c

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 19:43

c
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 19:59

ja, zit verschil in, ja is verplicht (is mij verteld) als je minder dan een bepaald bedrag aan brutoloon per maand/jaar verdient.
Je draagt dan met je loon een bepaald bedrag af (automatisch) je moet daar dan extra bij betalen (premie). Het is iig goedkoper dan particulier.
Ik wilde persé particulier verzekerd blijven omdat ik veel doktersbezoekjes afleg. Is het niet voor mijn algehele gezondheid dan is het wel omdat ik van mijn paard donder, of iets anders doe/krijg/heb waar ik me geen raad mee weet. Het is heel irritant kan ik je vertellen. Ik was dus heel vrolijk particulier verzekerd bij mijn ouders en ik vond het wel best, ik kon tenminste naar de dokter gaan wanneer ik wou en gewoon bij de fysio naar binnen lopen.
Nu moet ik overal een verwijskaart voor krijgen, en per verwijskaart/uitgeschreven recept (beiden dus) krijgt je HA geld. Niet gek dus dat hij weigert je goedkopere/duurdere (weet t ff niet meer) medicijnen geeft omdat hij daar 'premie' over krijgt. Hij krijgt per patiënt een vaste toelage per jaar, of je nu nooit komt of elke week op de stoep staat. Op een gegeven moment wordt je dus ook heel bot te woord gestaan omdat hij geen f*ck aan je verdient.
Mij bevalt het helemaal niet, ik flikker van mijn paard maar mijn HA wil me niet bepaald te woord staan (telefonisch, nu vráág ik je). Daarna heb ik een dislocatie in mijn pols, wil verwijzing voor fysio maar mijn eigen HA is op vakantie, of ik dan terug kan komen want hij kan t nu niet uitschrijven (wel medicijnen, en t liefst andere dan dat ik wil, is voor mijn astma, moet ik regelmatig hebben). Ik ben er dus behoorlijk schijtgek van geworden, ik vind het totaal nergens op slaan, maar mijn verzekeraar doet héél moeilijk als ik zeg dat ik toch echt particulier verzekerd wil zijn, dat kost HUN nl. geld. Je werkgever krijgt waarschijnlijk van één of andere instantie op zijn donder omdat jij particulier verzekerd bent.
Ik ben er inmiddels achter dat als je particulier verzekerd wilt blijven/bent je ook nog premierestitutie kunt krijgen (dan krijg je een deel van je loonkorting (ZFW, is wettelijk geregeld) weer terug.
Ik heb op dit moment weer een kwaal(tje) en wacht al een week of het vanzelf over gaat, maar helaas lijkt dat niet te gebeuren, het is zo langzamerhand een ontsteking. Naar mijn HA gaan wil ik eigenlijk niet omdat ik dan met een kluitje het riet in gestuurd wordt. Ik heb gemerkt dat als je naar de EHBO gaat het ZF het moet betalen en je nauwelijks tot geen gezeik krijgt. EHBO's krijgen ook weinig subsidie/geld en dreigen uit te sterven (heel debiel vind ik dat, echt totaal van de pot gerukt, maar goed), maar daar 'moeten' ze je te woord staan en je verder helpen. De EHBO's krijgen nu veel meer pietluttige patiënten die ook wel naar de HA kunnen gaan (stond vandaag in het katern Gezond van de Volkskrant). De patiënten die ze wel kunnen behandelen en waar ze dus dik geld voor vangen helpen ze maar al te graag 3x, terwijl he took 1x kan. Is mij ook gebeurd, maar dan ben ik allang blij dat ze me helpen, en dat ik gewoon te woord gestaan wordt.
Ik vind het persoonlijk echt totaal idioot hoe het nu geregeld is. Ik hoop dat de nieuwe regering met zijn plannen voor verbetering zorgt en niet de particulier verzekerden slechter af laat zijn. Ik zit er zelf hard over te denken om me heel kwaad te maken en gewoon weer particulier verzekerd te willen worden, dit ivm met mijn persoonlijke toestand, als ze dat weigeren ga ik ze scalperen, want hier wordt ik zo gek van dat ik binnen 3 maanden een psychiater nodig heb!
Of er verschil zit tussen verschillende maatschappijen weet ik niet, ik vind dat ik nog wel een redelijke getroffen heb!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:09

