Wat denk jij dat je zou doen bij een ongeplande zwangerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Wat denk jij dat je zou doen bij een ongeplande zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:23

wat je ook beslist, je eigen beslissing is de juiste Ja . Je moet bedenken dat jij er de rest van je leven mee door moet gaan, terwijl wij daar niks van merken.
Antwoord op je vraag:
Ik zal het weg laten halen, ik wil zelf toe zijn aan kinderen en de omstandigheden moeten er naar zijn.
Maar alle mensen staan anders in het leven, ik studeer nog en weet nog niet hoe het hierna verloopt. Verder moet je ook aan het aankomende leven van de kleine kijken, heb je hem/haar te bieden wat je wilt?
Je iegen keuze is de juiste, niet die van andere Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:32

Iedereen die als argument voor abortus aangeeft dat het kind leuk in de kleren moet komen te zitten en alles moet krijgen wat zijn hartje begeert moet even bij zichzelf te rade gaan. Als je aan kinderen begint omdat jij denkt dat de tijd er rijp voor is, dan zul je nooit kinderen krijgen. Eerst die carriere, dan het huis, dan die vakantie of die vrijheid die je niet kwijt wilt...er is altijd wel iets te bedenken.

Wat een kind nodig heeft is niet die computer, is niet die leuke kleding, is niet die vliegvakantie naar Ibiza of dat dagje Walibi of Efteling. Wat een kind nodig heeft is een geborgen thuishaven (met of zonder partner) en iemand die de tijd voor hem neemt om lekker te gaan knutselen, zeepkisten bouwen of pannekoeken bakken. En in deze maatschappij ontbreekt het daar maar al te vaak aan. Men wil altijd meer, groter, men wil dat huis en die tweede auto en duur op vakantie gaan. Maar het kan heel goed met minder.

Een kind krijgen is een geschenk, kinderen NEEM je niet, die KRIJG je. En er zijn er genoeg die ze niet kunnen krijgen.

Er zijn genoeg mensen die aan kinderen begonnen zijn " omdat ze ze dat konden bieden wat ze ze wilden bieden" en die later om een of andere manier in een situatie belanden waar ze financieel niet meer zo voor het kind kunnen zorgen als ze dat voor ogen hadden. Wat doe je dan in zo'n situatie? Stel dat je een bedrijf hebt en failliet raakt, stel dat je op straat komt te staan doordat je werkeloos wordt of door een scheiding: de kinderen zijn er dan, en dan lukt het toch ook?

Gnoompje, als ik je reactie nu zo lees was er van jouw kant wat meer dan alleen die sexuele relatie. Als je wat voor hem hebt gevoelt (of er nu achter komt dat er meer was): zie het kind als dat wat het is: het bewijs van JOU liefde. Dat hij niets meer van je weten wil is een tweede.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:44

Cassidy schreef:
Wat een kind nodig heeft is een geborgen thuishaven (met of zonder partner) en iemand die de tijd voor hem neemt om lekker te gaan knutselen, zeepkisten bouwen of pannekoeken bakken. En in deze maatschappij ontbreekt het daar maar al te vaak aan. Men wil altijd meer, groter, men wil dat huis en die tweede auto en duur op vakantie gaan. Maar het kan heel goed met minder.

Een kind krijgen is een geschenk, kinderen NEEM je niet, die KRIJG je. En er zijn er genoeg die ze niet kunnen krijgen.



Super verwoord, en ik kan dat op moment dus niet Knipoog Maar ik denk niet dat je een kind moet houden omdat er genoeg mensen zijn die ze niet kunnen krijgen

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:40

Cassidy schreef:
Wat een kind nodig heeft is een geborgen thuishaven (met of zonder partner) en iemand die de tijd voor hem neemt om lekker te gaan knutselen, zeepkisten bouwen of pannekoeken bakken. En in deze maatschappij ontbreekt het daar maar al te vaak aan. Men wil altijd meer, groter, men wil dat huis en die tweede auto en duur op vakantie gaan. Maar het kan heel goed met minder.

Ja, maar ik wil het allebei. Hoef trouwens geen tweede huis, maar wil wel lekker op vakantie kunnen.

