Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:44

Ja, ik wist even geen goede titel te verzinnen. Maar ik zit met de volgende kwestie.

Vorig jaar is mijn zusje (eigenaresse van een schoonheidssalon) benaderd door een plaatselijke krant met de vraag of ze wilde adverteren in een krantje met een flinke oplage, gedrukt in verband met een feestweek enkele dorpen verderop. Dat wilde ze wel, ze heeft ervoor gekozen een advertentie te plaatsen met daarin een actie, die bij uitknippen en tonen in de salon geldig zou zijn. Mijn zusje zou haar logo opsturen, dat heeft ze gedaan samen met de actie. Het bedrijf zou zorgen voor de vormgeving van de advertentie en hierop bij mijn zusje terugkomen met een voorbeeld waar ze goedkeuring over moest geven. Vrij snel (eerder dan wij hadden verwacht gezien de datum van de betreffende feestweek) lag de krant bij ons op de mat, enkel het logo was afgedrukt. Geen telefoonnummer, geen adres en ook géén actie! Er was ook geen contact met haar opgenomen. Iets waar mijn zusje weinig aan heeft kunnen veranderen, ze wist namelijk geen datum waarop er gedrukt zou worden.

Mijn zusje heeft eerst gebeld, toen was de betreffende persoon niet aanwezig. Het zou worden doorgegeven. Daarna heeft ze gemaild, meerdere keren. Daar werd telkens op gereageerd met 'we komen er op terug'. Ondertussen stuurden ze wel bericht dat er een rekening open stond, waarop ze dus weer contact zocht omdat er nog steeds niet op terug was gekomen.
Toen uiteindelijk de betreffende persoon contact opnam had hij een voorstel om haar met een redactioneel stuk in een ander krantje te zetten (minder gelezen, niet doelgroep van mijn zusje) voor dezelfde prijs als de advertentie en de prijs van de advertentie te laten vallen.
Het was voor het bedrijf begrijpelijk dat ze daar niet in wilde/voor wilde betalen.

Hierna is er een hele poos geen contact geweest, maar op dit moment zijn ze kennelijk aan het kijken wie er vorig jaar allemaal hebben geadverteerd en proberen ze de krant voor dit jaar weer vol te krijgen. Hierop wordt mijn zusje weer gebeld of ze er dit jaar in zou willen, voor meer geld en dan de nota van vorig jaar te laten vervallen. Echter ziet ze dit niet zitten. Ze heeft er al veel meer werk van gemaakt en tijd ingestoken (tevergeefs!) dan nodig was en bovendien heeft de advertentie (natuurlijk/duh!!) haar geen klanten opgeleverd.
Wat haar betreft was het ook afgehandeld geweest als ze vorig jaar hadden gezegd: "Joh, we sturen je een nota van 25 euro en dan is het wat ons betreft klaar." Maar ze blijven haar 'stalken', vanochtend was ze bijvoorbeeld aan het werk en is ze (terwijl ze telefonisch in gesprek was) vijf keer achter elkaar gebeld, binnen een paar minuten.

Ze wil er graag van af. Wat mij betreft (mijn beetje juridische kennis), gaat het hier om wanprestatie. Ja en dan? Is er überhaupt nog sprake van wanprestatie? Het gaat om iets dat vorig jaar heeft gespeeld. De tegenpartij is toch gewoon haar afspraak niet nagekomen? Dan hoeft zij de overeenkomst toch ook niet na te komen? Wat zijn haar rechten en plichten nu?

Wie kan ons helpen? En mijn zusje van haar stalkers afhelpen, voor eens en altijd? :)
Ze zal jullie erg dankbaar zijn!

Anoniem

Re: Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:47

Maar was het van tevoren bekend dat ze die actie mocht aanbieden dan? als er hier een evenement is dan zijn er meestal alleen logo's van de sponsors en geen acties of andere teksten erbij.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:52

Ja was vooraf afgesproken. Meerdere pagina's waren bestemd voor uitknip advertenties.

Het is een krant.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:58

Heeft ze de rekening van vorig jaar betaald? In dat geval zou ik in haar situatie er toch op aandringen dat het stuk dit jaar wel goed geplaatst wordt, zonder extra kosten. Van de krant was het waarschijnlijk ook maar een stom foutje en de kans dat het nog eens gebeurd is klein. In dat geval is het ook alleen maar makkelijk dat ze haar zo vaak bellen. Ik moet de eerste wanpresteerder die mij belt in plaats van andersom nog tegenkomen.

Ik ben absoluut geen jurist, maar ik geloof dat je iemand die niet presteert de kans moet geven om als nog te leveren. Als hij dat niet doet mag je dan de koop ontbinden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:00

Nee heeft ze niet betaald.

