Welk buitenhok voor konijn(en)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Welk buitenhok voor konijn(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 14:17

Heb nu toch maar de knoop doorgehakt dat mijn konijntje deze zomer naar buiten verhuisd daar zit ze misschien toch lekkerder en ze krijgt dan ook een vriendje (uit het asiel)
Maar nou moet de kooi nog komen en ik heb dus geen zin om € 240,- uit te gaan geven aan een konijnen hok wat niet helemaal naar mijn zin is....

Ik wil erg graag een hok waar ze een groot nachthok heeft en het liefste met daaronder een ren ... alleen opzich wil ik haar ook iets geven om in te graven en te ravotten met haar nieuwe vriendje aangezien ze op stenen komen te staan dacht ik aan iets van zandbakzand... (ze komen trouwens op stenen omdat die muts van mij erg gevoelig is voor alles wat ze buiten haar voer om krijgt dus gras gaat ze ontzettend van aan de schijterij ... ondanks als ik haar daar heel langzaam aan laat wennen)
Maar dan zit ik met nog 1 probleempje we hebben de tuin net opnieuw laten doen door een tuinarchitect en mijn ouders zijn enorm blij met het resultaat maar in dat eindresultaat is geen konijnenhok mee genomen... en toch wil ik ze zo veel mogelijk ruimte geven ...

een creatief iemand die iets wil ontwerpen of al iets leuks heeft ontworpen voor zijn/haar knijnen...
Heb wel wat leuke ideeën op gedaan op het internet maar die zijn over het algemeen te groot ...

En welk hout is daar nou het meest geschikt voor ?! ik ben sowieso al van plan om de randen van het hout af te werken met van die stalen strips zodat het hout niet helemaal opgevreten word door ze ....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:54

Ik heb mijn hok laten maken door een timmerman. Met dik vurenhout. Net zo duur als in de winkel voor een even groot hok maar veel steviger en gebeitst. Het is een dubbel hok met ren eronder en nachthokje. Toen bleek dat mijn konijnen wel erg groot werden en het loslaten in huis iedere dag wel een gedoe werd hebben we er nog een ren aangemaakt in de vorm van een taartpunt (precies de hoek naast de schuur en een bomenbak) daar gaan ze overdag in. "s-nachts gaan ze naar binnen omdat die taartpunt minder stevig is omdat ik kippengaas heb gebruikt en dunnere latjes. op www.konijnen.nl staan ook ontwerpen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:28

ja die op konijnen.nl kan ik heel veel niet in openen ...
Maar ik heb misschien iets gevonden op http://www.vantfoort.nl/ .... ik zit alleen nog even te wachten op de prijslijst ...

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:46

Afbeelding
Dit is onze constructie... beetje primitief misschien, maar eerst hadden we dat hok, en daarom heen zo'n tralie/ren set die je bij de Welkoop kon/kan kopen, en daar dan 4 van... dus hij was heel groot. Alleen die grote dikzak Jim, (wit met bruine) sprong daar dus overheen Scheve mond dus hebben we nou deze ren eraan vast, da's zeg maar een soort kooi.

Afbeelding
En dit zijn ze samen, Jim en Lizzy Lovers

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:56

ja opzich is dat een lekker simpele maar toch grote ren alleen mijn knijn kan niet op gras dan gaat ze geheid dood ...
Ze komt uit een dierenwinkel en is waarschijnlijk tevroeg bij mams weggegaan waardoor haar darmen niet iets anders dan haar voer en hooi aan kunnen dan gaat ze enorm aan de schijterij waar knijnen dus niet over kunnen ... En om nou het terras helemaal in beslag te nemen is ook weer zo sneu voor mijn ouders ...

