Handig he...brandgel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:30

OK, het is vandaag bewolkt, maar we hebben al mooie temperaturen gehad. De zomer komt er aan met nog meer mooie temperaturen...en hoeveel van jullie hebben dan zo'n gezellige vuurpot op tafel staan? Met zo'n potje navulbare brandgel?
Het wordt zo makkelijk verkocht, als zijnde zo handig en veilig... Zo handig en veilig is het toch effe niet.

Mijn zusje van 24 werkte in een hotel. Net als in ieder ander hotel waren er warmhoudplaten, waar wegwerppotjes met brandgel onder werden gezet. Gesloten systeem, voor eenmalig gebruik. Maar er was een verkeerde levering geweest; jerrycans brandgel. Om dus na te vullen. Deze waren op zolder geparkeerd, en kwamen te voorschijn toen de zolder werd uitgemest. Het restaurantgedeelte werd namelijk verkocht. En dan is het natuurlijk wel zo praktisch die jerrycans in de laatste maanden op te gebruiken...
De eigenaar had het spul onderschat, hij dacht dat het ergste dat kon gebeuren een 2e graads brandblaar op je hand zou zijn. Mijn zusje heeft het nooit zo op dat spul gehad. Op de verpakking stond dat je na 2 minuten deksel er op zo'n potje kon bijvullen. Zij droeg haar collega's op gebruikte potjes met deksel er op weg te zetten en nieuwe te pakken. Was daar heel precies in.

14 september was het druk in het hotel, een collega die niet was ingeroosterd was zelfs toch gekomen omdat het anders niet te doen was. Eva heeft die ochtend extra potjes moeten gebruiken. Bij het navullen deksel er op gelegd en voor het eerst volgens de verpakking na 2 minuten weer gevuld. Een tweedegraads brandblaar op je hand het ergste? Vergeet maar...
Het vullen van het eerste potje is goed gegaan, het tweede niet. Het spul is ontploft, en Eva heeft een lading brandende gel over zich heen gekregen. En helaas is dit spul er op ontwikkeld door te branden. Haar collega hoorde haar om hulp vragen, heeft geprobeerd haar schort af te trekken en het vuur uit te slaan. Het enige wat dit opleverde was dat hij zelf in brand stond. Hij moest eerst zichzelf gaan blussen, Eva is toen achter de bar gaan zitten, waar niemand haar zag. Na ong 2 minuten was de blusdeken gevonden, en daarmee heeft deze collega en de kok het vuur kunnen doven. Eva was toen onherkenbaar verbrand. Tot zover die brandblaar...

Ze is in Venlo in kunstmatige coma gebracht en daarna meteen naar Aken gevlogen met trauma heli, dichtsbijzijnde brandwondencentrum. Daar hebben ze haar nog geopereerd, maar tijdens de operatie opgegeven. Dit was niet levensvatbaar, ze was echt van hoofd tot knieën 3e graad verbrand, ook de luchtwegen. Van knieën tot enkels had ze 2e graads brandwonden. Tegen ons werd verteld dat ze nog 12 tot 48 uur zou leven, achteraf gaf de arts aan nog nooit iemand te hebben gezien die zo verbrand was en nog leefde. Die 12 uur heeft ze ook niet gered; s'avonds is ze overleden. Gelukkig voor haar. Een dier mag je per direct in laten slapen, een mens 'mag' creperen tot het lichaam opgeeft. Ze is in coma gehouden, heeft morfine gekregen en alles, maar toch...dit wil je niet voor je kleine zusje

Haar collega's en baas zijn zich rot geschrokken, dit hadden ze nooit verwacht. De overgebleven jerrycans zijn ook meteen weg gegooit, en er is weer terug gestapt op gesloten brandgelpotjes. Het heeft heel veel indruk gemaakt. Toen het restaurant gedeelte was verkocht is de bar waarachter dit gebeurd is gelijk er uit gesloopt. Onder die bar vonden ze nog brandgelspetters...

Direct na dit ongeluk was door de politie onderzoek gestart; hoe had een simpele handeling als een potje navullen zo uit de hand kunnen lopen? Tijdens dat onderzoek bleek dat de vlam van een bijna leeg potje alleen zichtbaar is in het donker. Eva was in de late ochtend aan het vullen, onder een lamp. Had dit nooit kunnen zien. Een kleinigheidje dat niet vermeld wordt op verpakkingen.

