E rijbewijs, gevaar op de weg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

E rijbewijs, gevaar op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 21:21

Omdat ik een ruiterbewijs heb krijg ik dat krantje van de SRR, daar staan ook lezersbrieven in. Ze zijn nu bezig met een soort van artikelenserie over trailers, de vorige keer ging het over rijbewijzen.
Deze ingezonden brief en dan vooral het naschrift wil ik jullie niet onthouden, vond 'm erg scherp! En: hoe dom kun je zijn!

Trailerrijbewijs
Uw artikel 'Het rijbewijs E halen is een kwestie van rijles nemen en praktijkexamen' lijkt makkelijk maar is het allesbehalve. Velen van onze vereniging zijn na de lessen niet in een keer geslaagd, onder wie ikzelf. Ik ben niet een keer gezakt op de omgang of het achterwaarts rijden met de trailer, maar puur en alleen op de situaties in het verkeer, dat toch bij een auto-examen hoort. Of het aan het oosten van het land ligt weet ik niet, maar ook de mensen die het E-rijbewijs nodig hebben voor het bedrijf waarbij ze werken, moeten het examen gemiddeld één of meer keren over doen.
...........

De klacht verbaast ons. Als men aan het rijbewijs E begint, mag men toch verwachten dat men althans de verkeersregels kent. Dat is namelijk ook nodig voor het besturen van een auto op de openbare weg. Redactie

Heb hier hartelijk om kunnen lachen! Maar eigenlijk is het te triest voor woorden, dat soort mensen zijn een gevaar op de weg, zelfs zonder trailer al, laat staan met.

Heb naam en woonplaats van de briefschrijfster maar even weggelaten, ze staat zo al genoeg voor schut.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:42

Ik vind de reactie nogal kort door de bocht want rijden met een aanhanger/trailer vergt toch wat andere vaardigheden dan met alleen een auto rijden. Als je met aanhanger rijdt moet je toch wat anders reageren op verkeerssituaties. Als je met een gewone auto nog ergens voorlangs kan, kan dat vaak met een trailer niet meer bijvoorbeeld. Of dat als je een paard achterin hebt staan dat je toch wat voorzichtiger moet optrekken en afremmen en dus veel meer en verder van te voren moet bedenken wat anderen voor stunts gaan uithalen met hun auto zodat je daarop kunt anticiperen.
Vind het nogal wat dat je zo iemand gelijk maar voor dom uitmaakt.

Ik heb zelf m'n E ook niet in 1 keer gehaald (niet gezakt op verkeerssituaties), maar om nou te zeggen dat ik een gevaar op de weg ben zonder aanhanger achter de auto gaat me wat te ver. (Ter info: ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar (heb nog geen nieuwe auto nodig gehad omdat mijne in de kreukels zat, en dat al 10 jaar lang) en mijn collega's, familie en vrienden durven nog steeds bij mij in de auto te stappen)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:44

Normaal komen er toch alleen wijzen uit het Oosten ? Haha!
Lijkt me een typisch gevalletje voor de bakfiets, gekker moet het niet worden Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 21:47

Ik heb 'm wel in 1x gehaald. Het is puur een kwestie van ver vooruit kijken, wat je ook zonder aanhanger moet doen.
Geen kennis van de verkeersregels en daar op zakken is toch niet echt slim te noemen....
Tuurlijk moet je ook een klein beetje geluk hebben bij zo'n examen, maar zakken op kennis van de verkeersregels, die je al zou moeten kennen, nee, daar kan ik met m'n pet niet bij! (Alleen al omdat die rijbewijzen toestand niet bepaald goedkoop is, dan probeer je je toch zo goed mogelijk voor te bereiden op zo'n examen Verward )

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:25

Wel eens hetzelfde geprobeerd met 30ton achter je rug?
Tegen die tijd mag je terugkomen.
C-E heeft mij toch wel even moeite gekost, zeker met de oude aanhanger (geen tandem-asser)

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:30

ikke schreef:
Wel eens hetzelfde geprobeerd met 30ton achter je rug?
Tegen die tijd mag je terugkomen.


mijn rug kan eerlijk gezegd niet zoveel hebben Knipoog , maar effe serieus, ook daarmee zul je toch over een gezonde dosis verkeersinzicht moeten beschikken?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 22:34

Ook dan gelden gewoon de verkeersregels toch?
Voertuigbeheersing is dan een ander verhaal, dat geloof ik graag en er zal nog wel meer bij komen kijken, maar de verkeersregels blijven geldig! En blijft een feit dat het toch niet echt slim is om daarop te zakken...

