Tandheelkundig advies gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Tandheelkundig advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:23

Ik ben vandaag voor het eerst naar mijn nieuwe tandarts geweest, maar ik heb het gevoel dat mevrouw een extra zakcentje aan mij wil verdienen. Boos! Ik zal bij het begin beginnen:

Ik deed mijn mond open en het viel haar gelijk op dat mijn verstandskiezen onder doorkomen. Mijn verstandskiezen boven zijn nog in geen velden of wegen te bekennen, maar volgens haar moeten ze alle vier getrokken worden, omdat ik anders een abces zou kunnen ontwikkelen. >;) Dit alles besloot ze overigens voordat de x-rays gemaakt waren ... waar mijn bovenste verstandkiezen zitten kon ze dus helemaal niet weten! Nou heb ik het er met mijn vorige tandarts al over gehad en die zei altijd dat ik ze beter kon laten zitten zolang ik er geen last van heb.

Maar goed, toen ze dat zei werd ik al een beetje wantrouwig, dus toen ze zei dat ik ineens 3 gaatjes had (heb nooit eerder gaatjes gehad) begon ik nog meer te twijfelen. De tanden waarin ze zogenaamd zitten zien er op het oog inderdaad uit alsof er gaatjes in zitten, maar mijn vorige tandartsen hebben mij altijd verteld dat dit geheelde zwakke plekken waren, maar geen gaatjes. Mijn vorige heeft me zelfs aan de hand van mijn x-rays zelfs nog laten zien dat alles prima in orde was.

De nieuwe zei dat ik erg veel geluk had dat we er zo vroeg bij waren en identificeerde alledrie als "occlusive cavities." Nou weet ik wel wat een occlusive dressing is, maar occlusive cavities? Verward Ook Google kan niks vinden over occlusive cavities ... Ze doen overigens geen pijn (zelfs niet toen zij er met haar haakje aan te frutten zat), ook niet als ik heet/koud/zoet voedsel eet of drink.

De eerste 4 x-rays die ze gemaakt had waren nog niet klaar toen ik wegging dus die heb ik niet gezien, maar ik kreeg wel een soort van panorama x-ray mee om aan de kaakchirurg te geven. Ze gaf me ook het nummer van een chirurg die zij aanraadt (en dus geld krijgt voor elke verwijzing die ze maakt Geld, geld!). Samen met mijn vriendin heb ik de x-rays uitvoerig bestudeerd (wel 10x), maar we kunnen nergens een gaatje ontdekken. Het is nu erg laat, maar ik zal morgen even kijken of het mogelijk is de x-ray te scannen zonder hem te beschadingen.

Ik maak sowieso een afspraak met een andere kliniek om een second opinion te krijgen, maar ik hoop dat iemand me tot die tijd een beetje gerust kan stellen. Ik weet nu niet of ik me schuldig moet voelen dat ik haar niet vertrouw, of dat ik boos moet zijn omdat ze me probeert te bedonderen.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:34

Mijn tandarts begon ook al over verstandskiezen trekken! Toedeledokie en tot ziens! Zolang ik er geen last van heb, blijven ze zitten!!
Idd second opinion vragen.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:43

Ik heb een jaartje tandheelkunde gesturdeerd, dus zal even mijn beperkte kennis erover laten schijnen Haha! Fouten voorbehouden, want ja, een jaar is maar heel kort natuurlijk!!

Teneerste die verstandskiezen, daar had je vorige tandarts helemaal gelijk in. Zolang je er geen last van hebt, lekker laten zitten!

Occlusieve Cariës. "occlusief" verwijst hier naar het occlusieve vlak, oftewel het kauwvlak van je kiezen. Het gaat dus om cariës bovenop de kiezen. Als het inderdaad zo is als wat je vorige tandarts zei, 'geheelde zwakke plekken' dan zou je dat als het goed is zelf moeten kunnen controleren. Ga maar eens voor een spiegel staan en bekijk de plekke goed. Als algemene stelregel kan je nemen dat zwarte lijntjes betekenen dat het geheeld is (arrested cariës) en bruine plekken zijn nog actieve cariës. (bruine vlekken kunnen ook gelekte vullingen zijn, maar aangezien jij geen gaatjes hebt gehad, zal dat wel meevallen Knipoog)

Zo'n panorama X-ray is overigens niet heel handig om op te kijken of je gaatjes hebt, dus áls je ze hebt, is het niet heel gek dat je ze daarop niet kan terugvinden.