Ik ben zelf op internet gaan zoeken, zag dat het brandwondencentrum in 2007 al voor de gel waarschuwde. Zag ook dat gel door een nog te warm potje spontaan kan ontbranden, terwijl de vlam al wel uit is.
Mn moeder en ik hebben een interview voor de telegraaf gedaan, waarin we dit verhaal hebben verteld. Hier kwamen reacties op, oa van een mevrouw van wie de kleinzoon van hals tot knieën verbrand raakte; tegen de tafel opgebotst waar zo'n gezellige vuurpot op stond met een potje brandgel. Afgelopen zomer zijn nog twee kinderen verbrand geraakt; iemand had kampvuur aan willen wakkeren met brandgel. Dit spul ontplofte, en niet degene maar deze twee kinderen werden geraakt door rondvliegende spetters. Tot zover een gezellige dag.


Tuurlijk, een vuurtje is leuk op een gezellige zomeravond. Maar ik hoop dat mensen bovenstaand verhaal in het achterhoofd houden. Alsjeblieft; onthoud de volgende punten;
- gebruik wegwerppotjes! Deze zijn gesloten; er kan niets uit lekken. Het is voor eenmalig gebruik, dus de gevaren van navullen zijn er niet
- moet je zo nodig hervulbare potjes gebruiken, onthoud dan dat je de vlam van een bijna leeg potje niet ziet. Dat de nieuwe gel zelfs kan ontbranden doordat het potje zelf nog te warm is. Niks geen 2 minuten met deksel wegzetten; zet dat ding helemaal weg en pak een ander potje!
- houd de voorraadcan uit de zon en weg van vuur. Door warmte kan gas ontstaan dat makkelijk ontploft
- kinderen rennen rond; zet zo'n potje buiten bereik, en op een plek waar het niet om kan vallen na een botsing
- en het belangrijkste; kleine spetters zijn inderdaad met een emmer water te doven. Maar grote hoeveelheden zoals bij Eva mengt zich met water...verspreid het vuur dus alleen maar. Tenzij je in een zwembad kopje onder kan springen, blussen met een blusdeken!
Dit spul is er op ontwikkeld door te branden, je krijgt het niet zomaar uit en het brand gelijk diep in de huid


Ik wens iedereen mooie avonden!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:37

@ Baileymix; Dat was inderdaad het interview dat mn moeder en ik samen hadden gedaan. Een paar dingen in het uiteindelijke verhaal klopte niet; Eva is niet meer bij geweest; we hebben haar niet meer kunnen spreken, ze heeft niet haar ogen open gehad. We hebben haar alleen in mummiepak aan kunstmatige beademing gezien... Haar oogleden (dicht dus) waren zichtbaar, verder was zelfs haar mond ingepakt.

Verder iedereen bedankt. Alsjeblieft onthoud dit verhaal, en vertel het door.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:44

@ Wilawander; hier in nederland helaas niet, het verhaal van brandwondencentrum stond alleen op internet. Zeer klinisch geschreven; niemand die het zomaar leest of onthoud.
Daarom dat interview in de telegraaf, daarom dit bericht hier

@ JuliaMaria; afgelopen 14 september

Bedankt allemaal!
Het is ook rotspul, snap niet waarom dit als leuk voor op de tafel of in de haard is bedacht. Je zult zo'n haard maar hebben, zo'n voorraad in de kelderkast hebben en de pech hebben een binnenhuisbrandje te krijgen. Weet je teminste zeker dat je je huis kan afschrijven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:51

Jolliegirl schreef:
Whoow...
Heftig....

Ik ga dit zeker onthouden...
Wij gebruikten deze potjes ook altijd op het bedrijf...

Wat een verhaal zeg.......

+:)+ Hiervoor heb ik het geschreven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:06

@ Anne_GTI; super! Bedankt!

Anderen ook bedankt!
@ Flying_Indo; lief dat je erop temt. Ik verwacht dat dit automatisch gaat, dat mods er weinig mee kunnen. En het maakt mensen wel bewust; zo makkelijk word linke zooi verkocht

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:13

In restaurants wordt het vrijwel standaart gebruikt. Hoewel het niet verplicht is gebruiken de meesten wel uit zichzelf de gesloten wegwerpsystemen. We hebben de baas van Eva gevraagd een interview te geven voor het blad Horeca, zodat ook de laatsten die navulbare potjes gebruiken de gevaren er van inzien

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:31

Bedankt, super! Hoe meer mensen dit lezen hoe beter
Het is zoals je schrijft; er kan altijd wat mis gaan... Het eerste verhaal dat we hoorden was ook dat Eva gestruikeld zou zijn met een dienblad brandende potjes. Paar dagen later hoorden we pas dat het mis was gegaan met vullen.
Haar baas heeft het er zeker moeilijk mee, had écht gedacht dat die brandblaar het ersgte was. Eva was eh...nogal aanwezig daar (eigenlijk had hij met haar zíjn baas aangenomen :+) ), en werd op zijn vakantie opgebeld dat ze dus zwaar gewond was afgevoerd. Het restaurant gedeelte heeft hij verkocht, het hotel gedaalte heeft hij nog. Bij de receptie staat een mooie foto van Eva :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 14:03

