Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 16:57

Aangezien ik mijn echtgenoot beloofd heb om volgend jaar toch maar (weer) te gaan vliegen, moet ik er dus aan geloven. En tja, als je vliegangst hebt (en dat had ik vroeger dus niet), dan is het toch wel een flinke stap. En natuurlijk weet ik dat vliegen de veiligste vorm van vervoer is, en dat er relatief gezien de minste doden bij vallen etc. etc., net zoals iedereen met vliegangst dat ook weet. Maar ja, toch stap ik niet in zo'n ijzeren vogel :n. Wie heeft er ervaring met een cursus bij Valk, of misschien wel de tip om de tocht wat aangenamer te laten verlopen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:23

Ik heb (altijd al) ook schrik voor vliegen, maar in de herfstvakantie moet ik er toch echt aan gaan geloven. Ik ga gewoon en zie wel hoe het gaat. :)

Miran88
Berichten: 1237
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:30

Wilde ook zo'n topic openen.
Ik laat me beperken in vakanties door vliegangst.
De wereld is zo mooi en er valt zoveel te zien, maar durf gewoon niet te vliegen.
Ik heb al wel 2 keer gevlogen korte vluchten naar Barcelona en Mallorca.

Eerste keer heb ik gewoon gevlogen en anderhalf uur (geloof ik) in vreselijke angst en met hartkloppingen in het vliegtuig gezeten.

Tweede keer naar Mallorca met oxazepam.
Moet zeggen zat wel iets rustiger dus misschien kan je daarom vragen bij huisarts.

Lees overigens wel mee wil ook wel meer weten over stichting valk.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:51

Dat is het probleem nu juist. Voor de vlucht zelf ben ik niet zo 'bang'. Ik stop mezelf wel vol met Diazepam of iets wat er op lijkt, dan zit ik maar half stoned in het vliegtuig. Maar de aanloop er naar toe. Dan maak ik me al maanden van tevoren zorgen, met nachten wakker liggen als gevolg. En dan ben ik eindelijk op vakantie: moet ik ook nog terug. Is de vakantie eigenlijk al verziekt wegens de zenuwen voor de terugvlucht.
Ik heb in het verleden regelmatig gevlogen, maar werd steeds banger. Waardoor? Geen idee.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:28

Ik ben blij dat ik lees dat ik niet de enige ben. Ik heb zo'n vliegangst....pffff. Ik vlieg volgende week naar New York. 8 uur in zo'n kist zitten en als ik er aan denk krijg ik het doodsbenauwd. Elke keer neem ik me voor om een cursus te volgen maar het komt er maar niet van.

Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met Stichting Valk!

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:31

Vriendin van mij heeft de vliegangstcursus gedaan bij Valk en die is erg tevreden erover. Zij wilde graag met haar vriend 8 weken naar Nieuw Zeeland. Ze heeft de cursus gedaan en is gegaan. Heeft nog wel wat tril handjes en beentjes als ze erin gaat maar ze is over de ergste angst heen.

Haar zus woont inmiddels in het zuiden van Italie en ook daar vliegt ze zonder blikken of blozen naartoe.

Dus ik zou zeggen, DOEN! Baadt het niet, het schaadt ook niet :n

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ervaring met cursus bij stichting Valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:48

Dat klinkt hoopvol. :j

Sneeuwelfje

Berichten: 220
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:45

Hier meldt zich ook eentje met (vroegere) vliegangst... Ik had mezelf ook voorgenomen nooit meer in zo'n ijzeren ding te stappen en duizenden meters boven de grond te vliegen, en dan wil je samen met je vriend emigreren naar Zweden, en dan moet je wel...

Ik heb ook eerst wat gegoogled op organisaties zoals stichting Valk, maar naar ik mij herinner, zijn daar enkele proefvluchten mee inbegrepen, en ben je er al gauw enkele (honderden) euro's mee kwijt... Iemand raadde me toen deze website aan: http://www.fearofflyinghelp.com/intro.shtml

Als je een beetje handig bent met Engels, zou het geen probleem moeten zijn. Het is een online cursus, gegeven door een piloot, om mensen van hun vliegangst af te helpen. Hij geeft de nodige informatie, waardoor je niet meer onwetend bent, en maakt van deze kennis ook meteen gebruik om enkele grote angsten te bespreken. Verder worden met multi-media filmpjes de zaken verder duidelijk gemaakt, en het handige is dat je de filmpjes op je eigen tempo kan bekijken, zodat je er langzaam aan kan wennen en de angst niet de overhand neemt. Misschien geen wondermiddel, maar wel het proberen waard.