.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:00

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:55

Heeeeeel herkenbaar! Ik kan ineens volledig dichtslaan en echte en botte trut worden :') Ineens gaat er gewoon een knopje om in m'n hoofd en gebeurd dat.. Ik word ook ontzettend afstandelijk inderdaad. Ik zoek ook nog steeds een oplossing, maar je bent in ieder geval niet alleen ;)

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:56

Heel erg herkenbaar.. Een tip, ga aan jezelf werken voordat je je vriend wegjaagt en zelf in de knoop blijft.

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:58

Heb jij nare ervaringen gehad met mensen uit je jeugd die je vaak kwetsten?
Het zou zomaar kunnen dat je daardoor zo op je vriend reageert, je zelfbeschermingsmechanisme schiet dan in gang, maar vaak is dit in het hier en nu niet meer nodig/niet reeël meer.
Misschien zit je nog met onverwerkte dingen die nu onbewust aangesproken worden door je vriend als trigger.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:04

Ik herken het opzich wel.
In principe wil niemand gekwetst worden want dat doet pijn. Er zijn verschillende verdedigingsmechanismen, die je kunnen helpen om niet gekwetst te worden en 1 daarvan is inderdaad door zelf 'express' te gaan kwetsen zodat niemand jou kan raken(een muur opbouwen).

Vaak is dat iets wat je absoluut niet wilt (iemand anders kwetsen) maar je kiest toch voor jezelf, en dat is heel goed.

Wat ik heb geleerd (door mijn opleiding) dat je jezelf open moet stellen. Als iemand je kwetst.. kun je gewoon letterlijk aangeven dat je je gekwetst voelt.
Zo blijf je open staan voor mensen en ben je dus ook kwetsbaar. Door een ander duidelijk te vertellen dat je gekwetst bent en waarom je je zo voelt, kun je meer inzicht verkrijgen voor die ander. Vaak is het niet iemands bedoeling om jou te kwetsen(tenminste niet als die peroson dicht bij je staat, anders wordt het tijd om afscheid te nemen )..
kijk iemand waar jij niets mee hebt die jou probeert te kwetsen maakt vast veel minder indruk dan een vrienidn van je.

Wat is dus heb geleerd is om altijd je gevoel uit te spreken als je verdrietig bent of gekwetst bent. Vaak bedoelen mensen dingen anders dan dat ze eruit gooien(niet iedereen is even goed in hun gedachten/gevoelens onder worden te brengen) en zeggen dan iets waardoor jij je wellicht niet fijn voelt. Zeg dit. Zeg gewoon 'je doet me pijn met wat je net zei.. ik krijg daardoor het gevoel dat..... '.
vraag of iemand het ook zo bedoeld heeft zoals het bij jou aan kwam.

EDIT: vaak het woord 'gekwetst' :|

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:28

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:19

Twisted ben je absoluut niet hoor! Waarschijnlijk zijn er dingen in je verleden gebeurt die je gevoel en gedrag heel goed kunnen verklaren.

Ik denk dat je met counseling of iets dergelijks een heel eind kunt komen om je beter in je vel te voelen, het verleden achter je te laten, jezelf te accpeteren en met jezelf te leren omgaan :)

Goed voor jou en voor je relatie.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:27

Goed dat je er met je vriend over gepraat hebt. Ik denk dat ik in jouw situatie graag zou hebben dat mijn vriend mij aan dat gesprek zou herinneren als ik vervelend doe. Al is het met een codewoord. Dat je even uit het moment gehaald wordt, en je herinnert "oh ja, ik hou eigenlijk van hem, en hij van mij, dit zou ik niet meer doen." Om de nare spanning te breken. Dus het op zo'n moment samen proberen op te lossen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:29

Wauw, ik herken mezelf hier zo erg in!

Ik ben nu bijna 4 maanden samen met m'n vriend. Erg pril dus, maar het klikt erg goed tussen ons en voor het eerst heb ik het gevoel dat echt iemand om me geeft. Hij is zoals in jouw geval zó ontzettend lief voor me. Soms vraag ik me af waar ik dat aan heb verdiend, want inderdaad, ik kan - om dezelfde redenen dan jij aangeeft - ook een echt kreng zijn tegenover hem...

