Heel slecht in het maken van oogcontact

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:40

Hoihoi,

De titel zegt het al: ik ben heel slecht in het maken van oogcontact. Ik ben snel verlegen, en kijk daarom ook snel weg alsiemand me in de ogen aankijkt. Het maakt niet uit wie het is (behalve familie of goede vrienden), het gebeurt gewoon altijd.

Weet iemand wat ik hier aam kan doen, of hebben jullie tips?

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:43

het begint waarschijnlijk bij de zekerheid van jezelf, als je onzeker bent heb je misschien sneller moeite met het contact leggen met personen die onbekend voor je zijn. Vind het lastig echt een tip te geven, omdat ik hier zelf vrij makkelijk in ben, misschien over je angst heenstappen en eens een praatje maken met iemand je zult zien, het is zo eng nog niet!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:46

Als je geinterresseerd bent in wat een ander zegt, komt het oogcontact vanzelf.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:51

Naar het plekje tussen de ogen kijken en dat uitbouwen.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:45

Wat is goed oogcontact voor jou, wat zou je willen? En hoe doe je het nu? Kijk je de ander de hele tijd niet aan of soms wel?
En waarom is het zoals het nu gaat een probleem voor je? Krijg je van anderen terug dat je vreemd oogcontact maakt of is het vooral dat je het zelf merkt o.i.d.?

Het is nog best lastig om te formuleren wat nou een goed oogcontact is omdat je dat een beetje moet aanvoelen. Vaak is het niet de hele tijd aankijken en dus ook soms even wegkijken
Het ligt aan de situatie en de persoon waarmee je praat, wat prettig praat :j Bij een moeilijk gesprek is het soms zelfs prettiger om allebei dezelfde kant op te kijken (bijvoorbeeld samen een wandeling maken en dan praten) omdat direct oogcontact dan te confronterend is
Laatst bijgewerkt door Corelli op 13-11-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:49

De beste gesprekken worden vaak gevoerd in de auto, juist omdat je dan elkaar niet aankijkt en dus geen oogcontact hebt. Maar goed, dat vroeg je niet ;).
Ik heb er zelf soms ook wel moeite mee, omdat ik denk dat mensen mij direct doorzien als ik contact maak. Probeer er erg op te letten en dus steeds weer even contact te maken met mijn gesprekspartner. Maar toch blijft het mijn voorkeur hebben om ergens anders heen te kijken, misschien ook deels wel omdat je dan je eigen gedachten goed kan ordenen en niet afgeleid wordt door iemands ogen?

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:53

Ik heb mezelf mensen ook moeten leren aankijken, en ook wegkijken heb ik moeten leren. Als ik mensen eenmaal aankijken en zo goed mogelijk probeer te focussen op het gesprek moet ik mezelf soms forceren weg te kijken zodat het niet raar over komt. Op andere momenten dat ik me totaal niet kan focussen moet ik me dwingen ze aan te kijken waarbij het niet echt oogcontact is.
Vroeger durfde ik mensen helemaal niet aan te kijken, maar ik heb mezelf gewoon gedwongen dit wel te gaan doen. Het helpt in ieder geval om als het echt te confronterend is een punt te zoeken in de buurt van de ogen.
Maar probeer vooral te geloven in jezelf! :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:13

Ik heb t zelf ook (gehad). Ik heb (al gaat t steeds meer naar had :D) sociale faalangst, dus weet wel wat je bedoelt.
Probeer er echt over heen te stappen, en dat is echt heel moeilijk. Wat bij mij heel erg hielp was om een collega iets te vragen, en zo een klein gesprek te beginnen. Klinkt voor heel veel mensen misschien heel raar, maar ik vond dit al best moeilijk en was heel trots dat het gelukt was. (dit was ook een tip die ik van iemand had gekregen) Dat geeft je gelijk meer zekerheid dat je het dus wel kan, waardoor het de volgende keer makkelijker gaat en je je zekerder voelt. Zo kan je het langzaam steeds meer opbouwen. Ik ben nu heel blij dat ik zelf wat durf te vragen, en een (klein) gesprek kan beginnen en leiden. :)
Ik weet niet of je het ook moeilijk vindt om een gesprek te beginnen/ te leiden? Anders kan dat misschien ook wel heel goed werken :)

