Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 09:19

In mijn dorp is een aantal bewoners tegen de komst van een jeugdzorgcomplex. Het klinkt als een groot gebouw met criminele jeugd. Dat is niet zo, het gaat om een dependance van een centrum in Wognum, Leekerweide.

Leekerweide wil een woonzorgcomplex bouwen voor 18 (licht)verstandelijk gehandicapten jongeren van 12 tot 18 jaar met gedragsproblemen. Deze jongeren vallen vaak buiten de boot bij de meeste hulpverlenende instanties. Leekerweide wil een samenhangend pakket met diverse vormen van begeleiding en ondersteuning gaan bieden aan deze jongeren.

In onze regio wordt steeds vaker aandacht gevraagd voor de problematiek van licht verstandelijk gehandicapten met psychische en/of gedragsproblemen. Vaak hebben deze mensen al een lange geschiedenis in de jeugdhulpverlening achter de rug. De oorzaak van de problemen is complex en heeft te maken met aanlegfactoren en een tekortschietende opvoedingssituatie. Deze jongeren hebben zeer duidelijke structuur, veiligheid en intensieve begeleiding nodig, vormen die de kunde van veel gezinnen te boven gaat. Vaak hebben ze ook een bepaalde aanleg voor problemen. Door een samenspel van deze factoren kunnen op latere leeftijd ernstige emotionele en gedragsproblemen ontstaan. Deze problematiek vergt een samengaan van de expertises van de geestelijke gezondheidszorg en verstandelijke gehandicaptenzorg.


Nu is er een brief aan alle bewoners in midwoud en oostwoud gestuurd waarin o.a. het volgende staat:

De jongeren die gebruik maken van dit woonzorgcomplex zijn jongeren met gedrags- en psychische problemen. Deze problemen kunnen zich uiten in bijvoorbeeld agressief gedrag, drank en drugsgebruik. Ze zijn daarin vaak moeilijk te corrigeren, waardoor behandeling vaak mede daardoor erg moeilijk is. Men vraagt zich af wat het effect van dit probleemgedrag is op de veiligheid in ons dorp, vooral naar de kinderen toe. We hebben de keuze gemaakt om in een ‘relatief veilige’ omgeving van een klein dorp als Oostwoud of Midwoud te wonen. In hoeverre is de veiligheid in het geding met de komst van 18 probleemjongeren?

Wat is jullie mening? Ik was razend! We zijn toch een samenleving en je moet die kinderen ook de kans geven. Bovendien als het je eigen kind zou zijn zou je ook blij zijn als het in deze situatie in een dorp terecht zou komen ipv in een grote stad! Juist door de sociale controle in het dorp zie ik niet veel mis gaan hoor. Bovendien worden die probleemkinderen heus niet zomaar losgelaten in het dorp.

Meer info: http://www.dorpsraadmo.nl/woonzorgcomplex_broerdijk.htm

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:32

Speelde er vorige week ook niet zoiets in een villawijk (in aanbouw) ergens in Limburg? Die wijk waar destijds 'Flodder' is opgenomen. Daar is de buurt ook in opstand gekomen tegen de bouw van een complex voor verstandelijk gehandicapten. Hun woningen zouden in waarde kelderen etc.

Ik zoek nog even naar een nieuwsbericht hierover.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:34

Lastig hoor!
Het siert je dat je razend was, toen je die brief las *LOL* maar opzich snap ik de reactie wel... t is vaak toch de angst voor het onbekende.

Ik persoonlijk zou geen problemen hebben als er bij ons in het dorp zo'n centrum geopend zou worden. Ik zie het nut heel erg van zo'n faciliteit. Ik merk in mijn werk regelmatig wat het gevolg is van het feit dat er niet veel van die centra zijn. Jongeren die niet de kans op behandeling gehad hebben omdat die er domweg niet was, komen terecht in bijvoorbeeld de volwassenden psychiatrie...

Goede voorlichting over wat ze precies gaan doen zal het enige zijn dat gaat helpen...als er al iets helpt... Succes daar!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 09:37

Toen ze in medemblik langs de huizen gingen voor handtekeningen tegen het AZC was ik ook razend Haha!, hun reden? De waarde van hun huis ging anders omlaag!!!

Voor die vluchtelingen kan het een verschil tussen leven of dood zijn GVD!!

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:48

Tja, lekkere samenleving hé.

