Jong + vaste relatie: wat vinden jullie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Jong + vaste relatie: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 14:44

Een beetje naar aanleiding van het relatietherapeuten-topic. Ben erg benieuwd naar jullie mening mbt dit onderwerp (zie titel).
Een meisje van mijn opleiding heeft bijvoorbeeld al vanaf dr 14e dezelfde vriend, ze is nu 22....

Ikzelf ben blij dat ik het nooit zo heb gehad. Ik heb zo nu en dan eens korte relaties gehad (van die puber-relaties van een paar weekjes Knipoog ), en vorig jaar (ben nu 21) een langere relatie, die op de klippen liep omdat ik kriebels krijg als iemand verlangt dat ik me moet binden.. brr.

Mijn mening is dat het niet echt 'gezond' is (foute woordkeuze, maar kom niet op een ander woord Knipoog dus don't shoot me) als je vanaf je 14e ofzo een vaste relatie krijgt die maar voortduurt Bloos! Ik heb dan altijd het idee dat je zoveel mist... als ik na ga wat ik allemaal heb uitgespookt en beleeft in mijn puberteit, dat had ik echt voor geen goud willen missen Bloos Gewoon een ontdekkingstocht in de wonderlijke wereld van het andere geslacht Knipoog (en dat voor de maandagochtend: ja: kom net uit bed Knipoog )

Ik vind het een heel raar idee dat je je leven met iemand wil delen, zonder dat je weet hoe het met anderen is? Hoe het met anderen voelt? Jullie snappen me wel.. Ik heb trouwens niet alleen specifiek over het seksuele aspect (voor ik verkeerd begrepen word Knipoog ), maar over de hele mikmak..

Wat denken / vinden jullie? Ben erg benieuwd..

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......


Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 14:54

Ja Lis, dat kan ik me voorstellen.. Dat waren behoorlijk lange relaties!!

Ik zou voor geen goud gemist willen hebben wat ik allemaal heb gedaan / beleefd / uitgespookt.. Vooral de periode rondom mijn 16e levensjaar.. Ik was sowieso een nogal heftige puber, en amper in toom te houden, maar het was werkelijk een geweldige tijd.

Ik heb altijd het idee dat mensen die zo jong een relatie krijgen heel snel volwassen zijn. Tegen de natuur in erg jong volwassen worden, zeg maar.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 14:55

Justy schreef:
Ach, wat heet ongezond?


Verkeerde woordkeuze, dat zei ik al Knipoog Mijn denker ligt nog in de kroeg geloof ik Knipoog

Maar weet je dat ik trouwens best wel veel mensen ken die al echt vanaf hun 14e / 15e een relatie hebben.. Als ik er zo over nadenk.. Bloos!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 15:06

SuperPepeijn schreef:
je moet je in alles ontwikkelen. ontwikkel je smaak als je alleen maar aardappels eet?


Ja, dat is een goeie..

Hetzelfde in relaties.. Stel, je hebt van je 14e af een relatie, hij of zij is je eerste en enige vriendje ooit geweest.. Je hebt dan toch geen vergelijkingsmateriaal? Als je vergelijkingsmateriaal hebt, kun je toch in principe ook niet weten of het 'goed' zit / voelt / is?

(Jeetje...staat er erg raar, maar ik bedoel hetzelfde als SP alleen dan betrokken op menselijke contacten Knipoog )

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 16:51

Ten eerste: ruzie maken is gezond (af en toe dan)..

En Pervinco, met wat je mist bedoel ik niet het wekelijks bezatten, elke week om de nek van een ander hangen etc.. Dat is wel erg cru gezegd..

heb het meer over die dingen die je als puber doet: je grenzen verkennen, verleggen, bijstellen, erover heen gaan, leren, fouten maken, een eigen identiteit ontwikkelen, jezelf leren kennen in allerlei sutuaties, en leren waarom je wie bent.. Ik denk dat je dat in mindere mate doet of kunt als je een vrij serieuze leeftijd hebt op jonge leefdtijd. Dan wordt je denk ik een stuk gevormd door degene met wie je die relatie hebt..?

Hoe kun je nou weten dat walnoten vies zijn als je altijd alleen maar pinda's eet? Haha!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 22:37

Jurga"]
[quote="Misja schreef:
heb het meer over die dingen die je als puber doet: je grenzen verkennen, verleggen, bijstellen, erover heen gaan, leren, fouten maken, een eigen identiteit ontwikkelen, jezelf leren kennen in allerlei sutuaties, en leren waarom je wie bent.. Ik denk dat je dat in mindere mate doet of kunt als je een vrij serieuze leeftijd hebt op jonge leefdtijd. Dan wordt je denk ik een stuk gevormd door degene met wie je die relatie hebt..?



Hartstikke oneens!
Ik verken en verleg nog dagelijks mijn grenzen, leer van mijn fouten, ontwikkel mijn eigen ik. Waarom zou het vaststaan dat ik me daarbij laat leiden door mijn vriend? Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Ik ben mezelf[b], overduidelijk! Ik bepaal zelf wel wat ik doe, ben niet afhankelijk van anderen. Ik heb een eigen leven, naast mijn leven met mijn vriend. Denk dat dat voor meer mensen geldt. Beetje kortzichtig, die stelling van je, sorrie.
[/quote]

Ja....[b]tuurlijk
.. Volgens mij interpreteer je mijn stukje verkeerd.
NU ja...dit topic gaat echter over JONG zijn en een relatie aangaan.. Bovenstaand stukje is van toepassing als je 14 (!!) bent en een serieuze relatie aangaat / hebt. Tuurlijk is dat NU het geval dat je bovenstaande dingen allemaal prima kunt / combineren!!!!!!!! Duh..
Jij praat in de tegenwoordige tijd, je hebt het dus over het heden.. Daar gaat dit topic niet over (jij bent immers geen 14).