Cassidy schreef:
Een kind krijgen is een geschenk, kinderen NEEM je niet, die KRIJG je. En er zijn er genoeg die ze niet kunnen krijgen.

Iemand zal toch voor dat geschenk moeten betalen. Natuurlijk zijn er uitkeringen, maar moet de maatschappij opdraaien voor mijn "geschenk"? En als je dan weer gaat werken zit de kleine de hele dag in de opvang en straks de naschoolse opvang, nee, dát is leuk!

Cassidy schreef:
Wat doe je dan in zo'n situatie? Stel dat je een bedrijf hebt en failliet raakt, stel dat je op straat komt te staan doordat je werkeloos wordt of door een scheiding: de kinderen zijn er dan, en dan lukt het toch ook?

Wat je zegt: de kinderen ZIJN er dan, dat is een andere situatie. Ik zie een vroege abortus niet als moord van een kind hoor, maar daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld, en gelukkig mag en kan dat in Nederland.



Hoe je het ook wend of keert, Gnoompje zal deze keuze idd zelf moeten maken en leven met haar keuze.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:45

Jouw geschenk gaat later wel jou pensioen meehelpen te betalen...
En ik heb meer begrip voor iemand die thuis blijft zitten omdat hij voor zijn kind wil zorgen, dan iemand die een uitkering trekt omdat hij 's morgens niet zijn bed uit kan komen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:11

Cassidy, ik denk niet dat jij voor anderen kan beoordelen op welke basis ze wel of geen kinderen willen krijgen/nemen. Dat moet ieder voor zich beoordelen. De een wil alleen kinderen als ze in merk-kleertjes kunnen lopen, de ander vind het prima als ze in leuke tweedehandjes rondlopen (extreem gesteld). Maar die keuze moet ieder voor zich maken, en de ene keuze is niet beter dan de andere.

Anoniem

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:15

Ik denk alleen wel dat als je alleen kinderen wilt als ze in leuke merkkleding kunnen lopen en je zelf nog op dure vakanties kan je jezelf wel af moet vragen of je motivatie voor het willen krijgen van een kind wel de juiste is. Je slaat de basis wel behoorlijk over op die manier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:23

Juist Faye, jij hebt het begrepen. Een kind is geen modepopje, moet kunnen ravotten en lekker kunnen spelen en vies worden (als het dat wil)
Ik heb vroeger nooit merkkleding gehad, mijn moeder heeft veel zelf gemaakt. En ik heb me nooit door een ander laten voorschrijven dat ik er niet bijhoorde omdat ik geen merkkleding droeg. Zelfs nu vertik ik het om de prijzen te betalen voor merkkleding, alleen omdat er een label aanhangt. Door je kind van jongs af aan te leren dat het niet om de merkkleding gaat, maak je er een sterker mens van.

Maar goed, dit is weer voer voor een ander topic.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:28

Ik bedoelde eigenlijk dat je de keuze om een kind wel of niet te houden alleen maar zelf kan maken, om je eigen redenen. En welke redenen dat dan ook zijn, jij bent degene die moet beslissen, en die alle voors en tegens tegen elkaar moet afwegen. Anderen kunnen niet bepalen wat wel en wat geen goede redenen zijn.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:30

Cassidy, ik ben het helemaal met je eens, al zeg ik heel eerlijk; ik zou niet weten wat ik in zo`n situatie zou doen... ik denk niet abortus... maar toch, moeilijke beslissing.. er zijn al zoveel kids die geen thuishaven hebben. moeten dat er dan nog meer worden?

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:34

paars schreef:
Mijn persoonlijke keus hoor; graag kinderen, maar mét een partner en een financiele situatie die het ook toelaat.

