geschiedenis examen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 18:31

Okay Laudie, ga je ff helpen.

Batig slot is het de opbrengst van het cultuurstelsel wat in de schatkist van Nl. verdween. Staat waarschijnlijk ook wel bij de begrippen achterin.

Mijn lerares zei dat je één van die casussen uitgelicht krijgt en er dus wel iets over moet weten. Naar mij idee is het grote onzin (lees: tweede fase oliebol, maar dat komt op hetzelfde neer)
Ik lees het geheel wel effies door, die casussen bedoel ik, de antwoorden op de vragen ff bekijken en klaar...

Potsdam..heb ik net nog bekeken. Het is niet het verdelen in vier zones, want dat spraken ze in april in jalta al af. Potsdam, ik ga ff kijken of ik de bepalingen uit m'n hoofd weet:
economische eenheid
democratische regering
K8t.ik weeniemeer. pak het er wel ff bij. Momento!
De echte Potsdambepalingen:
- alles ten oosten vand e Oder-neisse grens behoort tot Polen/SU
-Politiek wordt dem. georganiseerd
-denazificatie en berechting van oorlogsmisdadigers
-ontwapening en ontmantiling van de oorlogsindustrie
-herstelbetalingen
-economische eenheid tijdens de geallieerde bezetting.

Ik denk dat jouw boek (we zullen wel niet hetzelfde hebben) toch de verdeling in vier bezettingszones bedoelt. Zekers dat je niet Jalta bedoelt?

fin.ec bankroet: crisis op economisch gebied, dwz grote schuldenlast, veel inflatie (=hoge prijzen)enz.
politiek moreel bankroet: crisis op pol. gebied, dus verdeeldheid tussen partijen, zijn het niet eens met elkaar, politiek is naar de burgers toe niet meer te verdedigen(ten tijde van de destalinisatie?)

Eenwording kwam uiteindelijk niet door de zwakte van de DDR (beoogd door de 'politik der Stärke' van Schmidt) maar door de demonstraties ('Wír sind das Volk')van de burgers(de regering verliest respect)
en het starre vasthouden aan een comm. inrichting van de maatschappij (vond de regering nodig om dat de DDR immers de frontstaat van het Oostblok was) en het leeglopen van de DDR (mn jonge, hoogopgeleide mensen)langs de nieuwe vluchtweg via Hongarije - TsjechoSlowakije naar de BRD door de slechte economische, politieke en morele toestand in de DDR.

Grinnik, ik weet er toch meer van te vertellen dan ik dacht......zomaar uit m'n hoofd...(behalve de Potsdambepalingen dan...)

Kom maar op met die vragen!

Ik heb ook nog eentje.
West Duitsland had het mn in de periode 45-49 moeilijk met heimatvertriebenen en vluchtelingen uit de Oostzone. Bedoelen ze daarmee vluchtelingen uit de DDR of uit het hele Oostblok?


_________________
"de weg is het doel"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rieja op 2001-05-19 18:32 ]</font>


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 23:17

Laui: ik bedloede niet de heimatvertriebenen maar de vluchtelingen uit de 'Oostzone'.

Ik denk dat ze met decentralisatie toch de verdeling in vier bezettingszones bedoelen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, ApplePapple, Eleeke, furious, Jade91, lenaa_tje, Lestrange01, Lestria, Marigo, MRIIIS, Peelie, Siers83, SsSimonee, TessaxQuincy, Tink89, xAlice, YandexBot, zuperzmoker en 175 bezoekers