Kenners in rechten op zorgverlof

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:30

Hallo mensen,
Geen idee of het hier goed staat maar ik zit met het volgende.

Vorige week door een vervelend ongeluk heeft mijn partner zn been gebroken op 2 plaatsen.
Omdat we niemand in onze omgeving hadden die hem kon helpen heb ik in totaal 2 dagen verlof opgenomen.

Nu had ik een verzoek gedaan om die 2 dagen om te zetten in zorg verlof maar dit is geweigerd. Er wordt gezegd dat ik een samenlevingscontract moet hebben of getrouwd moet zijn.

Ik ben officieel bijgeschreven in februari 2009, nu lees ik op fora dat 3 jaar samenwonen voldoende is.

Is dit waar?

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:08

Ik heb toen zorgverlof gekregen voor mijn moeder. Daar woonde ik mee in 1 huis en die was geopereerd.
Moet toch te googlen zijn wat de voorwaarden zijn? Staat ook in je CAO dacht ik.

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:10

Heb uiteraard al op google gekregen, maar heb vandaag alleen mn telefoon ter beschikking voor internet en daar zoek ik minder makkelijk op.

Voor je ouders gelden weer andere regels weet ik. Ik zoek ondertussen ook gewoon door.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:10

Hier staat het eea in beschreven:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... fAodCWIA9A

Hieruit blijkt ook dat het afhankelijk kan zijn van je cao en hoe dat daarin staat beschreven. Vraag anders je cao op daarin zou het moeten staan..... sterkte....

edit: ik zag dat je cao en google al genoemd waren....

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:11

Dank je Mer1980, ik ga gelijk even je link bekijken.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:13

Wij hebben ook geen samenlevingscontract oid, maar mijn vriend kreeg ook 8 dagen zorgverlof.
Wat wij hebben begrepen van zijn baas, is dat je niet zomaar zorgverlof mag weigeren, dan moet er een hele goede reden voor zijn. Lees ook even de arbeidvoorwaarden na, daar staat het vaak ook in.

U komt in aanmerking voor kortdurend zorgverlof als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U werkt in loondienst.
U moet noodzakelijk zorg bieden in verband met ziekte van uw partner, kind, pleegkind of ouder.
U meldt zo mogelijk vooraf het verlof en de reden daarvoor.
U maakt op verzoek van uw werkgever aannemelijk dat het verlof noodzakelijk was.

Voor jou heel veel sterkte en voor je vriend heel veel beterschap.


Dit heb ik als extra gevonden:

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:19

En de wet stelt:

    Artikel 5:1
    1. De werknemer heeft recht op verlof voor de noodzakelijke verzorging in verband met ziekte van een persoon als bedoeld in het tweede lid.

    2. Onder een persoon als bedoeld in het eerste lid, wordt verstaan:
      a. de echtgenoot, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;

    Artikel 1:3
      2. Voor de toepassing van deze wet is sprake van ongehuwd samenwonen als twee ongehuwde personen een gezamenlijke huishouding voeren. Van een gezamenlijke huishouding als bedoeld in de eerste volzin is sprake indien de betrokkenen hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning en blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding danwel op andere wijze in elkaars verzorging voorzien.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/g ... 22-08-2012

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:21

Thanks ladies, ik ga gelijk even mn baas bellen! :)

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:21

Zoals het staat op de site van de rijksoverheid

Kortdurend zorgverlof
Kortdurend zorgverlof is bedoeld om enkele dagen noodzakelijke zorg aan (pleeg)kinderen, de partner of ouders te kunnen geven. De werkgever betaalt minstens 70% van het loon door.

Voorwaarden kortdurend zorgverlof
Door het recht op kortdurend zorgverlof kunnen werknemers inspringen op situaties waarin (pleeg) kinderen, de partner of ouders tijdelijk zorg nodig hebben. Een ouder hoeft niet op het adres van de werknemer ingeschreven te staan. Dat geldt wel voor de partner en het kind. Voor pleegkinderen geldt dat er een pleegcontract moet zijn.

De werkgever is verplicht het zorgverlof te geven. Ook moet hij 70% van het loon doorbetalen. Hierdoor wordt voorkomen dat werknemers geen zorg kunnen geven omdat het financiƫle consequenties heeft.

Dus als jij op hetzelfde adres woont als je vriend moeten ze het je geven behalve als er in je CAO hele andere afspraken staan
Voor het hele verhaal even op de site van de rijksoverheid kijken en hoe zorgverlof aan te vragen.
Maar niet netjes van de werkgever om te weigeren.

Zie dat er al verschillende opties zijn genoemd.
Succes en beterschap voor je vriend

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:31

Zeer waarschijnlijk gaat hij het me toch toekennen. Heb hem de link van shadow gemaild en hij ging er naar kijken. Als het klopt dan wordt het hersteld in mn verlofdagen!

Helemaal happy!

Thanks allemaal!

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:16

Hehe waar Bokt wel niet allemaal goed voor is...

Enne een schapekop krijgt het wel voor elkaar..

Beterschap voor je mannetje.

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:05

Thanks Boheme, inmiddels zwart op wit dat ik mn uurtjes terug krijg!

Waar bokt al niet goed voor is idd :D en mn baas deed ook helemaal niet moeilijk toen ik hem bovenstaande artikel met bron mailde. Dat is toch ook weer fijn!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:05

Ha, fijn! :)

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:54

Gelukkig maar, veel bazen weten het ook niet, die hebben mannetjes die alles regelen en hebben inhoudelijk daar weinig mee te maken.
Wel super van je baas dat hij zijn "fout" hersteld.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Kenners in rechten op zorgverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:31