Maargoed, het is dus inderdaad heel raar dat je nieuwe tandarts dit ineens allemaal opmerkt, en ik zou ook zeker even bij een ander langsgaan!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:17

Laatst had ik dus ook zo'n actie... ik naar de tandarts, ging ie foto's maken... had ie 3 gaatjes gevonden
die assistent zag er een... hoor ik zo'n reactie van haar waardan? hij nog een keer aanwijzen... ik zie ze niet zegt ze. Verward
Nah en dan lig je daar, die assistent weet heus wel een gaatje te zien op zo'n foto dan ga ik toch twijfelen.
Maar goed ze zijn nu wel gevuld als ze er zaten.

Mijn vriend zn tandarts was ook in de war. Vorig jaar had hij foto's gemaakt van zn verstandskiezen en hij zei dat ze konden blijven zitten want ze hadden genoeg ruimte en hij had er geen last van.
En nu zegt die tandarts (zonder foto's) dat ze getrokken moeten worden...
Gelukkig issie nie gek en heeft hem wel even duidelijk verteld dat hij eerst had gezegd dat er niks hoefde te gebeuren en nu ineens wel en zolang hij er geen last van heeft er niks gaat gebeuren *LOL*

Ik heb nu mijn oude tandarts zn dochter... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:09

Pfieuw, gelukkig is die van mij inmiddels goed afgericht. Na een paar keer welles-nietes over het trekken van verstandskiezen (had er overigens alles mee te maken of ik in die periodes particulier was of ziekenfonds: ziekenfonds= laten zitten, particulier= trekken), heb ik hem verteld wat ik ervan vond en sindsdien nooit meer problemen gehad met hem.

Ik heb ook nog nooit gaatjes oid gehad, dus ik mag me gelukkig prijzen! OK dan!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:35

Ik heb nu al DRIE jaar last van mijn verstandskiezen die doorkomen en regelmatig voor abcessen zorgen. (Wel niet constant, gelukkig)

Mijn tandarts is van mening dat dit absoluut geen reden is om ze te laten verwijderen, enkel wanneer er te weinig ruimte is en daardoor de andere tanden scheefgeduwd zouden worden.

"Abcessen? Pijn? Gaat wel weer over Knipoog"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:41

Verstandskiezen worden meestal uit voorzorg getrokken. Heeft niets met voldoende ruimte te maken, maar met het feit dat ze op een plek zitten waar je met poetsen moeilijk bij komt. Als het dan wel gaat ontsteken dan begint de werkelijke ellende. Daarom halen kaakchirurgen vaak de kiezen er bij voorbaat uit.

Laat het trouwens niet door je tandarts doen, maar gewoon door een kaakchirurg. Dat kost je heel wat minder ellende.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:56

Als ik jou was, zou ik naar een andere tandarts gaan voor een second opinion. Ik kan me goed voorstellen dat je wantrouwig ben geworden, zou ik namelijk ook zijn.
Ik heb zelf ook zo'n plekje op mijn kies. Mijn tandarts zei dus ook gewoon dat dat een zwakke plek is. Is ook een zwart plekje. Ik heb er trouwens wel last van met koud en warm, maar daar heb ik zowieso snel last van.
Als het mijn tandarts was geweest, zou ik nooit meer naartoe gaan en zsm een andere zoeken. Vertrouwen is namelijk ook erg belangrijk. Je moet er wel elke keer op controle.
Succes ermee!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:58

Ik zeg laatst ja ik heb volgens mij een GAT!! Hij zo waar dan?? Ja daar, ow zegt ie dat vlekje?? Dat is geen gat.....ikke pieuwwff.

Maar ook mijn tandarts zegt verstandskiezen lekker laten zitten zoalgn het goed gaat!! Nou ikke helemaal blij, heb ze alle 4 al!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:51

Als je de x-ray wil inscannen(kan geen kwaad), kan ik er wel even naar kijken, als je wilt. Caries zijn wat moeilijk te zien op zo'n panorama x-ray, maar kan altijd kijken.

Misschien wil ze je verstandskiezen trekken, omdat je een te kleine kaak hebt???