Eens hoor, maar na een jaar nog? Ze hebben de kans gehad om het eerder op te lossen. Als ze meteen hadden gezegd: Goed, kost je 25 euro, had ze meteen akkoord gegeven.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:00

Gewoon informeren bij je rechtsbijstand. Verzamel al wel je bewijsmateriaal en info.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:01

Als bij ons bedrijf een verkeerde advertentie wordt geplaatst betalen wij de rekening niet, of voor een deel. Afhankelijk van wat er fout gegaan is en wie daar voor verantwoordelijk is (kunnen ook deels beide partijen zijn natuurlijk).
Wij reageren hier vaak zelf met een voorstel op om de zaak gedaan te krijgen en verder gezeur en strijd te voorkomen.
Natuurlijk zou het bedrijf met een voorstel moeten komen, vanuit een netjes oogpunt. Maar dat doen ze vaak gewoon niet. Wat je goed wil krijgen moet je zelf doen zeggen we hier.

Jou zusje heeft zoals ik lees zelf nog geen voorstel gedaan? Als wat haar betreft de zaak afgedaan is als het te betalen bedrag € 25,- wordt zou ik dat voorstellen aan het bedrijf. Met daar bij (nogmaals) begeleidend waarom je dit een reëel bedrag vind voor de prestatie die het bedrijf geleverd heeft.

Indien het bedrijf persee de kans wil krijgen om de juiste prestatie te leveren zou ik er op aandringen dat dit dan ook enkel en alleen vanuit jou zus haar kant kan met dezelfde voorwaarden als vorig jaar. Dezelfde krant e.d.
Met een advertentie in een ander (minder) gelezen blad willen ze zich er wat te makkelijk vanaf maken wat mij betreft.

Zo kan de zaak sneller geregeld zijn dan je denkt :). (Hier al meerdere malen voorgevallen en we zijn er altijd uitgekomen tot nog toe)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:04

Aangetekende brief of email sturen dat ze niet hebben geleverd wat is afgesproken (ik neem aan dat er een schriftelijke overeenkomst is getekend?) en niet verder betalen. Prutsers zijn het die alleen maar hun advertentieruimte vol willen hebben. Laten ze eerst maar een advertentie plaatsen zoals die is afgesproken. En niet alleen maar bellen maar ook schriftelijk vastleggen.

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:40

Janine1990 schreef:
Ja was vooraf afgesproken. Meerdere pagina's waren bestemd voor uitknip advertenties.

Het is een krant.


Zijn er ook anderen met hetzelfde probleem?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:50

Ik ben het eens met Pattypaard: gewoon zelf een voorstel doen om het af te kunnen sluiten.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Advertentie laten plaatsen, niet goed gebeurd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:58

Wanneer jouw zus geen akkoord heeft gegeven op de advertentie zoals ie geplaatst zou worden, hoef je de factuur helemaal niet te betalen. De krant kan het netjes oplossen door kosteloos een advertentie te plaatsen, maar daar moet je wel zelf mee aankomen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:08

wat is nu precies het probleem? De krant zeurt wel/niet over de kosten van vorig jaar? De krant wil wel/niet een nieuwe advertentie laten plaatsen?

Voorstel: nieuwe advertentie en ze betaalt de nota van vorig jaar. Dát is nl. niet goed geleverd en die '"levering" kunnen ze nu opnieuw laten plaats vinden'. Dus niet tegen de kosten van dit jaar en die van vorig jaar laten doen.

Ander voorstel: oude rekening niet betalen (er is niet geleverd en er kan ook niet meer geleverd worden immers is de krant van vorig jaar is al uitgegeven :+ ) en men gaat uit elkaar. Je vriendin maakt duidelijk géén behoefte te hebben aan een nieuwe advertentie en wil niet meer gebeld worden. Per saldo wordt er niks betaald.

Het belangrijkste is dat je vriendin geen akkoord voor plaatsing heeft gegeven zoals hij was (als dit idd klopt). En die akkoord zouden ze eigenlijk op de mail moeten hebben, maar die hebben ze niet als je vriendin de advertentie nooit heeft gezien en die akkoord nooit heeft gegeven. Ze heeft dus nooit akkoord voor de 'levering' gegeven.

Ik neig naar "Laat me met rust en zoek het uit" te roepen door de telefoon.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:58

Reactie vanaf telefoon, dus ik hou het ff kort.

Krant begint nu idd te zeuren over het probleem dat ze vorig jaar hadden.

Er is geen overeenkomst getekend. Ik heb geen overzicht over alle mailcontacten, maar daar staat het meeste wel in. Mijn zusje wilde het contact ook het liefst per mail hebben om alles zwart op wit te houden.

Mijn baas betaalt dergelijk gepruts ook niet. Maar ik werk ook bij een bedrijf met een behoorlijk hogere omzet en winst dan mijn zusje draait met haar bedrijf. Vandaar dat ik even wil weten wat haar rechten en plichten zijn. Ze wil zelf ook liever niets meer met ze te maken hebben. Maar dan moet ze daarin wel in haar recht staan.