Aankomende kuikentje, hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Aankomende kuikentje, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:48

Onze kips zit al een aantal weken op 3 bevruchte eieren, en gisteren (of eergisteren) is het eerste kuiken verschenen.
Mamsie broed vrolijk verder, maar het kuikentje is al nu een dag oud en begint honger te krijgen. We geven ze nu kuikenspul in het netskastje zelf zodat die kleine erbij kan, want onder mamsie vandaan komt hij eigenlijk niet.

In een van de andere eintjes zit al een klein barstje en een gaatje. Dat zat er gister ochtend al, en er is niet vooruitgang te zien. Moeten we ons zorgen gaan maken? Of duurt dat gewoon redelijk lang voordat ze verder gaan? Het ei lijkt wel te piepen. Ben zo bang dat hij er niet op tijd uit komt en dan stikt ofzo...

En het derde eitje is nog helemaal niets te zien.
Kan dat geen kwaad dat mamsie nog een aantal dagen (mischien wel een week of meer) op die eitjes blijft zitten, terwijl ze al een kuikentje heeft?

Hebben er mensen wat verstand van deze zaken?

Overigens zijn we niet hele leken op dit gebied. We hebben al drie keer eerder kuikentjes gehad. Maar hoe het toen precies was gegaan weet ik niet meer, wel dat ze er redelijk tegelijk uit zijn gekomen.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:07

Ik heb ook net 5 kuikenes, en zaterdag is mijn andere kip aan de tijd zeg maar...

Normaal blijft de moeder zitten tot alle eitjes uit zijn, die waar het gaatje in zit en die niog piept heeft misschien meer moeite met uit het ei komen, ze zeggen dat je niet mag helpen maar ik heb er ook 1 geholpen..
Het ei waar niks mee gebeuert zal waarcshijnlijk niet bevrucht zijn , dat moet je dan weggooien..

Ik zou het kuikentje wat je al hebt even pakken en bij het voer zetten, of anders een boterham bij moeder kip leggen , die gaat daar wel van pikken, en maar hopen dat de kleine moeder nadoet..

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 16:11

We hadden wat kuikenzaad bij moeders neer gelegd in het nest kastje en het kuikentje er onder vandaan gehaald, en hij deed heel goed zijn mamsie na en was al snel lekker aan het smullne. Hij wist gelijk wat hji moest doen samen met mamsie Lachen

Hopelijk komt het tweede snel uit. Het derde zat ik idd ook al aan te twijfelen...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:46

Wij hebben heel vaak kuiken- en eendenweesjes thuis gehad.
Hebben zelfs een keer een ei uitgebroed met de fohn omdat het te lang duurde, het ei was ook verstoten door de moeder en was al aardig koud (wel op een hele zachte stand!), toen het beestje op eigen krachten een beetje het ei openmaakte hebben we het verder uit het ei geholpen en het is een hele stoere gezonde haan geworden. Je moet ze wel om het uur of om de 2 uur voeden in het begin, dus ook 's nachts je bed uit, en zorgen dat ze warm blijven, zet er een geschikte lamp boven. Voor het voeden (als ze het op eigen kracht niet kunnen en als er geen moederkip is die het wil doen) kan je een spuit halen bij de apotheek, en daarmee het vloeibare voedsel in het bekje spuiten.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 16:48

Ze blijven de eerste tijd ook binnen. Een lamp wordt opgehangen, en er is genoeg voer steeds. Ik neem aan dat ze zelf eten om met mama mee te doen...

