dringend vraagje voor caviahouders/kenners

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

dringend vraagje voor caviahouders/kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 22:09

Ik heb dus 2 caviatjes van ik geloof 3 weken oud! Heb altijd cavia's gehad maar die zaten altijd buiten, dit zijn de eerste die ik in de woonkamer heb en dus let je er nu meer op. Maar nu lag er net eentje op zijn zij met het wit van de oogjes helemaal weggedraaid en hele stille ademhaling.

Toen ik hem optilde bleef hij min of meer gewoon hangen in mijn hand, dus ik helemaal in paniek. Maar toen ik hem weer neerzette liep hij weer gewoon weg... Verward

Slapen cavia's zo (en zo diep) of is er iets aan de hand met dit diertje.

(Op dit moment zijn ze met z'n 2-en aan het eten)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:13

3 weken oud? Dan zijn ze veel te jong bij de moeder weggehaald, en hebben ze nog eigenlijk moedermelk nodig

Misschien bijvoeden met Kittenmelk of Nutrilon soja?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:28

Ja als ze 3 weken oud zijn en al bij de moeder weg is wel erg vroeg. Ze moeten inderdaad nog moedermelk drinken. Cavia's mogen pas met 5 of 6 weken bij de moeder weg..

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 22:45

Tja, ze zaten ongeveer met zijn 30 en hebben ook aardig wat kleine wondjes, maar ze eten al (en veel zelfs) wortelen en brokjes.

Hoe zou ik ze melk moeten geven?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:52

3 weken?! Het kan zijn dat ie het erg koud heeft. Jonge dieren liggen vaak met zijn allen op een kluitje om lekker warm te blijven en als ze maar met zijn tweetjes zijn schiet dat niet echt op. Probeer eens of hij tegen een warme kruik aan gaat liggen als je die in het hok legt. Wel even een handdoek eromheen doen, anders is het snel te heet! Als je geen kruik hebt kan je ook een handdoek warm laten worden op de verwarming en hem daarop leggen, maar die koelen snel af!

Melk kun je geven met een pipetje, maar bedenk wel dat gewone koemelk van de supermark wellicht niet zo'n goed idee is!! Vraag even aan een dierenarts of bij een dierenwinkel hoe je dit kan oplossen!

[edit] een jong dier heeft veel energie nodig om te groeien. In moedermelk zitten veel eiwitten die hiermee helpen, daarnaast hebben ze energie nodi voor hun basis stofwisseling. Als die van jou alleen maar groenten krijgen en caviabrok halen ze daar nooit voldoende voedingswaarde uit om aan alle energiebehoefte te te voldoen!! Daarom denk ik dat hij het misschien wel koud heeft, hij krijgt niet genoeg energie binnen om zich en warm te houden en te groeien!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:05

3 weken is idd veel en veel te jong!
Ga z.s.m. naar de dierenwinkel en haal instant kittenmelk (melkpoeder) en een spuitje zonder naald. Maak de melkpoeder aan met warm water, en probeer het met het spuitje te geven.
Als e ouder zijn (vanaf 6 weken speen ik ze altijd) gaan ze 100% over op caviakorrel (geen konijnenmengprut) in combinatie met ruim voldoende hooi en verse groente (witlof, paprika, andijvie, etc)
Hooi en vitamine C heeft een cavia echt nodig!
Je kan nu al wel een bakje cavia korrel neerzetten, soms willen ze er wat van proberen, soms niet, laat ze daar vrij in

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:09

ja, de vitamine C was ik in de haast helemaal vergeten!

Boos! Ik kan zoooo boos worden op mensen die hun jonge beesten veel te vroeg bij de moeder weghalen!! Beter wat langer laten zitten dan een week te vroeg weggeven! En als je al die beesten niet wil moet je er niet mee fokken of je hond/kat/konijn etc steriliseren/castreren Boos! Maar goed, beetje offtopic Bloos

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:29

Beestjes zijn idd wat jong bij hun moeder weg. Kan op zich wel, maar dan moet je ze idd wel bijvoeren.
Op advies van de DA, hebben wij onze jonge cavia's (die waren 3 dagen oud) nutrilon soya (verkrijgbaar bij de drogist of apotheek) gevoerd. Dit kun je ze door een soort injectiespuit achtig spuitje geven (zonder naald Knipoog) die is verkrijgbaar bij de DA.