@ Loontje (en dit geld voor iedereen); graag! Hoe meer bekendheid hoe beter!
@ Jolliegirl; ik heb geen idee hoe ik er meer bekendheid op internet aan kan geven dan deze manier, maar tips zijn welkom

Iedereen; bedankt, super dat het mensen aan het denken zet! +:)+

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 17:27

@ AndreaB; hierom schrijf ik het, in de hoop dat zoiets voorkomen wordt. Heel veel sterkte voor deze mevrouw!
Tijdens het ongeluk en daarna is mn zusje heel rustig gebleven, geen moment in paniek geweest. Had ook om hulp gevráágd in plaats van geschreeuwd. Toen haar collega haar niet direct kon helpen is ze achter de bar gaan zitten. Ook na het ongeluk was ze heel rustig, heeft een andere collega nog gezegd wie er gebelt moest worden om voor haar in te vallen. Verder alleen gevraagd om haar rechterarm te koelen. Dat is dan wel het voordeel van 3e graads brandwonden; de zenuwen zijn doorgebrand.

Iedereen bedankt, fijn dat het mensen aan het denken zet :j

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 17:48

Kel_91 schreef:
jeetje, ik werk elke dag met die navulbare potjes ( werk in een partycentrum dus veel bufetten) maar ik vul ze zelf altijd bij..
En toevallig laatst was er 1 halverwege de avond leeg dus hup snel scheppen erbij gegooid..

Maar hier schrik ik dan wel heel erg van en was me er niet van bewust.

Joh, doe jezelf een lol en pak een ander potje. Ja, is even meer werk, maar dit risico moet je niet willen nemen...

@ suuzepuus; ook met lampenolie zou ik dit risico niet willen nemen ;) Denk er eens over na waarvoor dit spul is ontwikkelt; bránden. Ook lampenolie zal dus branden. Het voordeel is alleen dit dit dus vooral in lampjes wordt gebruikt waarbij je de lont moet verwijderen om bij te kunnen vullen

Iedereen; +:)+ fijn dat jullie er over nadenken! Bedankt!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 20:22

Hoe het met de verwerking gaat? Tijdens werk prima, en verder; lang leve de slaaptabletten op kruidenbasis
Hoewel over het algemeen anders wordt gedacht; het is níet 'over' na een half jaar. Ook niet na 8 maanden.

Bio ethanol is inderdaad dezelfde zooi. Brandpasta ook, maar dat wordt minder snel vloeibaar, verspreid zich niet zo snel als de gel doet.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 20:42

@ Red_Savage; jij zult er inderdaad alles van weten...
Sommige anderen hebben inlevingsvermogen van een krop sla. Ik heb een vriendin van wie de broer met 18 jaar is verongelukt; bestuurder van auto waar hij in zat in slaap gevallen en auto tegen een boom geparkeert. Ze had me eens verteld dat ze na ong een half jaar bij de schooldirecteur op het matje moest komen wegens slechte schoolcijfers. Ze moest niet menen dat de dood van haar broer erg was voor haar; het was erg voor haar ouders, maar niet voor haar. Heb nog zo vaak aan dit verhaal terug gedacht...

Dat ik het hele verhaal hier neerzet...als ik in dit topic tel hoeveel mensen aan het denken zijn gezet, dan maakt het alles net iets minder zinloos

@ Wilawander; als ze die uitzendig toch ook eens op de nederlandse tv zouden uitzenden...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 16:39

MarJon schreef:
Gecondoleerd, echt vreselijk!

Mag ik het verhaal op Hyves plaatsen? Dan worden er nog meer mensen gewaarschuwd.

Ja, dat mag! Ook als anderen willen kopieëren; graag!

@ Remy; ik had het inderdaad eerder op Bokt geschreven. Gezien de reacties in dit topic was het toen dus niet duidelijk genoeg

Iedereen; bedankt, super dat jullie over de brandgel nadenken! +:)+

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-11 16:54

Bedankt allemaal

Het interview is deels (en geheel geschreven vanuit mijn moeder) hier te vinden.

