Vrachtwagenrijbewijs iemand ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Vrachtwagenrijbewijs iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:15

Als ik mijn B rijbewijs heb gehaald wil ik direct voor mijn vrachtwagenrijbewijs gaan Cool ....heeft iemand ervaring met het behalen van deze rijbewijs? En wat zijn de kosten eraan? Heb gehoord dat het ongeveer 1750 Euro kost... Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:16

Vraag Jilleroo eens, die doet dit nu geloof ik

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:22

Moet je tegenwoordig niet ook je chauffeursdiploma halen?
Of heb ik nou ergens een klok horen luiden...?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:32

Margreet schreef:
Moet je tegenwoordig niet ook je chauffeursdiploma halen?
Of heb ik nou ergens een klok horen luiden...?



Dat klopt...als je voor jezelf een vrachtwagenbestuurd hoef je dat niet te doen. Ook niet als je voor 1955 bent geboren...

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:07

vraag marieketencate anders ff, ze haalde het in 1 keer... en rijdt nog goed ook Lachen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:15

Ik heb het ruim 1 jaar geleden gehaald. Je moet rekenen op rond de 95 euro per uur, en dan toch wel een paar maandjes weer lessen. Ik geloof dat het ongeveer net zo veel lessen kost als je gewone B rijbewijs.
Ik dacht dat het tegenwoordig altijd verplicht was, maar volgens de CBR site, is het alleen als je voor je beroep rijdt etc etc etc. Er was wel iets veranderd, het afgelopen jaar, maar wat dat dan is??
Chauffeursdiploma is alleen theorie, maar als je 3x theorielessen en examen wilt hebben, kost je dat ook weer 3x 400 (?) euro.
Ik was in elk geval blij dat ik er vanaf was, het kost echt enorm veel geld.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:21

Ik heb m'n groot rijbewijs nu zo'n 13 jaar maar denk dat het inmiddels wel iets duurder is geworden. Het chauffeursdiploma hoef je pas te hebben als de toegestane maximum massa meer dan 7500kg is. Of je het ook nodig hebt voor particulier gebruik weet ik niet.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:23

En kun je het Chauffeursdiploma ook later gaan halen? Dat ik bijvoorbeeld eerst dingen vervoer tot 7500 KG?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:27

Sundancer schreef:
En kun je het Chauffeursdiploma ook later gaan halen? Dat ik bijvoorbeeld eerst dingen vervoer tot 7500 KG?


Neem je je thuisweegschaal steeds mee Tony Schijnheilig

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:33

Ik heb 10 jaar internationaal vrachtwagen gereden.
Daarom van mijn kant een paar antwoorden op je vragen:

Een chauffeursdiploma is verplicht op het moment dat je beroepsmatig met een vrachtwagen gaat rondrijden. Is het rijbewijs bedoeld voor particulier gebruik (bijv. het vervoeren van paarden naar de wedstrijden) dan is niet verplicht.
Ga je eenmaal als je het rijbewijs hebt, voor andere mensen tegen betaling paarden vervoeren, dan wordt dat transport vergezeld met een vrachtbrief en is het chauffeursdiploma wel nodig.
Het chauffeursdiploma is later ook te halen. Ik zou het alleen doen als je denkt het echt nodig te hebben. Het is niet makkelijk en kost ook best veel geld. Een groot deel is technisch, dus verwacht niet dat het gaat over: hoe rij ik met een vrachtwagen.

Als je het rijbewijs B op zak hebt en je hebt aanleg (lees: inschattingsvermogen) tot het besturen van een voertuig, dan zou het rijbewijs C in principe met 10 tot 15 lessen haalbaar zijn.

Een vrachtwagen is breder en langer. De versnellingsbak is anders opgebouwd nl. met splitter versnellingen, zeg maar halve versnellingen.
De meest moderne vrachtwagens hebben tegenwoordig half automatische transmissie systemen. Fluitje van een cent dus.

Nobby
Laatst bijgewerkt door Nobby op 01-05-04 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:34

Ik vond het zeer nuttig om mijn C(-E) rijbewijs te halen.

Je krijgt veel meer inzicht in het verkeer. leert het eens van een andere kant te bekijken en ook technisch is het zeer handig.

