Discussies en persoonlijke reacties.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:33

cooper schreef:
Bv tijdens bepaalde topics word er op voorhand al gezegd ik hoop dat * naam van een bokker* hier niet deel aan zal nemen of, ohnee hier gaat *naam van de bokker* zich weer kunnen uitleven.
(...)
Waarom is dat eigenlijk? waarom voelen we ons bedreigd door een ander die je niet kent en enkel virtueel is? Word je onzeker omdat je eigen denkwijze onder de loep genomen word? Word je bang omdat de ander je aanzet tot nadenken? Wat is dat eigenlijk dat maakt dat discussieren plots zo moeilijk wordt?

Ik ben oprecht benieuwd naar de meningen en eventuele uitleg van andere bokkers waarom het soms zo lastig is om te discussiëren zonder emotioneel in een aanval te schieten omdat je het gevoel hebt dat je persoonlijke keuzes op de proef worden gestelt :)


Als je het omdraait, dan heb je in elk geval al een van de antwoorden op de vraag in de 2e alinea: :) bij sommige topics heb je nou eenmaal Bokkers die al 10 jaar lang dergelijke onderwerpen aangrijpen om op de man te spelen ipv op de bal. Mensen waarvan de mening in principe ook erg waardevol kan zijn, maar die een normale discussie onmogelijk maken doordat ze als je een algemene hypothese/stelling opwerpt, ze je daar ineens persoonlijk op aanspreken, en als je vervolgens laat zien dat hun aanname over jouw persoonlijk situatie niet klopt, dan hebben ze het ineens weer over het algemeen.
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die ik persoonlijk enorm waardeer, die echter ook zo 'discussieren' en dat is op den duur erg vervelend omdat je er vanzelf achter komt dat zo iemand helemaal niet bezig is met discussieren in de vorm van op gelijkwaardige basis standpunten/meningen uitwisselen om zo van elkaar te leren, maar dat iemand discussiemiddelen misbruikt om zelf nooit te hoeven erkennen dat hij ook soms iets niet weet/iets geleerd heeft/jou als volwaardige discussiepartner ziet. Natuurlijk kun je je hele ego aan de kant schuiven en alleen maar kijken naar de paar zinnetjes daartussen waar je wel iets mee kunt, maar het discussieert erg lastig als iemand zijn eigen mening als 'waarheid' verkondigt maar intussen op geen enkele manier die mening wil beargumenteren en er steeds andere dingen bij haalt om maar te voorkomen dat anderen op een gelijkwaardige manier met hem kunnen discussieren.

Een fictief voorbeeldje: een topic over of buitenrijden gevaarlijk is.
X: als je paard een hoofdstel/halster om moet hebben om hem te controleren, dan is buitenrijden altijd gevaarlijk
Y: waarom? een hoofdstel/halster is toch juist veiliger omdat anderen het paard dan kunnen vangen als ruiter en paard gescheiden worden?
X: Een écht goede ruiter wordt nooit van zijn paard gescheiden, anders moet je niet buitenrijden.
Y: Maar als je in het worst case scenario zelf flauwvalt/ een beroerte krijgt en eraf valt, dan is het toch prettig als je paard gevangen kan worden?
X: Je zou alleen buiten mogen rijden als je paarden ook buiten altijd bij je blijven, ook als je niet op hun rug zit.
Y: Hoe weet je dat dan zeker als je dat nog niet eerder geprobeerd hebt? Eens is toch de eerste keer, en hoe zit het dan als er inderdaad iets lichamelijk mis is waardoor je knock out raakt: blijft je paard dan een half uur naast je staan? Hoe test je dat voor je die eerste keer gaat buitenrijden?
X: Mijn paard blijft altijd bij me.
Y: Okee, dat is op zich fijn, maar terug naar de vorige vraag: hoe weet je 100% zeker dat je paard een half uur of een uur bij je blijft staan als jij op de grond ligt als je dat nog nooit eerder geprobeerd hebt?
X: Mensen die zich dat soort vragen stellen vertrouwen hun paard niet en mensen die hun paard niet vertrouwen zouden überhaupt geen paard moeten rijden.
enz.

