Naar de Opticien geweest...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Naar de Opticien geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 15:57

Hoi Bokkers,

Vandaag eens met mijn ouders naar de opticien geweest aangezien ik de laatste tijd erg snel hoofdpijn krijg met lezen en het vaak wazig werd als ik een langere tijd zit te lezen...

Dus wij daar heen en we konden het meteen laten testen...

Eerst moest ik naar een luchtballon kijken dat was wel te doen...
Toen moest ik ergens achtergaan zitten een naar een groen stipje krijgen en dan kreeg ik opeens lucht in mijn oog gespoten...

Nou toen kwam dus dat papiertje uit dat ding rollen...

De opticien zegt dat ik bijziend ben...

Normaal gesproken ligt dit cijfer tussen de 19 en 21...
Bij mijn ene oog zit ie op de 21 bij de ander op de 24 Scheve mond

Het is dus zeker dat ik een bril moet...volgende week vrijdag avond moet ik terug komen om te kijken of het verschil maakt bij dag of avond en misschien moet ik dan nog naar de oogarts...

Lenzen nemen is ook een optie,maar dit werkt waarschijnlijk niet met zoveel effect als een bril...

Ik baal hier dus stevig van, had ook nooit verwacht dat ditt eruit zou komen, omdat ik dacht dat het aan mij zou liggen...

Pff....kan het nog niet helemaal geloven...

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:16

ik vond het zelf ook vreselijk om te horen dat ik een bril moest, vorig jaar
maar nu ben ik er wel blij mee, want anders kan ik echt niet lezen wat er op het bord ofzo wordt geschreven....
ik was er vrij snel aan gewend...

heel veel succes ermee OK dan!

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:18

Het is inderdaad wennen denk ik!
Ik kan dus wel lezen wat op het bord staat,maar moeilijk wat er in mijn boeken staat en op mijn toetsen!

(Daarom verknal ik die geschiedenis toetsen dus zo) Schijnheilig

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:29

ach het went vanzelf. Ik heb al jaren een bril en sinds ruim twee jaar lenzen. Lenzen zijn vind ik helemaal fijn omdat je bij een bril door een kader kijkt.

lil_angel

Berichten: 51
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:58

Ik heb nu al 2jaar een bril. Ik zag er egt tegen op om naar de opticien te gaan omdat ik al bijna zcker wist dat ik een bril moest, en jah hoor ik moest een bril Scheve mond Ik haatte dat ding en had uhm dan ook alleen op als het moest, in de les bijvoorbeeld. Maar nu draag ik hem gewoon de hele dag en ben ik er wel blij meej (je ziet tenminste wat Tong uitsteken ) Maar het went wel een bril.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:57

ilsjuh schreef:
Lenzen nemen is ook een optie,maar dit werkt waarschijnlijk niet met zoveel effect als een bril...



Deze opmerking vat ik niet helemaal, leg eens uit?

Ik zit inmiddels op de -15 en kan nog prima met lenzen uit de voeten.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:01

Ik moet binnenkort ook heen, word denk ik geen leuk nieuws.
Kan de letters op het bord ook niet lezen Verward

nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:33

ik moest 2,5 jaar geleden een bril, eerst heb ik een jaar geweigerd hem op te doen, maar toen ik elke dag hoofdpijn kreeg moest ik wel. ik krijg nu binnekort lenzen.
het went wel, al baal je er af en toe toch behoorlijk van

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:03

ilsjuh schreef:
De opticien zegt dat ik bijziend ben...

Normaal gesproken ligt dit cijfer tussen de 19 en 21...
Bij mijn ene oog zit ie op de 21 bij de ander op de 24

Dit snap ik niet helemaal, het was waarschijnlijk een oogdruk test?
Maar wat heeft dat te maken met het niet dragen van lenzen Verward
Fitzroy - 15 dat is veel Bloos!

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 22:30

Citaat:
ilsjuh schreef:
Lenzen nemen is ook een optie,maar dit werkt waarschijnlijk niet met zoveel effect als een bril...




Deze opmerking vat ik niet helemaal, leg eens uit?



Tja..dat zei de opticien geloof ik...iets met dat je ogen niet helemaal rond zijn, nja zo bedoel ik het niet...laat maar...snap het zelf ook neit helemaal meer Bloos Ik zal vrijdag toch is even vragen...

