Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:07

Ik hoor het zo vaak, vrienden komen en gaan.. Je hebt maar weinig vrienden voor je hele leven, je hebt vrienden die bij je levensfase passen. En dat klopt ook wel, ik heb in m'n 21jarige leven al een hoop vriendinnen gehad die ik nu niet meer spreek. Simpelweg omdat we uit elkaar gegroeid zijn. Er zitten er ook wel wat tussen waar ik al jarenlang mee om ga, maar ik heb ook vriendinnen die ik nog niet zo lang ken.

Ik vind het moeilijk om vriendinnen te vertrouwen. Ze hebben me al zo vaak laten vallen enzo, dat het soms eventjes duurt voordat ik besef dat iemand een èchte vriendin is. Maar als ik eenmaal diegene als een vriendin beschouwt dan ga ik ook voor ze door het vuur. Als ze me nodig hebben, sta ik dag en nacht voor ze klaar, laat ik alles vallen om ze te steunen. Ik leg dan heel m'n hart en ziel in die vriendschap. Het klinkt nu net alsof mijn hele leven dan om ze draait, maar dit is niet zo hoor :+

Maar soms merk ik toch dat na jarenlange vriendschap we eigenlijk helemaal niet meer bij elkaar passen. En op dit punt zit ik nu met een vriendin die ik kende van de middelbare school en waar ik al ruim 5 jaar mee om ga. We hebben zoveel plezier met elkaar gehad en zoveel steun aan elkaar gehad. Maar sinds een half jaartje merk ik toch dat we beide totaal andere weg in zijn geslagen.
We spreken elkaar niet zoveel meer en als we elkaar dan eens zien, dan weten we niet zo goed meer waar we het over moeten hebben. Het gaat steeds meer als een 'verplichting' voelen om elkaar eens te zien en spreken. Wantja, ik ben al zo'n tijd met haar bevriend en dat wil ik eigenlijk niet kwijt. Maar op de een of andere manier gaan we toch onze eigen weg met andere vrienden en andere dingen die we doen.

Dus dan komt weer puntje bij het paaltje, vrienden komen en gaan.. Maar ik vind het toch soms zo lastig!
Herkennen jullie dit? Vinden jullie het soms ook zo lastig? Of zijn jullie er wel makkelijk in en zeggen jullie 'Ach, ik heb nog wel meerdere vriendinnen' of blijven jullie de vriendschap voortzetten ook als je weet dat het eigenlijk niet echt meer gaat?

Anoniem

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:12

Mensen wandelen in en uit je leven.. niet altijd blijf je bij elkaar passen. Waarom zou je dan geforceerd met elkaar om blijven gaan? Een relatie maak je ook uit als het echt niet meer samen gaat. En het hoeft niet met boze gezichten toch, wees dankbaar voor de tijd die je samen hebt gedeeld en kies ieder je eigen weg of accepteer dat de vrienschap anders is geworden en een andere invulling heeft gekregen.. Soms kunnen er periodes zijn dat je elkaar wat minder ziet, maar je weet maar nooit wanneer die twee wegen wellicht weer dichter samen komen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:12

Heel herkenbaar! Bij mij zijn er ook nogal wat gekomen en gegaan en vaak kom je er idd na een tijd achter dat je niet meer bij elkaar past.. Dan begint de vriendschap naar mijn gevoel altijd meer energie te kosten dan op te leveren. Dat is het moment waarop je moet bepalen wat je wil :j Blijft altijd moeilijk, maar zo gaat het wel..

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:14

ik ben al meer dan 15 jaar vriendin met iemand en sinds dat ze dit jaar een vriend heeft is het allemaal een stuk minder geworden en had me nooit kunnen voorstellen dat een man tussen ons in zou komen.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:14

Een vriendschap doorzetten die eigenlijk echt niet meer gaat moet je nooit doen. Dan kost het je alleen maar energie, en een vriendschap hoort je ook energie te géven. Natuurlijk is het soms lastig als je een bepaalde vriend of vriendin ontgroeit, maar aan de andere kant weet je dus ook dat er ook weer anderen voor terugkomen.

