Auto of scooter?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:31

Hoi allemaal,

Eerst even een kleine situatieschets; op dit moment fiets ik 9,5 kilometer naar school heen, en 9,5 km terug. En 4,5 km naar mijn bijrijdpaard heen. en 4,5 km terug (gemiddeld 3 a 4 keer per week). De routes zijn beide 90% dijk en weiland, dus als het weer is zoals nu kom ik echt niet vooruit. :+
Maar ik hoop binnenkort mijn rijbewijs te halen. Nou hebben wij thuis 2 auto's staan. Mijn vader gaat vaak op de fiets naar zijn werk, mijn moeder heeft haar auto vaker nodig. Doordeweeks minimaal 3x per week, en bij mijn vader ligt dat aan het weer. Als het slecht/koud weer is pakt hij de auto 5 a 6 dagen per week.

Nou zit ik met mijn ouders een beetje in een dilemma of ik een klein auto'tje erbij zal kopen, of toch voor een scooter zal gaan. Het probleem is namelijk dat als het echt slecht weer is, zoals bijvoorbeeld vandaag en gister, beide ouders (logsich) de auto pakken. En ik dus als nog door deze weersomstandigheden zou moeten fietsen/scooteren. Maar een auto is natuurlijk wel een stuk duurder in kosten als een scooter, vooral de bezine en verzekeringen enz. En dan zullen er dagen zijn dat we 3 auto's voor de deur hebben staan. Dat is dan aan de ene kant ook zonde, maar ik zie het eigenlijk ook niet zo zitten om nog 3 jaar in alle weersomstandigheden naar school toe te ploeteren.

Wat zouden jullie adviseren, een scooter of een klein tweedehands auto'tje?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:35

Ik zou de scooter adviseren. Een auto is natuurlijk wel lekker droog maar voor de aantal kilometers die je aflegt is een scooter goed te doen. En het scheelt aanzienlijk in de kosten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:41

Scooter. :j Je kan je kleden op kou en regen en je wordt niet moe. En het scheelt idd in de kosten. :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:43

Scooter. Voor de dagen dat je de auto kan lenen is dat mooi meegenomen, van het geld dat je overhoud koop je een goed regenpak. Scooteren scheelt echt al veel tov fietsen hoor! Je zit dan wel niet droog maar je bent wel korter in de regen :)

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:43

Ik zou denk ik toch voor de auto gaan... :o Heel stuk duurder, maar als het zo glad is, dan is de scooter ook 100 keer niks. :x Wordt er gestrooid op de routes die je rijdt? De koud is trouwens ook verschrikkelijk. :x

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:46

Ik zou 100% voor de auto gaan! In een dikke sneeuwstorm of regenbui ben je echt niet blij met je scooter. :')
En vroeg of laat heb je toch wel in je leven een auto nodig!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:49

Met mijn 18 had ik mijn rijbewijs maar heb gebrommerd tot mijn 26. Terwijl er een auto in de garage stond.
Dat was toen ook ongeveer 10 kilometer. Dat was goed te doen. Ook met sneeuw en elfsteden kou gebrommerd.
Daarna ging ik dichterbij werken en fietste ik sowieso. Nu werk ik zo ver van huis dat scooter geen optie meer is.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:51

Waarom zet je de kosten van de scooter en de auto niet naast elkaar en kijk je dan wat jij vind.
Jíj moet het geld van een auto er voor over hebben, niet wij.

Je bent jong en een beginnend bestuurder.
Hierdoor heb je hoge verzekeringskosten (€40/€50) met de wegenbelasting (€20/€25, ik betaal €27 voor mijn Peugeot 206) en daarnaast is benzine ook duur. Ik betaal €70,- per (lege) tank.

Voor mijn scooter betaal ik €25,- verzekering en rij ik ongeveer 2 weken met 1 tank. Deze kost €6,-.

Buiten de aanschaf van de auto heb je ook de jaarlijkse APK keuring en beurtjes. Als je een goedkoop autootje koopt heb je (zeer waarschijnlijk) ook meer onderhoudskosten.

Ik zou zeggen, reken uit je voordeel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:52

Liesje1611 schreef:
Ik zou 100% voor de auto gaan! In een dikke sneeuwstorm of regenbui ben je echt niet blij met je scooter. :')
En vroeg of laat heb je toch wel in je leven een auto nodig!


Ook niet met je auto hoor :=

Ik zou toch als ik TS was nu voor een scooter gaan om te kunnen sparen voor een goeie auto (een goedkope waar je dan nog 100 dingen aan moet laten repareren is ook niks), inclusief het geld dat je nog kan krijgen voor je goed onderhouden scooter :j

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:54

Hmm meningen zijn dus ook verdeeld. Aan de ene kant zeg ik ook scooter, stuk goedkoper! Maar op de wegen dat ik rijd wordt echt nauwelijks gestrooid. Grootste deel onderaan de dijk, en de rest op een soort landweggetjes. Maar als het glad is, is het met de scooter ook niet ideaal denk ik? Ga je dan ook niet snel onder uit? Hmm vind het echt moeilijk.

