Samenwonen! Waar op letten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:32

Hier moet je bij een huurwoning bij de woningbouwvereniging eerst toestemming tot samenwonen aanvragen. heb je dat gedaan en is het goedgekeurd, dan kan wederhelft zijn intrek nemen. Hij kan dan bij jou komen wonen als medebewoner, maar nog niet als medehuurder.

Wettelijk gezien kan iemand die bij je intrekt pas aanspraak maken op medehuurderschap na 2 jaar samenwonen, of als je voor die tijd trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan kun je dat melden bij de woningbouw en kan het huurcontract op dat moment op beider namen worden gezet.

Samenlevingscontract laat je bij de notaris opstellen, vaak krijg je dan het advies tevens een testament op te laten stellen. Met een samenlevingscontract moet je nog steeds 2 jaar wachten voordat je vriend als medehuurder kan worden geregistreerd bij de woningbouw. Huur je particulier dan gelden die regels volgens mij niet, maar is het aan de verhuurder.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous



Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:35

lisetteexx schreef:
SuSem schreef:
Kijk ook bijvoorbeeld naar je zorgtoeslag, ook daar kan het consequenties voor hebben.


Oké denk dat ik die wel mag houden maar goed ik zal de belasting ook even Bellen voor de zekerheid


Wat betreft de zorgtoeslag ben je alleen toeslagpartner als:
Citaat:
Wie is uw toeslagpartner?

Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven? Dan telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2013 al elkaars toeslagpartner.


Zie ook www.toeslagen.nl

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers