goudkoers taxatie goud

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:33

Hoi,

Is er iemand met verstand van de goudkoers?
Ik heb begrepen dat die op het moment wel hoog staat, maar ik snap niets van al die tabellen op internet.
Ik kom net van een juwelier af die een taxatie heeft gedaan, maar daar was deze jongen binnen een minuut mee klaar.
Hij noemde een prijs en ik zou er even over nadenken.
Binnen een minuut taxeren vind ik snel.. dus toch een klein beetje twijfels dat ik word besodemieterd ofzo. :+
Het gaat om 18 karaats gouden ringen met een totaal van 5,4 gram.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:35

Verstand van de goudkoers heb ik niet :o . Maar ik weet wel dat taxeren gewoon een kwestie is van wegen en even uitrekenen. Dat kan dus makkelijk binnen een minuut :j .

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:36

Okee dus ze kijken in principe alleen naar het gewicht? Ik bedoel tussen 14 en 18 karaats zit verschil toch? :+
Ik ben een leek hoor, dat merk je denk ik wel!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:48

Gewicht en hoeveel karaat :j , en dat kunnen ze weer aan het merkteken in de ring zien :) .

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:53

Helder! Ik snapte al niet dat ik geen vragen kreeg maar dat klopt dus!
Helemaal top ik ben wat meer gerustgesteld denk ik. dank je wel!

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:31

Kun je niet nog langs een andere juwelier gaan? Gewoon hetzelfde verhaal doen en niet aankaarten dat je al bij een andere juwelier bent geweest.. Als deze een totaal ander bedrag aangeeft kun je jezelf achter je oren krabbelen.. Als die relatief hetzelfde zit dan zal 't wel goed zitten? ;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:39

volgens mij zou het rond de €130 euro moeten zijn, €23,70 per gram 18-karaat goud. Maar die koers kan soms per dag veranderen. Wat heeft de juwelier dan gezegd?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:47

Zooo dan ben ik blij dat ik nee had gezegd, paar jaar terug had ik bij een juwelier aardig wat goud laten taxeren en ze zeiden 99 euro, veels te laag natuurlijk had er veeeeeeel meer voor betaald, dus ik zei nee dat doe ik niet.

En heb wat dingen samen laten smelten (dingen die van emotionele waarde heeft maar kapot is en of te kinderachtig is) tot een mooie aparte hanger en die draag ik elke dag en de rest van het goud, ga ik nog wel eens ooit verkopen als de koers nog hoger wordt.

Maar hoe zit t met zilver??? ik had echt een handvol oud zilveren sieraden en of dingen die ik nooit meer draag en of niet mooi vind, en ze gaven als prijs maar 20euro ik van nee doe ik niet, 1 minuut later is het ineens 30 euro, ja dan vertrouw ik t niet meer en heb alles weer meegenomen, hahaha een ander keertje hoor.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:49

Ragdollcat schreef:
Zooo dan ben ik blij dat ik nee had gezegd, paar jaar terug had ik bij een juwelier aardig wat goud laten taxeren en ze zeiden 99 euro, veels te laag natuurlijk had er veeeeeeel meer voor betaald, dus ik zei nee dat doe ik niet.


maar misschien was de koers toen ook wel lager... paar jaar terug was wel het begin van de crisis, misschien is de goudkoers toen ook wel ingestort en was 99 euro een prima prijs. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van :D Ik had het ook gehouden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:49

Ik heb afgelopen jaar ook een gouden ketting laten taxeren en aan de juwelier verkocht.
Ze kijken dan inderdaad even naar het merkje dat in het sieraad staat om te kijken hoeveel karaat het is.
Dan gaan ze het wegen. En kijken ze in de tabel voor de dagprijs. :j

Het kan soms wel lonen om bij verschillende juwelieren een taxatie te laten doen.
Want niet alle juwelieren betalen je de topprijs ;)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:53

Zilver is niet veel waard als sloop zilver, vandaar de lage prijs. Bij goud is de inkoopprijs van sloop goud ook veel lager dan de prijs per gram voor nieuw goud.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:53

@Ragdollcat
Als je iets koopt betaal je ook de smeedkosten (het maken van de ketting/ring) en dat is vaak veel meer dan de waarde van het goud.
Bij verkoop krijg je dus alleen de waarde van het goud, dat is heel veel minder dan het aankoopbedrag.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:08

Ja ik had nog een andere juwelier gebeld, wilde vandaag langs gaan maar ze waren dicht. Aangezien het toch van dag tot dag kan veranderen.
Ze zei wel ongeveer dezelfde prijs, dus ik ben net terug geweest en heb 100 euro gekregen. Uiteindelijk vind ik het prima, het zijn trouwringen maar gekocht in Spanje dus ze waren niet super duur ofzo.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:57

verootjoo schreef:
Ragdollcat schreef:
Zooo dan ben ik blij dat ik nee had gezegd, paar jaar terug had ik bij een juwelier aardig wat goud laten taxeren en ze zeiden 99 euro, veels te laag natuurlijk had er veeeeeeel meer voor betaald, dus ik zei nee dat doe ik niet.


maar misschien was de koers toen ook wel lager... paar jaar terug was wel het begin van de crisis, misschien is de goudkoers toen ook wel ingestort en was 99 euro een prima prijs. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van :D Ik had het ook gehouden :P



Klopt, de goudkoers is de afgelopen tijd enorm gestegen en naar het er uitziet blijft dat nog gebeuren.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:00

Deze bedragen komen af van een goud en zilver inkoper:
Citaat:
8 karaat goud 33,3% goud € 9,83 per gram
14 karaat goud 58,5% goud € 17,27 per gram
18 karaat goud 75,0% goud € 22,14 per gram
20 karaat goud 83,3% goud € 24,59 per gram
21 karaat goud 87,5% goud € 25,83 per gram
22 karaat goud 91,6% goud € 27,04 per gram
24 karaat goud 99,9% goud € 29,49 per gram

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: goudkoers taxatie goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:42

Ah bedankt, weer een hoop geleerd. dat van het goud daar wacht ik nog lekker mee.

Dat van zilver tja moeilijk wel of niet doen, misschien ook ermee wachten.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:52

Ik werk bij een juwelier, en er bestaat inderdaad een hele hoop onduidelijkheid over goud en de koersen.

Het verschilt per juwelier hoeveel € ze per gram goud geven. Uiteraard maakt het verschil of het 14- of 18- karaats goud is. Ga je zelf goud inruilen bij de smelt, dan krijg je het meeste geld ervoor. Even op internet opzoeken waar ze goud smelten (wij gebruiken Prakken). Maarja, dan moet je daar natuurlijk wel even helemaal heel tuffelen met de auto :+
Wij geven op het moment €12,- per gram 14-karaats goud. En dat wordt €14,- als ze bij ons in de zaak iets kopen voor dat geld. In principe is het niet raar dat de jongen binnen een minuut weer terug is, ik weet niet wat het was: ring, armband, collier? Maar vaak staat er duidelijk 585 in of niet. Als dat erin staat weet je natuurlijk al snel genoeg als medewerker van een juwelier :)

Als je zoveel mogelijk geld wilt hebben: Òf ruil het zelf in bij de smelt, òf bel alle juweliers in de omgeving af wat ze geven voor 1 gram 14-karaats goud. ;)

edit: Zilver levert bij ons ook bijna niets op, of je moet er echt kilo's van hebben :Y)