Edit: ik zie het bericht van Sanne9489 nu, dat is idd wel een goede, had ik nog niet gedaan. Verzekering komt op mijn ouders naam dan (is goedkoper dan, toch? ). Inderdaad die benzine is het grootste struikelblok, en ik weet hoe snel zo'n tank leeg gaat... Tankje van de scooter kost geen drol vergeleken met de auto...

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:59

xJess schreef:
Hmm meningen zijn dus ook verdeeld. Aan de ene kant zeg ik ook scooter, stuk goedkoper! Maar op de wegen dat ik rijd wordt echt nauwelijks gestrooid. Grootste deel onderaan de dijk, en de rest op een soort landweggetjes. Maar als het glad is, is het met de scooter ook niet ideaal denk ik? Ga je dan ook niet snel onder uit? Hmm vind het echt moeilijk.

Edit: ik zie het bericht van Sanne9489 nu, dat is idd wel een goede, had ik nog niet gedaan. Verzekering komt op mijn ouders naam dan (is goedkoper dan, toch? ). Inderdaad die benzine is het grootste struikelblok, en ik weet hoe snel zo'n tank leeg gaat... Tankje van de scooter kost geen drol vergeleken met de auto...


Je kan de verzekering op je ouders hun naam zetten. Er even vanuit gaande dat je nog niet geweldig kan rijden als je geslaagd bent en een ongeluk in een klein hoekje zit, gaat de no claim van je ouders eraan (opgebouwde korting op de verzekeringkosten) als jij ongelukken maakt. Uiteraard kan je ook geen ongelukken maken, maar als ouder zijnde zou ik het niet leuk vinden als mijn kinderen mijn opgebouwde no claim om zeep helpen.

Verder kan je dit bij je scooter niet doen. Je bent niet verzekerd als je ongelukken maakt als je scooter is verzekerd door iemand die ouder is dan jij. Je moet met een scooter altijd door de jongste laten verzekeren. Dan kan iedereen erop rijden.

Verder is het met beide gevaarlijk als het sneeuwt/glad is. Ik denk dat dat geen afweging is. Je zit alleen met regen lekker droog.

Ik heb mijn auto al weken niet meer gebruikt en ga op de scooter naar werk. Is wel koud 's ochtends maar je bent sneller en het is lekker goedkoop.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:59

Ik kan niet in jouw portomonnee kijken natuurlijk.

De verzekering op je ouders hun naam zetten lijkt misschien leuk, maar je bouwt ook geen schadevrije jaren op. Gevolg is dat je verzekering altijd duur blijft op het moment dat je zelf moet gaan verzekeren. Dat is zo zonde.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 06-12-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurrian1993
Berichten: 265
Geregistreerd: 19-09-08
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:01

Scooter is wel glad met sneeuw, maar een auto glijdt ook. Ik reed in de sneeuw liever op mn scooter dan in de auto haha, gewoon rustig rijden en de kou kan je je absoluut op kleden(regenbroek/skibroek en warme jas). Een auto is duur, en de afstand is helemaal niet zo groot;) Ik zeg scooter dus!!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:01

Nouuu ik heb een scooter maar met slecht weer is een auto toch wel een stuk fijner, vooral ook met gladheid en harde wind.
Dan is een auto écht wel veiliger, met een scooter ga je veel eerder op je muil.
En als je dingen mee wil nemen is het ook veel makkelijker.
Als je het kan betalen is een auto veel fijner maar als je het geld wil besparen moet je inleveren in comfort.
Je kan tenslotte nog beste vaak met de auto van je ouders. :j

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:07

Scooter!!! Die paar keer regen is op te vangen met een regenpak in de buddy. Voor de kou op de benen in de winter heb ik een wollen ponydeken op mn schoot liggen, ideaal en past precies!

Ik heb een windscherm er op en ben in de maand 21 euro aan verzekering en op 200 km 20 euro benzine kwijt. Daar heb en rij je geen auto voor :D En ik heb een splinternieuwe scooter met allrisk verzekering! Ik was 1600 euro kwijt. Ik breng m regelmatig (opbouw 500 - 1500 - 3000 - 4500 - 6000, enz, zit nu op 2000 km) weg voor onderhoud en ben dan geen 100 euro kwijt: goed bijhouden is problemen voor komen :)

Let op dat de verzekering op naam moet staan van de persoon die hoofdgebruiker is.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:19

Dat met die no claim van de verzekering heb je een punt inderdaad! Dat zullen mijn ouders ook niet top vinden denk ik...
Denk dat ik toch maar voor de scooter ga dan. Kan de auto's inderdaad redelijk vaak pakken. (behalve als het vreselijk slecht weer is haha)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:20

Zou ipv een scooter dan eerder een electrische fiets kiezen.