Zulke mensen zouden dus ver weg in de polders ergens gezet moeten worden. Het liefst waar 'normale' mensen nooit zouden komen. Jezus, ik kan me daar ook boos om maken. Die mensen hebben gewoon begeleiding nodig en ik denk dat het pas uit de hand gaat lopen als ze die begeleiding niet kunnen krijgen en door de samenleving buiten worden gesloten en wat ze dan gaan doen om aandacht te krijgen van de samenleving...ik denk dat we dat dan een groot gedragsprobleem moeten noemen.

Wacht maar, tot dat die mensen een verstandelijk gehandicapt kind krijgen met gedragsproblemen en ze het niet meer thuis kunnen handhaven. Dan praten ze wel anders.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:53

Karin schreef:
Speelde er vorige week ook niet zoiets in een villawijk (in aanbouw) ergens in Limburg? Die wijk waar destijds 'Flodder' is opgenomen. Daar is de buurt ook in opstand gekomen tegen de bouw van een complex voor verstandelijk gehandicapten. Hun woningen zouden in waarde kelderen etc.

Ik zoek nog even naar een nieuwsbericht hierover.


Jep, de villabuurt op de Kollenberg (overigens 10 minuten lopen vanaf hier).
Het zorgcentrum had een aantal villa's gekocht voor gehandicapten.
Er zou daar voor ze worden gezorgd.
Mijn moeder was er ook laaiend over. De mensen doen net alsof het losgeslagen stieren zijn die overal kwijlen enzo.
Kvind het echt zwaar belachelijk!
Het zijn toch ook mensen? Die hebben toch ook recht op een goed leven?

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:54

Ik kan hier ook erg pissig om worden Boos!
Ik had het laatst nog met een collega op mijn afstudeerplek er over, we hadden ongeveer dezelfde mening. Maar dat is ook niet gek voor mensen die werken bij een stichting die zich richt op mensen met een beperking Tong uitsteken

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:56

Volkswoede over Kollenberg-affaire
Laurens Schellen
Sittard/Den haag - Het verzet van een groep huiseigenaren in de Sittardse villawijk De Kollenberg tegen de komst van 24 verstandelijk gehandicapten heeft in het hele land tot een storm van verontwaardiging geleid. Ook staatssecretaris Ross van Volksgezondheid toont zich verbijsterd.
Vast staat inmiddels dat de acties van de boze Kollenberg-bewoners vruchteloos blijven. De aankoop van de zes nieuw te bouwen villa's - met een prijskaartje van rond de vier ton per stuk - door zorginstelling Pepijn en Paulus gaat gewoon door, zo bevestigt voorzitter W. Schmitz van de raad van bestuur. ,,Maar we gaan binnenkort uitvoerig praten met de buurt. Ik heb er vertrouwen in dat dat een hoop spanning zal wegnemen. Soortgelijke woonprojecten van ons op andere plekken hebben nog nooit tot problemen geleid. Integendeel'', benadrukt Schmitz.



Ook directeur E. Kolkhuis Tanke van de Brabants-Gelderse projectontwikkelaar Planoform laat weten dat er 'geen enkele reden is' om de verkoop van de woningen aan Pepijn af te blazen. Voor het overige wil Kolkhuis weinig kwijt over de affaire, die inmiddels ook door de landelijke media breed wordt uitgemeten. Wel beaamt hij dat er binnenkort overleg plaatsvindt tussen de betrokken partijen en hun advocaten.



De eigenaren van de urban villa's in Hof Kollenberg, die voorlopig niet willen reageren, vrezen niet nader genoemde problemen of overlast. Ze eisen daarom dat het zorgproject - midden in de wijk - wordt afgeblazen. Daarbij hebben ze de hulp ingeroepen van zowel advocaten als enkele lokale politici. Volgens SNS-raadslid W. Krekels zijn de bewoners vooral verbolgen over het feit dat ze vooraf niet zijn geïnformeerd over de huisvesting van de gehandicapten en hun begeleiders. Niet alleen ouders van verstandelijk gehandicapten reageren laaiend op de ontwikkelingen in de Sittardse villawijk, die dankzij de opnamen van de speelfilm Flodder in de jaren tachtig landelijke bekendheid geniet. ,,En wij maar denken dat die rijke mensen op de Kollenberg zo prat gaan op normen en waarden. Ze moesten eens weten wat het is om een zwaar gehandicapt kind te hebben. Je zou ze hetzelfde toewensen'', zegt een hevig geëmotioneerde T. Nusser uit Stein. ,,Pure discriminatie, verschrikkelijk gewoon. Maar als een steenrijke maffiabaas of drugsbaron zo'n dikke villa koopt, hoor je niemand'', briest M. Raeven, moeder van een verstandelijk gehandicapte dochter uit Sittard. Staatssecretaris C. Ross (CDA, Volksgezondheid) deelt de vernietigende kritiek. ,,Dit is echt te gek voor woorden'', reageert de bewindsvrouwe na afloop van een Kamerdebat over gehandicaptenbeleid.
vrijdag 15 april 2005