Maar ook dit is betrekkelijk Paars. Hoeveel mensen scheiden er niet en dan blijft de vrouw ook achter met een financiele situatie waar niemand in wilt zitten en 3 kinderen! Je kunt niet alles regelen in je leven, soms lopen bepaalde dingen nou eenmaal zo en daar kun je niets aan doen, ook al heb je ze van tevoren goed gepland en is de situatie op DAT moment helemaal okay. Dat kan zomaar omslaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:38

De keuze is aan Gnoompje. Maar ik quote even de volgende opmerkingen:

Citaat:
Als ik kinderen krijg, dan wil ik ze van start af aan een goed leven bieden. Ik wil dat mijn (toekomstige) kindje van begin af aan 100% gewenst is, en dat ik haar alles kan bieden wat ik wil.


Dus het kind als vervolmaking van je zelf? Als speelgoed of aankleedpop? Wat als je kind een heel andere kant uitgaat dan jij voor ogen hebt? Zou je accepteren als hij niet leuk in de kleertjes wil en geen sport of muziekles hebben wil? Het zijn eigen characters, en geen aankleedpoppetjes of marionetten hoor!

en nog een quote:

Citaat:
Heb geen hekel aan kinderen, zeker niet, maar als ze er komen zou ik er ook goed voor willen kunnen zorgen, leuk in de kleertjes, op een sport of muziek die ze leuk vinden, lekker op vakantie, samen met je partner de opvoeding doen


en dan als reactie daarop dat wat ik hierboven al gezegd heb, met als aanvulling:

De droom: huisje, boompje en beestje, bestaat niet .
De prins op het witte paard bestaat niet.


Als je wacht op het goede moment, gaat dat goede moment nooit komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:46

Lorena schreef:
@Cassidy: ik denk niet dat het hier gaat om kleren, maar om het feit dat het kind dus 100% gewenst is.


het gaat wel degelijk om de kleren en de financiele middelen om het kind in de merkkleren te steken omdat de OUDERS dat willen.

Dat het kind 100% gewenst is door Gnoompje, daar twijfel ik niet aan. Had die zak haar niet zo laten stikken als hij dat nu doet, was er nu ook die twijfel bij haar niet geweest.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:48

De basis voor kinderen is niet wel of geen merkkleding. De ene wil dat persé, de andere niet..

De basis voor een kind is een goed liefdevol huis.. dus een ouder die de tijd neemt voor zijn/haar kind en zijn/haar verantwoordelijkheid kiest. Wil je dit niet...dan moet je er niet aan beginnen..

Ben je al zwanger, dan zou dit niet voor mij een reden zijn om een abortus te plegen.. Dan maar wat minder...

Gnoomp...jij hebt niet zo heel veel aan deze discussie.. hoe voel je je op dit moment?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:55

Hoe vaak zie je niet dat gebrek aan tijd en aandacht goed gemaakt wordt door overbodig veel luxe, die de kinderen doorgaans nieteens willen?

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:01

Zo ontzettend vaak..

Het is ook absoluut niet goed te keuren. En die kinderen worden er alleen maar vervelender van, want die willen alleen maar aandacht.

Ik denk dat als jij nog vanalles met je leven wilt doen Paars, dan is het verstandig om er inderdaad nog niet aan te beginnen.

Ik vind het wel erg dat als je zwanger bent, je je zwangerschap afbreekt om alle dingen te gaan doen die je nog zou willen doen.. Jij kan dan vinden dat er nog niks leeft in je buik, ik vind dat je iemands leven op dat moment afpakt!

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:15

Gnoompje; zoals Cassidy al zij, de droom huisje boompje beesje bestaat niet. In ieder gezin mankeert wel iets, geen een gezin is perfect. Niet iedereen kan dat huis hebben wat hij/zij graag wil, niet iedereen kan het zich veroorloven om 3x per jaar op vakantie te gaan.

Ik heb ook ooit eens voor de keuze gestaan wel of geen abortus, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Mijn omstandigeheden zijn ook verre van ideaal op dit moment, ik woon dan nog wel thuis, maar ik betaal wel ALLES voor mijn zoontje en dat van een kleine uitkering en een beetje allimentatie, ik heb ook geen partner en mijn zoontje loopt ook echt niet in dure merkkleding rond tenzij hij dat van iemand anders krijgt en dan ben ik ook nog eens aan het sparen voor hem voor later, we zullen niet veel op vakantie gaan, maar hij is er echt niet minder gelukkig om.

