moeilijke periode.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:24

hallo bokkers,

volgendeweek zaterdag is het een jaar geleden dat mijn moeder overleden is op 45 jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.
ik ben dan alleen thuis en mijn vader en zus op vakantie .
ik wil graag iets speciaals doen of neerzetten voor haar maar heb geen iedee wat ,
het is een hele moeilijke periode wand ik zit in examen jaar en niet alles loopt lekker,

iemand iedeen?

gr bonte bonte

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:28

Als je nog geen gedenkhoekje o.i.d. voor haar hebt, zou je dat kunnen inrichten.

Een mooi tafeltje of kastje met daarop een foto en misschien wat kleine persoonlijke dingen van je moeder ?
Een paar kaarsjes en een mooie bos bloemen of een kerststukje erbij en je hebt een een fijn plekje om naar te kijken.

Wel rot dat je alleen bent.
Sterkte !

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:29

we hebben al een herdenk hoekje met fotos en persoonlijke dingen en haar urn ...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:32

Misschien dat je dat dan een beetje kunt aankleden in de sfeer waar je moeder van hield ?

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:34

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo netjes van je vader en zus om jou op de eerste sterfdag van je moeder alleen te laten, maar goed...
Misschien vind je het fijn om een wensballon op te laten, met daaraan een lief briefje voor je moeder?

Sterkte de komende tijd, dikke knuffel voor jou!

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:35

Misschien kun je iets doen wat zij graag deed, of wat jullie samen graag deden? Misschien een bepaalde plek waar je heen kunt gaan, waar je fijne herrinneringen aan hebt?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:36

Oei meiske toch :(:)
Op zo'n dag moet je eigenlijk niet alleen zijn.... Wat ik elk jaar op de sterf dag van mijn vriend's moeder doe, is een mooie plant uitzoeken en die neem ik mee naar huis. Zetten we op een mooi plekje in een mooie pot.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:38

Avalon87 schreef:
Misschien kun je iets doen wat zij graag deed, of wat jullie samen graag deden? Misschien een bepaalde plek waar je heen kunt gaan, waar je fijne herrinneringen aan hebt?


Dat is ook een mooi idee !
Maar doe dat dan niet alleen ... vraag een vriendin mee of een familielid waarbij je je emoties kwijt kunt.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:43

Je zou inderdaad iets kunnen doen wat je moeder heel trots zou maken (zoals bijv. extra hard leren voor een vak wat je moeilijk vindt) of je kan iets doen wat jullie vaak deden/of waar jullie vaak samen waren.
Kijk anders ook als je dat wilt of er een vriend/vriendin kan komen, zodat je niet alleen bent.

Sterkte TS Y;(

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:07

Het is wat snel, omdat het pas een jaar geleden is, maar bedenk je ook dat je niet per se iets speciaals hoƩft te doen. Er heerst altijd een idee dat je iets speciaals moet doen met de sterfdag, maar het hoeft natuurlijk niet. Je mag alle dagen van het jaar rouwen wanneer het jou uitkomt. Kan me goed voorstellen dat je het juist wel prettig vindt iets doen met zo'n dag, zeker omdat het nog zo vers is, maar voel je iig niet verplicht en nooit schuldig over het idee dat je die dag niet 'genoeg' gedaan hebt ofzo. Hoe je het dan ook invult.

Anyway, je zou een kaarsje kunnen branden en in een gemakkelijke stoel kunnen gaan zitten om gewoonweg de tijd nemen om aan haar te denken. Tuurlijk denk je elke dag aan haar, maar vaak zijn dat korte momenten of komt het niet goed uit wanneer verdriet in je opkomt. Je kunt ook eens wat oude albums uit de kast trekken, als dit iets is wat je tot nu toe gedaan hebt. Het is vervelend dat je vader en zusje er niet zijn, maar alleen rouwen kan ook een prettig iets zijn. Sta niet te veel stil bij hun afwezigheid, maar zie het als even de tijd alleen samen met jouw moeder (in gedachte).

Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-12-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:12

hier hebben wij een gedenkhoekje..mijn vader is in 2012 overleden ook na een lange zware strijd. Dit word dus de 2e kerst zonder hem en dat is moeilijk. Ik heb in het gedenkhoekje zijn foto en een kaars, en op zijn graf hebben wij met kerst ook een kerststukje staan.. het gemis zal niet snel minder worden maar ooit kan je het een plekje geven,ik wil je heel erg veel sterkte toewensen !