In mijn ogen is dit geen gelijkwaardige discussie: één partij stelt vragen en geeft voor die vragen ook argumenten, en de inbreng van de ander is:
je zou niet buiten mogen rijden als je nog een hoofdstel/halster nodig hebt (geen uitleg waarom), je zou alleen buiten mogen rijden als je 100% zeker weet dat je paard altijd bij je blijft (geen uitleg hoe je dat kunt weten), ook als je eraf ligt (maar hoe je dat dan bereikt/zeker weet? uitleg wordt geweigerd) met als afsluiter: mensen die dit soort kritische vragen stellen zouden uberhaupt niet mogen rijden want die vertrouwen hun paard niet voldoende.
Het onderwerp was buitenrijden, maar deze persoon weet de 'discussie' in een paar posts helemaal naar zich toe te trekken zodat het onderwerp nu is: 'wat X van dingen vindt' - en aangezien X zij mening nooit zal beargumenteren zal dat topic tot aan het einde der tijden door blijven gaan in de vorm: X poneert een stelling, krijgt daarop een vraag en antwoordt met een nieuwe stelling.

Ik vraag me af in hoeverre je dit een goede/gelijkwaardige/zinvolle discussie vindt? Ik vind dit persoonlijk vooral stoorzendergedrag: iemand die zijn mening als feiten poneert en weigert om deze te beargumenteren en hier kritische anderen vooral mee buitenspel probeert te zetten.
Als iemand dat gedrag jaar in jaar uit consequent in alle topics volhoudt, dan snap ik dat mensen tegen de deelname van zo'n persoon op gaan zien.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:14

Zwerte schreef:
En ja, de plaat blijft hangen. Maar wat maakt dat je dit niet gewoon links laat liggen, even overheen leest en denkt 'ach, laat diegene toch'?


Maar jouw manier van reageren is dan toch ook al afwijkend/niet neutraal? Als iedereen op die manier binnen zo'n topic op zo'n persoon X reageert, dan betekent dat in praktijk dat die persoon doodgezwegen wordt aangezien iedereen zijn bijdrages/stellingen negeert.
Ik denk dat jouw reactie ook al meteen aangeeft waar het probleem ligt: de discussie ging over onderwerp A, maar door de reactie van die persoon denk jij 'ach, ik laat die persoon gewoon en negeer hem'. Dan is je focus dus al van het onderwerp naar de persoon geschoven.
In een goede discussie waarbij alle partijen de anderen als gelijkwaardig zien kun je ontzettend fel op het scherpst van de snede discussieren en elkaar ook corrigeren zonder dat mensen van onderwerp naar personen switchen.

Als iemand zijn persoon consequent in een discussie centraal zet ipv zijn eventuele argumenten, dan krijg je hoe dan ook een gemankeerde discussie: of mensen negeren die persoon, of ze proberen (tevergeefs) toch argumenten eruit te krijgen om op een gelijkwaardige manier verder te kunnen discussieren, maar de focus ligt dan op die persoon en niet meer op het onderwerp.
Als iemand zichzelf chronisch op die manier centraal stelt dan snap ik dat mensen tegen die bijdrages op gaan zien, omdat ze discussies hoe dan ook steeds (al is het maar tijdelijk) laten ontsporen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:53

Zwerte schreef:
Tieneke schreef:
Tuurlijk is dit subjectief, ik post het toch ook? :+ Ieders reactie is subjectief, ook de jouwe.

Jij hebt het over iemand specifiek, maar ik niet, dus de rest van je post daar ga ik verder ook niet op in.

Klopt, ik beweer ook nergens dat mijn post objectief is. Je noemt nergens namen, maar wel dingen die erop wijzen dat je iemand bedoeld. Jammer dat je door mijn aanname dat je wel iemand bedoelde meteen mn hele post afwijst. Staat nog genoeg in waar op te reageren valt zonder het over die persoon verder te laten gaan.

@xyzutu2: afwijkend ten opzichte van wat? Niet neutraal zeker, ik geloof er niet in dat mensen echt objectief en neutraal kunnen zijn. Ik dus ook niet. In mijn voorbeeld is mijn focus idd naar de persoon verschoven, vanwege het interne proces wat ik eerder beschreef.


Dat was ook wat ik bedoelde: ipv neutraal het onderwerp te analyseren ga je je op de persoon focussen. Dat zorgt ervoor dat het onderwerp afwijkt van het oorspronkelijke onderwerp.
Ik geloof ook dat een groot deel van de lading die een bericht krijgt, komt door de lading die je er zelf aan hangt doordat je eventueel getriggerd wordt, maar ik geloof ook dat sommige mensen hun reacties zo inkleden dat er discussietechnisch echt niets mee gedaan kan worden omdat zij zichzelf tot kunstmatige triggers verheffen(oa omdat ze zichzelf consequent buiten de discussie plaatsen maar zich er toch in blijven mengen, meningen als feiten presenteren, geen argumenten geven, andermans vragen/argumenten negeren of deze afdoen met een persoonlijke aanval enz.).