En ohja... die "occlusive caries".... is inderdaad wat Nienke al zij, het gebied van het kauwvlak... alleen noem je het in tandheelkundige termen... het "occlusale vlak". Als je inderdaad gaatjes hebt op je occlusale vlakken, zou je ook gaatjes moet hebben tussen je tanden... de occlusale vlakken zijn namelijk het minst gevoelig voor gaatjes... tenzij je zoo slecht poetst Knipoog

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 19:30

ShadowFax"]
Misschien wil ze je verstandskiezen trekken, omdat je een te kleine kaak hebt???
[/quote]Ik heb inderdaad een kleine kaak, maar zij gaf het voorkomen van abcessen aan als reden om ze te trekken.

[quote="ShadowFax schreef:
Als je inderdaad gaatjes hebt op je occlusale vlakken, zou je ook gaatjes moet hebben tussen je tanden... de occlusale vlakken zijn namelijk het minst gevoelig voor gaatjes... tenzij je zoo slecht poetst Knipoog
Oh jee, nou zo slecht poets ik volgens mij niet. Knipoog De xrays had ze niet gezien voordat ik wegging, dus of ik daar ook gaatjes heb weet ik niet. Al neem ik aan dat ze toch wel gebeld zou hebben om dat te vertellen?

Alvast heel erg bedankt dat je naar mijn xray wil kijken! Lachen Dit is hem:
Afbeelding

Als ik het me goed herinner had ze het over 14(?), 18 en 31. Het vlekje op de verstandskies rechtsonder komt overigens van het scannen. En ja, ik knarsetand helaas heel erg. Verdrietig

Mocht de foto te klein zijn dan staat hier een grotere versie: Xray

Heel erg bedankt! OK dan!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:21

hihi! (sorry) maar dit zier er echt komish uit!
knap als je hier wijs uit kunt hoor!

de king-size versie is nog leuker!!!!! Haha!

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:41

Okee..ik heb jarenlang als tandartsassistente gewerkt, en ook een tijd als kaakchirurgassistente..hier komt mijn "deskundige" mening Tong uitsteken

Op het OPG (jaja..die grote foto) is te zien dat je verstandskiezen aan de onderkant iig keurig recht doorkomen. Zo te zien zullen ze ook niet echt druk uitoefenen op de rest van je gebit... Zolang je geen last hebt, en niet zo'n trek hebt in de behandeling..zou ik ze lekker laten zitten Haha! Gaatjes zijn op deze foto's inderdaad niet zo makkelijk op te sporen..daar kun je beter die kleintjes voor hebben.

Verder zou ik overwegen om op zoek te gaan naar een andere tandarts. Niet omdat deze per sé slecht is, maar omdat het belangrijk is dat je vertrouwen hebt in zijn/haar deskundigheid. Als je je steeds moet af gaan vragen of de diagnose wel juist is..lijkt mij geen ideale situatie Knipoog

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:46

Zal ik jullie eens vertellen dat ik zelfs een vulling in mijn verstand kies heb, ja echt sommige vinden dat raar maar het is echt zo.
Ik heb ze alle vier nog en die blijven zitten waar ze zitten, no way dat er iemand aan komt, heb er ook absoluut geen last van de tandarts zei ook dat ze niet weg gehaald hoeven worden.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:52

Is helemaal niet zo vreemd, een vulling in je verstandskies. Ik heb in m'n tijd bij de tandarts ook wel eens een kroon geplaatst ! Bij veel mensen zou zoiets onzin zijn, maar als je verstandskiezen gewoon keurig in de rij staan, en je kunt er ook goed mee kauwen..waarom niet ? Lachen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:05

Pipo schreef:
Verstandskiezen worden meestal uit voorzorg getrokken. Heeft niets met voldoende ruimte te maken, maar met het feit dat ze op een plek zitten waar je met poetsen moeilijk bij komt. Als het dan wel gaat ontsteken dan begint de werkelijke ellende. Daarom halen kaakchirurgen vaak de kiezen er bij voorbaat uit.

Laat het trouwens niet door je tandarts doen, maar gewoon door een kaakchirurg. Dat kost je heel wat minder ellende.


Nou dat verschilt maar net .. ik heb slechtere ervarng met de kaakchirurg dan met de tandarts. Die mafketel verdoofde niet goed, de kies die moest worden getrokken braf in drie stukken en een week later heeft mijn eigen tandarts de slinters eruit moeten pulken.

