paar vraagjes over zwangere kat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paar vraagjes over zwangere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:39

Hee

Ik heb een kattie poessie die zwanger is.
Ze is zelf niet eens 1 jaar!!
Mijn moeder ging op vakantie en ze is heel erg gehecht aan mijn mopeder, dus ze is mijn moeder gaan zoeken en toen is ze *perongeluk* een kater tegen gekomen.
We weten zeker dat je zwanger is ( ze is al de hele tijd niet meer krols geweest enzo ) want ze is ook hartstikke dik voor haar doen.
Nou een paar vraagjes

1. Hoelang is een kat zwanger (ik dacht 2 maanden maar dat ik ze nu al zo ongeveer)
2. WIj hebben 2 honden waarvan de oudste helemaal gek is op de kat, we zijn bang dat hij de kleintjes gaat op eten ( niet expres maar ze is nogal dom en weet niet dat katten kleiner en breekbaarder zijn dan haar Tong uitsteken ) dus heeft iemand tips?
3. Als een kat nog geen 1 jaar is hoeveel jonkies krijgt ze dan ongeveer?

Heeeelppppp me

Groetjes Jamie

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:55

Een kat is ongeveer 9 weken zwanger (tussen 57 en 65 dagen), vanaf de 6e week ongeveer kan je aan haar zien dat ze dikker wordt. Haar tepels gaan ook opzetten.
Als ze moet bevallen zal ze erg gaan zoeken naar een rustig plekje. Een zoos met wat lappen erin op haar plekje neerzetten voorkomt een hoop rommel.

Hoeveel jonkies ze krijgt kan je nooit weten meestal is de eerste worp niet heel veel, soms zitte er ook dode kittens tussen helaas. Mijn poes heeft op een leeftijd van 11 maanden een nest van 4 kittens gekregen omdat ze ook "perongeluk" een kater tegen kwam.

Of de honden de kittens op eten weet ik niet, je kan de poes met de kleintjes misschien het best tijdelijk in een kamer apart doen .. Immers als je afacht of de hond het doet.. en hij doet het.. is het wat laat om in te grijpen.

Via Google kan je veel te weten komen over kittens en de geboorte. Sommige sites vinden echter dat je het huis moet inrichten als een kittenkaamziekenhuis met lampen, dekens, scharen, navelklemmen en weet ik wat nog meer..

De kat zal waarschijnlijk alleen bevallen dus ik heb gewoon een doos met schone lakens neer gezet.. en de kat beviel onder mijn bed naast deze doos. Kortom ze zoeken het zelf wel uit, meestal komt dat goed..

veel plezier en geniet van je kittens straks (meer weten mag je me PB-en)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:00

Een kat is 8 tot 9 weken zwanger, dus dan zou ze ondertussen moeten werpen. Hond weghouden bij de kittens... Ik heb de liefste honden in 'jagers' zien veranderen door het gejengel en gepiep, helaas is dat ook gebeurd bij Summertje. Haar kittens zijn door hun hond doodgebeten. Hoe lief ze ook zijn voor elkaar: hou ze uit elkaar, en sluit de deuren goed. Een jong kitten kan helemaal NIETS.

Gemiddeld krijgt een kat 4 jongen. De ene krijgt er 1, de andere 8. Heeft verder niets met leeftijd te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:05

Riant, wat je zegt klopt, we zijn vanplan haar in haar eigen kamertje tedoen, daar zit je altijd en het is een schuifdeur die de honden niet open krijgen. Ik ben exht heel benieuwd en ga heel goed voor de babies zorge!!

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:12

Even over vraag 2: Onze hond heeft een keer een kitten meegenomen naar haar kussentje en heeft hem daar als puppie behandelt en daar na in de steek gelaten Tong uitsteken Knipoog . Dus eerst had ze heeft beesje helemaal afgelikt en er eventjes naast geslapen en toen was ze weer naar buiten gegaan om op andere katten te jagen Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:15

Hihi honden zijn echt raar hoor, dan is de domste van ons ook nog een blond.. maakt het dubbel zo erg Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:16

Haffies, toch is ook dat héél link. Koekie en Elmo, mijn 2 katten, hebben hun zusjes 'vermoord' door er bovenop te gaan liggen. Toen waren ze 3 weken oud, alleen waren Koekie en Elmo groter.Toen ik ze 's ochtends vond lagen de 2 dode kittens onder Koekie en Elmo die net wakker werden. Wat denk je dat er gebeurd als een hond op een kitten gaat liggen? Plus dat je kans hebt dat de moeder ze niet meer accepteerd als ze 'schoongelikt' zijn door een hond.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:20

Goed zo,
Als ze druk aan het zoeken is dan zal ze waarschijnlijk binnen nu en een week gaan bevallen.
De poes kan tijdens het bevallen hard gaan spinnen en miauwen, dit komt door de weeën. Laat haat lekker haar eigen gang gaan. De kittens komen er als een soort balletjes in een vlies uit. De poes bijt het vlies kapot en de navelstreng door. Dit eet ze allemaal op. Iedere kitten heeft ook een eigen nageboorte en deze eet de moeder ook op.. (dit ziet er niet heel smakelijk uit voor het gaval iemand bij jullie een zwakke maag heeft) Dan gaat ze de kitten likken en gaat de kitten een tepel zoeken.. Vanaf 1 of 2 dagen oud kunnen ze ook al vechten om een tepel!! maar dat komt allemaal goed.

