Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:00

Hoihoi,

Ik ga morgen een keer met de trein reizen.
Alleen ik doe dit echt nooit en heb werkelijk geen idee of ik nou een kaartje kan kopen? Of kan ik geld op m'n ov (persoonlijke) zetten, en waar moet ik dan inchecken.

Ik reis altijd enkel met de bus, dus heb ik echt geen idee en van internet word ik nog niet wijzer. Nou had ik wel gevonden dat je ov geactiveerd moet zijn voor ns 2e klas bijvoorbeeld en dit kun je doen bij een automaat.

Wie kan het verhaal wat duidelijker maken, ik snap der niks van ha,ha.

Anoniem

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:01

Je kan nog gewoon een kaartje kopen bij de automaat hoor! :j
Geld opladen op je OV kan ook bij grotere stations bij de automaat, spreekt ook allemaal voor zich. Maar als je er niet veel van weet kan je net zo goed een kaartje kopen. ;)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:02

En dat kan dan gewoon bij zo'n grote gele automaat en dan met je pinpas?

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:04

Als je bij de automaat bent, kun je onderin de hoek klikken op papieren kaartje kopen. Dat kan zowel met kleingeld als met pin. Als je geld op je ov zet moet je wel even opletten, je moet eerst op de een of andere manier (gewoon bij de kaartjes automaat) activeren dat je met de trein kunt reizen. Even de oude NS reclames opzoeken, in de reclame waar Nick en Simon achtervolgd werden door Ushi werd het volgens mij uitgelegd (waarom weet ik dit soort dingen? :') )

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:05

Je kan een kaartje kopen bij de gele automaat met pinpas of van te voren bestellen op ns.nl maar dan moet je hem wel zelf uitprinten en betalen iDeal of creditcard.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:07

Ik heb zelf ook een ov chipkaart.
Maar reis maar zelden met de trein. Voor de trein koop ik gewoon een kaartje. Kan gewoon bij de gele automaat en je kunt met pin betalen.
Wil je met je ov chipkaart met de trein reizen dan moet er minimaal 50 euro op staan (of heb ik dat weer verkeerd begrepen).

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:09

Er moet min 20€ op staan, ik moest mijn pers ov laten activeren bij een loket

Kaartje kan idd bij de gele automaat met pin.
Je kan ook online een kaartje kopen, deze moet je uitprinten en meenemen, + dan je Identiteitsbewijs laten zien

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:12

EllisL schreef:
Er moet min 20€ op staan, ik moest mijn pers ov laten activeren bij een loket

Kaartje kan idd bij de gele automaat met pin.
Je kan ook online een kaartje kopen, deze moet je uitprinten en meenemen, + dan je Identiteitsbewijs laten zien



Id heb ik nog nooit hoeven laten zien werd gewoon gescand en klaar.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:14

Als je met ov chip kaart reist moet je wel instellen dat je tweede of eerste klas reist. . Zonder dat in te stellen kan je niet inchekken.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:16

Ik denk dat ik dan gewoon een kaartje koop bij de automaat, net zo makkelijk. Dat komt wel goed dan :) In iedergeval bedankt! Zo'n e-ticket had ik idd ook gehoord maar die moest je weer in kleur afdrukken en mn kleurenprint is op.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:18

Als je alleen maar met de trein hoeft, kan je een kaartje kopen bij de automaat. Weet niet hoever je moet reizen?
Staat duidelijk aangegeven op het scherm, eerst de eerste 2 letters van je eindbestemming aangeven enz. Je kunt ook kiezen uit 1e klas en 2e klas. Meesten reizen 2e klas, moet je wel opletten of je dan wel goed zit in de trein :)

Als je ver moet reizen, dan kun je ook wel een kaartje kopen bij Kruidvat. Die heeft ze denk ik nu nog in de aanbieding. Reizen door heel NL voor €14 ofzo.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:18

Zet je zelf geld op je ov of heb je automatisch opladen? Met automatisch opladen van minimaal €20,00 per keer kan je met de trein. Ik weet niet of er nog andere mogelijkheden zijn.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:20

Denk inderdaad als je maar een enkele keer met de trein reist, en je met de trein ook vrij onbekend bent dat een kaartje kopen het makkelijkst is ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:20

Met een OV-chipkaart reizen is bij sommige maatschappijen volgens mij goedkoper...

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:21

Ik moet van Utrecht naar Schagen. Maar ik koop gewoon een kaartje dan denk maar...
Normaal zet ik zelf geld op mijn ov, maar ik hoef bijna nooit geld op mijn ov want ik heb een busabbonement, dus heb normaal ook geen geld erop nodig.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:23

MarlindeRooz schreef:
Met een OV-chipkaart reizen is bij sommige maatschappijen volgens mij goedkoper...


Over het algemeen is reizen met ov kaart ook goedkoper ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:24

Nordsvensk schreef:
MarlindeRooz schreef:
Met een OV-chipkaart reizen is bij sommige maatschappijen volgens mij goedkoper...


Over het algemeen is reizen met ov kaart ook goedkoper ;)

Dat zeg ik toch? Maar bij arriva scheelt het volgens mij echt. echt 2 aparte prijzen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:29

Als je alleen met de NS reist zit er geen prijsverschil tussen reizen met een OV chipkaart of een papieren kaartje.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:32

vergeet niet dat je eerst op internet moet klikken met 'reizen op saldo' anders kan je NIET inchecken op een ns station
https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer
er zit geen verschil in de kosten van papier of via de kaart. máár voor de trein MOET er wel 20 euro op staan anders kun je je niet inchecken :)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:49

Ik denk dat dan een kaartje gewoon het makkelijkste is. Straks staat er geen 20,- op en 't klinkt me allemaal te ingewikkeld en als er toch geen verschil is in prijs.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:56

Er hoeft toch maar minimaal 10 Euro op te staan om in te checken? Daar heb ik nooit problemen mee.
Maar ts, de meest makkelijke manier is gewoon via internet een kaartje te kopen en met ideal te betalen. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met de automaat.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:05

@Marsu, als je geen NS abonnement of studentenkaart hebt moet er minimaal 20 euro op de kaart staan :)

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Met de trein reizen, kaartje kopen, ov?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:09

Ah, ik heb al jaren een voordeelurenkaart, die zal dan wel als abonnement gelden.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:10

Yep :j