Ik heb het 5 jaar geleden gehaald en toen was er geen chauffeursdiploma nodig als je particulier reed.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:41

Tyrza schreef:
Ik vond het zeer nuttig om mijn C(-E) rijbewijs te halen.

Je krijgt veel meer inzicht in het verkeer. leert het eens van een andere kant te bekijken en ook technisch is het zeer handig.

Ik heb het 5 jaar geleden gehaald en toen was er geen chauffeursdiploma nodig als je particulier reed.



Kijk en daar ging mij het ook om, het is heel nuttig om hem te halen denk ik...(rij ervaring opdoen enzovoort...ook met de gewone personen auto) ik ga denk ik eerst particulier rijden dus het lijkt me dat ik dan beter eerst Chauffeursdiploma later kan gaan halen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:47

Chaufferusdiploma is inderdaad aardig technisch. Je kunt het later halen, maar je moet binnen een jaar alle drie de aparte examens halen.
Een is verkeer, dat is gewoon theorie, zoals bij de gewone auto.
Een is Techniek, dat gaat over welk onderdeel vd vrachtwagen waar zit, hoe de turbo werkt, alle dashbord knopjes en lampjes, wat het probleem is bij bijv blauwe rook uit de uitlaat etc.
Administratie zal wel veel makkelijker geworden zijn, emt de nieuwe EU grenzen???? Hier moet je in elk geval weten welke papieren je nodig hebt als je van NL naar DE rijdt, vandaar weer naar Polen, en dan terug naar Frankrijk oid. Hoeveel pauze je moet/mag hebben, welke papieren je voor jezelf bij je moet hebben.
Kortom, als je het toch een keer wilt halen, probeer het dan gelijk te doen, anders moet je verkeer weer doen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:45

Sundancer"]
[quote="Tyrza schreef:
Ik vond het zeer nuttig om mijn C(-E) rijbewijs te halen.

Je krijgt veel meer inzicht in het verkeer. leert het eens van een andere kant te bekijken en ook technisch is het zeer handig.

Ik heb het 5 jaar geleden gehaald en toen was er geen chauffeursdiploma nodig als je particulier reed.



Kijk en daar ging mij het ook om, het is heel nuttig om hem te halen denk ik...(rij ervaring opdoen enzovoort...ook met de gewone personen auto) ik ga denk ik eerst particulier rijden dus het lijkt me dat ik dan beter eerst Chauffeursdiploma later kan gaan halen.
[/quote]

Nope, chauffeursdiploma is tegenwoordig onderdeel van het theorie-examen. Eerst de hele papierwinkel kennen, dan pas op voor praktijk. Je mag al wel aan je theorie beginnen voordat je daadwerkelijk begint te lessen, maar let wel even op de geldigheid van de diverse papiertjes want die is beperkt.
Ik zou niet gelijk na je B-examen op de vrachtwagen stappen. Ga eerst een poosje met de auto rondrijden, zodat je wat meer zekerheid hebt in je eigen rij-kwaliteiten. Ik zou 1/2 jaar tot een jaar ertussen laten, beetje afhankelijk van de hoeveelheid km die je in die tijd maakt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:06

Helemaal mee eens, Ikke.

Maar je hebt uiteraard buiten je chauffeursdiploma tijdens het examen je voertuigcontrole, waar je ook eea van je auto moet weten. En het aan en afkoppelen als je aanhanger erbij doet (ik had een oplegger. Niet leuk als je als meisje dat kreng moet afkoppelen Boos!)

Eigenlijk vind ik dat iedereen een lesje zou moeten nemen om de "feeling" een beetje te krijgen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 07:34

Tyrza schreef:
En het aan en afkoppelen als je aanhanger erbij doet (ik had een oplegger. Niet leuk als je als meisje dat kreng moet afkoppelen Boos!)




Ik ben een [meisje Haha! ]vrouw,en ik koppel vrachtwagens om als er chauffeurs ziek zijn,soms koppel ik er wel 10 af op een dag,dus dat valt wel mee hoor Knipoog

Ik heb 15 jaar geleden alles gehaald,mijn chauffeursdiploma en mijn ADR[gevaarlijke stoffen]die had ik nodig omdat ik even bij de shell heb gewerkt,maar toen kostte het al een fortuin.

LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 07:57

Het rijbewijs is inderdaad erg duur, maar als je een beetje goed in leren bent valt het chauffeursdiploma reuze mee.
Ik heb destijds - uit geldnood - alleen de studieboeken van Techniek en administratie gekocht, die uit mijn hoofd geleerd en ben op examen gegaan.
Ik had ze allebei de eerste keer gehaald.

Het beste is denk ik met rijden om een rijopleiding te doen ipv iedere week een lesje, dan ben je in verhouding waarschijnlijk goedkoper uit.
(en sneller klaar Knipoog )
Kijk anders eens op de site van de Vakopleiding Transport en Logistiek.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:06

Ik heb ook mijn C...
Ik heb een snelcursus gedaan in Utrecht. Dat was 3 dagen, per dag 8 uur, lessen. De 4e dag nog 2 uur lessen en dan examen. Vrij pittig, maar heb het wel gehaald. Theorie was bij mij nog standaard, is nu idd gelijk uitgebreid. Aan de ene kant wel extra inspanning, maar aan de andere kant: je hebt wel alles gelijk..

Succes!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:47

Viking"]
[quote="Tyrza schreef:
En het aan en afkoppelen als je aanhanger erbij doet (ik had een oplegger. Niet leuk als je als meisje dat kreng moet afkoppelen Boos!)




Ik ben een [meisje Haha! ]vrouw,en ik koppel vrachtwagens om als er chauffeurs ziek zijn,soms koppel ik er wel 10 af op een dag,dus dat valt wel mee hoor Knipoog

[/quote]

Ik kreeg het NIET voor elkaar om die klepel daar bij die schotel omhoog te krijgen. Was bij een Daf 95. Misschien heeft het met het merk te maken?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:55

Ik ben een bofkont want ik heb mijn groot rijbewijs van defensie gekregen. Ook het chauffeursdiploma is betaald door defensie. Ik vind het echt geweldig om met zo'n ding te rijden. Ook vind ik het veiliger dat zo'n slingerende aanhangwagen achter een auto. Ik heb zelf een paardenvrachtwagen maar die is op het moment stuk helaas.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:32

Cookies schreef:
Ik ben een bofkont want ik heb mijn groot rijbewijs van defensie gekregen. Ook het chauffeursdiploma is betaald door defensie. Ik vind het echt geweldig om met zo'n ding te rijden. Ook vind ik het veiliger dat zo'n slingerende aanhangwagen achter een auto. Ik heb zelf een paardenvrachtwagen maar die is op het moment stuk helaas.


Moet je er ook iets mee doen *LOL*
Ik zette gisteren twee nieuwe accu's in de Mercedes, diesel erop, knopje drukken, lopen! De wagen heeft twee jaar stilgestaan.
Thyrza, dat je de klepel van de schotel moeilijk kunt bedienen is niet zo raar, daar is best kracht voor nodig en dat ding zit ook niet altijd even goed in het vet. Bovendien ontbreekt je waarschijnlijk de routine. Het koste mij bij de aanhanger ook wel eens moeite om de pen goed op z'n plek te krijgen, als de aanhanger net niet recht aangekoppelt was.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:36

Tyrza"]
[quote="Viking"][quote="Tyrza schreef:
En het aan en afkoppelen als je aanhanger erbij doet (ik had een oplegger. Niet leuk als je als meisje dat kreng moet afkoppelen Boos!)




Ik ben een [meisje Haha! ]vrouw,en ik koppel vrachtwagens om als er chauffeurs ziek zijn,soms koppel ik er wel 10 af op een dag,dus dat valt wel mee hoor Knipoog

[/quote]

Ik kreeg het NIET voor elkaar om die klepel daar bij die schotel omhoog te krijgen. Was bij een Daf 95. Misschien heeft het met het merk te maken?
[/quote]

Klopt,Daf's zijn klote wagens om mee om te koppelen,ik gebruik bij een daf altijd een stokje om de schotel open te maken,dat gaat een stuk prettiger,maar hier hebben sommige mannelijke chauffeurs ook problemen mee,dus schaam je niet daarvoor Haha! Tong uitsteken