Als een vriendschap niet meer werkt, werktie niet meer. Dan kan je moeilijk doen, huilen, zeggen dat je het zo erg vind, maar daar wordtie ook niet beter van. Dit soort dingen gebeuren gewoon! Ik heb in mijn leven ook genoeg vrienden gehad met wie ik heel intensief ben omgegaan, heel veel lief en leed gedeeld heb en die ik nu nooit meer spreek. So be it. :)

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:16

Ik herken het inderdaad wel...
Op het moment heb ik dit nu ook met een vriendin, ik ken haar al van de middelbare school. We hebben samen lief en leed gedeeld, lol gehad en echt een gezellige tijd er van gemaakt..
Door enige omstandigheden zijn we elkaar een tijdje uit het oog verloren, maar toen we elkaar weer tegenkwamen was het goed.

Nu wonen we inmiddels beiden samen, maar er zit wel even 400 km tussen onze woonplaatsen.. Zij woont in Zeeland, ik in Friesland. Ze is hier van de zomer een paar dagen geweest, was allemaal hardstikke gezellig, maar ik was ook weer blij dat ze weg was... Het was niet meer zoals toen.. Sindsdien heb ik haar ook niet meer gesproken, ik heb echt het idee dat we dus elk ons eigen weg gaan. Maar ik vind het moeilijk om het er over te hebben, we hebben zoveel samen meegemaakt al die jaren gooi je ook niet zomaar weg.

Wanneer we elkaar zien of spreken is het gewoon weer goed, wel anders dan toen, maar we worden natuurlijk ook ouder. Ik denk dus dat ik en zij van het soort vriendinnen zijn dat elkaar niet vaak hoeft te zien of te spreken om te zien dat het wel goed zit met de vriendschap.. :)

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:16

Hoe ik hier mee omga: heel relaxed :)
Het is idd zo dat ze passen bij de levensfase waarin je je bevindt.
Ik vind het goed als ze komen, vind het goed als ze gaan.
Ben zelf van mening dat je niemand voor niets tegenkomt in het leven.
You never touch someone so lightly that you do not leave a trace.
Met een aantal mensen trek je een tijdje op omdat je wat van elkaar te leren hebt.

Is dat gebeurd zul je uit elkaar groeien omdat je beiden andere lessen hebt om te leren of een andere manier.

Ik doe dan ook geen verwoede poging alles bij te houden of vast te houden. Het gaat zoals het gaat.
Heb 1 vriendin waarvan ik weet dat we, wat er ook gebeurt, altijd voor elkaar klaar zullen staan. We kennen elkaar dan ook al ruim 20 jaar. Maar ook wij trekken niet altijd evenveel met elkaar op, komen soms maanden niet bij elkaar.
Mailen en smssen dan wel af en toe maar zien elkaar niet.

En dan opeens zien we elkaar weer een poosje bijna wekelijks. Het is zo het is. Alles is goed.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:18

Herkenbaar en niet herkenbaar.. Ik ben van mezelf een trouw type en ik had één vriendin al van in de kleuterschool. We deelde hobby's en gingen ook naar dezelfde middelbare school. Kortom, een echte beste vriendin. Helaas is er iets gebroken (ruzie die compleet uit de hand liep) rond het 5de/6de middelbaar. Lijkt ondertussen al lang geleden (zit in 3de jaar unief) maar ik heb het er nog steeds moeilijk mee. Wel kan ik nu objectiever naar de situatie kijken en als ik dingen over haar hoor, wat ze doet/mee bezig is enz, dan merk ik dat we zowiezo niet terug bevriend zouden kunnen worden, want we zijn te hard uiteengegroeid, te verschillend geworden in al die jaren. En dan vraag ik me af, zonder die ruzie, of we niet ook uiteen waren gegroeid? Ik heb er nu vrede mee alleszins :)

Ik heb nog een groepje vriendinnen dat ik nu al zo'n 9 jaar ken (vanaf 1ste middelbaar), we zijn allemaal andere richtingen uitgegaan (andere studierichting, erasmus, geen erasmus, andere hobby's,...) maar ondanks onze verschillende levens, komen we minimum 1x per week samen en gaan we minimum 1x per jaar samen op vakantie. Ik weet dat ik bij dat groepje altijd terechtkan. Met sommige mensen blijft het gewoon klikken, ook al groei je qua leven uit elkaar.