BarrieVabis

Berichten: 319
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: On the road

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:28

of een brommobiel? droog en warm en toch goedkoper dan een auto, voor mijn auto, golf 2 uit 1991 met een 1.3 benzine motor betaal ik 45 euro verzekering, 15 wegebelasting per maand en 60/70 euro benzine per maand op 16km rijden per dag (5 dagen werken) voor een nog kleine auto (bijv smart) of een klein oldtimertje (benzine) betaal je nog minder :)

Edit: ik ben 18 jaar en heb nog geen schadevrije jaren, auto verzekeren op ouders naam zal je ongeveer 15/20 p/m kosten

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:32

Shadow0 schreef:
Zou ipv een scooter dan eerder een electrische fiets kiezen.

Zou je dat misschien kunnen onderbouwen? :)
Die gaan toch weer een stuk langzamer? Ik zou, als ik een scooter neem, dan wel een 45 km scooter nemen.
Die elektrische fietsen zijn niet veel goedkoper dan een scooter toch?
Ja alles bij elkaar is het toch wel een flink bedrag per maand voor een auto.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:34

Sanne9489 schreef:
xJess schreef:
Hmm meningen zijn dus ook verdeeld. Aan de ene kant zeg ik ook scooter, stuk goedkoper! Maar op de wegen dat ik rijd wordt echt nauwelijks gestrooid. Grootste deel onderaan de dijk, en de rest op een soort landweggetjes. Maar als het glad is, is het met de scooter ook niet ideaal denk ik? Ga je dan ook niet snel onder uit? Hmm vind het echt moeilijk.

Edit: ik zie het bericht van Sanne9489 nu, dat is idd wel een goede, had ik nog niet gedaan. Verzekering komt op mijn ouders naam dan (is goedkoper dan, toch? ). Inderdaad die benzine is het grootste struikelblok, en ik weet hoe snel zo'n tank leeg gaat... Tankje van de scooter kost geen drol vergeleken met de auto...


Je kan de verzekering op je ouders hun naam zetten. Er even vanuit gaande dat je nog niet geweldig kan rijden als je geslaagd bent en een ongeluk in een klein hoekje zit, gaat de no claim van je ouders eraan (opgebouwde korting op de verzekeringkosten) als jij ongelukken maakt. Uiteraard kan je ook geen ongelukken maken, maar als ouder zijnde zou ik het niet leuk vinden als mijn kinderen mijn opgebouwde no claim om zeep helpen.

Verder kan je dit bij je scooter niet doen. Je bent niet verzekerd als je ongelukken maakt als je scooter is verzekerd door iemand die ouder is dan jij. Je moet met een scooter altijd door de jongste laten verzekeren. Dan kan iedereen erop rijden.

Verder is het met beide gevaarlijk als het sneeuwt/glad is. Ik denk dat dat geen afweging is. Je zit alleen met regen lekker droog.

Ik heb mijn auto al weken niet meer gebruikt en ga op de scooter naar werk. Is wel koud 's ochtends maar je bent sneller en het is lekker goedkoop.


Even op het stukje waarop je zegt dat je je scooter verzekering niet op je ouders hun naam kan zetten inv. met jongere bestuurder. Dit is dus niet waar, bijvoorbeeld bij de anwb kun je aangeven dat een jonger persoon ook op de scooter rijdt waardoor de scooter dus alsnog op de naam van je ouders kan komen te staan. En dit scheelt erg veel geld!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:38

Een 45 kilometer karretje:-)

Ik heb nu ook een scooter maar ik ga toch sparen voor me 45km karretje.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:39

wat dacht je van 45 kilometer auto is droog hihi

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:42

xJess schreef:
Dat met die no claim van de verzekering heb je een punt inderdaad! Dat zullen mijn ouders ook niet top vinden denk ik...
Denk dat ik toch maar voor de scooter ga dan. Kan de auto's inderdaad redelijk vaak pakken. (behalve als het vreselijk slecht weer is haha)

Plus dat als het 'jouw' auto is je aan de verzekering op moet geven dat jij de regelmatige bestuurder bent. Dan stellen ze waarschijnlijk de premie bij en kan je (bijna/helemaal) net zo goed de auto op jouw naam hebben. Heb je tenminste het voordeel dat je bij geen claims een no-claim korting opbouwt.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:44

xJess schreef:
Die gaan toch weer een stuk langzamer? Ik zou, als ik een scooter neem, dan wel een 45 km scooter nemen.


Da's wel waar ja. Electrische fietsen zijn volgens mij vooral ook goedkoper in gebruik. En je bent meer in beweging. Maar misschien is het gewoon omdat ik graag een electrische fiets zou willen en helemaal niets met scooters heb :)

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:44

Ik zou voor een auto gaan. Ik zou niet graag op een scooter willen zitten als ik met de auto al de weg over geblazen wordt met dit weer. Vind je een held als je met gladheid en wind op de scooter/motor stapt. Fietsis dan veiliger.