Democratie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 16:18

Hallo allemaal, misschien wel eens tijd voor een lesje staatkunde. De regering wordt er snel van beschuldigd dat het allemaal beulen zijn, maar zo gemakkelijk ligt het niet in een democratie. Wat dat betreft lijkt het wel of de meesten van jullie willen dat dit land een dictatuur wordt..

Een crisis als deze is meestal jaren van te voren in scene gezet. Door een democratisch proces wordt er in wetgeving voorgesteld, die vervolgens door de tweede kamer en de eerste kamer wordt aangenomen. Zo'n proces duurt normaal gesproken weken of maanden en komt tot een hoop ge-emmer in de tweede kamer en in politieke programma's.

Er is dus jaren geleden besloten om niet tot enten over te gaan. Dat was schijnbaar een democratische beslissing, hoewel niet iedereen misschien 100% op de hoogte was van wat dit nou eigenlijk in de praktijk zou betekenen, mits MKZ echt eens uit brak. De wet van Murphy zegt echter, dat ellende gebeurt als het kan gebeuren en is bij deze dus ook gebeurt.

Toen MKZ eenmaal aangetoond was, moest het draaiboek afgewerkt worden zoals eerder was afgesproken. Als men de wet wil veranderen, dan was het weer in weken oeverloos gezwam uitgedraaid en was inmiddels heel Nederland aan de MKZ ten onder gegaan. Nu is het nog beperkt (het kan nog veel erger, hoor).

Dus: voor deze golf van MKZ is het gewoon te laat. Brinkhorst en zijn metgezellen zijn met handen en voeten gebonden aan eerdere afspraken en hij heeft nou de ondankbare taak om de draaiboeken uit te voeren. Denkt ook maar een van jullie dat Brinkhorst zich hier lekker bij voelt? Hij is echt geen harteloze sadist. We kunnen natuurlijk wel pressie uitvoeren om te zorgen dat de zaken beter opgelost worden bij een volgende golf. Zolang MKZ nog ergens op deze aardbol bestaat, kan het altijd zomaar weer de kop opsteken, met de bekende trieste gevolgen.

Met andere woorden: we moeten allemaal blij zijn dat we in een democratie wonen, hoewel dat soms tot hele trieste situaties leidt. Zorg bij volgende verkiezingen dat we inspraak krijgen en maak zeker dat we dat doen wat het best is voor alle mensen en dieren.

Joost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 16:22

heej, kun je wel vanuit het buitenland?? *LOL*

Klopt hoor wat je zegt, we hebben er allemaal voor gestemd dat deze verzameling mensen voor ons de beslissingen zou nemen.

Zelf stem ik dus altijd, degenen die dat niet doen (omdat het geen zin heeft?) roep ik hierbij op om wel gebruik te maken van je stemrecht, zeker als je vrouw bent.
Je bent het aan jezelf en de democratie verplicht namelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 16:23

Ik ben juist kwaad omdat er GEEN sprake is van democratie en wel van dicatuur. ALs je de leer van de democratie volgt, dan is het de meeste stemmen gelden. en niet 1 stem geldt tegen al de rest. GA maar eens kijken bij de uitslag bij http://www.mkzalternatief.nl/
Dan zie je hoe de mensen er over denken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 16:28

Desiree, je hebt wel gelijk aan de ene kant, maar hoe weet je dat alle Nederlanders gelijke kansen hebben gehad op de stemmen op die site? We zouden de grondwet heel radikaal moeten veranderen om wetgeving op die manier toe te kunnen staan. Ook is het nog iets te gemakkelijk voor fraude. Ik zou met groot gemak 10 keer kunnen stemmen, als ik daar zin in had. Ik weet niet hoe goed de stemmers op mkzalternatief worden geauthenticeerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 16:34

En hoe is de minister dan minister geworden Desiree?? Omdat niemand op D66 stemde soms??

Hoe krijgen wij elke 4 jaar een tweede kamer? En voor wie zitten die mensen daar?

BTW, stem jij net als ik bij elke gelegenheid?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 17:24

Haha jaja ik heb ook gesch staatsinrichting gehad.. komt dat eindelijk eens van pas.
Desiree.. wij hebben een indirecte democratie. Dwz dat het volk vertegenwoordigd wordt door het parlement en ministers. Als wij in oud-Rome hadden geleefd mochten we met zn 15 miljoenen bij elkaar komen en allemaal voor of tegen stemmen.. maar helaas kan dat nu dus niet Scheve mond\

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 19:37

ik mocht nog niet eerder stemmen maarja hetgene waar ik op kan stemmen ben ik het ook niet echt mee eens.
het is gewoon Misselijk hier.......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 12:39

Ik ben niet schuldig aan stemmen op D66. Maar wie had dit ook voorzien? Het is namelijk te gek voor woorden. Niemand zou hebben gestemd op D66 als ze dit van te voren geweten hadden.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 14:37

Hee Joost waar kom jij vandaan (oorspronkelijk)??? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 15:29

Het gaat iets te ver om hier alle partij programma's en ministeriele aangelegenheden te bespreken. Zolang je gebruik maakt van je stemrecht vind het best. Iedereen mag zijn stem uitbrengen op wie hij zelf wil, daar is democratie voor.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-01 15:43

Joost is geboren in Maastricht, maar de hele familie heeft altijd in Brabant gewoond. De langste tijd van mijn leven heb ik in Lierop gewoond (tussen Eindhoven en Venlo), de laatste jaren dat ik Nederland woonde, zat ik in Breda. Daarna 4 jaar Finland, nu alweer twee jaar Canada.. Over drie maandjes ga ik weer langzaamaan op de reis terug..

Ik heb nog steeds stemrecht in Nederland en doe dat ook wel. Als jullie het niet gebruiken, dan doe ik het wel. Heb er geen zin in dat het een te grote bende wordt in dat kleine landje van ons.

Verder kan je nog nadenken over dat democratische proces en welke partij nou eigenlijk wat gedaan heeft.. Het feit is dat het heel moeilijk is om in een bestuursfunktie te zitten. Je kunt nooit 100% van de bevolking gelukkig maken, dus wat voor beslissing je ook doet, je wordt toch een publieke p*spaal.. En al dat voor een heel armzalig loontje..

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:12

maar joost wie is die witte Welsh Pony?/

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-01 17:25

Die witte Welsh Pony is Sumrin Bluebell, geboren 1984 te Lierop en Nationaal reservekampioene in 1993. Meer op http://www.sumrin.com