Iemand verstand van hypotheken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Iemand verstand van hypotheken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 22:34

Ik heb een vraagje over hypotheken, misschien dat er hier iemand is die er iets van weet?

Ik heb een huis ge orven, dat huis verhuur ik (aan familie). Ik heb er een klein hypotheekje op. Kan ik dat huis als onderpand gebruiken zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen om een huis te kopen. Voor eventueel meer info per PB graag.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:05

Denk dat je beter een hypotheker advies kunt vragen. I kheb er wel les in gehad, maar durf hier geen antwoord op te geven. Volgens mij kan 't wel, maar zekerweten doe ik het niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:10

Dat hangt van de verdere financiƫle faktoren af. Waarde te kopen huis, welk deel hiervan te financieren, inkomen. Een bank zal altijd geneigd zijn dit pand als extra onderpand in te lijven ! Zelfs als het niet nodig is.. dus pas hier erg mee op, en loop hier zeker niet meteen mee te koop wanneer het om een offerte voor een nieuwe hypotheekaavraag gaat.
Verder is het nog maar zeer de vraag of het uberhaupt wel wijsheid is omde overwaarde van deze woning hiervoor te gebruiken. Hangt heel erg van de situatie af.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:58

Olga,

Ik reageer even via Bokt, want dan hebben anderen er misschien ook wat aan.

Allereerst, je hebt een hypotheek(je) op het verhuurde huis. Dat is dus bij wet vastgelegd bij de notaris. Concreet betekent dit dat de geldverstrekker het recht heeft om aanspraak te maken op het huis bij wanbetaling of in de situatie als je de hypothecaire geldlening niet meer kunt betalen.

Als je nu een nieuwe hypotheek aangaat voor een huis bedoeld als eerste woning (want dat begrijp ik van je) dan zou je theoretisch gezien dat huis als onderpand kunnen geven.
Ik zeg hier nadrukkelijk wel THEORETISCH.
Het zit zo; de hoogte van een hypotheek hangt af van je inkomen. Ik bedoel hiermee dat ze niet alleen kijken naar hoe hoog je te lenen bedrag is, maar ook naar je maandlasten. Je maandlast mag niet hoger zijn dan 33% van het hoogste inkomen en 25% van het evt. tweede inkomen. Dit betekent dat de rente die je betaalt van groot belang is.

Nu de rente zo laag staat, zou je in principe een hogere lening kunnen nemen. Dan wordt er wel extra onderpand gevraagd. Dat zou het verhuurde huis kunnen zijn.
Maar dan heb je nog een ander probleem. De nieuwe hypotheek dient dan bij dezelfde geldverstrekker afgesloten te worden, omdat die geldverstrekker jou als eerste een lening heeft gegeven, dus ook het eerste recht heeft op vordering. Een tweede geldverstrekker zal dus een hogere hypotheek in de meeste gevallen weigeren.

Een ander punt is dat je jezelf moet afvragen of je dan goed bezig bent. De hypotheek rente heeft op dit moment een historisch dieptepunt bereikt, maar denk niet dat het zo blijft, integendeel, die rente gaat weer stijgen. Als dat gebeurt en je hypotheek dient overgesloten te worden vanwege het einde van de rentevastperiode, dan moeten de maandlasten ook nog op te hoesten zijn.

Mijn advies is: Zoek een huis in de categorie die je op een normale manier kunt financieren. Vergeet ook niet dat als je eenmaal dat huis hebt, dat een opstalverzekering afgesloten dient te worden, je OZB dient afgedragen te worden, onderhoud etc. etc.
Hou het tweede (verhuurde huis) als een beleggingsobject voor later. Hiermee kun je denken aan vermogensopbouw, maar wat als het fout gaat met het andere huis, en dat moet bij executie verkocht worden? Dan heb je nog een huis waarop je kunt terugvallen om in te wonen.

Ik weet niet of je getrouwd bent, maar als dat niet zo is, en je gaat of wilt nog trouwen, trouw dan op huwelijkse voorwaarden.

Ik hoop dat ik je in ieder geval een eind op weg heb geholpen. Normaal duurt een eerste hypotheekgesprek velen malen langer dan de tijd dat ik hiermee ben bezig geweest met hetgeen hierboven opgeschreven is.

Heb je nog vragen, met vertrouwelijke gegevens, dan kun je mij altijd mailen.

Groetjes,
Nobby

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:19

lageveld schreef:
Een bank zal altijd geneigd zijn dit pand als extra onderpand in te lijven ! Zelfs als het niet nodig is.. dus pas hier erg mee op, en loop hier zeker niet meteen mee te koop wanneer het om een offerte voor een nieuwe hypotheekaavraag gaat.


Dat is niet geheel waar Lageveld;

De geldverstrekker van het verhuurde huis heeft het eerste vorderingsrecht. Een tweede bank kan dit niet zomaar opeisen.
De twee banken zullen dus met elkaar in overleg moeten gaan, en dat zal ook nog eens notarieel vastgelegd moeten worden.
Je komt dus al gauw uit op dezelfde geldverstrekker als de eerste om juridische problemen te voorkomen.

Er zal wel degelijk melding gemaakt MOETEN worden van het verhuurde huis. Indien dat niet gebeurt dan wordt de tweede hypotheekaanvraag voor het nieuwe huis niet eens in behandeling genomen. Het stopt dan acuut bij de BKR toetsing en art. 251 van het Wetboek van Koophandel (verzwijging en bedrog) wordt toegepast.
Er zal keurig netjes melding van gemaakt moeten worden en er moet een onderbouwing op papier (in de vorm van contracten) zijn waarop ze kunnen aflezen dat de inkomsten hoger zijn dan de hypotheeklast.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 08:11

Bedankt Nobby, dat is vrij duidelijk. Ik weet dat ik ook naar de maandlasten moet kijken. Mijn moeder woont in het verhuurde huis, zij wil er graaq uit, maar een huisje via de woningbouw gaat niet zo snel. Het is in ieder geval zeker dat er binnen nu en 5 jaar uitgaat. Dan gaat dat huis meteen in de verkoop. Zelf huur ik op het moment wat in verhouding belachelijk duur is en waar ik het niet naar m'n zin heb. Ik kan net iets te weinig lenen om een knap huisje te kopen.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:31

Wat bedoel je met "net iets te weinig"?
Gaat dat om een paar duizend euro of praat je over 10 tot 20000 euro.

Langs de andere kant als je toch al van plan bent dat verhuurde huis te verkopen binnen nu en zoveel jaar, dan kan het wel eens een ander verhaal zijn.
Kom je nu bijv. een paar duizend euro tekort, dan valt er heus wel te praten met de bank.
Zorg er in ieder geval voor dat je een goede adviseur in de arm neemt.

Groetjes,
Nobby

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:55

Nobby kan het niet beter verwoorden! Neem een goede adviseur in de hand en laat je volledig voorlichten! Is erg belangrijk! Succes!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:59

wij hebben een paar maanden geleden ook geprobeerd er een huis bij te kopen om te verhuren.
de hoogte van je hypotheek hangt af van de taxatie waarde, vanje salaris en van de executie waarde van allebei de huizen.
want wij konden samen 225000 lenen.
de huizen kosste bij elkaar nog geen 225000
maar omdat de executie waarde te laag lag, konden we die 2e hypotheek niet aan.
je zal eerst beide huizen moeten laten taxeren en dan beslist de bank verder.