Wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 23:06

Ik wil niet teveel in de details gaan. Maar het gaat dus over olifanten ivoor.
Ik had een discussie met iemand en echt waar mijn mond viel open!
Het ging over ivoor kopen. En dit kwam naar voren (dit is wat die persoon zei):

Als ik geen ivoor zou kopen dan zou iemand anders het wel doen. Dus wat maakt het uit als ik het zou kopen?

Als niemand het zou kopen is het zonde want dan is er een dier gedood terwijl het ivoor in de vuilnisbak verdwijnt.

Jij eet vlees en dat is toch ook niet zielig? dus is olifanten voor ivoor doden ook niet zielig. Beide worden ze op de zelfde manier gedood.

-------------

Nou echt mijn mond viel letterlijk open. Walgelijk hoe mensen zo kunnen denken. Hoe denken jullie hier nou over?

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:10

Het begint bij je zelf denk ik maar. Als ik het niet koop dan kan een ander het kopen maar dan maak ik mij er niet schuldig aan. Als iedereen zo gaat denken dan wordt er geen ivoor verkocht en dan stoppen de moord partijen. Het draait natuurlijk allemaal om geld helaas

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:13

Dit is exact dezelfde discussie die heel veel vegetariërs al hebben gevoerd met mensen die wel vlees eten. Dat argument is ook altijd "hij is nu toch al dood en anders wordt het weggegooid".

Rey

Berichten: 152
Geregistreerd: 30-01-16
Woonplaats: Leiden

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:18

Ik denk dat je die argumentatie niet kunt doortrekken. Ik vind namelijk ivoor verkopen en dus olifanten daarvoor doden moreel slecht en dieren eten niet. Dat argument maakt het voor mij in ieder geval niet duidelijk waarom olifanten doden voor hun ivoor geen probleem is. Voor mij is het ook voornamelijk een probleem omdat voor koeien, kippen en varkens we (in Nederland) allemaal regels hebben voor het welzijn van die dieren. Olifanten worden bedreigd. Daarnaast ben ik sowieso niet van de woonaccessoires dus ik zie zelf ook geen reden om überhaupt ivoor te werven en eet ik wel vlees. Hier laat ik het bij want als ik ga verantwoorden waarom ik wel vlees eet wordt het natuurlijk een hele andere discussie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:23

"Anders koopt een ander het wel" vind ik echt de slechtste, domste argumentatie die er is. Dat je het gewoon mooi vindt en het je geen reet interesseert dat er een olifant voor gedood wordt kan natuurlijk zo zijn.

Nachtschade

Berichten: 58
Geregistreerd: 02-08-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:27

Citaat:
Als niemand het zou kopen is het zonde want dan is er een dier gedood terwijl het ivoor in de vuilnisbak verdwijnt.

Question and demand. Niet zo'n belachelijk moeilijk concept. Deze persoon gebruikt echt domme logica. En domme logica bestaat niet, dus het is imo gewoon dom.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:33

Als je een olifant op zou eten in een gebied waar hongersnood heerst, zou ik het nog kunnen begrijpen.
Maar de olifant zijn slagtanden is alles waar het om draait. In oa China geloven ze dat gemalen ivoor geneeskrachtig en lustopwekkend werkt. De olifant wordt dus voor niks doodgemaakt. En dat is natuurlijk vreselijk.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:34

Is hetzelfde als een hondje uit de broodfok kopen: zolang iemand er geld aan geeft, wordt het in stand gehouden. En dat dan steken op "als ik het niet doe, doet een ander het wel" is bijzonder zwak en onverantwoordelijk gedrag.

