Vergoeding lenzen zorgverzekering (2013)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Vergoeding lenzen zorgverzekering (2013)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 07:56

Ik heb sinds een aantal jaar lenzen via een zelfstandige opticien. Tot vorig jaar werden al mijn kosten nog vergoed (met een bepaald maximum natuurlijk), ik zat bij VGZ.

Dit jaar werd er tot mijn verbazing alleen de lenzen vergoed. Controle en vloeistof moet ik zelf betalen. De opticien heeft sinds dit jaar een gesplitste rekening waardoor de verzekeraar ook de aparte kosten kan zien. Dit grapje had ik niet voorzien en kost mij dit jaar 100 euro extra. Erg vervelend, want in de voorwaarden staat niet expliciet gemeld dat vloeistof en controle niet vergoed worden. Er staat in dat lenzen vergoed worden (ik zit dit jaar bij Energiek), maar dat was bij VGZ ook en daar kreeg ik wel alles vergoed. Dit valt dus niet duidelijk uit te zoeken, dus voor volgend jaar ga ik de verzekeraar dit expliciet vragen (en op papier vastleggen natuurlijk :D).

Mijn vraag aan de lensdragers onder ons: bij welke verzekeraar zit je en krijg je zowel je lenzen als controle als vloeistof vergoed? Of is dit iets wat sinds dit jaar is veranderd en hebben andere dit bovenstaande probleem ook ondervonden?

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Vergoeding lenzen zorgverzekering (2013)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:08

Ik krijg maar 1x in de 3 jaar wat vergoed. Rest moet ik zelf betalen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:10

Ik krijg 100 euro per 2 jaar. Ook niet voor de vloeistof alleen voor de bril of lenzen. CZ ben ik verzekerd en dat is zo al best lang :)

Anoniem

Re: Vergoeding lenzen zorgverzekering (2013)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:11

Bij geen enkele gok ik zo.. Ik heb 300 euro per 3 jaar en pearle geeft ook alleen de lenzen zelf door. De rest is eigen rekening.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:11

Nee hoor vloeistof krijg ik ook niet vergoed en voor de controle hoef ik niets te betalen want mijn opticien rekent daar geen geld voor :)

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:13

Ik zit bij ONVZ en kan elk jaar €125,- aan lenzen of een bril besteden. Dit bedrag ben ik met één pakket lenzen voor een half jaar al kwijt, vloeistof zit er dan vaak wel bij. Controle zit bij de service van me opticien en betaal ik niks voor :) de andere 6 maanden en een bril betaal ik zelf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:13

Ik mag 150 euro per jaar declareren. Mijn opticien maakt gewoon een factuur voor dat bedrag. Mijn opticien controleert gratis. Ik heb ONVZ Optifit.

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 14:28

Jans schreef:
Bij geen enkele gok ik zo..

Vorig jaar werden zowel mijn lenzen als vloeistof als controle vergoed bij VGZ. Ik denk echter dat dit komt, omdat de opticien vorig jaar de rekening nog niet gesplitst schreef. Er stond één bedrag op de factuur en dit werd ook vergoed.

Ik heb voor 2014 ondertussen al reactie van OZF Achmea, VGZ en De Friesland en zij geven allemaal aan alleen de lenzen te vergoeden en niet de controle en vloeistof.

Blijkbaar heb ik dan al die jaren mazzel gehad?

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Vergoeding lenzen zorgverzekering (2013)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:40

Ik denk dat je dan idd mazzel hebt gehad :) ook wel is lekker toch! Zit je altijd van dezelfde opticien? Vind het namelijk een beetje vreemd dat je dan betaal voor controle, dat hoort bij de service lijkt me.

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 15:09

Jackieboy schreef:
Ik denk dat je dan idd mazzel hebt gehad :) ook wel is lekker toch! Zit je altijd van dezelfde opticien? Vind het namelijk een beetje vreemd dat je dan betaal voor controle, dat hoort bij de service lijkt me.

Ja, zit altijd bij dezelfde opticien. Ik zie dat de vorige facturen zijn geschreven op mijn half jaar systeem (dus half jaar maandlenzen, vloeistof en controle) en daardoor lijkt het alsof het hele bedrag lenzen is. Nu staan mijn lenzen apart en daarnaast kosten voor het halfjaarsysteem (vloeistof?) en kosten voor een lenspas (controle?).
Ik ga echter van opticien wisselen omdat ik verhuisd ben, dus ik zal hier bij mijn nieuwe opticien specifiek naar vragen :)

Fijn om de reacties te horen. Ik was echt helemaal verbaasd, maar het blijkt dus al jaren zo te zijn :o