Is dit het einde? (19-jarige kat) + update

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Is dit het einde? (19-jarige kat) + update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 20:23

Wij hebben 3 katten en de oudste heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 19 jaar bereikt.
Sinds gisteren eet hij niet meer en drinkt hij een paar slokjes. Hij ligt alleen maar op de bank. Als hij wil gaan liggen gaat hij eerst 5 minuten apatisch voor zich uit staren net alsof hij moed moet verzamelen om te gaan liggen. Als je hem oppakt krimpt hij niet in elkaar of zo, dus het lijkt er niet op dat hij ergens veel pijn heeft.
Maar wat nu? Het lijkt erop dat hij gewoon "op" is. Maar wanneer neem je de beslissing om hem te helpen om naar de andere wereld te gaan?
Daar ben ik nog niet over uit. Mijn vriend en ik hebben besloten om het tot morgen aan te zien en dan een afspraak te maken met de DA hoe verder te handelen. Heeft iemand zoiets ook meegemaakt?
Laatst bijgewerkt door Silvia op 25-10-02 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:58

Misschien is ie gewoon niet lekker. Ik zou het nog even afwachten. 19 is natuurlijk een hoge leeftijd, maar katten kunnen nog ouder worden. Zolang hij geen pijn heeft zou ik het eerst afwachten. En morgen even langs de da gaan. Om te checken of hij misschien koorts heeft oid.
Ik hoop voor jullie en voor hem dat ie zich snel beter voelt.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:23

Ik heb zoiets meegemaakt van de zomer. Onze Boppers van 13 hebben we in laten slapen omdat hij op was. Hij kon niet meer lopen van de pijn en had last van zijn nieren. In 1 maand was hij 6 kilo afgevallen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:24

Ik zou zeker morgen ff langs gaan,misschien kan er nog wat aan gedaan worden,misschien zit er iets verstopt ofzo.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:12

Hup langs de dierenarts, niet te lang wachten hoor! Je kat kan best nog een paar jaartjes ouder worden alleen dan zul je hem toch even na moeten laten kijken Knipoog (niet gelijk doem denken over inslapen enzo, eerst weten wat hij mankeert!)

Bij de dierenarts kunnen ze bekijken hoe het is gesteld met z'n nieren en z'n lever door een simpel bloedtestje te doen, ffies wachten en na 15 minuten kun je de uitslag daarvan al weten, doen wij ook zo vaak in de praktijk. Vaak hebben oudere katten het aann hun nieren en kunnen ze met een speciaal dieet gerust nog een paar jaartjes door leven.

Dus, nogmaals, ff laten checken dan weet je waar je aan toe bent Knipoog Veel succes met je oudje!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 22:32

Hij heeft inderdaad last van zijn nieren en heeft al een jaar of 6 een speciaal dieet.
Waar ik me vooral zorgen om maak is dat hij absoluut niet meer wil eten en eigenlijk ook niet meer drinken. Dan is het snel gebeurd natuurlijk.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:38

Wij hebben in het verleden ook een paar (erg) oude katten gehad.
Op een gegeven moment dan komen er toch gebreken.
Bij onze katten begon het met "hangerig" zijn, niet meer eten en drinken en erg veel slapen.
Het is altijd erg moeilijk te bepalen wanneer z'n tijd gekomen is.
19 jaar is en blijft natuurlijk al erg oud voor een kat en op een gegeven moment zijn ze echt op.
De DA kan je vast meer vertellen, ik denk dat je er goed aan doet om in elk geval even langs te gaan.
Ik hoop dat je de beslissing kunt nemen die voor jouw kater de beste is, heel veel succes / sterkte !

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:33

Wij hebben een paar weken geleden onze ook 19 jarige kat in laten slapen omdat het gewoon zielig was. Ze kon niet meer eten en drinken en zich verplaatsen ging ook al helemaal niet meer. Heel klote was het want ik was 4 toen we haar kregen dus ik kon me geen leven zonder haar voorstellen maar ze heeft bij ons een waanzinnig leven gehad en we wilde haar niet met pijn dood laten gaan vandaar dat we haar in hebben laten slapen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 15:32

Zoals gezegd zijn we gisteren naar de DA geweest. Tot onze verbazing werd onze kat gisterenmiddag een stuk actiever. Bij de dierenarts werd hij helemaal wakker en keek hij weer normaal uit de ogen.
De diagnose is dat de nieren nu nog maar beperkt werken (was te verwachten gezien de voorgeschiedenis). Zowel de DA als wij vonden dat onze kat nog te "fit" was om zomaar in te laten slapen. Hij heeft vocht toegediend gekregen en een injectie met Prednison (geloof ik)
Binnen 24 uur moet de toestand sterk verbeterd zijn.
En wat doet meneer als hij weer thuis is? Meteen op de kattenbak en lekker eten en drinken! Nu een dag later ligt hij weer lekker opgerold op de bank. De DA heeft al gezegd dat dit een tijdelijk opleving is en dat we de kat met een beetje geluk nog een paar maanden bij ons hebben.
Het schijnt dat niervergiftiging bij katten echt geen lolletje is. Mijn vriend en ik hebben daarom besloten dat dit de laatste "reddingsaktie" is geweest. Mocht hij weer zo'n aanval krijgen dan zullen we voor zijn eigen bestwil moeten besluiten om hem in te laten slapen.... Huilen
Maar goed, hij is er nog en ik heb besloten om lekker te verwennen de laatste paar maanden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:18

Da's toch "goed" nieuws !
'k Durfde het niet met zoveel woorden te zeggen, maar toen ik je verhaal las kwam het me helaas wel heel bekend voor (met de bekende afloop).
Het is natuurlijk altijd erg om te weten dat de opleving maar tijdelijk is.
Maar aan de andere kant: als hij geen pijn heeft, heb je in elk geval nog tijd om de laatste dagen/weken/maanden extra goed voor hem te zijn.
Verwen hem maar lekker, dat zal ie vast fijn vinden