Ik kan persoonlijk ook heel goed getriggerd worden doordat iemand iets zegt wat mij raakt.
Stel, iemand schrijft: mensen met een psychische stoornis zoals manisch depressiviteit zijn gewoon onbetrouwbaar'.
Dan denk ik: eeehhh, dat raakt mij persoonlijk want ik verkeer ook in die kringen. Ook vind ik het nogal een stelling, dus dat maakt wel wat los. Daardoor ga ik echter niet op de aanvallende tour - het beinvloedt mijn manier van reageren niet eens: als iemand zo'n stelling plaatst, dan wil ik weten waarom en dus vraag ik naar argumenten - precies zoals ik ook zou doen als wanneer iemand zegt dat zijn paard 3 kilo krachtvoer per dag nodig heeft. Of iets me persoonlijk raakt of niet hoeft mijn manier van reageren dus helemaal niet te beinvloeden. Als ik die persoon vraag hoe hij tot de conclusie komt dat manisch depressieve mensen onbetrouwbaar zijn, en die persoon legt uit dat zijn vriendin manisch depressief is, haar eigen stemmingen niet kan voorspellen en ze dus als stel ook nooit weten of ze die dag wel of niet naar een afspraak kunnen, dan vind ik het prettig dat die persoon de moeite neemt om zijn standpunt uit te leggen. Misschien zou ik het iets minder bot samenvatten ;) en misschien ben ik het ook nog steeds niet helemaal met die persoon eens, maar ik begrijp zijn argumenten wel.
Dat vind ik dus een prima discussie over een onderwerp dat mij in principe triggert. Of een onderwerp/stelling/mening mij triggert of niet betekent nog niet dat ik ook emotioneel terug reageer. Ik ben nog steeds gefocust op het onderwerp.

Als zo'n persoon op mijn waarom-vraag echter antwoordt 'als je dat niet weet dan ga ik dat ook niet uitleggen, dan heb je blijkbaar nog nooit een manisch depressief persoon in je familiekring gehad' - ja, dan ligt het probleem toch echt bij die persoon, en niet bij of ik wel/niet door het onderwerp getriggerd wordt.
Die persoon zet namelijk zichzelf steeds centraal in de discussie en trekt daarmee steeds alles scheef, zonder dat anderen dat voor hem hoeven te doen.
Ik geloof dus zeker in persoonlijke triggers, maar ik weet ook dat mensen zichzelf (al dan niet bewust) tot kunstmatige triggers kunnen verheffen en de algemene focus van het onderwerp steeds op zichzelf leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:27

maura schreef:
xyzutu2 schreef:
Als iemand zijn persoon consequent in een discussie centraal zet ipv zijn eventuele argumenten, dan krijg je hoe dan ook een gemankeerde discussie: of mensen negeren die persoon, of ze proberen (tevergeefs) toch argumenten eruit te krijgen om op een gelijkwaardige manier verder te kunnen discussieren, maar de focus ligt dan op die persoon en niet meer op het onderwerp.
Als iemand zichzelf chronisch op die manier centraal stelt dan snap ik dat mensen tegen die bijdrages op gaan zien, omdat ze discussies hoe dan ook steeds (al is het maar tijdelijk) laten ontsporen.


Zou er geen derde optie zijn? Dat mensen reageren op de uitspraken die wél over het onderwerp gaan en niet over de persoon zelf? Kleine stapjes in de juiste richting belonen door daar heel gericht aandacht aan te geven en de rest negeren, dat idee? Schijnt bij paarden ook prima te werken :D


Een paar posts boven de jouwe zie je hoe dat in sommige gevallen (in dat geval een topic over buitenrijden) loopt als je inderdaad wél op het onderwerp blijft en dus gerichte vragen stelt. Je krijgt in dat soort extreme gevallen alleen maar meer onbeargumenteerde meningen als waarheden terug.
Jouw oplossing is dan om zo iemand die zich boven de discussie verheft door niet te willen beargumenteren gewoon aandacht te blijven geven, net zolang als die persoon dat wil (aangezien die persoon dat zelf eindeloos kan oprekken door niet op jouw vragen in te gaan en stellingen als waarheid te verkondigen zonder argumenten te willen geven)?

Ik heb het na zo'n 10 vruchteloze pogingen om zo iemand bij de discussie te betrekken wel gehad, en zal die persoon dan verder negeren, maar zal de aanwezigheid van die persoon erg jammer blijven vinden omdat anderen (die bijvoorbeeld later instappen) dan toch weer zullen proberen zo iemand op de discussie te richten terwijl iemand die consequent zo reageert dat helemaal niet van plan is: zo iemand probeert juist alle aandacht van de discussie op zichzelf te richten, anders zou hij zich wel gewoon meedenken/beargumenteren.