Op het moment probeer ik het onderwerp bij Uitgesproken Vara te krijgen. Mijn mail was vanuit Zembla doorgestuurd, en daar is wel intresse in het onderwerp. Ik moest alleen telefonisch contact opnemen met een persoon, en dát lukt niet...Fingers crossed.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-11 22:25

myrt3 schreef:
Heey,

wat een verhaal zeg! Ben er echt heel erg van geschrokken!
Mag ik vragen voor welke doel de potjes werden gebruikt?
Want het lijkt erg op het spul dat ik gebruik op mijn werk in de horeca.
Bij de gourmet, van die potjes met brandbare gel erin zodat door die vlam de pannetjes heet worden.
Als dat zo is, is het wel erg link spul!

Veel succes met het verlies!

Zelfde spul, wees bij deze gewaarschuwd ;)

@ Jana_en_Ik; ik heb het overwogen, maar het merendeel, waaronder ik zelf, is niet echt blij met doorstuurmails...

Iedereen bedankt!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-11 19:44

@ anneliesdj; haar collega had zelf zijn handen en dijen in brand staan (had d e gel van zn handen afgeveegd aan zn broek), en zo kon hij Eva niet helpen. Wel had hij al de kok geroepen een blusdeken te pakken, dus hij had echt alles gedaan wat hij kon doen
Eva is tijdens en na het ongeluk echt heel rustig gebleven, terwijl ze normaal een angsthaas is bij alles dat medisch is. Ik denk dat ze wat pijn betreft weinig heeft mee gekregen; eerst door de schok, daarna doordat zenuwen doorgebrand waren. Zo verbrand als ze was; ze heeft alleen gevraagd haar rechterarm te koelen. Dat achter de bar gaan zitten is vast instictief gebeurd. Eva was wel heel perfectionistisch, het was altijd 'haar' hotel voorop. ik kan me daarom ook héél goed voorstellen dat ze is gaan zitten om geen paniek te zaaien.

Iedereen bedankt!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-11 07:46

Niet in een brandend potje bijvullen stond inderdaad op de verpakking die Eva gebruikte. Er stond ook dat na 2 minuten deksel er op het potje voldoende zou zijn afgekoeld...
Op verpakkingen in de winkel staat inderdaad alleen niet bijvullen in waarm potje of bi vuur. Maar het zou mooi zijn als er ook een blusadvies op stond.

Dat bij jou het deksel er af vloog is vor mij ook iets nieuws, zo'n potje moet je toch juist doven door het deksel er op te leggen?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 19:22

Fabrikanten willen verkopen, en het is op de markt gebracht als zijnde veiliger als spiritus. Dat 'veiliger' houd al snel op als ze met de (nodige!) waarschuwingen komen.
En of het nu echt veiliger is...spiritus vervliegt, brandgel niet.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-11 21:30

Dat kan best, hier op Bokt of in Vrouw.

@ Optiwolk; daar ben ik mee bezig ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-11 19:53

Ik kreeg telefoontje dat het in het nieuws zou komen, ga proberen of ik de uitzending op internet terug kan vinden (geen tv aansluiting hier)
Dat het brandgelgebeuren nu net deze week in het nieuws komt is wel beetje apart; woensdag de 14e is het alweer een jaar geleden...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-11 20:08

Net het item teug gevonden op het net. Let wel; de brandwondenstichting vraagt om verbod, betere voorlichting en duidelijkere waarschuwing op de verpakking. Wilt niet zeggen (helaas) dat dat verbod komt ;)
Ik vind het wel prettig dat Beverwijk nu eens heel duidelijk is geweest. Op internet waren al eerdere waarschuwingen te vinden (van 2007!) maar die waren nogal wetenschappelijk geschreven. Het onderwerp sprak me aan vanwege mn zusje, daarvoor zou ik dat artikel nooit gelezen hebben. Dus dit vind ik al vooruitgang :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-11 20:24

Bedankt allemaal!

@ love_western; beterschap voor het neefje :(:)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-11 18:31

Ik vind het ok, en bedankt ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-11 18:55

+:)+
Het is gewoon een groot nadeel dat het zo gezellig lijkt, zo'n minikacheltje. En dan is het nog betaalbaar en er hoeft geen verbouwing aan te pas te komen. Maar het is stiekem zo'n rotzooi... Als fabricanten eens begonnen met enkel gesloten systemen aanbieden dan kost zo'n ding wat meer geld maar zou het ook gelijk een hoop ellende schelen.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-11 22:38

*\o/* Vooruitgang! Is serieus de eerste keer dat ik ook maar van waarschuwing hoor vanuit (om te beginnen) een winkel

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, alweerkwijt, BingBot, Carowl, F_Orumster, Firegirl, Frummel01, GoogleAdsense, Jintexx, Laj1, Lanoca, Leukertje, lindo, Marjo, meniekske, mmajar, ogidni, Saaams, Selina, Siebel, Silly_Woman en 66 bezoekers