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:18

Dit zijn dingen wat in het leven hoort helaas,
ik heb 1 echte vriendin, zij woont in a'dam ik in maastricht.
ken haar al van de luier tijd, en ook wij hebben periode's gehad dat we minder contact hadden en elkaar bijna nooit belden of afspreken.
maar ik kan je 1 ding zeggen, wij hebben elkaar nooit laten vallen en kennen elkaar door en door.
als ik eens wat minder bel, dan zegt ze ik ken je toch en anders om ook.
En echte vriendin gaat voor jou door het vuur in tijden dat jij denk dat je niemand meer hebt.
Echte vriendinnen leer je kennen, als je een (moeilijke) periode doorgaat, wie laat jou dan vallen en wie staat er elke dag voor je deur.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:22

Vroeger maakte ik me er nogal druk om dat sommige mensen ineens uit je leven verdwenen en zelfs daarna precies deden alsof ze je niet kennen.
Ik heb dan ook vrij snel voor mezelf uitgemaakt, dat ik liever weinig echt goede vrienden heb dan veel vrienden die eigenlijk komen en gaan. Ik kies mijn vrienden ook een beetje uit, al probeer ik geen vooroordelen te hebben als ik iemand nieuw leer kennen, eerste indruk telt niet bij mij.
Ondertussen heb ik 2 echt heel goede vriendinnen en een vriendengroepje met vooral jongens, waar ik gewoon heel fijn mee kan praten. Eén van die vriendinnen is mijn beste vriendin voor al een jaar of 10 en ik denk dat dat zo blijft. De ander heb ik in mijn opleiding leren kennen en maakt op persoonlijk vlak heel veel vergelijkbare dingen mee waar we dus goed over kunnen praten.
Denk dat het groepje ook wel voor altijd zal blijven bestaan, partners worden ook geïntroduceerd en zo en regelmatig zien we elkaar.

Verder een hoop "vrienden", mensen die je goed kent maar eigenlijk niet zo echt meer mee spreekt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:37

idd ze komen en ze gaan

ik accepteer dat nu zoals dat is, vroeger had ik er ook veel moeite mee
ben ook vaak teleurgesteld en in de zeik genomen en mensen hebben mij laten vallen
maar nu zie ik ze ook niet meer als vrienden maar als kennissen en dat werkt echt veel beter :j
ik heb maar 4 echte vrienden en dat vind ik prima zo :j

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:45

Just ships passing in the night.. Hoe veel ik er al niet heb zien komen en gaan.. Maar eerlijk is eerlijk, paar jaar geleden ook een akkefietje gehad waarmee ik het kaf van het koren heb kunnen scheiden en heeft me toen een hoop 'vrienden' gekost. Maar goed, er toen ook weer nieuwe vrienden bij gekregen :) zitten er nu 2 ofzo bij die ik nog wel lang zie blijven, maar van het meeste weet ik al dat het tzt zal doodbloeden.. Is niet erg, blijven vage kennissen uiteindelijk en dat kan ook best wel is handig zijn :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:46

:j

Het leven is net een trein er stappen mensen in en er stappen mensen uit.
Ik ben het nu wel gewend heb een vriendschap van 15 jaar verbroken want ik voelde me altijd zielig en leeg als ik er vandaan kwam en nu staat er eentje van 7 jaar op het springen vind ik echt wel jammer want het is zo'n lieve leuke meid maar in die 7 jaar had ze een poedersuiker en nu dus een nieuwe man..tja tel uit je winst