Maar misschien hebben we het wel gewoon over andere soorten Bokt gebruikers: als jij het hebt over iemand die ietwat bot de stelling poneert dat manisch depressieve mensen onbetrouwbaar zijn maar daar op zich wel argumenten voor wilt geven, dan hebben we het over een ander soort gebruikers. Ik heb het niet over mensen die soms wat emotioneel, bot, ongenuanceerd of onhandig reageren of gewoon een duidelijk afwijkende mening hebben maar die wel willen beargumenteren.
Ik heb het echt over posters die zo consequent discussies ontwrichten op de manier van het buitenrij-voorbeeld dat mensen echt al opzien tegen het feit dat zo iemand mogelijk weer mee gaat doen aan een topic - dat is namelijk waar dit topic volgens de openingspost over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:41

Zwerte schreef:
@xyzutu: ik ben het bijna alleen maar met je eens. Ik vind het zelf ontzettend knap dat je jouw manier van reageren niet laat beinvloeden door triggers. Ik denk echter dat dit vrij zeldzaam is, de meeste mensen hebben zichzelf toch wat minder goed onder controle.
Er zijn zeker veel mensen die op een niet functionele manier discussieren zoals je mooi illustreert. Maar dan kom ik weer met mijn argument: niet iedereen is uit op een nette en goede discussie. Ik denk zelfs dat het gros daar niet voor gaat. Het doel van de discussie verschilt nogal tussen mensen.


Ik ben er ook van overtuigd dat naast de eigen persoonlijke zwakke plekken die discussies lastig maken, er ook echt mensen zijn die er uberhaupt niet op uit zijn om respectvol met anderen te discussieren.
Ik ben zelf trouwens geen heilige. :o Bijvoorbeeld bij deze reactie op mijn post:

maura schreef:
Zou er geen derde optie zijn? Dat mensen reageren op de uitspraken die wél over het onderwerp gaan en niet over de persoon zelf? Kleine stapjes in de juiste richting belonen door daar heel gericht aandacht aan te geven en de rest negeren, dat idee? Schijnt bij paarden ook prima te werken :D


... was mijn eerste reactie ook hee: uhhh, vanwaar die smiley? >;) En hoezo die referentie naar paarden trainen met kleine stapjes en negeren, en dat dat ook bij paarden 'schijnt' te werken als dat sowieso bij paarden werkt? Is dat soms cynisch bedoeld omdat ik een clickertrainer ben en paarden positief train en mensen niet positief zou benaderen?
Maar goed, daar denk ik dan een minuutje over na en besluit dan dat ik er zelf waarschijnlijk ook wel errug veel extra's in lees, :') schuif mezelf aan de kant en ga door met het onderwerp ipv de/mijn persoon.

@ Maura: als je mijn buitenrijvoorbeeld niet in diverse topics op Bokt tegengekomen bent, dan denk ik inderdaad dat we het over andere soort Bokkers hebben.
Dan snap ik ook waarom je voorstander bent van blijven vragen om argumenten, want dat werkt bij 99,9 van de Bokkers wel en dan krijg je - ook van mensen met totaal tegenovergestelde meningen - vaak wel gewoon een uitleg van hoe ze tot zo'n mening zijn gekomen, en dat is een fijne reactie - of je het nou met ze eens bent of niet.

Mijn vraag was: hoe zou je om 'moeten' gaan met iemand die wel exact zo reageert als in het buitenrijvoorbeeld? Dus dan niet door de antwoorden van die Bokker te herschrijven, maar door alleen van je eigen reacties uit te gaan: blijf je bij iemand die uitleg weigert vragen om uitleg? Blijf je iemand die een mening poneert als waarheid vragen wat zijn argumenten zijn?
Blijf je dan uitgaan van dat het alleen jouw persoonlijke gevoeligheid is, of ga je op een gegeven moment concluderen dat sommige mensen niet gelijkwaardig willen discussieren, en niet geinteresseerd zijn in onderwerpen maar alleen in het verkondigen van hun eigen (onbeargumenteerde) meningen?
Ik snap dat dat lastig is, want als je mijn voorbeeld als fictie ziet dan heb je dit blijkbaar nooit meegemaakt, maar ik ben juist benieuwd naar het hoe omgaan met écht ingewikkelde mensen die topics echt ontregelen, niet in mensen die een duidelijke mening hebben die toevallig extreem afwijkt van de mijne en die vrij fel verdedigen. Juist het feit dat ze de moeite doen om hun mening te verdedigen en er argumenten voor aan te dragen maakt hun bijdrages aan discussies erg nuttig - of je het met ze eens bent of niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther, Facebook en 110 bezoekers