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:03

Dit is mijn doelgroep ,Ara het siert je dat je voor ze opkomt. In Den Haag ligt de instelling waar ik werk midden in een woonwijk al vanaf de jaren 60.
In Leiden staat de instelling midden in de stad.
Van overlast is geen sprake want de kids zijn in behandeling en hoe ouderwets het ook klinkt dan staat orde regelmaat en rust voorop. De gedragsproblematiek speelt zich vooral binnen af.En opvoeding staat centraal het aanleren van daar komt die normen en waarden.Gezagsacceptatie er wordt geluisterd naar de volwassene en er wordt door de jongere niet zelf bepaalt.

Ze hebben een verstandelijke beperking en vinden het buiten gebeuren vaak eng.
Iedereen heeft zijn mond vol dat er meer aan jeugdhulpverlening moet worden gedaan.Want het kan toch niet zo zijn dat niet criminele jongeren in de jeugdgevangenis belanden. Maar als het in de eigen wijk komt krabbelt iedereen terug het is om te kotsen.

De instelling zal vast de buurt uitnodigen en voorlichting geven bij de opening.
In het najaar gaat onze instelling crisisopvang openen,in een mooi oud pand in een keurige wijk.Ik word daar leidinggevende en ben me ervan bewust dat ik de buurt moet btrekken hierbij. Onbekend maakt onbemind.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:11

En toch kan ik me voorstellen als je kleine kindren hebt en er wordt over drugsgebruik en agressie gesproken, dat je niet staat te springen. Zeker in zo'n kleine gemeenschap, die toch al wat verder van de "boze"maatschappij staat. Je zal maar keihard gewerkt hebben om een mooi huis te kopen om je kids een goede, relatief veilige jeugd te geven en dan krijg je zo'n brief. ik zou ook echt niet blij zijn.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:18

'Not in my backyard'.... Bah. Ik heb zo'n vreselijke hekel aan die instelling. Mensen hebben geen idee wat zoiets inhoudt maar menen toch een mening te moeten vormen. En als ze nou zouden meehelpen een constructieve oplossing te bedenken, maar nee: 'Niet hier, en waar wel dat zal ons verrekken, als wij er maar niet mee geconfronteerd worden'.
In Heerlen is hetzelfde aan de gang met een verslaafdenopvang, op elke potentiële locatie komt er wel weer iemand met een petitie, en de verslaafden en hun begeleiders kunnen het weer uitzoeken. Ze zijn al eens uitgekotst door de maatschappij en juist wanneer ze proberen wat rust te vinden op een eigen plek gebeurt het weer. En dan vraagt Nederland zich nog af waar al die problemen toch vandaan komen?? Gatverdamme Misselijk

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:20

Het gaat hier over jongeren met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek.
mensen gooien daar dan zelf een label drugs en drank gebruik aan vast.

Deze kids gaan niet uit en stappen dat is vaak veel te eng voor ze dat durven ze niet eens.

Hoeveel "normale"pubers gebruiken drugs is dan mijn vraag? Ik denk dat dat percentage hoger ligt dan de licht verstandelijk gehandicapten.
En over het algemeen zijn licht verstandelijk gehandicapten met een drugs en of drank probleem besloten en/of gesloten geplaatst.


Het gaat om kids met hechtingsproblematiek, ADHD, enz.........

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:24

jeanie schreef:
Het gaat hier over jongeren met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek.
mensen gooien daar dan zelf een label drugs en drank gebruik aan vast.

Deze kids gaan niet uit en stappen dat is vaak veel te eng voor ze dat durven ze niet eens.

Hoeveel "normale"pubers gebruiken drugs is dan mijn vraag? Ik denk dat dat percentage hoger ligt dan de licht verstandelijk gehandicapten.
En over het algemeen zijn licht verstandelijk gehandicapten met een drugs en of drank probleem besloten en/of gesloten geplaatst.


Het gaat om kids met hechtingsproblematiek, ADHD, enz.........