Is ivoorhandel trouwens niet al lang verboden?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:35

Ik volg even! Ik doe hier mijn PWS over dit jaar, over wildlife crime.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:47

Deze "redenatie" krijg ik altijd tegen me als ik zeg dat ik geen vlees eet. Dan zeggen ze inderdaad vaak: ja maar anders is het over, of jamaar het dier is toch al dood. En mensen vinden dus meestal dat het nutteloos is om vegetarier te zijn. Het enige antwoord dat werkt is: stel alle vegetariers op de wereld gaan ineens vlees eten....
Dus jij zou dan moeten zeggen: stel alle mensen op de wereld willen ineens ivoor kopen....
Je gelijk zul je zeker halen :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:50

Ik snap eigenlijk niet eens waarom je in discussie zou gaan met mensen die zulke domme opmerkingen maken, daar valt toch niks te halen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 01:14

Nies_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet eens waarom je in discussie zou gaan met mensen die zulke domme opmerkingen maken, daar valt toch niks te halen.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 03:03

Misschien een aha momentje voor mensen die dit soort dingen tegen vegetariërs en veganisten zeggen := Jij vind ivoor geen reden om dieren af te slachten. Anderen vinden bont, leer of vlees ook geen reden.

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 06:42

Klein verschilletje vegetariërs en vega's……koeien en varkens zijn niet met uitsterven bedreigd en we schieten geen koe in de wei neer om bijvoorbeeld alleen de tong te gebruiken. Olifanten afslachten gebeurt door stropers, is illegaal, net als de ivoorhandel. Beeeeetje klaar met dat vega gezeik….

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 06:46

En niet alleen olifanten jongens... Ook neushoorns waardoor de zwarte nu zeer zeldzaam is ;(

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 06:50

verootjoo schreef:
En niet alleen olifanten jongens... Ook neushoorns waardoor de zwarte nu zeer zeldzaam is ;(


Heb laatst die serie van Freek gekeken op NPO, laat hij je beelden zien van de keiharde waarheid achter de ivoorhandel van neushoorns.
Wat vreselijk dat dat gebeurt. :n

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 06:56

Olifanten worden gedood omdat er vraag is naar ivoor. Voor zover ik weet wordt er met de rest van de olifant niet veel gedaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:01

Ik zeg dan altijd, dus als ik jou vermoord hoef ik geen straf want je bent dan toch al dood. Maakt dan toch niet uit. :j

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:16

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg dan altijd, dus als ik jou vermoord hoef ik geen straf want je bent dan toch al dood. Maakt dan toch niet uit. :j


Hahaha! :')

verootjoo schreef:
En niet alleen olifanten jongens... Ook neushoorns waardoor de zwarte nu zeer zeldzaam is ;(


Jaa ook neushoorns ;(

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:43

En nog zoveel meer dieren,

Las laatst dat er per kwartier een olifant wordt gedood aan de gevolgen van wildlife crime (aka stropers)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:57

@kinke wij mensen zorgen ervoor dat al die koeien en varkens geboren worden, om ze te slachten. Die hebben vaak niet bepaald een fijn leven. Als dat ook zo bij olifanten zou gebeuren zouden er ook meer olifanten zijn.
Dat neemt niet weg dat het belachelijk is om zomaar een dier te doden, terwijl het nergens goed voor is.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:57

handel in ivoor is verboden,

waarover wil je discuseren?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:01

BMHP schreef:
handel in ivoor is verboden,

waarover wil je discuseren?


Inderdaad, dus hoe komt deze persoon überhaupt aan zijn ivoor? Ervan uitgaande dat hij geen antiek koopt.

Buiten dat is 'als ik het niet doe, doet een ander het wel' het grootste non-argument wat er bestaat. Maar wordt zeer vaak toegepast op alle gebieden die milieutechnisch en ethisch twijfelachtig zijn (kledingindustrie bv.).

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:03

BMHP schreef:
handel in ivoor is verboden,

waarover wil je discuseren?

Tenzij het "oud" ivoor is.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:11

Hij heeft wel een punt. En eerlijk gezegd zou ik een stukje ivoor denk ik ook wel mooi vinden. Ik denk dat er veel moois van te maken is. Alleen het idee dat het van een tand komt, hmmm...nee, toch maar niet denk ik....

Maar het is wel anders dan koeien e.d. doden om er van te eten. Een hele olifant doden slechts om het dure ivoor is anders. Als ze nou het vlees ook nog gebruiken is het weer wat anders.

Maar op de wereld leven veel minder olifanten dan koeien, kippen, varkens, eenden, ganzen etc. Daarom zou het verboden moeten worden. Ook de manier van doden gaat denk ik lang niet altijd pijnloos en is denk ik zelfs gruwelijk. Daarvoor zou het helemaal verboden moeten worden.