Verder slaapt die van ons ook wel eens, met z'n oogjes helemaal weggedraait, maar die reageert toch echt wel als je hem oppakt.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:13

3 weken is erg vroeg. Bij mij gaan de mannen er met 4 weken vanaf, omdat ze dan al lichtelijk weten waar de balletjes voor dienen. De vrouwen gaan er pas met 6 weken vanaf. En inderdaad van dan aanlengmelk kopen en een spuit zonder naald, en het diertje zal zijn hele leven lang jou dankbaar zijn. Ik heb het bij mijn eigen beer de eerste paar dagen van zijn leven moeten doen en ik ben na bijna 3,5 jaar nog steeds zijn mama Haha! en het waren maar 4 dagen hahaha
En ja caafjes kunnen inderdaad heel erg diep slapen, als ze ouder worden schrikken ze zich het leplazerus als je ze wilt oppakken.

Oftopic: Stef welk soort fok jij dan?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:22

Hallo, ze weet heus wel dat die cavia,s te vroeg zijn weg gehaald bij hun moeder, het is tenslotte al tig keer vermeld bij de bovenstaande reacties.
ze vroeg om advies niet om kritiek. maar na al die reacties zal het nu hopelijk wel goed gaan met de cavia

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:44

sterkte vraag me alleen wel af waar je ze gekocht hebt.

patriciah

Berichten: 932
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:37

vania wat je zegt klopt niet hoor! ze zijn 6 weken oud en zaten met drie in een hok. de eigenaar heeft wel inderdaad dertig cavia's maar dit in aparte hokken. niet schoon van u he ge hebt ze gratis gekregen en dan maak je inge zwart.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:57

Even uitkijken met jonge cavia's en hooi, een fokker die ik ken zegt dat als ze jong zijn en niet zo sterk *te jong bij moeder weggehaald of vitamine C tekort* ze veel vatbaarder zijn voor dat schurft gebeuren.

En dat dat dus via hooi *schapenhooi, schapenmijt* overgebracht kan worden.

Eerst een nachtje in de koelkast schijnt te werken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:20

mooi dat het niets ernstigs is dat diepe slapen. Ik ben ook van plan om over een tijdje caafjes te nemen weet ik dat alvast. Veel plezier met je caafjes.
Ik deed voor mijn hammies (hadden ook last van mijt) altijd mijn zaagsel ook een nachtje in de vriezer. wel daarna laten ontdooien Haha!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 19:54

patriciah schreef:
vania wat je zegt klopt niet hoor! ze zijn 6 weken oud en zaten met drie in een hok. de eigenaar heeft wel inderdaad dertig cavia's maar dit in aparte hokken. niet schoon van u he ge hebt ze gratis gekregen en dan maak je inge zwart.


Hey, ik maak ze niet zwart hoor, niet verkeerd begrijpen! Maar als je zegt ze zijn een paar weken oud en ze zijn ook nog erg klein dan gok ik op een week of 3/4 aan de grootte te zien. En ik heb gezegd dat er veel zaten, maar heb ook niet gezegd in 1 hok. (Maar omdat ze veel wondjes hadden veronderstelde ik dat er wat ruzie was geweest waar Inge ook niets aan kan doen).

Ik heb dit topic alleen maar geopend om te weten of er iets scheelt want ik zou niet graag hebben dat ze doodgaan!

En tot hiertoe bedankt voor de tips! Ze slapen inderdaad nog altijd raar maar misschien is dat dan inderdaad een beetje van de kou! En wat eten betreft hebben ze al een potje caviakorrels op de laatste 24 uur en 2 wortelen, dus dat is het probleem niet. Vanavond ga ik nog eens goed in de gaten houden als ze slapen.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:40

wat dacht je van dwangvoeding halen bij de dierenarts, dat bestaat voor de helft uit melk/water en is heel licht verteerbaar

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:48

Annechien schreef:
Oftopic: Stef welk soort fok jij dan?


Van alles. Ik fok voor de lol, en voor de dierenwinkel in het dorp (hebben we een regeling mee)
Ik heb 2 russen, een sheltie, een borstel, 3 gladharen en 2 gekruinde

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:25

stef schreef:
Ik heb 2 russen,
een sheltie
, een borstel, 3 gladharen en 2 gekruinde



Is dat geen hond??? Tong uitsteken

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 07:58

nee joh een dweil Haha! , nee zonder gekheid, het zijn zeer mooie caafjes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:01

als ze er netjes uit zien wel ja, maar die van mij zitten in een buitenren en regenen dus weleens nat (moeten ze maar naar binnen gaan, de mutsen) dus haar haar is flink gekortwiekt (geknipt, en ik kijk niet zo nauw met de schaar Tong uitsteken)