De kleintjes kan je de eerste paard dagen het beste lekker rustig bij de moeder laten liggen .. beetje aaien kan wel maar niet teveel oppakken.
Ik zelf heb alelen iedere dag even gewogen, om te zien of ze allemaal goed aankomen de eerste paar dagen. Belangrijk is dat in het kamertje van de moederpoes genoeg water en eten voor haar staat, ze zal na de bevallig waarschijnlijk wat vermageren.
Voor het geval dat wel even het nummer van de DA bij de telefoon leggen. Stel dat ze echt heel lang bezig is of er gaat toch iets niet goed dan hoef je dat neit op te zoeken.

Ik hoop dat ze een paar mooie gezonde poezen baby's krijgt!!! OK dan!
laat je het weten??

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:23

Persoonlijk zou ik ook kittenbrok gaan voeren, nu al. Daar zitten een hoop voedingsstoffen ed in die de moederpoes nu al nodig heeft, en des te harder met de bevalling en erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:41

kittenbrok staat al klaar Haha! en wordt ook al gevoerd door tante Jamie aan de toekomstige mama Tong uitsteken Tuurlijk laat ik het jullie weten!! heel erg bedankt voor alle tips!! Haha! Haha!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:11

Mijn Fuzzy heeft op hemelvaartsdag een nestje geworpen. Ook zij was jonger dan een jaar. Mijn ervaring is dat het eerste nestje meestal maar 2 of 3 kittens is. Ik had erop gerekend dat ze in de hooiberg of de stal zou bevallen maar ze kwam op de bank liggen en daar begon ze een beetje te schokken en te krampen en daar heeft ze het eerste kitten gekregen. Het tweede kitten heeft ze in een boodschappenkrat gekregen die ik overhaast heb neergezet en waarin ik m'n badjas heb gegooit.
Dit is een plaatje van het jongste kitten, wel al van een paar weken geleden:
Afbeelding

Even het plaatje ietsje verkleind Knipoog
Laatst bijgewerkt door Caritas op 24-06-04 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:16

*smelt*

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:19

lijkt wel een monster haha
leukie hoor!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:45

Wij hebben vorig jaar een nestje gehad van onze poes, toen 2 jaar oud. Onze poes is behoorlijk tenger en er kwamen ook maar 2 jongen. Zorg er in ieder geval voor dat je hond NIET bij de kittens kan!! Verder moet je zorgen dat je de bevalling niet stoort, onze dierenarts zei dat bemoeienis van de mens kan zorgen voor bevallingen die niet willen lukken.

Maar dat beestje van ons was dus andere koek: die ging ook lopen zoeken in onze woonkamer. DAar wilden we het natuurlijk niet laten gebeuren (want ze wilde onder onze witte gordijnen gaan liggen....) en hebben we haar naar de zolder gebracht, waar al een paar weken een nieuw kattenmandje lag en een paar dozen. Toen ze weeen kreeg wilde ze juist dat we erbij waren, ze kwam echt steun zoeken ze ging pas bevallen toen we na het eten weer even een kijkje wilden nemen. Ik heb beide kittens geboren zien worden, en het was echt heel bijzonder. OVerigens vond ik de pasgeboren kittens meer op een hamster lijken dan op poezen.
Opvallend is dat de moederpoes maar een dag op de plek van de bevalling blijft; daarna gaat ze de kittens verplaatsen.

Wij hebben ook nog een kater (geholpen hoor...) en die hebben we pas weken later kennis laten maken met de kittens.

Het is echt erg leuk om je eigen poes moeder te zien worden, zo onbeholpen in het begin allemaal! GEweldig om te zien! Op een gegeven moment kwam moederpoes regelmatig beneden met haar kroost, maar dan had ze er maar 1 in haar bek en de ander vergat ze op te halen...

Veel plezier aan je kroost!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:47

De bevalling van onze Pers is dus absoluut niet goed gegaan... Scheve mond We hebben de laatste 3 kittens met keizersnede moeten halen. Als zij van binnen compleet was geweest had ze acht kittens gehad...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:24

ody schreef:
...Opvallend is dat de moederpoes maar een dag op de plek van de bevalling blijft; daarna gaat ze de kittens verplaatsen.


Dat is niet perse waar, hoor! Fuzzy heeft haar tweede kitten in de boodschappen krat gekregen en hier heeft ze anderhalve week in gelegen. Ik heb de krat vervangen door een grotere bak en het is nu vijf weken geleden sinds ze heeft geworpen en ze heeft ze nog steeds in deze bak. Ik heb op een gegeven moment de bak op een andere plek neergezet en toen sleepte ze de kittens alsnog terug naar de plek waar de bak stond. Toen heb ik de bak maar weer teruggezet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:41

Doorgaans is het zelfs zo dat de kat juist op de plek waar ze bevalt blijft... Als ze zichzelf en de jongen bedreigt voelt, dan pas gaan ze slepen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:43

Mijn poes heeft ze ook helemaal niet verplaatst (ik wel).

