Kippenhok ideeen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Kippenhok ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 10:15

Wij willen weer 'aan de kip'. Vorig jaar hebben we door verbouwingen ons kippenhok af moeten breken, maar ik mis het rapen van de eieren, het getok als ik de tuin inloop en de gezelligheid ervan.

Nu zijn we ons aan het orienteren op kippenhokken, maar ze zijn echt vreselijk duur. Daarbij komt dat ik een hok wil maken, wat aan de binnenkant voorzien is van gladde (evt. kunststof) platen, waardoor er makkelijk te spuiten is tegen luis etc.

Iemand die ideeen heeft en evt. voorbeeldplaatjes van mooie kippenhokken? Het hoeft geen loei van een hok te worden, uiterste maat van het binnenhok: 2x2x2 m.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:17

Wil je een recht toe, recht aan hok?
Of een hoendervilla? Haha!

Overigens zie je die dingen nog wel eens op Marktplaats voorbij komen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 10:25

Ik dacht zelf meer aan type Villa... Rechttoe-rechtaan vind ik ook weer zo saai.

Bedankt voor je tip, ik zal eens kijken op Marktplaats!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:32

Hoe ziet er een kippevilla uit? Mijn vader bouwt al zijn hokken zelf. Zorg voor een betonnen vloer zodat het gemakkelijker te reinigen is het hok.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 10:40

Tja, ik wil toch minimaal een buitenren van 3x1.5 meter en het zou me leuk lijken om een verhoogd hok te hebben, waar dus de kippen ook onder kunnen schuilen.
Er moet licht in komen (anders leggen ze in de winter niet) en dus kierloos afgewerkt aan de binnenkant.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:08

Is het niet beter om een wat groter hok te maken met een raam (licht) en een deur. Type tuinhuisje of zo. Daarnaast kan je een klein afdakje met zitstok bouwen naast het hok zodat ze in de zomer in de schaduw maar toch buiten zitten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 11:19

Daar hebben we idd aan zitten denken, maar we wilden eerst eens zien of er (betaalbare) prefab hokken te koop zijn... Wat ik tot dusver op Internet heb kunnen vinden en in ons straatje past, kost toch minimaal 1000 euro.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 11:23

We hebben jaren lang kippen gehad, ik weet onderwijl wel hoe het zit met licht in het hok etc. Maar evengoed bedankt voor je aanbod.

Zelfbouw is de laatste optie, prefab is veel makkelijker en sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:26

Ga gewoon eens tekenen, dan kan je zien hoe het eruit gaat zien, en kan je nadenken over wat praktisch is. Wij zijn echte zelf-bouwers dus qua pre-fab weet ik niks Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:33

Maya schreef:
Ga gewoon eens tekenen, dan kan je zien hoe het eruit gaat zien, en kan je nadenken over wat praktisch is. Wij zijn echte zelf-bouwers dus qua pre-fab weet ik niks Haha!



wij ook, Trouwens mijn vader tekent zelf de plannen. Zo heeft hij indertijd zijn kippenhok (het groote) zelf gebouwd. De huidige paardenstallen ook die trouwens aan de achterkant van het kippen zijn aangebouwd. Onze ervaring is vaak wat je zelf tekent, bouwt is vaak goedkoper en zoals jij het wilt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:33

gewoon een tuinhuisje ombouwen tot kippenhok
gaat mijn opa nou waarschijnlijk ook doen.
tuinhuisjes heb je wel voor een paar honderd euro.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:47

Wij hebben een villa:

Afbeelding

Bedoel je zoiets?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 16:59

Jaaaah, Margreet, zoiets bedoel ik, maar dan een slag groter. Een beetje formaat Barnevelder...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:10

Dit is best een groot hok hoor! Vertekent misschien een beetje, maar het is zeker 2 meter breed, als het niet meer is. Voldoet zeker aan de maten die je beschreef, de ren kun je natuurlijk zelf zo groot maken als je wil, dat is geen vast onderdeel van het hok, staat er los omheen. En als je het deurtje dichtdoet kunnen ze onderin het hok dus ook nog uit de voeten, met een slaapkamer boven en een apart leghokje aan de zijkant. Echt een luxe villa Haha!

Hier een foto met een haan erbij. Ben even kwijt wel "merk" kip wij hebben, maar ze zijn wel iets kleiner dan Barnevelders. Het hok is hoger dan dat ik lang ben.

Afbeelding

Is overigens wel een prijzig hok. Ooit op een of andere buitenbeurs besteld bij een mannetje die die dingen op bestelling maakt. Hij maakt het thuis en komt het dan ter plekke in elkaar zetten op een fundering van beton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:26

Hmm... laat het onze kippen niet zien, hun hok is al een tijdje aan vervanging toe, maar t komt er maar niet van. En ik denk zomaar dat als ze dit zien, ze in staking gaan Haha!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:28

imker schreef:
Jaaaah, Margreet, zoiets bedoel ik, maar dan een slag groter. Een beetje formaat Barnevelder...


Zo'n hok hebben wij ook maar dan een stuk groter.
Mijn vader heeft het toen zelf getekend en gemaakt.
Als het je wat lijkt kan ik wel vragen of hij alle tekeningen nog heeft.
En ik zal ook even kijken of ik een foto kan maken van het hok.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:34

EvaloveSandy"]
[quote="imker schreef:
Jaaaah, Margreet, zoiets bedoel ik, maar dan een slag groter. Een beetje formaat Barnevelder...


Zo'n hok hebben wij ook maar dan een stuk groter.
Mijn vader heeft het toen zelf getekend en gemaakt.
Als het je wat lijkt kan ik wel vragen of hij alle tekeningen nog heeft.
En ik zal ook even kijken of ik een foto kan maken van het hok.
[/quote]


Zou je dat willen doen voor mij???

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:36

Ik PB je wel even als ik alles heb.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:37

Dit is mijn kippenhok. Haha! Ik heb net even snel een paar foto's ervan gemaakt.

De voorkant bij de deur.
Afbeelding

En de andere kant
Afbeelding
rechts bij de computerkamer deur moet Tibbe ook weer op de foto Haha!