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:08

Elk konijn kan wel aan gras wennen hoor. Je moet ze alleen niet meteen op dat vette rijke gras zetten, dan gaat elk konijn aan de race. Ik zou beginnen op zandgrond of zandgrond met een heeel klein beetje gras, alsof het bijna is kaalgegraasd zeg maar. Dan kun je het zo laten of opbouwen. Als je op zandgrond zet kan je beter wel gaas eronder doen, want die beesten gaan geheid graven. Terras zou ik zeker niet doen, stenen lijkt me niet echt lekker voor een konijn Scheve mond

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:12

Bij de Ranzijn hebben ze ook redelijk grote, niet te dure hokken Lachen

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:16

Elk konijn kan wel aan gras wennen hoor. Je moet ze alleen niet meteen op dat vette rijke gras zetten, dan gaat elk konijn aan de race. Ik zou beginnen op zandgrond of zandgrond met een heeel klein beetje gras, alsof het bijna is kaalgegraasd zeg maar. Dan kun je het zo laten of opbouwen. Als je op zandgrond zet kan je beter wel gaas eronder doen, want die beesten gaan geheid graven. Terras zou ik zeker niet doen, stenen lijkt me niet echt lekker voor een konijn Scheve mond

Ojah over een vriendje... dat kan wel maar ik weet niet of je een mannetje of een vrouwtje heb, zal ik wel overheen gelezen hebben, maar zorg er altijd voor dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. Mannetje dan wel laten castreren uiteraard.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:22

Girl In The Mirror schreef:
Elk konijn kan wel aan gras wennen hoor. Je moet ze alleen niet meteen op dat vette rijke gras zetten, dan gaat elk konijn aan de race. Ik zou beginnen op zandgrond of zandgrond met een heeel klein beetje gras, alsof het bijna is kaalgegraasd zeg maar. Dan kun je het zo laten of opbouwen. Als je op zandgrond zet kan je beter wel gaas eronder doen, want die beesten gaan geheid graven. Terras zou ik zeker niet doen, stenen lijkt me niet echt lekker voor een konijn Scheve mond

Ojah over een vriendje... dat kan wel maar ik weet niet of je een mannetje of een vrouwtje heb, zal ik wel overheen gelezen hebben, maar zorg er altijd voor dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. Mannetje dan wel laten castreren uiteraard.


Geloof me ik ben er al dik anderhalf jaar mee bezig om haar normaal aan groenvoer en gras te krijgen en introduceer dit heel langzaam maar elke keer weer raakt ze er van aan de dunne en ben het nu een beetje zat aan het worden om er dan weer op dieet te moeten zetten van hooi om haar diarree weer weg te krijgen Dus ik ben er maar mee gestopt...

Nee je hebt er niet over heen gelezen ik heb een vrouwtje maar ze mag zelf haar vriendje uit zoeken ik ga met haar naar een konijnenopvang en ze mag zelf uit kiezen wie ze leuk vind .... Knipoog En aangezien het mannetje dan uit een konijnen opvang komt is hij uiteraard al gecastreerd ...

ik heb op het moment deze op het oog alleen tsja ik moet nog even weten wat die gaat kosten en anders moet ik toch mijn ouders maar lief aan gaan kijken ...

Afbeelding
Afmetingen: 150x70x125 cm

deze is trouwens dicht van onderen waardoor ik er eventueel zandbak zand in kan storten

@Kais: Bij de wat?!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:27

Is een tuincentrum met dierenafdeling. Ik heb m'n hok in zaandam gekocht en zag laatst ook nog leuke, maar dat ik voor jou een beetje aan de andere kant van het land Tong uitsteken (N-H)

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:30

Kais schreef:
Is een tuincentrum met dierenafdeling. Ik heb m'n hok in zaandam gekocht en zag laatst ook nog leuke, maar dat ik voor jou een beetje aan de andere kant van het land Tong uitsteken (N-H)


wij hebben hier alleen maar Intratuin (als tuincentrum) die een dierenafdeling heeft Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:31

Dat hok wat je hierboven liet zien kost blank €295,- gebeitst, €350,- en 2x geverfd €395,-. Als je het als bouwpakket neemt krijg je €25,- korting.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:35

Kais schreef:
Dat hok wat je hierboven liet zien kost blank €295,- gebeitst, €350,- en 2x geverfd €395,-. Als je het als bouwpakket neemt krijg je €25,- korting.


