Filosofie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:36

Hallo allemaal!!
Ik mag dan niet hoogbegaafd zijn (IQ van 115) maar ik vind filosoferen heel erg leuk. Ik dacht ik zal hier eens een topic over plaatsen want ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn die het graag doen en me een beetje bij willen leren. Op dit moment houd ik me bezig met smaken. Waarom is een citroen zuur en een mandarijn zoet en waarom niet andersom. Dat is bijvoorbeeld een vraag. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier ook filosoferen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:47

Allereerst, filosoferen is voor iedereen, ongeacht het IQ. :)

Ja, ik denk ook wel graag na over bepaalde dingen. Heb zelf ooit een blogbericht geschreven over datgeen van het kip en het ei. Dat valt (volgens mij) ook onder filosoferen. :D

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:56

Ik hou er ook erg van
Het kan dan ook erg ver gaan bij mij dat vele het niet echt meer bij kunnen houden :')
Af en toe gaat het zover dat ik eigenlijk erop uit kom dat ik niks meer denk en heel mn hoofd leeg is (erg fijn moment )
Maar ja ik kan er ook wat van zo ben ik nu heel erg met het "ow"
Angst bezig
Waarom wij mensen angst hebben bij duistere of horrorachtige dingen .
Hoe dat komt,waardoor en ga maar door ..
Dit dag tot nacht soms wordt ik wakker en dan typ ik het in mn notities of chrijf ik het op haha :o
Dus leuk topic !

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:29

inderdaad, filosofie heeft echt niets te maken met IQ. Iedereen kan filosoferen.
Maar denk ook dat iedereen wel eens over dat soort vragen nadenkt :)
Ik denk soms als ik ergens mee bezig ben ook wel eens: waarom doe ik dit eigenlijk? Eigenlijk is dit best raar, dat je werkt enzo, wil presteren, terwijl je uiteindelijk dood gaat en er niets meer aan hebt.
Dat soort vragen ook :P Maar ook wel waarom een bepaald voorwerp nou eigenlijk is zoals het is xD

Erin

Berichten: 1591
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:51

Ik filosofeer ook, ja. Inderdaad dat soort simpele vragen als "waarom heet een tafel een tafel?", maar ook meer diepgaande dingen over bijvoorbeeld oorlogen.
Volgend jaar ga ik filosofie krijgen op school, ben heel benieuwd :D

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:56

Ik ga volgend jaar beginnen met filosofie als studie, ben ook heel erg benieuwd!

Joey

Berichten: 2594
Geregistreerd: 19-01-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:34

Leuuuuuk! :):)
Ik heb zelf 2 jaar filosofie als vak op school gehad en ben echt laaiend enthousiast geworden voor het vak! <3
Had dan ook wel geweldig leuke leraren, zal vast meegeholpen hebben :j
Ook eindexamen dus dit jaar in gedaan, vond dat best lastig (ging over mondiale rechtvaardigheid) , maar wel erg interessant en met een 6 m'n examen gehaald, helemaal leuk!
Jaar ervoor voornamelijk veel geleerd over allerlei filosofen over allemaal kleine dingen, zoals ethiek, liefde, emotie etc :j

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 17:38

Leuk. Maar ik dacht de meeste mensen die filosoferen zijn vaak hoogbegaafd of hoog intelligent. Maar goed ik vind het superleuk. Zo'n vraag als waarom slapen we in een bed kan al tot 1000en andere vragen leiden. Dat is wat ik zo leuk vind aan filosoferen

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:35

Ja indd, bij filosoferen kan je alles wat normaal lijkt te zijn ter discussie brengen.

