Boete, mee betalen of zelf betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:54

Sorry, inspiratieloos voor een interessante titel. :') Ik had gister een discussie, en aangezien bokt ook vol meningen zit en wel van een discussie houdt ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken! Stel: Je bent samen met een vriendin, de bestuurder krijgt een boete. Wanneer betaal je mee? En wanneer laat je hem het hele bedrag zelf betalen ? Of vinden jullie dat het altijd de verantwoordelijkheid is van de bestuurder en moet hij dus altijd het hele bedrag betalen?

Ik heb zelf een tijdje terug een boete gehad van €80,-, ik was samen met een vriendin. Ik dacht dat je daar gratis kon parkeren omdat ik nergens een bord zag. Echter bleek dit dus niet zo te zijn en zat er een bon onder mijn ruit. Zij stelde zelf voor om de helft mee te betalen omdat we allebei niks gezien hebben. In eerste instantie wou ik het wel zelf betalen, maar haar aanbod is toch wel erg fijn. Nu de boete binnen is zit ze krap, dus kan ze het niet missen. Ik heb het momenteel als student ook niet breed, dus zeg ook niet van 'Oh, geen probleem ik betaal wel.' Alleen vind het ook wel sneu dat zij dan mee moet betalen, terwijl ik rij, ook al bood ze het zelf aan. Ik zit een beetje in dubio, vind het sowieso geen probleem om 55 euro te betalen, en zij 25. Of toch maar alles gewoon zelf betalen?

Met door rood rijden of te hard vind ik het een heel ander verhaal, dat is bewust een groot risico nemen.

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 12-12-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:57

Tja, het is jouw auto, dus jouw boete, ongeacht wie erbij in de auto zit, maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door buukske op 12-12-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:57

Hangt ervan af als de passagier zelf een rijbewijs heeft of over enige verkeerskennis beschikt. Maar 9/10 keer vind ik toch dat de bestuurder verantwoordelijk is ;)

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:57

ik betaal als ik een boete heb zelf, ongeacht of er iemand naast zit. Immers ben jij degene die te hard rijd, die over de streep rijd oid.
parkeren hetzelfde, ik had ook een keer een bord niet gezien en een vriendin ook niet, 97,- ik betaal deze boete gewoon zelf, ik maak immers de keuze om de auto daar neer te zetten. Dus mijn verantwoorden.

Kijk het wordt anders wanneer je mede passagier geen gordel oid draagt dan vind ik de boete wel voor diegene. Al zouden ze er bij mijn dan niet eens in komen

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:58

Tsja, ik vind het de fout van de bestuurder. Indien je daar hebt geparkeerd op aandringen van haar, omdat zij er van overtuigd was dat het gratis was, dan vind ik het een ander verhaal.
En trouwens, dan alsnog vind ik het de fout van de bestuurder.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:58

Tja, ik had precies hetzelfde een paar jaar geleden. Ik reed, en mijn vriendin zei: "Daar kunnen we de auto wel neerzetten joh!" En idd ook 80 euro boete. In principe is het mijn verantwoordelijkheid, want ik reed, maar zij vond zelf ook dat ze net zo goed schuld had omdat zij dacht dat het wel kon. Dus zij betaalde netjes de helft.

Ik denk dat dit idd een soort beleefdheidskwestie is. In feite moet jij gewoon betalen. Maar zij bood aan om mee te betalen aan de boete. Om dan terug te krabbelen is ook niet netjes, maar je kan haar er niet echt op aanspreken. Zeker als zij niets te maken had met de boete. Jij dacht toch dat je daar kon parkeren? In mijn geval, was het niet mijn idee om daar te parkeren.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:59

Jouw auto, jouw boete. Als je vriendin had gezegd dat ze 100% zeker was dat er vrij parkeren was, en je krijgt toch een boete, dan zou ik het netjes vinden als ze meebetaalde. Maar: het blijft altijd jouw verantwoordelijkheid.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:00

Als het jouw schuld is, dan jij de boete. Als het mede de schuld is van de passagier, dan vind ik dat die mee mag betalen. Als zij bijv. geen gordel om heeft, of tegen jou zegt dat je hem daar gratis kan parkeren terwijl dat niet zo is.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:00

Jouw auto, jij rijd dus jij betaald lijkt mij.

