Haar kleur bepalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 11:29

Hallo allemaal!

Weet niet of ik nu op het goede deel van het forum zit en er zijn meerdere topics over kleur bepalingen. Deze gaan voornamelijk over paarden, wat niet gek is op een paarden forum haha! :o Mocht het niet goed staan, dan alvast mijn excuses! Maar ik vraag mezelf toch af, of dit bij dieren en mensen het zelfde werkt.

Tevens vraag ik me toch af wat de kansen zijn bij mij en mijn vriend mochten we ooit aan kinderen willen beginnen. Heb daarom al het een en ander uitgezocht. Maar kom er via internet niet zelf uit.

In onze situatie is het met de gegevens van nu als volgt:

Ik ben Rossig (vroeger echt oranje, nu is het meer blond met warme gloed)
Mijn moeder is Donkerblond ( vroeger iets van warmte erbij, nu niet meer)
Mijn vader is Donkerblond.
De moeder van mijn moeder had Bruin haar. De vader van mijn moeder Rood/ Rossig
De moeder en de vader van mijn vader zijn beide donker Bruin

Mijn vriend is Donker blond
De vader van mijn vriend is Donker blond
De moeder van mijn vriend is waarschijnlijk ook donker blond ( weet niet zeker door al dat geverf heeft het nu zeer warme/ rossige kleur)
De ouders van mijn schoon ouders weet ik niet, dit vraag ik nog na. :j

Hopelijk kunnen de mensen met verstand van genetica mij helpen. Want ben wel erg benieuwd! wat het volgens de theorie zou moeten zijn, met deze gegevens.

Alvast bedankt voor het lezen, het is behoorlijk wat tekst geworden. :')

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:27

Hah! Veel succes het kan zomaar anders zijn als je verwacht.

Ik ben donkerblond met bruine ogen
Mijn moeder donkerbruin met bruine ogen
Mijn vader donker blond met grijze ogen

Mijn dochter haar vader is donker gekleurd en donkere ogen.
Zijn moeder is blond met blauwe/grijze ogen.
Zijn vader is zwart.

Mijn dochter heeft rossig/licht blond haar met fel blauwe ogen. Haar huid is ook heel licht. Ik ben helemaal niet zo licht en haar vader echt donker. Je zou al niet zeggen dat het mijn dochter is laat staan als je haar vader met haar ziet

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 15:04

haha jeetje dat verwacht je ook niet nee! wat apart!

Ik zie regelmatig die berekeningen voor bij komen in het voorjaar, wanneer de veulentjes komen. Dan komen 'kenners' altijd met een berekening.

Dus ik was benieuwd of iemand dat kon met deze gegevens

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:10

Mijn stiefmoeder heeft blond haar, mijn vader bruin, maar mijn halfzusje heeft knalrood haar. Nu heeft een groot deel van mijn vaders kant rood haar (en hij heeft zelf een rood baardhaar) maar toch verwacht je het niet als je ze als familie bij elkaar ziet.

Met de haarkleuren die jij vertelt is zo ongeveer alles mogelijk. Ik heb niet zo'n verstand van genetica :Y)

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 15:12

ja vind het zo lastig. heb al veel op internet gezocht! Dus hoop dat de kenners zich nog melden!

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:16

Op zich is het wel mogelijk natuurlijk om de kleur te bepalen. Maar er zijn best veel dingen die ervoor kunnen zorgen dat het toch anders uit pakt.

Later kan de haarkleur en oogkleur nog veranderen. Ik ben bijvoorbeeld geboren met grijze ogen. En nu heb ik donkerblauwe ogen.

Ook kan het uit heel ver uit de familie komen.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 15:23

ja klopt, ik weet ook het bij komt van mijn op, langs moeders kant. Die komt uit een gezin van 7 kinderen. 4 met rood haar en 3 bruin haar.

is zo gek he! Verder niemand. Mijn broer is echt donkerblond, tegen het bruine

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:26

Bij mensen ligt dit helaas niet zo simpel als bij paarden.
Haarkleur bij mensen is polygenetisch; dat wil zeggen dat er meerdere genen verantwoordelijk zijn voor de haarkleur. Combinaties van die genen kunnen elkaar versterken of juist afzwakken, hierdoor vererft haarkleur op een heel ingewikkelde manier en niet met een simpel schema zoals bij paarden. Ook spelen genexpressie en hormonen nog een rol. Het is dus nagenoeg onmogelijk om de haarkleur van jullie kind te voorspellen

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 15:29

oke!~Dat is inderdaad waar ik benieuwd naar was of dat het met ons het zelfde was als met paarden. Niet dus :P

Ik had al veel gelezen over de simpele theorie. Iedere geeft donker of het lichte gen door en wel/niet rode gen.

Maar stel hij geeft het niet rode gen door en ik wel, zou het niet rode gen moeten overheersen. Want er is maar een heel klein percentage met echt rood haar

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:43

Blond is recessief zover ik weet en moet dus van beide kanten komen. Onder invloed van hormonen (zwangerschappen o.a.) wordt blond ook donkerder tot meer bruin aan toe. Uit 2 verschillende kleuren komt nog wel eens een kleurtje dat er tussen in zit (hier moeder zwart, vader blond en ik bruin haar). En anders is er altijd verf en kleurlenzen :P
Ik weet niet of en hoeveel er al mogelijk voor mensen om dit soort dingen uit een dna test te halen (incl. recessieve genen), maar zonder dat is het gewoon gokken. Spontane mutaties blijven ook altijd mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:49

Voor zover ik weet is rood juist recessief. (https://kayleighvdhout.wordpress.com/20 ... eigenlijk/) Gezien het zo'n beetje onmogelijk is te bepalen of jouw vriend het recessief rood ook mee draagt (omdat dit dus niet tot uiting komt), kun je moeilijk zeggen of jullie kind ook rood haar krijgt.

Voor mij geldt: ik heb rood haar, en zou theoretisch dus twee keer recessief voor rood hebben (rr).
Mijn vader heeft ook rood haar, dus ook rr.
Mijn moeder is blond maar draagt dus blijkbaar wel recessief rood, want zowel ik als mijn zuster hebben rood haar. Mijn moeder heeft dus dominant blond (noemen we maar even B) en recessief rood (r) = Br
Mijn exvriend is blond, maar zijn vader had rood haar. Zijn vader heeft dus sowieso één keer recessief rood (r) meegegeven aangezien hij, net als ik rr heeft. Mijn vriend is blond dus heeft van zijn moeder het dominant blond (B) meegekregen en heeft dus Br.

Als wij dus 'kruisen' (wat we ook hebben gedaan :P) krijg je dus rr X rR en heb je 75% kans op rood haar. Mijn zoontje heeft inderdaad rood haar :D

Zoals Isabel al zei ligt het echter niet zo 'simpel'.

O en mocht ik nog kwats verkopen, please correct me, het is erg lang geleden!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Haar kleur bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 16:30

ja het is echt heel lastig want ik heb bijvoorbeeld geen 'peentjes' haar.
Vroeger wel, maar nu is het meer blond met een gloed.

Zo gek hoe dat in elkaar zit. Het kan gewoon alle kanten op.