Hier ben ik nou mee bezig op m'n stage.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Hier ben ik nou mee bezig op m'n stage.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 10:39

Dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=49978 was geloof ik nog niet echt duidelijk en toen had ik het zelf ook nog niet helemaal op een rijtje, maar ik heb vandaag (eindelijk....) m'n projectplan afgerond. Dus dit is wat ik ga doen de komende 3 maanden, volgens mij is dit stukje tekst wel aardig te volgen. Heb er behoorlijk m'n best op gedaan, is nog best lastig om een goed projectplan te schrijven als je zelf nog niet goed helder hebt wat je nou eigenlijk gaat doen, dat idee ontstaat pas tijdens het schrijven en dan blijf je dus aan het herschrijven en bijschaven en als je dan denkt dat het goed is, is er nog een begeleider die vindt dat het toch weer anders moet *zucht* maar dit is het eindresultaat.
Dit is een samenvatting, de uitgebreide versie inclusief onderzoeksvragen en werkwijze is niet zo heel boeiend.

De bruikbaarheid van patiëntenfora op internet voor biomedisch onderzoek.
Op dit moment spelen patiënten nog nauwelijks een rol binnen het biomedisch onderzoek. Ze zijn leverancier van onderzoeksmateriaal, maar meestal niet meer. Er gaan echter steeds meer stemmen op dat patiënten meer zouden moeten participeren in het onderzoek.
Wat patiënten belangrijk vinden, verschilt vaak van wat onderzoekers belangrijk vinden. Bovendien zouden patiënten misschien kunnen zorgen voor nieuwe inbreng met betrekking tot onderzoeksvragen en hypotheses aangaande de oorzaken of andere zaken die verband houden met de ziekte. In dat verband wordt wel gesproken over de specifieke ervaringskennis of ervaringsdeskundigheid van patiënten (Flinterman et al. 2001).
De vraag is nu hoe die eventuele bijdrage aan onderzoek, die ervaringskennis van patiënten, verkregen kan worden. Hierin kunnen de patiëntenverenigingen waarschijnlijk een rol spelen. Het ondervragen van individuele patiënten is een lastige en tijdrovende klus, maar veel patiëntenverenigingen hebben een forum op hun website en dat biedt misschien perspectief. Een forum is een plaats op internet waar patiënten zelf een bericht kunt plaatsen en kunnen reageren op berichten van anderen; een soort interactief prikbord.
Volgens de patiëntenverenigingen is het doel van een forum informeren, steunen, discussiëren en gewoon contact houden. Het gaat dus om uitwisseling van kennis, ervaringen, gedachten, gevoelens en vragen die patiënten of anderszins betrokkenen hebben. Zo'n forum is dus een bron van informatie. De vraag is nu of de onderwerpen die op de fora ter sprake komen, vragen, meningen en ideeën, een bijdrage kunnen leveren aan de wetenschap en dan met name aan biomedisch onderzoek.

Doelstelling
Onderzoeken of de onderwerpen die op de patiëntenfora op internet te vinden zijn, al dan niet na actieve deelname aan het forum, bruikbaar zijn voor de invulling van (biomedisch) wetenschappelijk onderzoek, teneinde daarmee een bijdrage te kunnen leveren aan de implementatie van patiëntenparticipatie in biomedisch onderzoek.

Dus wie weet heeft een forum toch nog wetenschappelijk nut haha Haha! [/b]

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:59

Hoi Margreet!

Nou, ik denk wel degelijk dat de patientenfora op internet een positieve inbreng kunnen hebben op het wetenschappelijk onderzoek. Al is het alleen maar omdat er met een andere blik en vanuit een andere hoek naar een ziekte gekeken wordt!

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van je onderzoek! Veel succes!

Groetjes,

Nathalie

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 12:11

Ik denk ook wel dat er zeker zinnige bijdragen uit kunnen komen, maar het is natuurlijk belangrijk om dat ook wetenschappelijk te beargumenteren (anders neemt de gemiddelde wetenschapper zo'n forum echt niet serieus hoor!) en om een methode te verzinnen hoe je dan het beste aan die bijdrages kunt komen.
Ik laat de conclusies nog wel weten als het allemaal af is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:28

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt! Wel vertellen hoor *LOL*
Lijkt me trouwens echt een leuke stage!

Had je trouwens dat stuk over homeopathie(wel of geen geneesmiddel) nog thuis(volgens mij zei jij dat in dat topic *LOL* )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 21:58

gomir schreef:
Had je trouwens dat stuk over homeopathie(wel of geen geneesmiddel) nog thuis(volgens mij zei jij dat in dat topic *LOL* )


Ja, dat heb ik gevonden. Maar je wilt echt niet weten hoeveel pagina's het is! Echt veel te veel om in te scannen en op bokt te zetten.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:02

Heb je niet per ongeluk ergens een samenvatting Verward *LOL* En anders zie ik je misschien ooit nog weleens, dan kom ik het wel een keer lezen Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 22:06

Dat hele stuk is volgens mij al een samenvatting....
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf ook niet helemaal gelezen heb omdat het echt mega-langdradig en saai was Bloos

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:09

dan wil ik niet eens weten hoe het origineel is *LOL* maar ik ben toch wel benieuwd hoe er wetenschappelijk gezien tegen homeopathie aangekeken wordt Verward Ik vind het namelijk niet zo geloofwaardig Haha!

Maar volgens mij dwalen we een beetje af van je topic Schijnheilig Party!!