waar tover je zo die prijzen weg ?!
ik kon ze niet vinden alleen maar aanvragen op internet ...

dus dat wordt dan € 270,-
op zich vind ik het een geweldig hok maar ja dan moet ik mijn ouders wel enorm lief aan kijken ... wat niet gaat lukken denk ik ...

of gewoon zelf wat in elkaar timmeren wat hier op lijkt ...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:39

Het stond bij 'prijslijst' bovenaan de pagina Tong uitsteken

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:41

Die hokken bij een tuincentrum zijn zo slecht joh! Van dat klapperboom hout, met nietjes aan elkaar gemaakt.
Ik heb net een kippenhok gemaakt voor mijn ouders van 3 mtr lang, 1 mtr breed en 1 1/2 mtr hoog. Het nachthok is 1 bij 1, en alles is gemaakt van vurenhout.
Daar komen vier krielkipjes in, maar ook mijn twee konijnen.

Ga gewoon zelf wat maken joh!

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:49

Ik moet je eerlijk zeggen de "normale" konijnenhokken voor buiten daar zet je je cavia nog niet in zo klein zijn ze om over de prijzen maar nog niet te praten.

Ik heb mijn hok bij een hobbyman die zelf konijnenhokken maakt.

ik heb mijn hok toen der tijdvoor 75 gulden gekocht.

die hokken die hier boven afgebeeld zijn maakt hij ook
ik geloof dat hij van de week toen ik er toenvallig langs fietste
ook een soort van kippenhok had staan voor €100.

maar dat is voor jou denk ik te ver weg.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:52

Mijn hok is van sterk hout gemaakt en staat goed in elkaar. Hij staat op poten, ivm koude en ziektes en als het droog weer is mogen ze gewoon los in de tuin.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:53

Wij hebben dit gemaakt voor onze vier konijnen ze wonen in koppeltjes van 2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn man heeft de tekeningen wel in de computer staan, maar dat is met een heel ingewikkeld sollid works teken programma.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:57

ik heb in de supermarkt een advertentie gezien voor een gratis buitenhok afhalen, heb dat gedaan, zodat ik een hok had, later met kippengaas een ren erom gebouwd. Als ik nu het hok openzet komt ze zo in de ren en kunnen ze lopen. Heel goedkoop en ze vinden het leuk. Je kan z ebest op zand laten lopen, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je aan de onderkant ook gaas doet, want anders graven ze zich weg!!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:28

teriema schreef:

Wij hebben dit gemaakt voor onze vier konijnen ze wonen in koppeltjes van 2.




Wow, wat een mooi hok zeg!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:01

BeNGeL schreef:
ja die op konijnen.nl kan ik heel veel niet in openen ...
Maar ik heb misschien iets gevonden op http://www.vantfoort.nl/ .... ik zit alleen nog even te wachten op de prijslijst ...

wow het lijken wel paleizen denk dat je gaat schrikken van de prijzen. Denk dat een handige (of bekende van je) timmerman goedkoper is.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:02

teriema: gaaf hoor zo'n verblijf wil ik ook wel als ik later een eigen huis en tuin heb. Zie maar 1 knijn trouwens de rest zit zeker in de tunnel.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:09

gouda schreef:
teriema: gaaf hoor zo'n verblijf wil ik ook wel als ik later een eigen huis en tuin heb. Zie maar 1 knijn trouwens de rest zit zeker in de tunnel.


De 2 dwergjes uit het eerste hok met de tunnels (gaas zit 50cm onder de grond) zitten veel onder de grond, maar op de laatste foto zitten ze buiten. Van de rode zusjes zit er 1 binnen en de andere zie je nog net rechts aan de kant liggen. Duidelijke foto's staan in mijn profiel.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:51

ha ha ha ontdek je plekje gaaf hoor die beessies hebben het echt getroffen vond de mijne al verwend

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:30

net ook even een fotootje genomen van mijn hok en ren. De konijnen zijn boven een tukkie aan het doen:
Afbeelding