En inderdaad het was een oogdruk test met zo'n pufje in je oog...

Maarre...hebben jullie met lenzen neit vaak last van het stof bij de paarden en op eht strand etc.?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:37

ilsjuh schreef:
Maarre...hebben jullie met lenzen neit vaak last van het stof bij de paarden en op eht strand etc.?


Nope, wel als er net een haartje op je lens zit. Maar da's meer met inzetten. Bij zachte lenzen heb je daar eigelijk geen last van, of ja, net zoveel als dat je geen lenzen zou hebben.
Met harde lenzen heb je daar eerder last van.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:19

Mijn ogen zijn ook niet helemaal rond, laat je niet gek maken, lenzen kunnen dan prioma!
Met mijn harde lenzen had ik wel vaak last vaan zand ed. Nu met zachte lenzen helemaal nergens last van, ik kan ze gerust 20 uur per dag inhouden!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 07:40

Idd waarom geen lenzen? Ik heb vanaf m'n 16e (ben nu 36) harde zuurstofdoorlatende lenzen gehad. Vorig jaar ben ik, toch vanwege het stof zand etc overgegaan op een bril, waarmee ik stukken minder goed bleek te zien dan met m'n lenzen. Dus ben ik na een klein jaartje overgegaan op zachte lenzen (toen waren m'n ogen niet meer vervormd door de harde lenzen) en dat bevalt SUPER OK dan! Heb in de drie maanden dat ik ze nu heb nog niet 1 keer last gehad van zand of stof, zelfs niet als ik in de duinen of op het strand rijd. En met die lenzen zie ik weer heerlijk scherp Cool
Ik heb trouwens -9 dus dat is ook behoorlijk bijziend Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:11

Joh zo erg is het helemaal niet. Lenzen heb ik sinds een aantal maanden ook en ik vind het een uitkomst, ik zie gewoon zoveel meer! (terwijl ik een kleine afwijking had) Nu heb ik sinds een paar dagen een bril ernaast, ben er echt blij mee. Blijkt toch leuker te staan dan ik dacht:

[AM] Wat vinden jullie, kan ik door als kantoormiep??? plus zie profiel voor vergelijk.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:18

Ik heb sinds ik zachte lenzen heb nooit meer last van stof enz.
Het enige wat nog vervelend is is met harde regen zonder petje rijden want dan loopt het water in je ogen. Daar moet je gewoon even rekening mee houden.
Verder zou ik bijna vergeten dat ik lenzen heb. Alleen als ze weer vervangen moeten worden, wordt het zicht iets slechter.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 09:03

Hoi,

Superbedankt voor jullie tips, misschien moet ik dan toch maar eens over lenzen na gaan denken, of eerst een tijdje een bril en later overstappen op lenzen.

Nog een vraagje (want heb dus weinig verstand van lenzen etc.): Wat is dan het verschil tussen harde lenzen en zachte lenzen?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:50

Harde lenzen zijn kleiner, en hoeven dus geen cilinder te bevatten als je die hebt in je oog.
Harde lenzen gaan veel langer mee (ong 2-4 jaar), en zijn goedkoper.
Zachte lenzen heb je in dag, week, maand, half jaar, en jaar lenzen. Ook heb je zachte lenzen die je dag en nacht in kan houden.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:52

ik heb al jaren een bril, en bevalt me prima, ik hoef geen lenzen, ben een echt brillen mens.en er zijn zoveel mogelijk heden, laat je goed informeren en stap niet gelijk de eerste beste brillenwinkel in, maar kijk gewoon even rond. succes