Mijn verhaal is volgens mij voor een poes een nachtmerrie ..

Ik ging boodschappen doen en waarschijnlijk dacht de poes.. Zo die is eindelijk weg nu heb ik de rust om te bevallen ofzo" En was begonnen met de bevalling.

Ik wist dat natuurlijkniet en ik kom terug van de boodschappen.. staat de poes luid mauwend onder aan de trap.. Dus ik denk wat doet ze nou raar.. en ze draait zich om en ik zie dus dat die hele kat zeiknat is..

Dus ik sprint als een gek de trap op en vind daar: een lege doos én jawel twee kittens onder het bed. Poes ging er ook echt zo naast zitten kijken..
en gelijk erboven op liggen..

Ik die molletjes opgepakt en in de voor de bavalling bedoelde doos gedaan en de doos beneden bij de verwarming gezet. Alles van vliezen etc was al weg de kittens waren wel nog nat maar al wel schoongelikt.
Dus hop poes in doos bij kittens .. dat zag er tevreden uit

Dus ik denk nou pfoe dat is ook goed gegaan.. en hang een beetje boven die doos te kijken .. bel even mijn moeder enzo..en ruim een half uur later wordt ze weer onrustig???
Toen heb ik de laatste twee kittens dus geboren zien worden. Ze leek het geen probleem te vinden dat ik erbij was.

Blijkbaar was ik dus midden in de bevalling weer thuis gekomen. OEPS.. Maar ja zelfs dan kan het dus nog goed komen. Ze zijn alle vier nu 8 weken en gezond.

Als ik het had geweten was ik haar echter niet gaan storen want ze heeft nu wel een uur die laatste kittens opgehouden en dat schijnt niet goed te zijn.

Als de poes wil dat jullie erbij zijn zal ze wel in de buurt blijven en als ze dat niet wil zal ze zoals die van mij een plekje voor haarzelf zoeken denk ik.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:55

Een uur 'ophouden' is niet zo'n probleem hoor. Toen onze poes moest werpen stopten de weeën na het eerste (dode) kitten; we wisten dat ze er 4 droeg. De da zei dat ze uiterlijk 60 minuten mocht 'wachten' met het krijgen van weeën; anderhalf uur tussen twee kittens is niet ongewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:42

ik denk aan de ene kant niet dat ze ons er bij wil hebben en aan nde andere kant wel.
ze is best schuw, je mag haar niet oppakken enzo, maar wel gewon aaien als ze ligt, mij zelf lijkt het heel bijzonder om mee te maken, maar als zij er niemadn bij wil hebben ( ik zal mijn zusje dan wel in de wc moeten opsluiten Tong uitsteken) dan heb ik daar vrede mee. ik hoop zo dat alles goed komt met mij kleine baby girl!! ze wordt vast een lieve moeder Lachen ben ontzettend trots op mijn kleine meisje dat ze het volhoud met al die vage honde om dr heen!1 ik geef ze echt een trap als ze nu in het hok van de poes komen (dies iets van 3 bij 3 m Tong uitsteken ) want dan leren ze het gelijk!!
Hou van het poessie!! Lovers

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:53

Mijn poes was 10 maanden toen ze per ongeluk moest bevallen. Het waren 5 kittens. Deze heeft ze de hele tijd in de doos gehouden tot ze te groot waren en ik ze eruit heb gehaald.
Een andere kat van mij, ook per ongeluk zwanger, werd niet dikker, kreeg geen tepels etc. Ik merkte pas dat ze zwanger was toen ze naast me ging liggen om haar kittens te werpen. Dit ging helaas niet goed en heeft 2 dode kittens (bij de DA) gekregen. Het hoeft dus niet perse dat je merkt dat je kat zwanger is...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:57

Dan sta je ook gek te kijken zeg!!!
Je hoort inderdaad wel meer dat bij het eerste nestje dode kittens zitten. Ik heb gelukkig vier gezonde monsters (ze slopen echt alles) maar vandaag gaan de laatste twee weg..
Ergens vind ik het heel jammer en zoal ik mijn kleine terroristjes wel missen .. maar ergens .. pffffff ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:03

griebels schreef:
werd niet dikker, kreeg geen tepels etc. Het hoeft dus niet perse dat je merkt dat je kat zwanger is...

Dat merken wij wel... Bloos ze is al voor haar doen zo lang niet krols meer geweest

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:05

En juist dat hoeft op zo'n jonge leeftijd niets te betekenen... Een kat kan in het begin zeer onregelmatig krols zijn, of het 1 keer worden en een tijdlang niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:07

zij was het om de 2 dagen Tong uitsteken das wel erg vaak toch? of niet?