Ik ben ook niet iemand van mindere periodes we zijn vrienden of niet.
Kennisen daar doe ik niet aan ik ga ook niet ff uiteten met iemand van vroeger..tenzij er een vriendschap uit kan komen
Al mijn vrienden wil ik zeker minimaal 1x in de 2 weken iets van horen sms,mail of gewoon afspreken
Halve vriendschappen daar begin ik niet meer aan..maar echte vriendschap is moeilijk en helemaal levenslang..maar ik blijf me openstellen hoor :j

Gelukkig ben ik gezegend met paar hele goede vrienden waarvan ik de meeste toch wel een jaartje of 10-17 ken :D fijn gevoel maar ik wil er best meer :D

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:51

Wat ikdoemaarwat zegt, herken ik wel. Bij mij valt bijna iedereen onder kopje: kennissen. Een paar mensen zijn echte vrienden, mensen waar ik veel voor wil doen en mezelf bij kan zijn.

Maar vooral mensen die bij me passen. Hoe vaak gaan we niet door met het onderhouden van contacten terwijl we eigenlijk niet bij elkaar passen. Nu ik iets ouder ben weet ik wel welke type mensen beter bij me passen dan anderen, en dat is best verhelderend.

Aan elkaar blijven hangen terwijl het schip eigenlijk al voorbij is gevaren, is zonde van de vriendschap die jullie deelden.

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:53

Mm, wilde dat trein verhaal van in en uit stappen ook vertellen, maar het staat er al haha. Zo zie ik het ook hoor.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:58

Afgelopen jaren heb ik gemerkt wat echte vriendschap is.
Als 'vrienden' gaan, dan gaan ze maar. Dan was het blijkbaar nooit een echte vriendschap. Want bij een echte vriendschap hoor je er altijd voor elkaar te zijn ongeacht wat er gebeurd.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik mijn 'vrienden' in het verleden ook totaal niet mis, daarvoor heb ik teveel aan mijn echte vrienden :)

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:01

Fijn om te lezen dat het vaker voorkomt :o
Een vriendin zei eens 'Wanneer een vriendschap geen toegevoegde waarde meer heeft, heeft het ook geen zin om er mee door te gaan!'
Vond dat een hele goede!
Soms heb ik er wel moeite mee, wanneer het 'ineens' over is en je eigenlijk geen idee hebt waarom. Ik ben dan weer niet zo assertief om gewoon te bellen/langs te gaan en het er eens over te hebben....
Waar ik wel van baal is dat m'n vriend er WEL moeite mee heeft als ik met iemand geen contact meer heb :P Hij snapt het niet, blijft maar doorzagen 'Je MOET die en die bellen!' Snap echt niet waar hij zich dan druk om maakt :D (maar leuk vind ik het niet...)

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:02

klopt inderdaad, maar volgens mij hoort het ook wel bij je leven!
niet iedereen bewandelt het zelfde pad als jou!

ik ga om met mensen waarbij ik een goed gevoel heb!
en niet omdat het een verplichting is (want dat is wel geweest bij sommigen).. en dat heb ik nu niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:06

Alja schreef:
ik ben al meer dan 15 jaar vriendin met iemand en sinds dat ze dit jaar een vriend heeft is het allemaal een stuk minder geworden en had me nooit kunnen voorstellen dat een man tussen ons in zou komen.


Ik heb dat idd ook al vaker meegemaakt, echt waardeloos is dat.. Ik waak er nu zelf ook heel erg voor dat ik vriendinnen wel op blijf zoeken, omdat ik weet hoe vervelend het is dat iemand je laat vallen voor een man.. :n

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:13

Ik heb weinig echte vrienden maar een heleboel vage kenissen.
Heeft mij best veel moeite gekost om te accepteren maar ik ben gelukkig nu zoals ik ben en vrienden hebben mij ook te accepteren en respecteren zoals ik ben, kunnen ze dat niet dan zijn ze ook vriend af ;)

Enne zoals zo vaak tegen mij gezegd is, vriendschap is een illusie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:40

ikdoemaarwat schreef:
ik accepteer dat nu zoals dat is, vroeger had ik er ook veel moeite mee
ben ook vaak teleurgesteld en in de zeik genomen en mensen hebben mij laten vallen
maar nu zie ik ze ook niet meer als vrienden maar als kennissen en dat werkt echt veel beter :j


Hier kan ik me wel in vinden.

