konijn plotseling dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

konijn plotseling dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:05

Ons konijn Gipsy, hebben we zojuist dood uit haar hok gehaald. Ze was een inwoner van onze "wei" en leefde dus buiten. (wel met een binnen nachthok, waar ze zo in en uit konden).
We hebben gipsy een jaar gehad ongeveer, verder geen idee hoe oud ze was.
Gister heb ik haar nog gevoerd, toen zat ze 's avonds nog de kippen te pesten (ze zat in het kippenhok, en de kippen mochten er van haar dus niet in)
Nu gaat pepper zojuist de beesten voeren, en hij haalt een hele harde en koude gipsy uit het hok.
Geen plekken of iets, of wonden, helemaal niks.
Iemand verstand van konijnen die enig idee heeft wat dit nou kan zijn (misschien "gewoon" hartstilstand ofzo?)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:10

Wat sneu voor je!

Ik heb dat ook eens met een konijn gehad, zomaar ineens dood in zijn kooi. Ook geen plekken of wonden ofzo, dus waarschijnlijk idd een hartstilstand. Kan best van de kou komen, dat Gipsy geen zin had om naar binnen te gaan ofzo en dat het toch te koud was buiten...... Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:11

neuh, ze zat zeer regelmatig binnen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:33

Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt, alleen ik zag het gebeuren.
Nooit iets aan de hand en ook nooit ziek gezien.
Ik loop 's avonds langs het kippenhok en ik zie haar liggen, beetje stuiptrekken. Gauw naar binnen en opgetild. Ze is in mijn armen gestorven. Gejankt dat ik heb, het was zo'n schatje. Je kunt niets meer voor ze doen.
Ook met de kippen gaat het zo, ze liggen zomaar dood in het hok. Heel sneu is dat. Mijn konijn zat ook altijd achter de kippen aan net als die van jou. Heel hard naar binnen rennen en ze uit het hok jagen 's morgens heel vroeg, leuk man!
Sterkte Stef!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:38

Sterkte!

At ze nog wel? Het kan van alles zijn, bijv. dat ze door gas niet meer at, waardoor de darmen stil komen te liggen, hartstilstand, shock, tumor. De enige manier om daarachter te komen is een autopsie.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:27

Toevallig was vandaag konijnen enten op de kinderboerderij waar ik werk. Daar worden ze geënt tegen Myxomatose en eh.. (ships nu ben ik de naam toch vergeten Frusty Frusty *blonT*) Die andere ziekte heeft als 'bijnaam' geloof ik chinese ziekte. Ik vraag het morgen na.

Bij die laatste ziekte heeft het konijn ogenschijnlijk niks, maar ligt ineens dood in de kooi. Het is een zeer besmettelijke ziekte, dus ik zou zeker even door een DA controleren of het dat niet is.
Die andere ziekte (myxomatose) kan ook heel snel gaan, zonder symptomen, maar vaak heeft het konijn wel waterige oogjes en een snotneus. Ook hier zou ik het laten controleren.

Zowiezo is autopsie altijd goed als een dier ineens dood is, dan kun je tneminste controleren of het geen besmettelijke ziekte was.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:28

Die ziekte die jij beschrijft, ben zelf ook de naam kwijt, schijnt vrij veel voor te komen.
Zo huppelt je konijn rond, zo ligt ie dood. Het fijne weet ik er dus ook niet van, mijn konijnen huppelen al jaren op de grote groene weides, maar mijn zus heeft nog wel konijnen en ent daar ook voor in.
Dacht ook dat het behoorlijk besmettelijk is. Maar nogmaals, weet niet precies hoe en wat. Misschien even DA een belletje geven? Vragen kan nooit kwaad toch?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:41

Wat spijtig van je konijn.
Het schijnt dat veel konijnen een baccillen-ziekte bij zich dragen die zich pas openbaart op het moment dat het konijn een kleine wondje heeft, bijv. in zijn mond door een scherp strootje. Als die baccillen door een wond het lichaam inkomen is het zeer snel gebeurd. Er is praktisch niets tegen te doen. Enten met een BSP vooraf heeft geen zin, want de entstof heeft maar een korte werkingsduur en gebruik je die te lang achter elkaar dan wordt het dier er toch immuun voor.
Heb je meerdere konijnen die bij elkaar kunnen komen dan verspreiden ze de ziekte onderling.

Ook kan het zijn dat je je kippenhok schoon maakt met iets waar konijnen heel gevoelig voor zijn (bijv. bleekwater, spray tegen rode luis etc.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 17:58

de kippen hebben we nog niet zo lang, dus ook het hok niet schoongemaakt nog.
Enig idee hoe het met besmettelijkheid zit naar cavia's toe?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:41

die 2 ziektes die ik noemde, zijn voor zover ik weet alleen besmettelijk voor konijnen.

Maar nogmaals, ik zou voor de zekerheid nog even naar de dierenarts gaan, al is het alleen maar om informatie te halen, dan weet je waar je aan toe bent en ben je voorbereid

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:15

Gatver, wat vervelend... Ik hoor van alle kanten berichten over dode dieren!
Gisternacht zijn 14 van m'n 15 wei-kippen doodgebeten door een vos. Ook al zoiets..... Ze waren niet van mij, maar ze kwamen 's ochtends altijd mee-eten als ik de paarden ging voeren en ze liepen de hele dag in de wei. Ik gaf ze ook altijd een handje graan. En nu is er nog maar één... Verdrietig

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 22:51

ah wat zielig allemaal! Veel sterkte ermee iedereen die huisdieren verloren heeft hoor Boos!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 23:47

Ik had er binnen een kleine twee weken vijf dood.... De ander leeft nog steeds... lekkerw as dat, ik heb ook geen idee wat dat geweest mag zijn...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 14:56

Met die andere ziekte bedoelen jullie VHS, inderdaad ook nog een mogelijkheid. Myx lijkt me sterk, dan krijgen ze echt bulten.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:26

Een paar jaar geleden zijn wij ook al onze konijnen aan zo'n ziekte verloren, en niet alleen wij maar de hele omgeving. Die ene konijnenziekte is bijzonder besmettelijk. Je kan ook niet meteen een ander konijn in het hok zetten want dan kan die de ziekte ook krijgen. Eerst het hok heel goed ontsmetten dus en het liefst een maand wachten (als ik het me goed herinner).
Het is inderdaad simpel te voorkomen door ze in te laten enten.