merk dat velen het niet eens zijn met bepaalde dingen, maar niemand zijn mond daarover durft open te doen omdat...
Maar ondanks dat ik als kind en jongere niet mocht uiten wat ik vond, heb ik nooit meegedaan met 'de rest van de kudde', gewoon omdat ik me daar niet in kan vinden. Ik heb eigenlijk geprobeerd om te begrijpen waarom anderen zo anders dachten, en waarom anderen vonden wat ze vonden, zonder dat ikzelf meedeed, want voor mij bestaan er andere ideeën, en juist die openheid en nieuwsgierigheid naar, maakt dat ik nu zo multiperspectief kan denken, dat ik altijd de ander zijn standpunt begrijp ondanks dat ik het er niet mee eens ben, maar wel de ander in zijn waarde kan laten en op een normale manier mijn mening kan geven, ondanks dat die niet hetzelfde is.

Maar dat vind ik dan ergens ook wel gek... Kijk bijvoorbeeld op Fb naar een discussie over allochtonen, of iemand die een ander iets aangedaan heeft, als ik dan lees wat mensen elkaar soms toewensen dan valt mijn mond echt open. Is dat dan ook kuddegedrag?
Als ik in een leslokaal ben en mijn leraar is meermaals onduidelijk en weigert écht les te geven, dan merk ik dat ik vaak de eerste en enige ben die daar wat van zegt, en dan pas zijn er mensen die toegeven dat zij er eigenlijk ook niets van begrijpen... Maar ik ben meestal altijd degene die dan zijn mond moet opendoen, en vaak ben ik dan degene die als vervelend word beschouwd (door de leraar in deze bv) , terwijl anderen hetzelfde denken of ervaren maar hierover niets (durven?) zeggen.
Dat vind ik persoonlijk gek.
Maargoed, ik zit wel zo in elkaar dat ik niet anders Kan dan gewoon oprecht mijn mening geven, ondanks dat anderen me daardoor misschien scheef aankijken (in de zin van wow, durfde ik dat ook maar of what een arrogante trien)

Als ik dan op bokt kijk zie ik vaak ook dezelfde personen die tijdens een discussie neutraal, oprecht en open naar een gesprek blijven kijken en reageren, en dan zie ik vaak ook dat er mensen zijn die dat dus absoluut niet kunnen.
Kuddegedrag zit er zeker tussen, onzekerheid waarschijnlijk ook, zeker ook mensen die ervan genieten om "ruzie" te maken, degene die gewoon niet leren nadenken...? Interessant toch :D

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Re: Discussies en persoonlijke reacties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 22:08

Natuurlijk heeft niet iedereen die behoefte, dat begrijp ik en is zeker en vast prima.

Ik vind het alleen wel gek dat dat vaak de mensen zijn die niet de mening van de kudde volgen, degene die lezen en hun eigen mening vormen. Is dit dan omdat ze geen zin hebben in weerstand, of omdat ze "beter weten" of hebben ze er gewoon allemaal geen behoefte aan?

Op facebook reageer ik zelden, tenzij een reactie echt absoluut misplaatst is. Dan voel ik wél de behoefte daar wat van te zeggen. Maar meestal steek ik daar geen energie in.

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, Aeva, Angie91, BETUWE, Kabayo, Lalladidoo, marleen_88, mvdende, nafkedemi, Remembrance, Roosch, Selina, SemrushBot, Sintara, Swift, Theseus, Touchem, xxxmh en 139 bezoekers