Kinderen straffen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Kinderen straffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 17:57

Ik zat gister naar het Journaal te kijken en hoorde ik dat er waarschijnlijk een wet komt die het slaan van kinderen verbied.
Dus het slaan bij straf. Ze zijn van mening dat hierdoor kindermishandeling af zou nemen.



wat denken jullie hiervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:10

Ik denk dat er met een tik op de vingers niets mis is.
Afslaan is uiteraard een heel ander verhaal.
Verder denk ik dat mensen die de handen los hebben zitten hun kinderen toch blijven slaan ondanks alle wetten die je verzint.

er zijn immers ook straffen op diefstal en moord en toch gebeurd het heel regelmatig.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:17

Helemaal met Kawa eens.

Ik heb vroeger ook wel eens een corrigerende tik gehad voor straf en ik heb echt geen jeugdtrauma's opgelopen ofzo. Niks mis mee.

Mishandelen is een heel ander verhaal, maar of je dat met zo'n wet kunt voorkomen.....

Vergeet ook het geestelijk mishandelen niet! Is minstens net zo erg!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:29

sommige vinden een kind tegen de deur smijten hetzelfde als een tik op de vingers, ik vind het wel terecht er wordt teveel mishandeld hier in nederland, en niet alleen op kinderen maar ook moeders enz.
Maar dan is nog de vraag zullen die kinderen het wel echt aangeven.... zolang een kind daar mee opgroeit (dat hij tegen de deur gemseten word als hij iets fout doet) vind hij het heel normaal..... dan is er voor hem niets vreemds, hij zal dan ook niet zomaar naar buitentreden over wat er gebeurt..... zodra hij merkt dat het anders is dan bij andere kinderen zal hij er helemaal niet over praten.... dus ik vraag me af hoe ze het dan willen opsporen.... alle gezinnen langsgaan? Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:33

Heeft niet veel nut...ik zou zeggen baat het niet dan schaadt het niet, maar in principe ben ik bang dat het niet veel nut heeft. Zoals kawa al zei...mensen met losse handjes hebben schijt aan dat soort regeltjes. En persoonlijk denk ik dat af en toe een tik op vingers (wat ik ook regelmatig heb gekregen toen ik nog klein was (ondeugende Colin gooide werkelijk alles van tafel Haha! )) niet verkeerd is. Inderdaad...diefstal en moord zijn ook verboden, en dat gebeurt erg vaak, het laatste gelukkig wat minder. Maargoed...als we op die manier gaan denken...er zullen altijd wel een paar rotte appels tussen zitten die de wetten totaal niet respecteren.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:31

nou ik vind dat ouders wel hun kinderen een tik mogen geven, maar ik zag gisterre in zo'n speciaal programma hoe die kinderen toegetakeld waren, nou echt heel erg zielig!!!
dat moet wel ophouden!! Frusty

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:32

mensen die willen slaan doen dat toch wel, daar verandert zo'n regel IMO niets aan. Ik denk dat het niet verkeerd is om je kind af en toe een keer een tik te geven als hij/zij dat verdiend heeft, echt iets heeft gedaan wat beslist niet door de beugel kan. Heb ik ook vaak zat gehad. een tik, of een schop onder mn kont Haha! Kan niet zeggen dat ik daar heel veel slechter van geworden ben (misschien wat langer maar meer ook niet Knipoog )

ik denk niet dat die regel veel nut gaat hebben

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:48

Ja,een tikkie kan wel,maar met zo'n tikkie loopt het soms ook uit naar harde tikken,slaan.... Dus of het veel nut heeft?!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 10:32

Kinderen moeten leren dat ze niet altijd hun zin kunnen doordrijven. Als ze iets niet mogen vinden ze dat vaak flauw en begrijpen ze niet waarom ze het niet mogen. En veel kinderen zullen daarom geen nee accepteren en dan blijft er vaak geen andere manier over dan ze eens een flinke tik te verkopen. Ik vind niet dat de overheid zich op die manier moet gaan bemoeien met de opvoeding. zelf heb ik ook vaak een tik gehad vroeger, en ik heb er niets van geleden, geen enkel trauma aan over gehouden. Ik weet van mezelf ook dat ik geen braaf kind was die precies deed wat haar moeder zei.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:00

Nee zeggen is dan nog te doen, maar wanneer je kind iets gevaarlijks doet wordt het heel moeilijk om vol te blijven houden omdat het dan al te laat kan zijn.
In zulke omstandigheden deel ik ook een tik uit (of dreig ik al haar speelgoed weg te gooien Haha! werkt ook goed).
Ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met het opvoeden van kinderen.
Wel zou ik het goed vinden wanneer de kinderbescherming sneller optreedt bij een melding, want 1 melding lijkt me genoeg om te gaan kijken. Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval.