wat een verhaal maar wel lastig als je zelf het lijdend voorwerp bent. wij waren ook heel ons leven met het hele gezin particulier verzekerd. Dat is tot nu altijd nog goed gegaan. het voorgaande verhaal was dermate uitgebreid dat ik niet veel meer toe te voegen heb, behalve dan dat je ook in het ziekenfonds de mogeljikheid hebt om je bij te laten evrzekeren. ze gaan uit van een basispakket en je kan je extra bijverzekeren voor tandarts en nog veel meer. dat verschilt denk ik ook per maatschappij. volgens mij gaat het hele systeem in de toekomst weer op de schop. in het regeerakkoord of hoe dat ding tegenowwrdig ook genoemd wordt zijn de contouren daarvan al waarneembaar.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:16

ik ben (gelukkig) ook extra verzekerd, kost weinig, maar dan nog ben je zelf de pineut. Als ik gezond ben (of constant was) dan heb ik er geen last van, maar helaas is dat dus niet zo (er rust een soort van gezondheidsvloek op mij).
Idd, ze willen dus 1 type verzekering maken, geen particulier en geen ZF. Uiteindelijk gaan de particulieren erop achteruit (als ik het goed begrepen heb) en de ZF-ers erop vooruit. Maar ik vrees dat dat per saldo voor ZF-ers meer moet gaan kosten en particulieren goedkoper uit zijn. Qua verzekeringsdekking is het voor ZF beter en voor particulier slechter.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:57

ja om nog ff op de voorgaande opmerking in te haken. wat ik weet is dat het nieuwe systeem niet meer uitgaat van het draagkrachtbeginsel, maar gewoon???? ieder mens zal evenveel moeten gaan betalen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:40

Ik moet dus uit het ziekenfonds, wat ik niet echt leuk vind, maar ja. Ik weet dat het me minstens 75 euro per maand gaat kosten, helaas.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 09:07

v
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:25

maar het ZF is ook een nadeel, heel veel medicijnen zijn uit het ZF, moet je dus voor betalen, een paar voorbeelden: de pil, zalfje tegen huidschimmel, koortslipbalsem enz.
Ik betaal best veel premie aan het zf, en dan moet je dus elke keer betalen voor de pil. De tandarts heb ik extra bijverzekerd, anders moet je tandsteenverwijderen ook al extra betalen (en dat doen ze standaard). Ik ga 1 keer per jaar naar de tandarts (2 keer kan gewoon niet, die man heeft het te druk) en daar krijgt hij dan ook een bepaald bedraf voor. Verder heb je voor het ZF steeds een verwijzing nodig (onze huisarts doet het al snel nadat m'n pa een keer goed kwaad geweest is toen ie neit wilde doorverwijzen terwijl m'n pa met een gescheurde meniscus zat). Voor de fysio zijn maar een X aantal bezoeken vergoed, de rest moet je zelf betalen. Zo ook max. zoveel huisarts bezoeken per jaar (opsparen mag helaas ook niet) en max. zoveel vullingen voor tanden per jaar enz.
dus het ZF is niet echt handig. Je betaalt best veeel en krijgt er weinig voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 09:35

Als je tijdelijk werkt, terwijl je verzekerd bent via je ouders dan kun je premie terug krijgen, dat klopt. Maar op een zeker moment komt daar ook een eind aan en moet je zelfstandig verzekerd zijn.

BTW, eerste hulp posten van ziekenhuizen zijn niet bedoeld als vervangende huisarts.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 14:53

Ik merk geen verschil in particulier of ziekenfonds.
Mijn wederhelft en de kids zijn particulier en ik zit in het ziekenfonds (been de sloeber hier in huis zeg maar Haha! ) Heb nooit enig verschil gemerkt