Uitkering vordering schuldsanering..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:11

Oke, beetje onduidelijk, maar zal het uitleggen.

Mijn man heeft in het verleden bij een bedrijf gewerkt die niet voldoende salaris uit heeft betaald. Uiteindelijk is er een kort geding geweest en werden wij in het gelijk gesteld. Het bedrijf zou ons netto nog bijna 5000 euro moeten betalen. Helaas kwam kort daarna het bericht dat er uitstel van betaling was verleend aan het bedrijf en kort erop volgde het faillissement. Omdat het een VOF betrof werden de beide eigenaren ook persoonlijk failliet verklaard en zijn ze in de schuldsanering terecht gekomen. Uiteraard hebben wij meteen de vordering ingediend en inmiddels zijn ze bezig akkoord te vragen voor uitbetaling van een klein percentage en verdere kwijtschelding van de schuld.

Het komt erop neer dat als wij nu akkoord gaan we nog een kleine 300 euro zullen ontvangen. Peanuts dus vergeleken bij het oorspronkelijke bedrag :(

Morgen heb ik contact met onze rechtsbijstand hierover, maar ik wil er alvast goed over na denken en vanavond met manlief overleggen.

Aan de ene kant zeg ik nu, uitbetalen maar en dan zijn we er helemaal klaar mee, maar aan de andere kant.. Die man heeft ons bewust benadeeld, al op het moment dat mijn man in dienst kwam waren er grote problemen (blijkt uit faillissementsverslag) en mijn man heeft zich werkelijk uit de naad gewerkt daar. Hele week in het buitenland, boetes voor tol werden nog naar ons doorgestuurd en dan ook nog niet het volledige salaris ontvangen. Dus ik neig ernaar om het erop aan te laten komen, nu niet akkoord te gaan en wachten tot de schuldsanering erop zit voor zijn ex-werkgever.

Maar hoe groot is de kans dat er dan nog iets over is om uit te betalen? En aan wat voor % moet ik dan denken?

Ik weet dat we nooit het bedrag zullen krijgen wat we tegoed hebben, maar ergens vertik ik het om ons af te laten schepen met 300 euro..

Ik ben dus benieuwd naar soortgelijke ervaringen en adviezen. Ik weet dat de rechtsbijstand voor uitbetaling is, daar praatte hij meteen al op aan en dan zijn hun natuurlijk van ons af ;)


Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:43

Oh ik dacht dat schuldsanering en WSNP hetzelfde waren, maar er is al sprake van WSNP, dat is begin dit jaar uitgesproken.. Wij zijn ook 1 van de vele schuldeisers, maar als wij niet akkoord gaan en een ander gaat dit wel, dan is de schuld van die ander toch wel kwijtgescholden?

Voor zover ik heb begrepen is slecht 1 vennoot in de schuldsanering gegaan, ze spreken in alle brieven iig namens 1 persoon.


Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:56

Ceriadwen, stress om dit in ons huwelijk? :+ Zo erg is het allemaal niet.. We hadden ons (mede door verkeerde voorlichting) er al lang bij neergelegd dat we niets meer zouden zien van het geld. Nu blijkt toch dat ze uit gaan keren, dus het is hoe dan ook een meevaller. Maar zo voelt het natuurlijk niet :)

Daarbij zijn wij preferente schuldeisers, omdat het een loonvordering betreft :)

Apple, ik heb de brief nog eens nagelezen en deze vertegenwoordigen 1 van de 2 heren. Ik kan niet vinden hoe het met die andere zit, of hij ook in de schuldsanering is gekomen. Is dus wel een goede om morgen ff na te vragen bij de rechtsbijstand.

Jans, in de brief geven ze ook aan dat als wij zouden wachten tot het einde van de wsnp, dat het percentage dan waarschijnlijk nog iets lager is dan wat we nu uitgekeerd zouden krijgen als we akkoord gaan.

Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:10

Sabinee, dat is idd de vraag.. Maar naar mijn idee wordt er dmv schuldsanering toch 'gespaard' om schulden af te kunnen betalen?

Tamary, mijn man is al veel eerder weggegaan bij het bedrijf, dus dan doet het UWV niets voor je. Daarbij betrof het ook vooral overuren en onkostenvergoedingen en deze betaald het UWV niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:17

Ceriadwen schreef:
Volgens mij wordt achterstallig loon inderdaad via het UWV betaald.

Ik weet niet of de Belastingdienst en/of het pensioenfonds ook vorderingen hebben, maar die gaat altijd voor de loonvordering.