Ik had met mijn stageklas (groep 8 basisschool) een paar keer gefilosofeerd, vonden ze echt super leuk.
Heb nu bij mijn opleiding pedagogiek ook filosofie, soms best interessant, soms wel lastig.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:03

Leuk zeg ik moet ook maar eens iemand leren filosoferen. Ik zit nu in bed en ik zit te denken waarom bestaan er posters?? Ik bedoel ja ze zijn er voor fans maar ze hangen maar wat rond in je kamer en verder kun je er eigenlijk niets mee. Ja als je echt fan bent labber je dat ding vol maar dan nog. Je hebt er niks aan. En waarom noemen ze een poster gewoon niet papier? Ik bedoel het IS papier dus ja. Waarom noemen ze een tekening niet ook gewoon papier? Nou zo kunnen we nog wel even doorgaan :')

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:23

Filosofie heb ik helaas nog nooit gehad als vak op school.
Ik denk ook graag na over veel dingen. Maar niet echt simpele dingen. Zoals iemand hier al zei waarom werk je? Als iedereen gewoon €2000 ofzo kan krijgen als basis inkomen. En er kan genoeg geld gemaakt worden. :P Of waarom raak ik vaak dingen/mensen kwijt waar ik mij erg aan hecht. Waarom liegen mensen? Zo kan ik nog wel even doorgaan.

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:30

leuk! ik filosofeer ook soms, heb t nooit echt als schoolvak gehad, vaakd enk ik waarom gebeurt het zo, en niet anders, en waarom zijn sinassappels oranje en niet een andere kleur ect
ik hou vooral van heel moeilijk nadenken (geen idee of dat ook bij filosoferen hoort) heb zelf een iq van 128 :P

Joey

Berichten: 2594
Geregistreerd: 19-01-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Filosofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:32

Wat grappig dat er word gedacht dat filosoferen als een 'hogere' groep word gezien, zoals hoogbegaafden etc :')
Echte filosofen zijn 9/10 keer biologen en zijn idd slim en intelligent, maar zoals mijn leraar altijd zei
"Zolang jij kan nadenken, kan je filosoferen. Dus zolang je kan nadenken, ben je een filosoof!" :))

Joey

Berichten: 2594
Geregistreerd: 19-01-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:35

Onderwerp: Filosofie

Gucci_ schreef:
Filosofie heb ik helaas nog nooit gehad als vak op school.
Ik denk ook graag na over veel dingen. Maar niet echt simpele dingen. Zoals iemand hier al zei waarom werk je? Als iedereen gewoon €2000 ofzo kan krijgen als basis inkomen. En er kan genoeg geld gemaakt worden. :P Of waarom raak ik vaak dingen/mensen kwijt waar ik mij erg aan hecht. Waarom liegen mensen? Zo kan ik nog wel even doorgaan.


Haha herkenbaar, vooral dat liegen :') Of waarom doen mensen kwade dingen? Hoe kan het dat zoiets in iemands aard zit? Is dat aangeboren of aangeleerd? Wat schieten ze er zelf mee op? WAAROM GEEN VREDE _O-

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 13:56

LiannePuthzy schreef:
leuk! ik filosofeer ook soms, heb t nooit echt als schoolvak gehad, vaakd enk ik waarom gebeurt het zo, en niet anders, en waarom zijn sinassappels oranje en niet een andere kleur ect
ik hou vooral van heel moeilijk nadenken (geen idee of dat ook bij filosoferen hoort) heb zelf een iq van 128 :P

Dat is bijna hoog intelligent. Slimmerik :P

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:59

Voor filosofie heb je geen hoog IQ nodig, maar vooral een grote nieuwsgierigheid. ;) Genoeg mensen met een hoog IQ die zich zelden verwonderen, terwijl er ook genoeg mensen met een laag IQ zijn die de waarom-fase nooit zijn ontgroeid.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:02

Dani schreef:
Voor filosofie heb je geen hoog IQ nodig, maar vooral een grote nieuwsgierigheid. ;) Genoeg mensen met een hoog IQ die zich zelden verwonderen, terwijl er ook genoeg mensen met een laag IQ zijn die de waarom-fase nooit zijn ontgroeid.

Haha. Ik vraag me ook wel eens af waarom mensen altijd zo kwaad zijn als ze het ergens niet mee eens zijn. Dan moet er meteen oorlog komen. We hebben ook een mond daar Kun je mee praten, dan hoef je geen oorlog te voeren