Tandartsen zijn zoo verschillend. Ik heb er 3 gehad waarvan 1 zo ongeveer mijn hele gebit heeft vernacheld. De tweede zag bij het eerste bezoek 6 gaatjes!!!!!! De derde die was veel rustiger en heeft mijn gebit heel netjes gesaneerd. Ik heb heel erg spijt dat mijn verstandskiezen zijn getrokken, er is daarna nog een kies uit gegaan en als ik mijn verstandskies ng had gehad har er keurig een brug tussen gekund.

lekker laten zitten (hoewel die bovenste kies wel echt schuin ligt maar ik ben geen prof).
Mijn tandarts zegt soms wel dat hij een zwakke plek ziet maar wacht dan eerst nog even .. soms helen ze en de andere keer is het inderdaad een gaatje.

De tandarts die ik nu heb is super, dus ik zou ook een tandarts zoeken waar je zelf vertrouwen in hebt.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 00:47

Astra, heel erg bedankt! Des te meer mensen zeggen laat maar zitten, des te beter ik me voel. Haha!

astra4"]
Verder zou ik overwegen om op zoek te gaan naar een andere tandarts. Niet omdat deze per sé slecht is, maar omdat het belangrijk is dat je vertrouwen hebt in zijn/haar deskundigheid. Als je je steeds moet af gaan vragen of de diagnose wel juist is..lijkt mij geen ideale situatie Knipoog
[/quote]Nee, verre van ideaal zelfs! Ik had gisteren al besloten een andere tandarts te zoeken, omdat ze ook nog eens verschrikkelijk onaangenaam was. Er kon bijvoorbeeld geen hallo vanaf toen ze binnenkwam en vragen beantwoorden had ze duidelijk geen zin in. Boos! Ook de administratief medewerkster kreeg behoorlijk de wind van voren, mijn vriendin hoorde haar vanuit de wachtkamer tegen haar tekeergaan. Nee, zo hoeft het van mij niet.

Jammer dat de panorama foto niet geschikt is om gaatjes op te zien. Ik heb speciaal gevraagd of ik de kleine fototjes kon zien, maar die waren nog niet klaar. Of ze wilde niet dat ik ze zag, want ze schrok zich echt een ongeluk toen ik erom vroeg.

[quote="mexx2 schreef:
hihi! (sorry) maar dit zier er echt komish uit!
Ja, raar hè? Zo'n vreemd idee dat dat allemaal in mijn mond zit. Haha!

Nienke, ik heb geprobeerd om te zien welke kleur ze hebben, maar dat is echt moeilijk met mijn kleine bekkie. Knipoog De onderste twee lijken allebei zwart, maar de bovenste bruinig ... ben benieuwd. Nagelbijten / Gniffelen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:12

Ff een snelle blik op de foto geworpen.... gaatjes zijn moeilijk te beoordelen...
Inprincipe komen je verstandskiezen gewoon mooi door... ze liggen goed... ik weet niet of het klopt, moeilijk te beoordelen zo, maar je ondertanden staan wat over elkaar??? Of heb ik het verkeerd... dat zou toch een reden zijn waarom je verstandskiezen onder eruit moeten... ruimtegebrek... boven zullen ze waarschijnlijk om dezelfde reden getrokken worden.

Normaal gesproken worden verstandskiezen die nog in het bot liggen, zoals bij jou boven, niet getrokken, tenzij er complicaties optreden zoals een te kleine kaak/of dat tanden naar voren worden gedrukt, door de verstandskiezen.
Als ze door zijn gebroken worden ze toch meestal getrokken, omdat ze geen toegevoegde waarden hebben.... ik ben het er niet mee eens...neem mijn vriend bv. zijn verstandskiezen zijn vroegtijdig getrokken(kiezen lagen nog in het bot)... maar hij mist ook 2 andere "normale" kiezen.... er zit daar nu een gat... als zijn verstandkiezen er nog zaten, konden ze dat gat opvullen met die kiezen... daarom vind ik dat ze gewoon moeten blijven zitten... als ze geen last veroorzaken natuurlijk! Maarja, ik had laatst weer een hele discussie tijdens een college... verstandskiezen zijn moeilijk te reinigen en daarom worden ze eruit gehaald... oke, het zij zo.


Verder zou ik inderdaad een second opinion aanvragen... kan nooit kwaad... wordt je toch gerust gesteld.