Er zijn genoeg mensen die jou willen helpen, neem die hulp aan. Je zult het hard nodig hebben. Al is het nogt zo vervelend om alles van iedereen aan te nemen. Al ga je leven van een uitkering, je komt er ook ooit wel weer uit.

dat de vader niks met jullie kind te maken wil hebben, kan veranderen. Sommige draaien bij, andere niet. Maar als hij niet bijdraait, vind je vast wel een andere partner die WEL van jou en je kindje zal gaan houden.

Ik wil je veel sterkte wensen met je beslissing en wat je ook beslist, je zal de juiste beslissing voor jezelf maken, maar maak die beslissing niet voor iemand anders, daar kan je echt spijt van krijgen

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:24

Lorena schreef:
Deze beslissing blijft moeilijk en is voor iedereen anders.
Voor mij geldt dat ook, ik ben nu 19, studeer, mijn vriend is 27 en laatst was ik over tijd. Dan ga je wel even nadenken!
Mijn verstand zegt keihard dat ik het weg zou laten halen (ik wil niet dat mijn kind op z'n 14e vraagt 'mamma waarom was jij pas 19 toen je mij kreeg? Was ik een ongelukje?') Maar mijn gevoel zegt aan de andere kant dat ik er mijn hele leven spijt van zou hebben als ik het weg zou laten halen.



@Cassidy: ik denk niet dat het hier gaat om kleren, maar om het feit dat het kind dus 100% gewenst is.

weet je wel wat je zegt?? ik was 19 toen ik BEWUST een kindje kreeg. ( van de man waar ik nu nog bij ben en zwnger van de derde. ) ik ben nu 24.

Wat maakt de leeftijd nu uit? ook al ben je 17.. kinderen zien op BV 14 jarige leeftijd echt wel in of ze met veel liefde zijn op gevoed. Dat voelen ze aan. dan maakt de leeftijd niet uit. het gaat er om HOE de moeder of ouders het doen.
JE kan iemand van in de 30 zien die het verkloot. en iemand van in de 20 die het goed doet.

Ik ben vorig jaar zelf van me man afgeweest. Ik was stapel verliefd op een ander. ( het was mer situatie dan die vent opzich)
ik was depresief en kreeg aandacht van iemand anders die ik veel beter vond dan de man en vader van me 2 kindjes.

hij wilde me niet omdat ik 2 kinderen had. Ik heb alles op alels gezet op die vent te krijgen. maar helaas.. ook wij hadden een sex relatie dus.
we sliepen weekende bij elkaar. maar meer niet.
Hij had wel gezeg als je zwanger raakt dan kies ik voor jou.. ik kon voor me verantwoording op.
Ik heb BEWUST NIET stiekum gedaan om hem zo te krijgen.
De vader van me kids en de man waar bij ik weg ging die bleef slijmen en zo bij me. Na maanden gepraat te hebben en zo. zijn we samen weer gaan proberen. En nu zijn we al weer 8 maanden samen.. ondertusen ben ik zwanger geraakt en 5 maanden onderweg.

ALS die vriend van me voro mij had gekozen en voor me kindjes. had ik nu samen gewoond en getrouwd geweest met een ander man. Ik wil mijn man niet als 2e keuze zien. maar ik kwam met me verstand weer op de grond.

IK was kapot van verdriet van alles. en ging de verkeerde weg in.
dit voorval speelde precies 1 jaar geleden.

Ik koos met me verstand ... en je komt ER ECHT over heen!!
ik vind hoe klein de zwangerschap al is. het is leven!! met 6 weken zwagnerschap klopt toevallig wel het hartje! dus zeg niet dat het geen leven is al!

Het leeft beweegt en doet alels al. allen voel je het nog niet~!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:29

Lorena, mijn moeder was 20 dat ze mij kreeg. En ik ben erg blij met een jonge moeder die lekker met me gaat winkelen en me voorbij gaat als we aan het fietsen zijn (haar conditie is beter op dit moment dan die van mijn Lips are sealed)
Ik zou er even niet aan moeten denken om een moeder te hebben die nogeens 20 jaar ouder is...