Dat jouw vriendin aanbood de helft te betalen vind ik enorm schappelijk. Persoonlijk zou ik zo een aanbod afslaan, maar dat doet er niet toe

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:02

Ehh zij had het niet gezien, nee dat hoeft toch ook niet. Jij bent toch bestuurder. Lekker zelf betalen die boete.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:03

Als ik te snel rijdt dan betaal ik de boete. Als ik mijn gordel niet om heb betaal ik de boete. Als zij haar gordel niet om heeft start ik de auto niet totdat ze hem wel om heeft :D.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:04

De gene die rijdt is de baas, dus die neemt de beslissende beslissingen. Dus dan vind ik het ook zijn taak om te betalen, tenzij het een bekeuring is voor iets wat de bijrijder veroorzaakt (bijv geen gordel om). Ik zou het iig zelf betalen, ook al zou een van mijn vriendinnen het aanbieden. Het is een ander verhaal als ze er stellig van overtuigd was en had gezegd: "Ik weet 100% zeker dat je hier mag bekeren, we doen het op mijn risico, ik betaal mee."

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:05

capopjekop schreef:
"Ik weet 100% zeker dat je hier mag bekeren, we doen het op mijn risico, ik betaal mee."

heb je nou ook al speciale plaatsen om te bekeren?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:05

en in dit geval vjestagirl?

als ze goed meegekeken heeft en ze bied het aan, oke.
Als ze het dan alsnog neit kan betalen, ook oke.
Jij blijft verantwoordelijk natuurlijk, tenzij zij aangeeft dat het gratis is en je alsnog een bon krijgt.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:06

Ceriadwen schreef:
capopjekop schreef:
"Ik weet 100% zeker dat je hier mag bekeren, we doen het op mijn risico, ik betaal mee."

heb je nou ook al speciale plaatsen om te bekeren?



_O- _O-

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:07

:') ^^

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:08

Ceriadwen schreef:
capopjekop schreef:
"Ik weet 100% zeker dat je hier mag bekeren, we doen het op mijn risico, ik betaal mee."

heb je nou ook al speciale plaatsen om te bekeren?

_/-\o_

Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de bestuurder. :j

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:09

Nee, dit vind ik echt jou verantwoordelijkheid, er is geen enkele redelijke grond waarop je de schuld (gedeeltelijk) op je vriendin (!!!) kunt afschuiven. Ook geen wettelijke grond. Ik vind het dan ook niet netjes van je om dat te proberen.
Zij toonde zich een fijne vriendin door je te willen helpen. Nu dat haar toch niet uitkomt, kun jij je een goede vriendin tonen door zelf te'betalen en je erbij neer te leggen dat het jouw bekeuring was en blijft.
Goed opletten de volgende keer :)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:12

Ik laat mijn passagier toch niet meebetalen aan de boete omdat IK mijn auto verkeerd parkeer :') :') :')

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:13

Tegenwoordig krijgt de bijrijder gewoon een bekeuring als hij/zij geen gordel om heeft, niet meer de bestuurder.

Ik zou deze boete ook zelf betalen :j

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:14

Net zoals al eerder genoemd.
Als jij twijfelde en zij zei: Ik weet zeker dat je hier gewoon gratis mag staan, dat de schuld ook (voor een gedeelte) bij haar ligt.
Maar nu? Nee hoor, is gewoon jouw boete; als ik bij iemand in zit let ik ook niet standaard op de borden.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:15

Jouw auto, jouw boete.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat als ik met iemand mee rijd en hij parkeert ergens, ik niet ga kijken of je daar wel mag parkeren.

Als je het met zijn tweeën er over hebt gehad vind ik het een iets ander verhaal. Maar in 99% van de gevallen vind ik het echt de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:16

Bestuurder betaalt. Bestuurder is ook de enige die verantwoordelijk is, ook al zit er een bijrijder te kakelen dat het echt wel kan.
Dat ze aanbied om mee te betalen is heel lief maar ik zou het niet aannemen.

Als ik met de auto van m'n moeder rijd en ik bega een overtreding, moet ik ook zelf betalen. Werkauto, net hetzelfde verhaal.
En als ik rondrijd met een een onwetende bijrijder, let ik gewoon zelf op. Mijn zus bvb was vroeger een geweldige hulp bij de weg zoeken. 'oh, hier kunnen we door' 'schat, dat is een fietspad, we zijn nu met de auto' :') .

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:16

Bestuurder is verantwoordelijk in mijn ogen. Jouw besluit dus jij betaald.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:17

mwah ik vind het delen in dit geval wel correct, jullie waren samen op stap/weg.

(als ik met een vriendin ga en we denken beide dat we hier mogen staan en het blijkt niet zo te zijn dan zou ik het flauw vinden om alleen de bestuurder er voor op te laten draaien).

(andere verkeersboete's zoals inhalen waar het niet mag, rood licht, snelheid ja dat zijn echte bestuurders dingen...maar dat parkeren....) (ik ga er dan wel vanuit dat jullie beide een gezond denk/kijk vermogen hebben).