We zijn inmiddels al 6 stappen verder in het proces, dit is allemaal niet meer relevant. Ze zijn nu in het stadium dat ze preferente en concurrente crediteuren gaan uitkeren, mits akkoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:00

Mystica schreef:
Beetje onduidelijke berichten hierboven. Even terzijde: er is verschil tussen een schuldsanering en een schuldbemiddeling en een minnelijk en een wettelijk traject. Deze werkgever gaat naar alle waarschijnlijkheid de WSNP in, dat is een wettelijk schuldsaneringstraject en wordt uitgesproken door de rechtbank. Vooraf aan de zitting worden alle op dat moment bekende schuldeisers aangeschreven met een voorstel. Dat is -voor zover ik het kan bekijken- ook bij jullie gebeurd. Afhankelijk van de vorm van het bedrijf zou de werkgever ook nog hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld (en is er geen faillissement aangevraagd door 2 minimaal twee schuldeisers) en zou hij wel het minnelijk traject in kunnen, mits er geen fraudevordering is. Gaan er dan schuldeisers (bv. belastingdienst/leasemaatschappij e.d).niet akkoord met een voorstel dan zou de rechter kunnen worden gevraagd een dwangakkoord uit te spreken. Lukt dat niet dan kan hij alsnog WSNP aanvragen. Maar voor zover ik uit je bericht opmaak is dat laatste niet aan de orde. Je zult helaas niet meer krijgen dan het voorgestelde bedrag, preferente schuldeisers gaan namelijk voor en krijgen 1 1/2 tot 2 keer de afloscapaciteit. Concurrente schuldeisers komen helaas pas daarna aan bod.


Voor zover ik uit het schrijven van zijn advocaat begrijp is begin dit jaar de WSNP uitgesproken en toegekend voor beide vennoten (het was een VOF) Nu hebben we vanuit de advocaat van 1 vennoot een voorstel waar we mee akkoord kunnen gaan of niet. We krijgen dan ongeveer 5,5% van de totale vordering, onze vordering is preferent doordat het loon betreft. Ook is er nog een stukje proceskosten vanuit onze rechtsbijstand en dit is idd de helft ongeveer (concurente vordering) Voor beide hebben we dit voorstel, dus blijkbaar is er geen sprake van voorrang, alleen krijg je als prefente een hoger %..

Maar goed, ik heb vanmiddag contact met onze rechtsbijstand en dan zal ik ook meteen vragen hoe het zit met die andere vennoot.

Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:05

Nou contact gehad met onze rechtsbijstand en we gaan niet akkoord.. Hij gaf aan dat als we nu allemaal akkoord zouden gaan, de beste man ook snel weer uit de schuldsanering is, dan is het wsnp afgelopen voor hem. Daardoor hadden we dus helemaal zoiets van, dan komt ie er wel heel makkelijk mee weg, dus dat doen we niet. Rechtsbijstand raadde het ook aan, omdat het verschil met nu uitkeren en pas aan het eind, maar een verschil van tientjes is, dus we laten het erop aan komen.

We hadden al rekening gehouden met 0, dus alles wat nu komt is meegenomen en die 2 jaar extra wachten kunnen er ook wel bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:54

Ceriadwen schreef:
Ik weet nooit zo heel goed wat ik hiervan moet vinden. Het staat natuurlijk vast dat jullie recht hebben op dat geld, vast staat ook dat jullie dat niet gaan krijgen. Waarom voor die paar euro verschil die man nog meer het vel over zijn neus halen. Ik bedoel bedrijf failliet, zelf in de WSNP dat is, in mijn beleving, al behoorlijk boeten voor fouten die er bedrijfsmatig gedaan zijn.

Je moet niet vergeten dat de bestuurders van die onderneming al heel wat voor hun kiezen gehad hebben en nog gaan krijgen ook.

Voor mij zijn dit soort dingen altijd een beetje dubbel, zoals ik al zei, natuurlijk heb je recht op dat geld maar vind je het ok om, ondanks dat je weet dat het maar een paar tientjes scheelt, het die mannen nog moeilijker te maken gewoon omdat het kan?


Idd wat Belle boef zegt.. Die man heeft mijn man in dienst genomen, terwijl ze toen al wisten dat het niet goed zat. Steeds heeft ie beloftes gedaan, niks is ie nagekomen. Hij heeft ons bewust benadeeld en met ons nog vele anderen.. Mijn man is niet de enige werknemer die geen geld heeft gehad, heel veel andere gingen hem voor en kwamen hem nog na. En dan nog niet te spreken over de andere schuldeisers..

Mijn man heeft heel lang geroepen dat als hij hem voor de auto kreeg, hij gas bij zou geven. Dat zegt denk ik wel genoeg over de situatie en hoe dit toen voor ons was.

Dus nee, als ik met iemand geen medelijden heb, dan is het wel met hem. Dit is gewoon zijn verdiende loon.

Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:56

O en zelfs als je op Bokt op zijn naam zoekt kom je topics tegen met benadeelde mensen.. :+

Anoniem

Re: Uitkering vordering schuldsanering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:59

Hihi, snap ik hoor, maar ik ben daar keihard in en vergeet dit gewoon niet. Zijn vrouw is ook bij hem weg hebben we gehoord.. Vind het sneu voor de kinderen en zijn vrouw, maar voor hem? Nee.. :n


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BETUWE, Boheme, Charlottemv, Dennenboom, Edisons, Eliana, friendly, IASCrawler, Inney, Lalladidoo, Leukertje, Lucia88, maaikemuis, MissJeanny, Patriesje, Plus_en_Min, ReneeMonty, Roosch, Stybba, Suky en 180 bezoekers