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:34

Lame schreef:
Ik denk dat als jij nog vanalles met je leven wilt doen Paars, dan is het verstandig om er inderdaad nog niet aan te beginnen.

Houdt je eigen leven op dan met kinderen? Ik dacht toch dat daar heel anders over werd gedacht!

Luister: mijn eventuele kindje hoeft niet met merkkleertjes rond te lopen om gelukkig te worden dat lijkt me logisch. Ik wil echter wel kunnen kopen wat ik vind dat nodig is voor mijn kind. Een goede box, een goede maxicosi, een goede school kunnen kiezen en goede schoenen ga zo maar door. Natuurlijk hoeft een kind niet alles te krijgen wat hij of zij wil en natuurlijk mag ie lekker ravotten en ga ik pannenkoeken bakken en ga zo maar verder. Ik moet er niet aan denken dat ik ieder dubbeltje om zou moeten gaan draaien omdat ik een "geschenk" heb gehad van één of andere minkukel!

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:36

En daarom gaat het dus niet om de luxe, maar om de liefde. We zeggen hetzelfde hoor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:36

Manzano, nu ben jij manipulerend. Op het moment dat je je gaat afvragen wat je kunt, zul je minder ver komen dan dat je er gewoon voor gaat.

Het is een beetje verkeerd om dit gezegde op te halen, en je moet het met kinderen ook niet willen " proberen", maar dit is wat er in mij opkwam na het lezen van jou bericht.

" Kan niet" ligt op het kerkhof, en " wil niet" ligt ernaast.

Mijn ouders hebben me altijd geleerd dat je niet moet zeggen: " dat kan ik niet."
Wat je wel moet zeggen is: "ik wil het proberen."

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:44

Paars, wat wil je horen?

Je hebt mij niet horen zeggen dat er niks verandert als je een kind krijgt. Ik denk dat er een heleboel verandert...

Niet meer op zondagmiddag spontaan besluiten de kroeg in te gaan en zo kan ik nog een heleboel voorbeelden noemen. Ik denk dat je op het moment dat jij zegt er niks bijzonders verandert in je leven, je er echt nog niet aan toe bent!

Maar dat zegt niet dat je leven op houdt als je kinderen krijgt, dat is natuurlijk grote onzin, maar doorleven zoals wij (ik zal mezelf even als voorbeeld nemen) gewend zijn, dan zou niet kunnen met een kind erbij.. ..

En tuurlijk is het makkelijker om geld te hebben om goede spullen te kopen voor je kind, maar het moet geen reden zijn om iemand z'n leven te ontnemen, want je kan het ook redden met minder geld en dat is wat we je duidelijk proberen te maken!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:47

Cassidy schreef:
Wat je wel moet zeggen is: "ik wil het proberen."

Ik ben het eens met de instelling: kan niet..etc.
Maar "ik wil het proberen" vind ik in het kader van dit topic een beetje out of place Knipoog .

Anoniem

Re: Hoe vertel je dit?? Zwanger....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:47

paars schreef:
Lame schreef:
Ik denk dat als jij nog vanalles met je leven wilt doen Paars, dan is het verstandig om er inderdaad nog niet aan te beginnen.

Houdt je eigen leven op dan met kinderen? Ik dacht toch dat daar heel anders over werd gedacht!

Luister: mijn eventuele kindje hoeft niet met merkkleertjes rond te lopen om gelukkig te worden dat lijkt me logisch. Ik wil echter wel kunnen kopen wat ik vind dat nodig is voor mijn kind. Een goede box, een goede maxicosi, een goede school kunnen kiezen en goede schoenen ga zo maar door. Natuurlijk hoeft een kind niet alles te krijgen wat hij of zij wil en natuurlijk mag ie lekker ravotten en ga ik pannenkoeken bakken en ga zo maar verder. Ik moet er niet aan denken dat ik ieder dubbeltje om zou moeten gaan draaien omdat ik een "geschenk" heb gehad van één of andere minkukel!


~Dat geschenk is voor 50% van jezelf en die minkukel was maar wat aantrekkelijk anders had ie je dat cadeautje niet kunnen geven!