En Maya.. ik heb niet gezegd dat je verschillende relaties moet hebben, zo is het niet echt bedoeld, het is meer het (zoals al eerder gezegd) weten wat het is om vrij te zijn, je eigen grenzen enzo leren verkennen en dergelijke, eventueel door middel van verschillende relaties / kalverliefdes.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 05:29

Ik vind 19 ook nog tamelijk 'jong', maar 14 en 19 is een wereld van verschil..
En ik wil het topic niet beperken, ik wilde alleen aangeven dat ik het in dat stukje dat Jurga quotte had over iemand van rond de 14, en niet over iemand van 19.
Als je 19 bent sta je zo anders in het leven dan iemand van 14.

En waarom denkt iedereen dat met vrij zijn en grenzen verkennen / verleggen wordt bedoeld dat je elke week met een ander moet zoenen e.d???? Verward

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 07:50

Fasel schreef:
Een relatie kan altijd mislopen Margriet. Of ie nou 1 jaar of 30 jaar duurt. Misgaan kan het altijd.


Dat is zeker zo, maar ik denk dat de kans wel een stukje groter is als je zelf nog heel erg aan het veranderen bent.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:03

Ok Jurga, ik begrijp je. Knipoog
Er zijn ook zeker een hoop verschillende mensen, dat klopt.
Ik snap ook wel: als je verliefd bent, ben je verliefd. En als je van iemand houdt, houdt je van iemand.
Wat ik alleen erg raar vind, is dat je bijvoorbeeld als 14-jarige een serieuze relatie kunt hebben. Niet aanvallend bedoeld.
Ik redeneer ook wel vanuit mijn eigen ervaring, ik was een enorm heftige puber, zette me af tegen alles wat los en vast zat, moest 4 dagen in de week op stap, had vriendjes bij de vleet, heb de meest gekke dingen uitgespookt, en ook minder leuke dingen meegemaakt door mijn losbandigheid, kortom: puber.
Uit mijn omgeving ken ik iemand die als 14-jarige een relatie heeft, en die als serieus beschouwt.. Als ik dat zie denk ik bij mezelf: 'Kind, ga erop uit, de wijde wereld in: ontdek je grenzen, verleg je grenzen, en bind je niet zo sterk aan één iemand'!
Ik vraag me af hoe je 'terecht komt' als je vanaf je 14e een serieuze relatie hebt, en die gaat op je 22e (ofzo) opeens uit? Val je dan niet snoeihard op je bek?? Ik heb dan het gevoel dat je hele 'puberperiode' op zn gat ligt dan? Het is gewoon een vraag, geen mening: ik vraag het aan mensen die het misschien zelf hebben meegemaakt..

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......


Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:27

Lovely schreef:
Jurga, het tegenovergestelde van een te vroege relatie hoeft niet per sé te betekenen dat je maar met jan en alleman in bed ligt hoor. Tussen het een en het ander ligt nog een hele wereld.


Inderdaad!
Sommigen hier lijken meteen te denken dat je elke week met een ander het bed moet delen. Dat is dus niet zo Knipoog

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:28

lis schreef:
Dat zei (en dacht) ik ook toen ik midden in een lange relatie zat vanaf mijn 16e. Maar ik heb toch een flinke inhaalslag proberen te maken, toen het na 5 jaar uit ging. Ik kwam er nadien pas achter wat ik allemaal gemist had.

Maar goed. Als je gelukkig bent in je relatie, of je nu 14 of 40 bent, dan is het goed. Maar ik vind het naief om te denken dat wanneer je op je 14e al serieus 'aan de man' bent dat je dan niets mist.


Hier sluit ik me volledig bij aan..

En Maya, ik heb het niet alleen over uitgaan en seks met 1001 andere partners.. Scheve mond
Grenzen heb je echt niet alleen met betrekking tot die 'items'. Als puber verken je al je grenzen, dan heb ik het écht niet specifiek alleen maar over uitgaan, drinken, drugs, seks, en weet ik veel wat allemaal nog meer.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:46

Scarlet; dan heb jij een vrij uitzonderlijke relatie geloof ik zo..

Ga je trouwens aan de uni studeren?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:55

_Scarlet_"]
[quote="Misja schreef:
Scarlet; dan heb jij een vrij uitzonderlijke relatie geloof ik zo..

Ga je trouwens aan de uni studeren?

Yep Lachen En wrsch wonen aan de Vijverdalseweg, die verpleegstersflats.
[/quote]

Wat leuk..dan ga ik je nog tegenkomen volgend jaar.. Ga je ff een pb sturen, we gaan offtopic Knipoog

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Berdien, brennie85, Eefje_Sammy, Eskimo, EsmeeKKK, Gianti, Googlebot, joyce83, lizy29, pukkepaard, ryukapple, Verara, winnetou4502, xxmichellexx en 35 bezoekers