Ik vind het best leuk om contact met mensen te hebben, maar intieme relaties wil ik niet (meer). :n Het eindigt met te veel pijn, dat vind ik het niet waard. Hartstikke leuk om wat kennissen te hebben om leuke dingen mee te doen, maar daar blijft het voortaan bij.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:41

@redpassion stel je nou eens voor dat je zo iemand wel zou hebben..ik persoonlijk vond het fijn dat ik wel wat meiden heb gekend waar ik behoorlijk close mee was

Nu een vriendschap van 7 jaar op klippen gaat is jammer maar ik heb zo'n leuke tijd gehad zou ik echt niet willen missen

ladyleonie

Berichten: 765
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:43

ja heel veel vrienden komen en gaan weer.
maar ik heb 1 vriendin van af de basis school gaan we al bijna elke dag met elkaar om, op de middelbare school zaten we allebei op ee anderen, maar toch bleven we minimaal 3x in de week met elkaar afspreken.
ik verhuisden van lelystad naar de noordoostpolder maar bleef in leystad op school dus bleven we afspreken ik kreeg een beide kregen we een vriendje en we bleven met elkaar omgaan onze vriendjes waren ook vrienden van elkaar :D.
en nog steeds zijn we bij deze jongens gebleven, deze jongens gingen ook heel goed met elkaar om.
ze hadden bij de een eigen bouw bedrijf maar namen samen klussen aan.
en op zomaar op een dag belden mijn vriendin haar vriend dat hij stopten met zijn bedrijf en heeft daar nooit echt een reden om gegeven.
maar we bleven met elkaar afspreken, tot na een aantal dagen als mijn vriend dus belden maar mijn vriendin haar vriend nam hij niet op.
als ik belden naar mijn vriendin nam ze wel op maar had ze steeds smoesjes dat ze niet konden.
uit eindelijk heb ik met mijn vriendin gepraat, en ze weet niet waarommaar haar vriend wilt niet meer met vriend afspreken zo raar.
maar wij hebben gezegt wij blijven wel met elkaar afspreken dan lekker zonder vriend er bij.
en ik denk ook echt dat er niemand tussen ons kan komen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:46

tita schreef:
@redpassion stel je nou eens voor dat je zo iemand wel zou hebben..ik persoonlijk vond het fijn dat ik wel wat meiden heb gekend waar ik behoorlijk close mee was

Nu een vriendschap van 7 jaar op klippen gaat is jammer maar ik heb zo'n leuke tijd gehad zou ik echt niet willen missen


Ik weet hoe het is, want ik heb wel vriendschappen en relaties gehad. Maar zoals ik al schreef, ik vind het de pijn niet meer waard. Ik heb naaste familie waarbij ik wel onvoorwaardelijk geaccepteerd wordt en waar ik altijd terecht kan. Maar met 'nieuwe' mensen probeer ik het niet meer, ik trek het niet meer om nog een keer gekwetst te worden. De deur is dicht. :)

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Re: Vrienden komen en gaan.. Hoe gaan julle er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:48

Tsja ik heb al heel wat jaren een vast groepje vriendinnen, waar er ook een aantal op bokt zitten :)

Heb pas nog met een vriendin gebroken die ik als beste vriendin beschouwde, was al 17 jaar bevriend met haar.
Maar ik was vroeger een meisje wat over zich heen liet lopen en naar ieders pijpen danste, n u doe ik dat niet meer en als ik dan een keer iets ervan zeg wordt ik genegeerd, ik laat het er nu wel bij, zie wel wanneer ze terugkomt.