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:47

In de 2e ( 1994 of zo ? ) voor het eerst naar de opticien geweest omdat ik het bord toch niet heel goed meer zag ; conclusie : -2 em dus een bril.
Al snel zachte lenzen erbij genomen omdat dat toch wel wat fijner sport. Beviel prima ! Vanaf 2001 ziek en omdat ik toch niet meer kan sporten waren de lenzen overbodig ( en ik had ook ineens veel meer last van droge ogen.. niet zo lekker met lenzen in dan)
Een paar jaar niet naar de opticien geweest tot vorige maand.
Ik wist dat het waarschijnlijk wel wat sterker moest, en zit nu inderdaad op -4. ( waarvan -2 de cylinder is ). Ook wou ik wel weer eens lenzen proberen, maar die werden me (sterk) afgeraden, mijn ogen zijn te droog - door ziekte is de samenstelling en de dikte van het traanfilmpje veranderd, wat meteen verklaard waarom lenzen ineens niet meer wou - en mijn prisma is te hoog.
(Ik kreeg een testje waarbij iets netjes onder elkaar moest staan om zo 1 figuurtje te vormen en bij mij stond het bovenste deel schuin boven het onderste deel - ook bewoog het beeld nogal en focussen was een ramp -> ik zeeziek )
Dus ik moet deze week naar iemand die nauwkeuriger de prisma kan meten, maar een prisma kan alleen in een bril ( je ziet er niets van in het glas gelukkig Knipoog ) en niet in lenzen. Jammer dus. Ik hoop in ieder geval dat ik straks weer goed zie, zal wel een heel verschil zijn Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:01

highwaykind schreef:
Dus ik moet deze week naar iemand die nauwkeuriger de prisma kan meten, maar een prisma kan alleen in een bril ( je ziet er niets van in het glas gelukkig Knipoog ) en niet in lenzen. Jammer dus. Ik hoop in ieder geval dat ik straks weer goed zie, zal wel een heel verschil zijn Lachen

Prisma's kunnen ook in lenzen hoor, alleen je hebt wel sneller last van verschuivingen van de lens.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:18

Jippie !! Nou nog iets tegen droge ogen Knipoog !
Moet eerst ook maar een skijken hoe die prisma bevalt, misschien dat ik dan toch een keer maandlenzen probeer ( met of zonder prisma..) - kan het alleen in haarde lenzen of in zachte ??Heb het met de opticien alleen over zachte gehad.. en kon inderdaad o.a. niet omdat lenzen snel draaien/verschuiven ( misschien ook in combinatie met mijn cylinder ? ).

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:23

Ik heb ook aan beide ogen een flinke cilinder, nergens problemen mee met verschuivingen.
Misschien zijn extra zuurtsofdoorlaatbare lenzen wat voor jouw, ivm droge ogen.
Ik loop stage in een optiek bedrijf. Een klant had ook prisma's, ik dacht dat ze het over zachte lenzen hadden, maar ik weet het niet meer zeker. Volgens mij zijn ze vrij lastg te maken, maar onmogelijk is het dus niet!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:28

Ik heb sinds een aantal maanden en geen bril en geen lensen meer!!!!!! OK dan!
Ik heb mijn ogen laten laseren

Het is echt geweldig, ik zie beter als dat ik ooit met lensen of bril heb gedaan.
Een uur na de behandeling zag ik al bijna 100%, de volgende dag 150% en na 3 maanden 160%. Ik zie zo scherp dat je er eng van wordt. Cool

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:34

Marina - Dankje ! Zuurstofdoorlatende, heb je daar ook zachte van ?
Mijn prisma zat boven de 4.5 trouwens, misschien dat de sterkte nog iets uitmaakt voor wat er in lenzen mogelijk is ( enook, hoe duur gaat dat grapje worden in lenzen ? In ene bril was hhet geloofo ik niet zo gek vele duurder ). Eerst maar nieuwe glaasjes , en een zonnebril op sterkte ( loop nu met een petje of twee brillen over elkar heen.. niet echt ideaal ).
Als het kan wil ik ook liever echt glas in mijn bril nu, er zitten nu kunsstof glazen in en dat is een beetje gelig getint heb ik het idee ( al vanaf het begin, niet van de viezigheid, rook ook niet ;0) )..eens kijken wat er kan!

Marieke - super zeg ! mijn vader heeft ook zijn ogen laten laseren, ( u wel een leesbril ) en bevalt ook heeel goed !

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:40

Ja ook zachte.
Prisma's in brilleglazen zijn niet zoveel duurder idd.
Kunstof glazen heb je in verschillende tinten, dat gele is waarschijnlijk je ontspiegel laag. Volgens mij zijn glas glazen duurder en zwaarder.
Wat prisma is lenzen kosten heb ik geen idee van, zal wel niet al te goedkoop zijn denk ik Haha!