Maar men krijgt wel een brief in de bus waarin dat wordt genoemd. Ik denk dat de gemeente dus een hele belangrijke voorlichtingstaak heeft, en niet alleen zo'n avondje, want het is de vraag of je iedereen dan bereikt. Het is moeilijk, deze mensen maken deel uit van de maatschapij, maar ik kan me toch ook heel goed voorstellen dat je daar als omwonende niet op zit te wachten. Veel mensen ontvluchten de stad om rust en relatieve veiligheid terug te kopen, voor vaak veel geld, waar ze hard voor werken. Dan ben je echt niet blij als je jongeren met gedragsproblemen naast je krijgt. En het is nu eenmaal waar dat je je huis dan ook niet meer verkoopt, in ieder geval voor minder. Het blijft dus lastig..

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:25

Die brief is door de omwonende geschreven en niet door de instelling, is een belangrijk verschil Knipoog

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:26

"Vaak hebben deze mensen al een lange geschiedenis in de jeugdhulpverlening achter de rug"

Dit staat in de andere tekst. En dat zou mij niet hoopvol stemmen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:29

Het zijn vaak kids die uit huis zijn geplaatst daar vallen ook incestslachtoffers en mishandelde kids onder .................meer als de helft eigenlijk, en deze kids hebben goede zorg nodig en die kunnen vaak niet ergens anders terecht dus groeien ze op in een instelling.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:30

faye schreef:
"Vaak hebben deze mensen al een lange geschiedenis in de jeugdhulpverlening achter de rug"

Dit staat in de andere tekst. En dat zou mij niet hoopvol stemmen.


Ja dat schrijven de bewoners om andere bewoners bang te maken!!! Eerlijk gezegd vind ik dat stemmingmakerij en dat maakte ook dat ik zo woest werd! Stoom uit je oren Reminds me of stemmingmakerij tegen joden een aardig tijdje terug. En nu druk ik me nog zacht uit!

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:31

Arabesk, dat staat in het eerste stukje tekst! Dus niet in debrief, zoals ik in je eerste post lees.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:34

Dat staat óók in de brief!! Alles komt van hun eigen website af!!

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:35

Dan is je eerste post niet duidelijk! Clown

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:36

Dat is niet helemaal duidelijk Arabesk, het eerste cursieve deel van je post lijkt een persbericht van de instelling zelf Lachen

Ik kan me ook best voorstellen dat iemand schrikt als hij zo'n zin leest. Maar ik vind dat je dan de verantwoordelijkheid hebt om je af te vragen hoe die problemen zich dan uiten, in plaats van gelijk maar de conclusie te trekken dat het een stelletje losgeslagen pubers zijn die het aanzien van de buurt zullen doen kelderen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor de maatschappij, de medaille heeft 2 kanten hier. Het zou al een heel stuk schelen als de buurtbewoners zich open zouden stellen voor informatie over de jongeren en hun problematiek.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:38

De moeilijke kids blijven vaak in de wat grotere instelling, de kids die naar de woonwijk gaan zijn daar vaak aan toe.
Het bovenste stukje is een algemeen stuk over de instelling, vaak heeft een instelling meerdere leefgroepen. En kids die aan een andere vorm van behandeling/begeleiding toe zijn gaan dan de wijk in.
wij hebben in Den-Haag een fasehuis midden in de wijk dat is een rijtjeshuis met buren ect. Daar leren de jongeren in fase's om zelfstandig te gaan wonen. Er is 24 uurs begeleiding en het kontakt met de buren is goed.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:41

Jeanie, stad is sowieso anders dan een dorp qua acceptatie.

Misschien zouden gemeentes waardedalingen eens moeten gaan compenseren om weerstand weg te nemen. Ik kan me best voorstellen dat je baalt als je je huis ineens voor veel minder verkoopt. En dat is wel realiteit. Want alsje een huis zoekt en je hebt de keus, ga je niet altijd zomaar graag naast zo'n instelling wonen. Of wel, als de prijs daarnaar is.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:44

De omwonende hebben een knap stukje plak en knipwerk gedaan het bovenste stuk is algemeen wat zijn wij voor instelling; vast uit een folder......
Het onderste stukje is interpetatie van de omwonende.....

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:47

Maar als het eerste stukje uit een folder komt, dan is die zin dus niet gekleurd. ("Vaak hebben deze mensen al een lange geschiedenis in de jeugdhulpverlening achter de rug"
)