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:43

Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:47

Nou ik vind er niets grppigs aan, ik vind het al knap als je al gewoon auto kan rijden kunnen je nagaan met wat daar achter,je doet net of iedereen dom is en jji zo slim :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:48

Oscar schreef:
Normaal komen er toch alleen wijzen uit het Oosten ? Haha!
Lijkt me een typisch gevalletje voor de bakfiets, gekker moet het niet worden Knipoog


Als je maar lang genoeg naar het oosten gaat, kom je vanzelf weer in het westen terecht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:50

avantilover schreef:
Nou ik vind er niets grppigs aan, ik vind het al knap als je al gewoon auto kan rijden kunnen je nagaan met wat daar achter,je doet net of iedereen dom is en jji zo slim :s


Dat laatste zou je ook kunnen omdraaien.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:51

avantilover schreef:
Nou ik vind er niets grppigs aan, ik vind het al knap als je al gewoon auto kan rijden kunnen je nagaan met wat daar achter,je doet net of iedereen dom is en jji zo slim :s


Ben ik het wel een beetje mee eens, je reactie is een beetje denigrerend naar diegene toe, er zijn wel meer mensen die het niet in een keer halen.
Bepaalde situaties zijn nu eenmaal anders met een trailer erachter, ze kan die bijvoorbeeld verkeerd hebben ingeschat met trailer erachter. Ik kan iig nergens lezen dat zij de verkeersregels niet zou kennen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 22:53

obsession schreef:
Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?


En dat is toch niets anders dan het op het juiste moment toepassen van de juiste verkeersregels?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:54

Je kan weleens een inschattingsfout maken, ken je dan de verkeersregels niet?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:55

Pipo"]
[quote="avantilover schreef:
Nou ik vind er niets grppigs aan, ik vind het al knap als je al gewoon auto kan rijden kunnen je nagaan met wat daar achter,je doet net of iedereen dom is en jji zo slim :s


Dat laatste zou je ook kunnen omdraaien.
[/quote]

hehe na 5 minuten vatten in hm *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:56

Margreet"]
[quote="obsession schreef:
Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?


En dat is toch niets anders dan het op het juiste moment toepassen van de juiste verkeersregels?
[/quote]

Altijd makkelijk praten over hoe je je in het verkeer moet gedragen, als je altijd met de snelbus gaat.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:58

Margreet"]
[quote="obsession schreef:
Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?


En dat is toch niets anders dan het op het juiste moment toepassen van de juiste verkeersregels?
[/quote]

Als je den boek lees over paardrijden kan je het toch ook niet gelijk om maar een voorbeeldte geven, net als bijv. voor de klas je kan het wel leren maar doen ik toch heel anders.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 22:58

Met een trailer kun je je geen inschattingsfouten veroorloven.
Kennis van de verkeersregels is wel het minste dat je kunt doen om dat soort fouten te voorkomen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:59

vragen stellen is toch nooit "dom"?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:59

Margreet schreef:
Met een trailer kun je je geen inschattingsfouten veroorloven.
Kennis van de verkeersregels is wel het minste dat je kunt doen om dat soort fouten te voorkomen.


Wat een onzin, doe jij alles meteen in 1 keer goed?
Iedereen maakt weleens een inschattingsfout!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:59

Je duh met de auto ook niet nooit niet, echt niet alleen met trailer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 23:00

Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-02 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 23:00

Pipo"]
[quote="Margreet"][quote="obsession schreef:
Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?


En dat is toch niets anders dan het op het juiste moment toepassen van de juiste verkeersregels?
[/quote]

Altijd makkelijk praten over hoe je je in het verkeer moet gedragen, als je altijd met de snelbus gaat.
[/quote]

haha 1-0 zou avantilover zeggen! Knipoog

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 23:01

obsession schreef:
Je kan weleens een inschattingsfout maken


Maar als je tijdens een examen al zoveel inschattingsfouten maakt (dat ze je er op laten zakken), hoe erg moet dat dan niet in het echt zijn? Inschattingsfouten kun je je (of een ander...) niet veroorloven in het verkeer.
Laatst bijgewerkt door daniel79 op 23-09-02 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 23:01

Pipo"]
[quote="Margreet"][quote="obsession schreef:
Er staat toch niks over verkeersregels? Ze heeft het over siuaties in het verkeer, dat kan toch van alles zijn?


En dat is toch niets anders dan het op het juiste moment toepassen van de juiste verkeersregels?
[/quote]

Altijd makkelijk praten over hoe je je in het verkeer moet gedragen, als je altijd met de snelbus gaat.
[/quote]

In de auto je make-up doen, zou dat onder gevaarlijk rijgedrag vallen?