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:58

helaas is het een beetje ingewikkeld verhaal ,, om het even kort te vatten

mijn moeder had haar hele leven ME (mylachische encefalomelitis(volgendsmij) ) dat is een soort vermoeidheidsziekte waardoor zij niks of bijna niks kon .
vakanties lukte niet of een dagje weg was al te veel ,
daardoor zat mijn moeder jaren lang 24/7 tuis op de bank.........
ik kan helaas niks neer zetten op de plek waar zij graag was wand ze werd gek in huis,,
de laatste 3 weken van haar leven heeft ze in een hospice gewoond om maar even zo te zeggen ,

mijn moeder heeft ook een filmpjeop youtube dat gemaakt is door een proffecionele fotograaf ,
voor de gene die het intresseren hier dan het filmpje dan kan je zien hoe strijdlustig mijn moeder was ..
.

ik weet niet goed wat ik wil gaan doen op de 28e ik vind het heel moeilijk....

DaniqueHorse

Berichten: 913
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:34

Ik wil je in ieder geval aanraden om niet alleen te zijn. Kun je naar een vriendin of is er iemand die bij jou kan komen? Verder een kaarsje voor haar branden, en eventueel een bloemetje neerleggen bij haar of op een plek waar ze graag was. Heel veel sterkte :(:) uit ervaring weet ik dat het toch een heftig dagje is. En inderdaad wat een bokker al zegt, je hoeft niet perse iets te doen, je moet je niet verplicht voelen. Jouw moeder zal jou het liefst vrolijk en gelukkig zien, dus als je iets leuks gaat doen, zal ze alsnog trots op je zijn!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:26

jeetje, wat verschrikkelijk dat je de eerste sterfdag van je moeder alleen thuis moet zitten zeg.

ga idd iets doen met familie, vrienden, kennissen om haar mooi te kunnen gedenken. :) :)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:37

Dat zal best zwaar worden maar ook heel mooi want je moeder die vergeet je nooit. Waarom ben je niet mee op vakantie? Maar als je alleen bent kan je haar ook op jouw manier herdenken , dat kan ook fijn zijn. neem er de tijd voor en ga daarna naar een vriendin bv maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. alleen zijn hoeft niet erg te zijn maar dat is voor ieder verschillend. heel veel sterkte zeker in deze tijd van het jaar

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:48

Wauw Bonte wat n strijdlustige, mooie moeder had jij! Daar mag je heeeeel trots op wezen! Je kunt misschien beter haar verjaardag herdenken, want sterven wou ze niet! Deel dit filmpje op haar sterfdag met de media, dan krijgt die rotziekte ME eens aandacht! Mochten patienten of artsen dat filmpje zien en er iets mee kunnen, dan zal je moeder trots zijn op je! Want dat was ook duidelijk wat zij wilde! Zet m op meis, zorg dat je ook goed leert, wie weet kun je later mensen helpen net als zij gedaan heeft.
Je bent n echte dochter van je moeder!!!

Een dikke knuffel!

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:53

Heb heel het filmpje afgekeken, weet niet wat ik er op moet zetten vond het om te beginnen erg interessant want had er zelfs nog nooit over gehoord en aan de andere kant ook triestig.

Wil je sterkte wensen met de eerste sterfdag van je moeder denk aan de leuke tijden :). Vechtlust dat had ze!

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 01:22

Dank jullie wel ,

Ik d8 miss kan ik een gedicht maken met een zwlf gemaakt bosje bloemen ,

Wat vinden jullie ?

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:30

bontebonte schreef:
Dank jullie wel ,

Ik d8 miss kan ik een gedicht maken met een zwlf gemaakt bosje bloemen ,

Wat vinden jullie ?


Ik denk dat jouw moeder alles mooi zou vinden wat jij maakt :j

Vind het trouwens heel erg dat je alleen thuis bent op die dag. Als je dichterbij had gewoond dan had ik aangeboden om je van huis op te halen voor een leuk dagje.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:32

bontebonte schreef:
Dank jullie wel ,

Ik d8 miss kan ik een gedicht maken met een zwlf gemaakt bosje bloemen ,

Wat vinden jullie ?


Alles wat jij doet, wat uit je hart komt, dat is mooi. Volg je gevoel hier in meid :)

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 11:24

LiVetime schreef:
bontebonte schreef:
Dank jullie wel ,

Ik d8 miss kan ik een gedicht maken met een zwlf gemaakt bosje bloemen ,

Wat vinden jullie ?


Ik denk dat jouw moeder alles mooi zou vinden wat jij maakt :j

Vind het trouwens heel erg dat je alleen thuis bent op die dag. Als je dichterbij had gewoond dan had ik aangeboden om je van huis op te halen voor een leuk dagje.



Ahhw dat is lief ....
Ik denk dat ik die bloemen ga doen ..

Anoniem

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:20

Sterkte meid. Is niet niks..

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:02

je moet doen wat je zelf het beste gevoel geeft wat te doen.

Wat aangedragen werd om extra media aandacht te vragen zou ook iets heel goeds zijn. Dit zou je moeder als zij nog geleefd had wellicht ook gedaan hebben.
Heel veel sterkte de komende dagen en ik zou zeker ook leuke dingen doen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: moeilijke periode.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:05

Heel veel sterkte! Ik schrijf mijn moeder altijd een brief over hoe het jaar verlopen is, dat helpt mij.