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:04

Van de ongeveer 7 eitjes is er helaas bij mij maar 1 kuikentje uitgekomen.
Moeder en het kuikentje én ook de eieren heb ik toen in een grote cavia binnenkooi gezet, zo kon het kuikentje eten en drinken en kon hij/zij ook onder de moeder kruipen voor warmte.
Nu scharrelt het kuiken rustig in het rond met de moeder, de haan en mijn ander kip buiten. Lachen Die andere eieren zijn nooit meer uitgekomen doordat ze niet goed bevrucht waren. Komt waarschijnlijk doordat deze kippen nog geen jaar zijn. Knipoog

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:05

tip om te kijken of het 3e ei wel bevrucht is :
Laat een emmer water vollopen met lauw/warm water en leg het ei hierin.
Als het ei blijft drijven is het bevrucht, zakt het is het onbevrucht.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:06

Miep schreef:
tip om te kijken of het 3e ei wel bevrucht is :
Laat een emmer water vollopen met lauw/warm water en leg het ei hierin.
Als het ei blijft drijven is het bevrucht, zakt het is het onbevrucht.


Deze ken ik nog niet! Bedankt. Lachen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:09

wij hebben die proef laatst toegepast bij een krielkip.
Zij bleef zitten op dr eieren en we wilden wel weten of ze bevrucht waren.
Van de 5 eieren bleven er 3 drijven, 1 zakte naar de bodem en 1 bleef halverwege hangen.
Die laatste heb ik opengemaakt en helaas zat er toch wel een kuikentje in.

Let trouwens wel op bij kippen die broeden, sommige kippen broeden tot hun dood op een onbevrucht ei.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:36

Mijn kuiks zijn nu een weekje oud. Het zijn er drie geworden, ei nummer vier kwam niet uit en die heb ik 2 dagen nadat het laatste kuikentje uitkwam, weggehaald en weggegooid.
Ik heb gewoon een schoteltje kuikenopfok 1 en een schoteltje water voor ze staan en als ze honger hebben weet mams dat wel en die tokt ze dan richting voer.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:39

Onze kip legt iedere dag een ei. Nu heeft ze al een week niks gelegd, maar zit ook al een week op 1 ei. Dat is toch ook vaag Verward Ik wil wel heel graag kuikentjes Ga met die truc hierboven maar eens kijken of er wat in zit, anders haal ik het weg.

Edit: het zonk dus als een baksteen... Scheve mond Heb het weggehaald.
Kip ook maar van het nest geplukt, viel gelijk aan op het water en voer, die had ook al een week niet fatsoenlijk gegeten of gedronken, moest echt met de hand gevoerd worden, want het hok kwam ze niet uit. Vreemde beesten hoor...

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:45

kippen blijven niet altijd op alle eieren zitten tot ze uit komen, soms wachten ze even en als er al een paar kuikens uit zijn kan de kip zo opstappen en met de helft weg lopen.. heb ik een paar x mee gemaakt, en er was er net 1 bezig met een gaatje maar duurde ook erg lang dus heb m eruit gehaald... maar wat bleek... doordat ie te lang in t ei zat met een gaatje zijn er vliegjes in geweest en hebben dus ongestoord eitjes gelegd. dus hij kon niet drinken en is dus na 2 dagen gestikt bij de dierenarts. die m probeerde vocht toe te dienen met een spuitje zonder naald in zn snavel. en er zaten ook allemaal eitjes in zn neusgat die ik verwijderde met een naald... maar waren er dus toch te veel... erg zielig! dus wacht er maar niet te lang mee...

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:05

dat van die emmer water is niet waar...je kan de eieren beter na een paard dagen schouwen met een lamp, als je een zwart puntje ziet, een soort spin, dan is het bevrucht..

meer info over kippen:

www.kippen.pagina.nl

Gr. Clau

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:16

clau schreef:
dat van die emmer water is niet waar...je kan de eieren beter na een paard dagen schouwen met een lamp, als je een zwart puntje ziet, een soort spin, dan is het bevrucht..


Zo heb ik het bij mijn eieren ook gedaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:32

Wij laten ze eigenlijk altijd hun gang gaan maar we zorgen wel dat er voer en water aanwezig is. Het kan altijd gebeuren dat er een ei of meer niet uitkomt. Op zich zijn jonge kuikentjes al vrij jong zelfstandig.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 09:40

Yeh, vannacht (of net) is het tweede eitje uitgekomen! Net de andere kippen van stok gehaald, en even gekeken, en kwam er een heel klein nat koppie onder mama vandaan!