Het wegkijken in oogcontact doe je vaak als je onzeker bent/ minderwaardig voelt. Als iemand je heel lang diep in je ogen aankijkt, stelt hij zich dominant op waardoor jij dus onzeker wordt en wegkijkt. Eigenlijk ben je dan dus onderdanig naar die persoon. Ik merk vooral dat docenten het heel erg doen, dan ga ik dus ook iedere keer wegkijken. Heel irritant :')
Probeer dus vooral zeker van je zelf te zijn.

Blitz22

Berichten: 758
Geregistreerd: 29-05-13

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:21

jezelf aanleren om toch telkens te gaan kijken...

Ik heb Autisme en vroeger hebben mijn ouders heel vaak tegen mij gezegt Marcella aankijken als we tegen je praten en kan het nog niet altijd hoor als bepaalde gesprekken spannend zijn ofzo maar het gaat me goed af. ( er zijn maar weinig mensen met autisme die mensen aan kijken in een gesprek )

of als je het moeilijk vind om in de ogen te kijken dan kijk je bijvoorbeeld naar de wenkbrauwen o het midden stukje tussen de ogen... wie weet helpt dat :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:21

Corelli schreef:
Wat is goed oogcontact voor jou, wat zou je willen? En hoe doe je het nu? Kijk je de ander de hele tijd niet aan of soms wel?
En waarom is het zoals het nu gaat een probleem voor je? Krijg je van anderen terug dat je vreemd oogcontact maakt of is het vooral dat je het zelf merkt o.i.d.?

Het is nog best lastig om te formuleren wat nou een goed oogcontact is omdat je dat een beetje moet aanvoelen. Vaak is het niet de hele tijd aankijken en dus ook soms even wegkijken
Het ligt aan de situatie en de persoon waarmee je praat, wat prettig praat :j Bij een moeilijk gesprek is het soms zelfs prettiger om allebei dezelfde kant op te kijken (bijvoorbeeld samen een wandeling maken en dan praten) omdat direct oogcontact dan te confronterend is



mwah normaal gesproken als je de luisteraar bent kijk je iemand continue aan en als je de spreker bent wissel je af volgens mij meestal als je net begint met een zin kijk je even weg en daarna diegene weer aan, maar dat weet ik niet exact.

TS ik denk dat je je niet teveel moet focussen op wat je ziet, maar op wat je hoort.. Zie desnoods voor je wat die ander verteld dan ben je minder bezig met 'kijken'.

edit;: Nog even een toevoeging, ik heb een tijdje ook wat moeite mee gehad maar dat kwam omdat we toen op school lessen kregen waardoor ik erg bewust ervan werd en daar zat nou juist het probleem, je raakt het 'natuurlijke' kwijt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:26

Corelli schreef:
Wat is goed oogcontact voor jou, wat zou je willen? En hoe doe je het nu? Kijk je de ander de hele tijd niet aan of soms wel?
En waarom is het zoals het nu gaat een probleem voor je? Krijg je van anderen terug dat je vreemd oogcontact maakt of is het vooral dat je het zelf merkt o.i.d.?

Het is nog best lastig om te formuleren wat nou een goed oogcontact is omdat je dat een beetje moet aanvoelen. Vaak is het niet de hele tijd aankijken en dus ook soms even wegkijken
Het ligt aan de situatie en de persoon waarmee je praat, wat prettig praat :j Bij een moeilijk gesprek is het soms zelfs prettiger om allebei dezelfde kant op te kijken (bijvoorbeeld samen een wandeling maken en dan praten) omdat direct oogcontact dan te confronterend is



