iemand verstand van vogels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

iemand verstand van vogels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 13:10

Gister is totaal onverwacht 1 van mijn turkse tortel duifjes overleden. Hij lag gewoon dood in het hok. Hooguit net een jaar oud. Nouja, kan gebeuren dachten wij.
Alleen nu heb ik net dus ook een dode rijstvogel uit het hok gehaald... Ook deze zag er normaal uit.
Al mijn andere vogels (vinken, parkieten, 1 duif, 1 rijstvogel, 1 kwartel) zien er goed uit. Ze zitten in een overdekte voliere, en de kleine vogels kunnen ook in een hok.
Toeval? Of zit ik met een of ander virus?

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:17

zitten er nog meer vogels bij jouw ergens in de buurt?

ik had het eens met konijnen, een hoop zijn er toen dood gegaan, elke week wel 1 en ik zag er helemaal niks aan maar ineens 4 konijnen dood in een week tijd ga je wel denken, ff aan de buuf gevraagd hpoe het met der konijntjes waren en die waren ook dood, hoe het nu komt weten weniet maar ik had wel RAD in mijn stal Scheve mond

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:20

Wij hebben ook een voliere gehad en op een dag kwamen we thuis en waren alle vogels dood, was ook niets aan te zien, we zijn er ook niet achter gekomen wat het nou wel is geweest. We weten we dat er een paar waren die wel verwond waren door een of ander dier, maar hoe de rest is doodgegaan weten we niet, misschien dat ze zich doodgevlogen hebben in de paniek, maar geen een van de andere vogeltjes hadden gebroken vleugeltjes ofzo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:25

Ik zou ze even temperaturen, wie weet hebben ze de vogelpest.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:45

Sjuimpje schreef:
Ik zou ze even temperaturen, wie weet hebben ze de vogelpest.


nou ja zeg, waar slaat dit nou weer op

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:53

Ik zou ook even de turgortest toepassen,
misschien zijn ze uitgedroogt.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:32

Ze aten allemaal wel goed?
Heb je ontlasting van betreffende vogels?
Het kan een cociose oid. zijn...

Misschien dus maar even ontlasting naar de DA brengen voor onderzoek?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:37

isabelle schreef:
zitten er nog meer vogels bij jouw ergens in de buurt?

ik had het eens met konijnen, een hoop zijn er toen dood gegaan, elke week wel 1 en ik zag er helemaal niks aan maar ineens 4 konijnen dood in een week tijd ga je wel denken, ff aan de buuf gevraagd hpoe het met der konijntjes waren en die waren ook dood, hoe het nu komt weten weniet maar ik had wel RAD in mijn stal Scheve mond



niet RAD maar RHD en wanneer je dit eenmaal hebt gehad in je hokken moet je altijd enten tegen deze ziekte.


Ik zou toch maar met enkele dieren hun ontlasting of de dieren zelf naar de DA brengen. Kwestie van uitsluiten van een of andere besmettelijke ziekte.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:39

vogelpest geeft geloof ik zowiezo symptomen(verminderde eetlust en lusteloosheid)
dat ze zo dood neervallen dar heb ik gene idee van wat het wezen kan

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:39

petraaken"]
[quote="isabelle schreef:
zitten er nog meer vogels bij jouw ergens in de buurt?

ik had het eens met konijnen, een hoop zijn er toen dood gegaan, elke week wel 1 en ik zag er helemaal niks aan maar ineens 4 konijnen dood in een week tijd ga je wel denken, ff aan de buuf gevraagd hpoe het met der konijntjes waren en die waren ook dood, hoe het nu komt weten weniet maar ik had wel RAD in mijn stal Scheve mond



niet RAD maar RHD en wanneer je dit eenmaal hebt gehad in je hokken moet je altijd enten tegen deze ziekte.


Ik zou toch maar met enkele dieren hun ontlasting of de dieren zelf naar de DA brengen. Kwestie van uitsluiten van een of andere besmettelijke ziekte.
[/quote]

sowieso verstandig om je konijn minstens 1 keer per jaar te laten enten.
( Duiven trouwens ook )

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:42

Daar mijn vader sportfokker is van sierpluimvee zijn wij verplicht dit te doen. Anders mogen niet deelnemen aan tentoonstellingen maar het zou inderdaad verstandig zijn als mensen ook zouden enten die geen sportfokkers zijn.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:04

Mijn eerste gedachte was ook coccidiose. Dat is redelijk besmettelijk en ook dodelijk. Als ik jou was zou ik met de dode vogels (binnen 36 uur) naar de DA gaan en autopsie erop laten uitvoeren. Dan weet je wat ze hadden en kun je het behandelen als het iets besmettelijks blijkt te zijn.

Het zouden ook goed wormen kunnen zijn, die heeft een van mijn parkieten ooit gehad.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:17

coccidiose kan je zien aan de mest en daar gaan ze niet plots van dood maar verslechteren per dag tot ze sterven. Als ze coccidiose hebben zit er bloed in hun mest.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:22

petraaken schreef:
coccidiose kan je zien aan de mest en daar gaan ze niet plots van dood maar verslechteren per dag tot ze sterven. Als ze coccidiose hebben zit er bloed in hun mest.


In mijn lesboeken staat dat het ook een snelle variant heeft, waar ze binnen een paar uur aan kunnen bezwijken.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:32

Is coccodiose hetzelfde als paratyfus? Daar heb ik al een aantal maal een uitbraak van gehad!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:35

heb je toevallig nieuw eten gegeven? Ook al lijkt het soms hetzelfde kan net dat inzitten waar ze van sterven, wij hebben thuis honderden vogels maar geen tortelduifjes, of zitten er muizen? dan was hun drinkwater misschien besmet met iets door die rotte beestjes

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:57

Is de deur een x erg hard dicht geklapt Verward

Klinkt heel absurt, maar voeger had mijn opa een voliare en toen mijn vader een keer heel boos was en dus met die deur heeft lopen smijten, lagen er de dag erna spontaan 5 zebravinken met de pootjes omhoog.............

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:58

irish_lady schreef:
Is coccodiose hetzelfde als paratyfus? Daar heb ik al een aantal maal een uitbraak van gehad!


nee paratyfus is totaal iets anders. weet alleen de symptomen daar niet van.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:42

Idd bloed in de ontlasting ( hoef je niet altijd te zien!) ze worden TE tam en hebben enorme dorst.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:01

ebony hier op bokt heeft vogels... mischien weet zij er wel wat van...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:10

Ik zou idd even met een dode vogel bij de DA langs gaan....
Toch even laten kijken of ie erachter kan komen waar ze aan overleden zijn.

Heb er zelf trouwens weinig verstand van Bloos

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:25

kijk even goed in hun vacht op ongedierte,trek even het velletje omhoog om te kijken of ze niet zijn uitgedoogd.contoleer het voer en de onlasting.observeer ze erg goed.zijn ze rustiger dan normaal of tammer?hebben ze verwondingen?

het kan goed een virus zijn dat heerst.ik ben ook een hoop vogels verloren afgelopen en dit jaar.wat het geweesd is is een raadsel,maar ik denk ook de steeds verandering van temeratuur.kunnen er katten in de buurt van de kooi/voliere komen?

ik zou voor de zekerheid even de da bellen en je verhaal vertellen,misschien dat hij je ook even aanraad om de onlasting te contoleren.ontwormen is tevends ook een optie.


is het hok dicht aan de boven kant als het een voliere is ivm overbrengen van ziektes door wilde vogels e.d.?

sterkte met het verlies.....heb er jammer genoeg veel ervaring mee.