Iemand op het MBO = student of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Iemand op het MBO = student of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 18:39

Volgens mij ben je officieel geen student. Maar je krijgt wel STUDIEfinanciering en je studeert toch ook?
Wat ben je dan? Scholier? Dat vind ik ook weer zo raar klinken.

Ik had hier met iemand die op de universiteit zit een discussie over. Diegene vind mensen op het MBO geen studenten. Omdat een student (volgens diegene dus HBO of hoger) anders les krijgen dan MBO mensen. Zo had hij nog wel wat dingetjes (vergeten)

Wat vinden jullie?

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:43

Ik heb ook MBO gedaan en ik heb me dat ook weleens afgevraagd. Ik denk dat je officieel geen student bent, hoewel je wel studiefinanciering krijgt. Hoewel, ik zit er weer over te twijfelen. Lastige kwestie dit Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:14

Ik krijg op de middelbare school ook al studiefinanciering hoor. Heeft niets te maken met de scholing die je doet. Maar of MBO ook studenten zijn weet ik niet. Volgens mij niet, want het is inderdaad heel anders dan HBO of Universitair.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:35

Ik heb geen idee. Ik zit ook op het MBO maar weet niet of ik nu student ben of niet. Wie helpt ons?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:51

Je bent alleen student als je HBO of Uni doet.....!!!!!!!!!!1

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:19

Studiefinanciering krijg je als je studeert aan hogeschool of universiteit.

Op het MBO krijg je alleen studiefinanciering als je de beroepsopleidende leerweg volgt (20-60% praktijk en minimaal 850 lesuren per jaar), niet bij een beroepsbegeleidende leerweg (=meer dan 60% praktijk).

In het voortgezet onderwijs krijg je een tegemoetkoming.

Volgens heb IBG (www.informatiebeheergroep.nl) ben je dus student als je studeert aan Universiteit, Hogeschool of MBO, maar bij de laatste niet bij alle opleidingen, alleen als je een beroepsopleidende leerweg volgt.
Iemand die dus een heel erg op de praktijk gerichte (beroepsbegeleidende) opleiding volgt is dus geen student.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 02:29

Ik dacht dat je jezelf eigenlijk alleen maar student mocht noemen als je aan de Universiteit studeert. Maar tegenwoordig wordt het vrij algemeen in de mond genomen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:49

chantal1 schreef:
Ik dacht dat je jezelf eigenlijk alleen maar student mocht noemen als je aan de Universiteit studeert.


Klopt volgens mij, maar tegenwoordig studeer je al aan de MAVO volgens een groot deel van het ndl publiek. Geef het beestje maar een naam, zou ik zeggen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:53

Op de site van het mbo waar ik op heb gezeten, hebben ze het ook over studenten. Maar ik weet natuurlijk niet of je daarmee ook echt student bent. Tong uitsteken

Ik kreeg iig gewoon studiefinanciering 4 jaar lang.