Kat castreren of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:58

Als Tommi naar buiten gaat ben je IMO verplicht om hem te laten castreren. Zoniet, lijkt het mij iig toch beter om hem wel te castreren.
Ik heb nog nooit gehoord van een frigide kater. En ik denk dat alle katers op den duur wel gaan sproeien. En als ze eenmaal het sproeien ontdekt hebben zullen ze dat ook nog blijven doen als ze gecastreerd zijn. Dat stinkt niet zo erg, maar erg fijn is het ook niet. Ik merk aan mijn gecastreerde katten weinig verschil, sinds ze gecastreerd zijn. Ze slapen wat meer en ze hebben de neiging om veel te eten (dik te worden), maar daar heb je natuurlijk zelf controle over.
Ik zie veeeeeel meer voordelen wanneer je hem laat 'helpen', dan nadelen.

זכור


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:56

Omdat een sterilisatie veel meer risico's bevat, dan een simpele castratie. Een sterilisatie is een buikoperatie onder volledige narcose en een castratie wordt vaak onder plaatselijke verdoving en een roesje gedaan. Daarbij worden dan alleen de ballen eraf gehaald. Dus imo zouden alleen katers geholpen moeten worden. De poezenpil is ook geen goed alternatief omdat het risico op baarmoederkanker door de pil veel groter wordt.

Laika schreef:
Je moet geen delen van een dier afhalen die er van nature op horen te zitten, zeker niet als zowel het dier, áls de houder er geen hinder van ondervinden


Helemaal niet mee eens. Er zijn teveel katten in Nederland. De asiels zitten er vol mee, omdat mensen hun katten en poezen niet laten helpen. Dat eigenaren van poezen daarover twijfelen heb ik begrip voor, om bovenstaande reden (risicovolle operatie), maar eigenaren van katers die wel naar buiten gaan, zouden zeker hun kat moeten laten castreren om het overschot aan katten helpen tegen te gaan.

זכור

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:09

rare beredenering, dat de poes maar geholpen moet worden en jij totaal geen verantwoordelijkheid hebt. Je hebt beiden verantwoordelijkheid hierin. Maar omdat de castratie een simpele ingreep is, pleit ik ervoor dat de katers die naar buiten gaan geholpen moeten worden. De eigenaren van poezen die niet willen steriliseren omdat ze het risico te groot vinden zouden hun poezen eigenlijk binnen moeten houden. Zelfde verhaal bij katers die niet geholpen worden.
Ik heb overigens 3 je-weet-wel katers. Ben blij dat ik geen kleintjes van deze katten rond zal zien lopen. Er zijn al genoeg katten die niemand wil hebben.

זכור


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:58

Chrystal-gek schreef:
Helemaal off-topic, net als bij paarden waarvan ik vindt dat ze weidegang nodig hebben en niet naast het rijden ed de hele tijd op stal staan, vindt ik dat katten (poes en kater) ook naar buiten moeten kunnen.
Dat zit in hun natuur, daar voelen zij zich het fijnst bij.


Je hebt gelijk, ik zie dat ook zo. Mijn katten mogen dus ook naar buiten. Maar ik kan mensen die hun katten binnen houden ook best begrijpen. Je doet een ander soms veel leed aan, doordat diegene per ongeluk je kat dood rijdt. Verder kunnen katten veel overlast veroorzaken, door bv vissen uit vijvers te halen, vogeltjes uit voliéres, en poepen in de tuin van de buren. Ik woon in een winkelcentrum, waar praktisch geen auto's komen, weinig mensen wonen en ze poepen op balkon in de kattenbakken. Ik heb dus mazzel, maar als je in een drukke woonwijk woont, waar auto's langsrijden en alle buren een tuin hebben met vijvers etc, kan ik me voorstellen dat je je katten binnen wilt houden.

זכור

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:30

Laika schreef:
De vergelijking met mensen slaat al helemaal nergens op, want mensen doen het dus niet uitsluitend om zich voort te planten.


Nu zeg je het zelf al; een kat heeft die ballen alleen maar om zich voort te planten. Waarom die er niet afhalen, als je er niet mee wilt fokken?? Om hem een pleziertje te gunnen? Dat pleziertje levert weer een nestje op en dat is nu juist wat we met z'n allen moeten zien te voorkomen.
Ik ben van mening dat iedereen zijn katten/poezen moet laten helpen, maar dat poezeneigenaren dat niet willen, kan ik beter inkomen vanwege de operatie.

En ja, als een reu mijn teef dekt (heb ik niet trouwens, en mijn reu is gecastreerd) en dit gebeurt in een gebied waar honden niet los mogen lopen en die reu loopt toch los (aan de riem kan dit ook bijna niet gebeuren), dan zal ik zeker de eigenaar van de reu aansprakelijk stellen voor alle kosten. En hem de puppies geven zodra deze bij de moeder weg mogen. Ik heb trouwens een teef gehad en als zij loops was, vermeed ik plekken waar honden los liepen en hield ik haar die maand aan de riem.

En een kat kan binnen nog zo frigide lijken, buiten weet hij er wel raad mee. Een krolse kater bestaat ook helemaal niet, poezen zijn krols. Katers zijn altijd klaar om te dekken (vanaf 8 maanden). En daar merk je niets aan, hoor.

זכור

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:23

Laika"]
[quote="lis"] Ik ben van mening dat iedereen zijn katten/poezen moet laten helpen, maar dat poezeneigenaren dat niet willen, kan ik beter inkomen vanwege de operatie.
[/quote]

Dus als poezeneigenaren niet willen, hoeven ze ook niet, en dat is dan niet erg.
[/quote]

Nee, ik zeg dat ik daar beter in kan komen, máár ik ben van mening dat iedereen het wel zou moeten doen. Ik heb nog nooit een poes gehad, maar ik denk wel dat ik die dan zou laten steriliseren.

[quote="Laika"]
[quote="lis"] Ik heb trouwens een teef gehad en als zij loops was, vermeed ik plekken waar honden los liepen en hield ik haar die maand aan de riem.
[/quote]

En dus nam je als eigenaar van het vrouwtje op dat punt toch ook je verantwoording, en liet het niet alleen aan de eigenaar van een reu.
[/quote]

Ja, zoals ik al eerder heb aangegeven, beide partijen zijn verantwoordelijk en niet alleen de eigenaar van de poes, of in dit geval de teef.

[quote="Laika"]
[quote="lis"] Een krolse kater bestaat ook helemaal niet, poezen zijn krols.
[/quote]

Is dus niet helemaal waar. Ik heb vóór deze een kater gehad die mij én mijn buren een slapeloze nacht bezorgde met zijn klaaglijke gemiauw. Misschien heet het anders dan krols, maar de herrie blijft hetzelfde hoor.
[/quote]

Ik geloof best dat er katers zijn, die zich laten horen als ze een krolse poes hebben geroken. Maar ik denk dat niet iedere kater zich laat horen, net zoals niet iedere kater sproeit. Ik bedoel dus dat je hun sexleven niet altijd aan hun gedrag kunt aflezen.

[quote="Laika schreef:
Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.


Idd. Maar ik hoop dat iedere katten/poezen eigenaar inziet dat het kattenoverschot een groot probleem is, wat zichzelf niet oplost. En daarom pleit ik voor castratie/sterilisatie.

זכור


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anoukjuuuhh, DieL_Zor, Duran123, fleurtjeuh, GoogleAdsense, hagelslag, Mar_X, sollair310 en 162 bezoekers