Hij is m'n tweede echte vriendje trouwens. Vorige vriendje liep niet zoals het zou moeten lopen zegmaar, heb oa heel wat problemen gehad met m'n vader en woon dus sinds jaren alleen met m'n moeder, die me zowat heeft opgevoed met het motto 'met venten heb je niets dan problemen'. Vooral echt de eerste weken was ik erg afstandelijk, hem écht van me afduwen letterlijk. Hij geeft veel complimentjes, is ontzettend lief en vaak klap ik dan gewoon dicht. Ik ben ook vreselijk onzeker en als hij even wat korter doet dan anders ben ik meteen al bang dat hij me niet meer graag ziet :o

Ik merk wel dat het beter gaat in mijn geval... Ik stel mezelf meer en meer open voor hem. Ik heb het er ook met hem over gehad en hij is er zich dus ook bewust van maar begrijpt het wel en wil me de nodige tijd en ruimte geven, wat wel fijn is. We zien elkaar ook maar 2 of max 3 keer per week. Dat geeft me de kans om als we samen zijn er extra op te letten. Ik probeer het mezelf 'af te leren', maar ik denk dat dat best wel lastig wordt als je al samenwoont en dus vaker bij elkaar bent...

Ik volg dus even, ben erg benieuwd naar tips van anderen :j

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:54

Ook heel erg herkenbaar.
Ik ging zelfs nog een stapje verder dan jij. Ik ging op zoek naar redenen waarom het uit zou kunnen gaan, zo was ik ervan overtuigt dat hij écht aan het vreemdgaan was en er meerdere vriendinnen op na hield. Onzin allemaal natuurlijk, maar ik kon gewoon niet geloven dat hij voor mij ging. Ook ik kwetste hem, om zelf niet gekwetst te worden, en na 7 jaar samen, doe ik dat nog wel eens.
Maar meis, het wordt minder, echt waar. Wij zijn nu getrouwd en hebben een kindje, tweede is op komst. Inmiddels weet ik dat hij voor mij heeft gekozen en dat ik zelf ook veel steviger in mijn schoenen.
Het komt goed, echt.

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:03

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:04

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:31

Ik mis hem ook en vind het vreselijk dat ik hem nu soms een week niet zie. Maar het is gewoon zo dat als ik bij hem ben er echt extra op probeer te letten dat ik geen krengerige opmerkingen maak, want dat is zo'n gewoonte geworden dat ik het heel vaak onbewust doe. Dit is gelukkig al een heel stuk beter geworden en ik kan steeds meer mezelf zijn zonder dat ik elk woord lig af te wegen als een gek.

Inderdaad met die gedachte opgevoed worden was niet evident. Voor m'n huidige vriend heb ik ook maar één iemand gehad en die bevestigde die gedachte alleen maar. M'n ex heeft me min of meer emotioneel gebruikt en gewoon heel diep gekwetst. Vooral de eerste weken dat ik m'n vriend kende kon ik zegmaar níet geloven dat onze relatie reëel was... Ik zat er echt mee in m'n hoofd dat hij me toch niet graag zag en was zoals alle andere mannen etc, heel naar eigenlijk. Maar gelukkig gaat het nu echt beter, zo stukje bij stukje. M'n vriend moet soms ontieglijk veel geduld hebben met me, dat besef ik maar al te goed. Maar samen werken we eraan en ik zie ook echt progressie :j

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:07

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:43

Ik ben stiekem ook wel blij met de 'herkenbaar'-reacties hier. Dacht altijd dat ik de enige was :o

Izmir_Condor schreef:
Ben blij voor je dat het nu goed gaat, maar jeetje, ik zou me een week zonder hem echt niet meer voor kunnen stellen, hoe hou je dat vol? :=


Dat doe ik niet :=
Meestal als we halverwege de week bellen begin ik te janken als een kind wanneer ik z'n stem hoor :')

Dirndl

Berichten: 2355
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:13

Oh herkenbaar. Inderdaad, ergens wel fijn om te lezen dat anderen hetzelfde interne mechanisme hebben, ook al is het erg moeilijk voor de mensen die relaties met ons aangaan. Bij mij is het zo gegaan dat ik sinds mijn eerste vriend, die ook letterlijk heeft gezegd 'Je bent af en toe echt de slechtste vriendin die iemand kan hebben', geen relatie meer ben begonnen. Maar ik ben zo erg dat ik het vaak al afkap of bot word, of gewoon 's ochtends vroeg z'n huis uit sluip, voordat het überhaupt een relatie is :=

Maar toegegeven, ik ben ook echt moeilijk om een relatie mee te hebben. Dan is het 'liever' tegenover de man in kwestie om hem er niet eens mee te laten beginnen. Zo denk ik dan, en dat is nogal self-destructive. Maar wie weet, komt dit nog goed. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken m'n vriend elke week meer dan 1 keer te zien, ik zou helemaal gek worden. 3x per maand is als moeilijk voor te stellen voor mij :=


Fijn dat je iets hebt aan de tips en dat er bij jou en je vriend ook duidelijk vooruitgang in zit. Geniet ervan en succes :)

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Hoe verander ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:16

Herkenbaar