Nog een weetje.... slecht te zien hoor op de foto... maar die witte verticale streep in het midden van de foto... is je wervelkolom... omdat het apparaat om je heen draait, komt je ruggegraad er 3 keer op te staan... echt interessant zo'n foto!

Nog even over die bruine "gaatjes" in je mond... het kan ook zijn dat dat herstelde gaatjes zijn... normaal gesproken zijn gaatjes wit/dof van kleur... als je bv. beter gaat poetsen... fluoride gebruikt, kunnen gaatjes weer remineraliseren (herstellen) ze krijgen dat een bruin/zwart uiterlijk... als je hier in gaat zitten prikken, kan je wel weer een gaatje laten ontstaan... ik heb zelf ook een bruin vlekje op een van mijn kiezen... tandarts vond het een slecht idee om daar de boor in te zetten... zonde van het gat... als je die plekken waar je die bruine vlekken hebt zitten, goed reinigd... zullen de "gaatjes" inactief blijven... blijft wel altijd een aandachtspunt!

Die bruine vlekjes zitten dus op je kauwvlak??

Als je een nieuwe tandarts uitzoekt... ik weet niet hoe ze dat in de USA doen... maar let er dan op dat ze van te voren bij je een "gezondheidsvragenlijst" afnemen of dat je dat zelf invult. In die lijst staan belangrijke vragen over jou medische geschiedenis... het is belangrijk om bepaalde zaken te weten... bij mij op school hameren ze er echt op... iedere keer als een patient opnieuw komt... vragen of de patient bepaalde ziektes heeft... stel dat je bv. een bepaalde hartafwijking hebt... mogen ze een bepaalde verdovingsvloeistof niet gebruiken, doen ze dat wel.. dan ben je mooi in de aap gelogeerd!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 18:10

Heel erg bedankt voor de uitvoerige uitleg! Ik voel mij wederom een stuk beter! Lachen

ShadowFax"]
Inprincipe komen je verstandskiezen gewoon mooi door... ze liggen goed... ik weet niet of het klopt, moeilijk te beoordelen zo, maar je ondertanden staan wat over elkaar???
[/quote]Goed gezien! Ik nu al meer dan 10 jaar een beugel (nu alleen nog nachtbeugel), dus het stond vanaf het begin af aan verkeerd. Denk je dat dat toen al door mijn verstandskiezen kwam, of heb ik gewoon sowieso een te kleine mond?

[quote="ShadowFax"]
Normaal gesproken worden verstandskiezen die nog in het bot liggen, zoals bij jou boven, niet getrokken, tenzij er complicaties optreden zoals een te kleine kaak/of dat tanden naar voren worden gedrukt, door de verstandskiezen.
[/quote]Oh gelukkig! Haha!

[quote="ShadowFax"]
Nog een weetje.... slecht te zien hoor op de foto... maar die witte verticale streep in het midden van de foto... is je wervelkolom... omdat het apparaat om je heen draait, komt je ruggegraad er 3 keer op te staan... echt interessant zo'n foto!
[/quote]Wat leuk om te weten!! Het was me inderdaad al opgevallen, maar had er verder niet over nagedacht.

[quote="ShadowFax"]
als je hier in gaat zitten prikken, kan je wel weer een gaatje laten ontstaan...
[/quote]Dat heeft ze dus uitvoerig gedaan. Scheve mond Ze was aan het kijken of ze plakkerig (sticky) waren, want als dat zo was dan was het een gaatje zei ze. Maar bij die ene bleef ze maar prikken, ook flink hard aan het eind, en toen voelde het alsof er iets weggaf. Het is moeilijk uit te leggen, het voelde zegmaar alsof ze op een bepaald niveau was en toen ineens doorschoot en een niveau lager kwam. Scheve mond Maar ik kon nergers gebroken stukjes vinden, dus ze zal wel gewoon ergens vanaf geketst zijn, toch?

[quote="ShadowFax"]
Die bruine vlekjes zitten dus op je kauwvlak??
[/quote]Ja, precies in het midden.

[quote="ShadowFax schreef:
Als je een nieuwe tandarts uitzoekt... ik weet niet hoe ze dat in de USA doen... maar let er dan op dat ze van te voren bij je een "gezondheidsvragenlijst" afnemen of dat je dat zelf invult.
Die laten ze je hier gelukkig standaard overal invullen.