Het is vooral als ik een beetje verlegen ben, dan kijk ik bijna de hele tijd langs diegene heen. Soms kijk ik diegene wel even aan, maar dan kijk ik gauw weer weg. Het is niet dat anderen het merken, maar ik vind het zelf vervelend. Ik ga me snel ongemakkelijk voelen van oogcontact, terwijl dat nergens voor nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:29

Eileen_ schreef:
Ik heb t zelf ook (gehad). Ik heb (al gaat t steeds meer naar had :D) sociale faalangst, dus weet wel wat je bedoelt.
Probeer er echt over heen te stappen, en dat is echt heel moeilijk. Wat bij mij heel erg hielp was om een collega iets te vragen, en zo een klein gesprek te beginnen. Klinkt voor heel veel mensen misschien heel raar, maar ik vond dit al best moeilijk en was heel trots dat het gelukt was. (dit was ook een tip die ik van iemand had gekregen) Dat geeft je gelijk meer zekerheid dat je het dus wel kan, waardoor het de volgende keer makkelijker gaat en je je zekerder voelt. Zo kan je het langzaam steeds meer opbouwen. Ik ben nu heel blij dat ik zelf wat durf te vragen, en een (klein) gesprek kan beginnen en leiden. :)
Ik weet niet of je het ook moeilijk vindt om een gesprek te beginnen/ te leiden? Anders kan dat misschien ook wel heel goed werken :)

Het wegkijken in oogcontact doe je vaak als je onzeker bent/ minderwaardig voelt. Als iemand je heel lang diep in je ogen aankijkt, stelt hij zich dominant op waardoor jij dus onzeker wordt en wegkijkt. Eigenlijk ben je dan dus onderdanig naar die persoon. Ik merk vooral dat docenten het heel erg doen, dan ga ik dus ook iedere keer wegkijken. Heel irritant :')
Probeer dus vooral zeker van je zelf te zijn.


Het gebeurt inderdaad heel vaak bij docenten! En dan inderdaad vooral bij de betere en mijn favoriete docenten. Daar heb je dan denk ik net wat meer respect voor.

Ik ben vroeger heel alleen geweest, had nooit vrienden enzo, misschien ligt het daar aan. Ik heb nu wel gewoon goede vrienden en wordt niet meer gepest enzo, daar ben ik helemaal overheen. Ik ben ook zeker van mezelf, en vind het ook erg leuk om mezelf te zijn. Ik denk dus niet dat het daaraan ligt.

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:04

Ik heb het vroeger ook heel erg gehad :) Tussen ogen kijken werkt idd als je echt aankijken niet prettig vindt, die tip kreeg ik heel vaak. Als je jezelf er steeds aan blijft herinneren wordt het denk ik vanzelf een automatisme. Maar ook niet weer teveel, want het helpt niet om heel geforceerd te gaan kijken, dan wordt het alleen maar 'spannender' denk ik. Gewoon uitbouwen :)

Bij mij is het nog steeds niet helemaal over en ik ben nog steeds wel verlegen, maar aankijken vind ik juist weer níet meer eng. Ik snap tegenwoordig eerder de nuances niet :o en ga mensen dan heel diep aanstaren, omdat ik dat leuk vind/ogen fascinerend vind := beetje sport om terug te kijken tot de ander wegkijkt. :')

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Heel slecht in het maken van oogcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:59

Ik ken het, en het is soms heel lastig, want mensen (Vooral leraren) denken dan dat je niet oplet of dat je wil luisteren. maar ik vind het ook fijner om naar een andere plekje te kijken, ik zou het zowiezo laten weten aan je mentor omdat die er dan rekening mee kan houden en als leraren aan haar doorgeven dat jij snel afgeleid bent kan dat natuurlijk te maken hebben met oogcontact.

Want ik tegenwoordig vaak doe is net boven de ogen kijken, en me concentreren op een punt bij de andere persoon. bijv. de neus of voorhoofd..
voor de rest heb ik ook niet echt goede tips, want heb zelf ook nog niet de goede tip gevonden..

ik zal je op de hoogte houden.