Een tik wordt met beleid gegeven, mishandelen gebeurt puur uit onmacht.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 10:34

Tja, misschien hard van mij, maar ik ben van mening dat als een kind niet wil luisteren, hij dat best mag voelen. En omdat sommige kinderen zich echt niets aantrekken van een verbale reprimande of van straf als vroeg naar bed, op je kamer of geen zakgeld om maar wat te noemen, dan kan een tik soms best effect hebben. Een tik op de vingers denk ik bij jonge kinderen als ze ergens aankomen wat niet mag. Beter een tik op de vingers dan handen gebrand aan de kachel toch?
Mishandeling is wat anders, maar ik vind dat er tegenwoordig heel veel kinderen zijn met een grote mond, zonder respect voor volwassenen, en andere kinderen trouwens... Misschien dat een consequent aanspreken op gedrag een heel end komt, maar ik ben bang niet in alle gevallen... Verbieden gaat me te ver, en kindermishandeling was toch al verbden. Het moet niet zo ver gaan dat kinderen die kwaad willend zijn je helemaal in hun macht kunnen krijgen door te dreigen met aangifte...
In het onderwijs vind ik dat het al erg is doorgeschoten...
Ik had vroeger een meester die ook eens een jongen bij de arm pakte en met een schop onder de kont het lokaal uitzette, maar die jongen was erg koppig, een driftkop en had het echt te bont gemaakt. Nou, die is er echt niet slechter van geworden en had daarna meer ontzag voor de meester... (niet dat ik zoiets zou kunnen doen met mijn groep 7 en 8 waarvan een aantal groter zijn dan ikzelf...Knipoog )

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 18:56

Ik heb wel eens gehoord dat een kind beter een tik op de vingers kan krijgen dan bijvoorbeeld voor straf naar zijn kamer, geen snoep, huisarrest etc. Omdat: a) die tik gelijk weer over is b) het schijnt voor het kind minder vernederend te zijn.

En wat hiervoor ook gezegd is, beter een tik op de vingers dan dat het kind zijn handen brandt aan de kachel.

En hoe geef je een peuter anders op zijn donder als hij maar door blijft gaan met klieren en praten niet helpt? Als je een peuter de gang op stuurt snapt hij of zij vaak (nog) niet, wat hij misdaan heeft.

Ik ben dus niet tegen af en toe een tik en ik denk dat een normaal mens echt niet sneller over gaat op mishandeling als hij wel af en toe een corrigerende tik uitdeelt!

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:29

Ik vind dat het een heel verschil is tussen een tik en slaan. Een tik vind ik wel kunnen maar echt een flinke hoek voor je hoofd vind ik dus echt niet nodig!! Als een kind iets doet wat niet mag, tja dan moet je dat op zien te lossen maar goed ik vind dat dat niet moet door te slaan dat vind ik toch zoiets raars. Je gaat je eigen kind toch niet slaan. Je kan het wel gaan verbieden maar als een kind naar de politie gaat zo van ja ik wilde een snoepje pakken en mn moeder gaf me een tik op mn vingers, nou ik denk niet dat de politie er ook maar IETS aan doet, die hebben het veel te druk met andere dingen, laat hun nou maar lekker eerst ervoor zorgen dat nederland veiliger word dan zich bezig houden met kinderen die een tik op hun vingers krijgen. want daar vind ik dus niets mis mee met je kind n tik geven maar slaan vind ik niet kunnen!!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:02

Ik vind dat ene tik af en toe best kan hoor, luisteren!!
En idd mensen die willen slaan doen dat toch wel en dat houd zo'n regel niet tegen....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:30

Denk dat je dit soort dingen een beetje in perspectief moet zien. Tuurlijk veranderd zo'n regel erg weinig aan hoe kids opgevoed worden, is ook helemaal niet de bedoeling. Maar stel nou dat er iemand wel mishandeld wordt en de overheid kan niets doen omdat de ouders daar in principe recht toe hebben?

Zelfde met dat diefstal/moord verhaal. Tuurlijk gebeurd het, maar wil dat dan zeggen dat je er ook geen regels voor moet hebben? We moeten de dingen niet om gaan draaien lijkt me Haha! Zonder die regels _kan_ het niet eens aangepakt worden, het houdt echter niet automatisch in dat het allemaal aangepakt wordt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:19

Ik denk dat Divana gelijk heeft. De politie heeft al geen tijd om in te grijpen bij echte mishandelingen. Ik ken iemand die tot haar 18e is mishandeld en misbruikt. Ik ga niet in details maar wat ze vertelde was heel deprimerend. GElukkig is ze er goed bovenop gekomen. Maar ze vertelde dat iedereen in de straat het wist maar niets durfde aan te geven, uit angst. De meeste mensen zijn eigenlijk smeerlappen die rustig blijven toekijken als er ellende gebeurt. Kindermishandeling, verdrinking, verkrachting. Maakt niet uit. Men kijkt toe en doet niets. Ik snap dat niet he, het gaat er niet in bij mij.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:08

BartVB schreef:
Denk dat je dit soort dingen een beetje in perspectief moet zien. Tuurlijk veranderd zo'n regel erg weinig aan hoe kids opgevoed worden, is ook helemaal niet de bedoeling. Maar stel nou dat er iemand wel mishandeld wordt en de overheid kan niets doen omdat de ouders daar in principe recht toe hebben?

Zelfde met dat diefstal/moord verhaal. Tuurlijk gebeurd het, maar wil dat dan zeggen dat je er ook geen regels voor moet hebben? We moeten de dingen niet om gaan draaien lijkt me Haha! Zonder die regels _kan_ het niet eens aangepakt worden, het houdt echter niet automatisch in dat het allemaal aangepakt wordt.


Daar verandert die regel niets aan denk ik. Mishandeling is nu ook verboden, of het nou door de ouders gedaan wordt of niet. Dus IMO voegt die regels nergens iets aan toe.