Het andere is al flink aan het scharrelen en eten tot zover het kan in het nest kastje. We gooien er steeds wat bij in het hooi, hij doet al flink met moeder mee. Ook het net geboren kuikentje kwam even kijken, maar die moet nog maar goed onder mama blijven omdat hij nog wat nat is.

Het derde laten we nog even liggen, kijken of daar nog wat mee gebeurt Lachen

Lief die kleine kuikentjes Lovers

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:29

Die van ons zijn 3 weken oud, en 1 4 weken (komt van een ander nest) en zijn met mekaar 5 kuikentjse Haha! zijn echte poepies. Maar ze worden wel snel groot. en die emmer water heb bij mij wel altijd gewerkt, tot nu toe klopte t altijd gelukkig.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:18

Ik zal zo mijn camera eens mee naar achter nemen en een plaatje schieten van mijn kuikentjes... Cheese!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:26

onze kip lag op 10 eieren te broeden (van 3 kippen)als zij ging eten en drnken ging die andere kip broeden , soms lagen ze zelfs samen
nu zijn er drie in drie dagen tijd "geboren"en de tante lag ook op de kuikens nu is moeders van het nest en die ander heeft nog 1 dag er op gezeten en het nest dus nu ook verlaten

helaas vallen de andere 2 kippen nu moeders en de kuikens aan
en heb ik een noodhok gemaakt voor ze , dan hebben ze tenminste rust

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:01

Deze foto's zijn van gisteren van mijn Kuikel! Haha!

Zo blijft mijn kuikentje lekker warm bij zijn/haar mama.
Afbeelding
Afbeelding
Lief he Lovers
Afbeelding

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:36

clau schreef:
dat van die emmer water is niet waar...je kan de eieren beter na een paard dagen schouwen met een lamp, als je een zwart puntje ziet, een soort spin, dan is het bevrucht..

meer info over kippen:

www.kippen.pagina.nl

Gr. Clau


Meteen zeggen dat die methode niet waar is gaat wel erg ver.
Zeg dan gewoon dat er meerdere methode's zijn.

Tuurlijk zijn er meerdere methode's, ik noem de methode die ik zelf het makkelijst vind.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 10:07

Ahhh, wat leuk!!
Dit is die van ons (de eerste). De andere moet ik nog eens op de foto zetten Lachen
Afbeelding

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:21

Eindelijk dan een foto van mijn kuikentjes. Eéntje weigerde op de foto te gaan, dus die staat er niet op. Deze Hollandse Krieltjes zijn van de buren, maar vinden het toch elke keer weer leuker om bij mij te gaan broeden en eitjes leggen.

Op deze foto zijn ze een week oud.

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 09:57

Ah, ook al van die leuke kuikentjes Lovers

Onze kips had overigens het derde eitje verlaten.
Mijn zus was wel erg benieuwd of er nou wat in zat, dus heeft hem open gemaakt. Nee, enkel een heel klein rood wolkje, verder was het een geklutst ei Tong uitsteken Geen kuikentje dus.
Het blijven er dus twee. Twee wiandotters (hoe je het zegt, weet niet hoe je het schrijft) en als het kips zijn en geen hanen blijven ze !

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:43

Lief die kuikentjes, alleen na een weekje is het echte kuiken er al weer vanaf en worden het al kipjes...

Ik hou niet zo van kipjes, ze zijn gemeen Tong uitsteken Wij hebben een haan (HE Ross Tong uitsteken) die valt dus aan en toen moest ik heb voor ross wegjagen, en toen wou die mij pikken Boos! dus werd ik boos, draaide om en liep weg, valt hij me van achter aan! Hoe brutaal is dat... Neee kippen zijn kanibalen en niet mijn favorieten beestjes!